Nielen fanúšikovia značky už netrpezlivo čakali, koľko z dizajnu štúdie sa dostane aj do sériovej podoby Optimy SW. O rok automobilka priniesla opäť do Ženevy produkčnú verziu Optimy Sportswagon a myslím, že iba málokto zostal sklamaný. Auto si zachovalo dizajnové črty aj proporcie konceptu a pribudli iba samozrejmosti ako kľučky, kolesá rozumnej veľkosti, či 5 miest na sedenie. Znamená to, že Kia po rokoch váhania priniesla na trh jedno z najkrajších kombi v triede. Preto sme sa naozaj nevedeli dočkať kedy sa dostane aj k nám do redakcie a my vám budeme môcť priniesť Test Kia Optima Sportswagon. Nevyskúšali sme síce najvýkonnejšiu a športovo ladenú verziu GT. Namiesto toho sme vzali radšej verziu, ktorá bude u nás oveľa žiadanejšia, teda model so vznetovým motorom 1,7 CRDi a výbavou GT line.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Aj napriek pomerne veľkým previsom pôsobí Optima SW veľmi dynamicky

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jednoduchá voľba

Pri ázijských značkách sme si už tak nejako zvykli na veľmi priamu ponuku s iba niekoľkými možnosťami. Musím priznať, že mne osobne sa tento štýl celkom pozdáva. Už základná výbava totiž býva pomerne bohatá a neprekvapí vás, že aj za drobnosti, ktoré by ste často považovali za samozrejmosť si treba priplatiť. Ako u niektorých európskych výrobcov. Nuž a presne túto ázijskú školu vyznáva aj Kia. Dokonca aj výber motora je veľmi jednoduchý. Ak chcete bežnú Optimu Sportswagon, máte na výber iba jeden benzínový a jeden dízlový motor. V prípade benzínu je to 2,0 litrový agregát s označením CVVL a variabilným časovaním ventilov. Ponúkne 120 kW (163 k) a 196 Nm. Ak chcete niečo športovejšie, má pre vás Kia pripravenú Optimu SW GT s prepĺňaným dvojlitrom T-GDi s výkonom 180 kW (245 k) a krútiacim momentom 350 Nm. Verzia GT však nie je iba o motore a športovo tvarovaných nárazníkoch. Okrem iného má v sériovej výbave aj elektronicky riadené tlmiče. Tie upravujú svoju tuhosť na základe informácií zo senzorov preťaženia, ESC, informácií o natočení volantu a pozície akcelerátora. Vodič si navyše môže zvoliť režim sport alebo comfort. Ak ale preferujete skôr vznetový motor, je tu pre vás 4-valec 1,7 CRDi s variabilnou geometriou lopatiek turba. Nuž a presne tento motor sme aj vyskúšali. Mimochodom, takmer by som zabudol na ďalšiu možnosť. Kia má totiž v ponuke aj hybridnú Optimu. Tá má pod kapotou benzínový 4-valec 2,0 GDi s výkonom 156 k a elektromotor s výkonom 67 k. Jedná sa o Plug-In hybrid, ktorý dokáže jazdiť čisto na elektrický pohon a sľubuje výbornú spotrebu. Cenou sa približne vyrovná modelu GT. Jediným kompromisom v tomto prípade bude karoséria sedan. Kia totiž momentálne hybridný pohon vo verzii Sportswagon neponúka.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Stačí 1,7 litrový dízel takmer 1,7 tonovému autu?

Vráťme sa však k vznetovému motoru. Ten bude v našich končinách jednoznačne najžiadanejšou voľbou. Počas testu som sa však viackrát stretol s otázkou: "Stačí 1,7-ka na tak veľké auto?" Moja odpoveď je jednoznačne áno. Motor ponúkne 104 kW (141 k) pri 4 000 ot/min a maximálny krútiaci moment 340 Nm v rozsahu 1 750 - 2 500 ot/min. Hoci Optima Sportswagon nie je žiaden drobček a už na prvý pohľad ponúkne kopec priestoru, motor si s ním poradí prekvapivo hravo. A to aj pri dynamickej jazde. Auto pritom váži takmer 1,7 tony. No toho, že by motor nevládal, sa naozaj nemusíte báť. Teda ak ho neplánujete pravidelne prevetrávať na pretekárskom okruhu. Záujemcov o túto motorizáciu však bude určite viac zaujímať spotreba. Výrobca v kombinácii so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, ktorú sme mali na palube, sľubuje 4,6 l/ 100 km. Táto hodnote je však meraná ešte podľa starého a realite vzdialeného cyklu NEDC. Aká je teda realita? Na našej testovacej trase sme v bežnej premávke dosiahli spotrebu 6,5 l/100 km. Čo nie je zlé vzhľadom na to že trasa obsahuje 1/3 mesto, 1/3 okresky a 1/3 diaľnice. Optime navyše slúži ku cti, že má na dnešné pomery pomerne veľkú palivovú nádrž s objemom 70 l. To znamená dojazd na jednu nádrž viac ako 1 070 km.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Športovo ladené nárazníky z verzie GT dávajú Optime šmrnc

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Zastavme sa však ešte na chvíľu pri prevodovke. Tu automobilka ponúka aj priaznivcom benzínu aj nafty možnosť voľby medzi manuálom a automatom. Pre benzínový motor je však v ponuke klasická 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom a pre dízel zasa 7-stupňová dvojspojková prevodovka DCT. Nuž a presne tú sme mali možnosť vyskúšať. Aká je? Nie je zlá, no osobne by som radšej zvolil 6-stupňový manuál. Prevodovka DCT je určená skôr na pokojnú, pohodlnú jazdu. Ak teda nevyžadujete športovosť, bude dobrou voľbou. Pri rýchlejších prejazdoch sériou zákrut však bola pomerne pomalá pri podraďovaní a sem-tam mierne nerozhodná. Nepresvedčí ani v športovom režime, kde síce jazdí na nižšom prevodovom stupni, no nepodrží zaradenú rýchlosť. Pri dosiahnutí približne 4 250 ot/min okamžite preradí, rovnako ako v normálnom režime. Nepomôže ani manuálny režim. Mimochodom, aj Kia sa zaradila medzi výrobcov, ktorí sa rozhodli pre nelogickú orientáciu radenia na páke. Našťastie sú tu aj páčky pod volantom, no v konečnom dôsledku možnosť manuálneho radenia s touto prevodovkou bude využívať iba málokto.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Optimu bolo počas fotenia naozaj ťažké nakloniť

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Jazdí tak športovo ako vyzerá?

Ak by ste pri výbave GT line čakali športovejší podvozok ako pri iných výbavách, sklamem vás. Hoci na sklamanie v prípade podvozku Optimy SW nie je vôbec žiaden dôvod. Automobilka sa v tomto prípade rozhodla podporiť dynamické línie karosérie a naordinovala jej skutočne športovo ladený podvozok. Rozhodne patrí k tým tuhším medzi konkurenciou, ale nevytrasie z vás dušu. Skôr je to veľmi rozumný kompromis a, úprimne povedané, je pohodlnejší ako niektoré SUV. Na druhej strane je však veľmi schopný v zákrutách a v kombinácii s pneumatikami Michelin Pilot Sport 3 vám dovolí naozaj rýchle prejazdy. Je dokonca tak dobre naladený, že pri fotení bol problém auto v zákrute nakloniť tak, aby to bolo dosť viditeľné aj na fotkách. V medzných situáciách prichádza samozrejme nedotáčavosť. Málokto by aj čakal niečo iné. Správanie auta je však aj na hrane veľmi čitateľné a vodič presne vie, kedy predná náprava už začína strácať trakciu.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Interiér je prehľadný a veľmi dobre spracovaný

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Dokáže konkurovať vnútorným priestorom?

V interiéri vás privíta vkusná a ergonomicky dobre zvládnutá prístrojová doska, kopec odkladacích priestorov a napríklad aj schránka na bezdrôtové nabíjanie telefónu. Autá vo výbave GT line majú navyše interiér zhodný s verziou GT. To znemená, že dostanete kožené čalúnenie, športové sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou vpredu a o vyhrievanie sedadiel nebudú ukrátení ani zadní cestujúci. Predné sedadlá sú svojim tvarom dobrým kompromisom medzi športovosťou a pohodlím. Majú dostatočné bočné vedenie v oblasti chrbta, no nebudú vás otravovať pri každodennom používaní. Navyše sú elektricky nastaviteľné v 10-smeroch a pre väčšie pohodlie vodiča sa jeho sedadlo pri vypnutí motora, alebo otvorení dverí odsunie dozadu. Po naštartovaní sa zasa prisunie do nastavenej polohy v pamäti. Tento prvok už poznáme z vyšších tried a úprimne priznávam, že mi trochu liezol na nervy. Uznávam ale, že vie zjednodušiť nastupovanie a vystupovanie na úzkych parkovacích miestach, alebo ak máte trochu problém s pohybovým aparátom. Zaujímavosťou pri sedadlách je aj ovládanie vyhrievania zadných sedadiel na dverách a nie na stredovom tuneli. Ovládanie informačného systému je celkom rozumným kompromisom s dôležitými tlačidlami v hardvérovej podobe a dotykovým displejom. Jedinou vecou, ktorá mi ako vodičovi trochu prekážala bol volant. Jeho problémom je, že má príjemne hrubý veniec všade okrem miest, kde by ste ho mali reálne držať. Na tretej a deviatej hodine má totiž vybratie, čo nie je nič nečakané, no veniec volantu je v týchto miestach zrazu nepríjemne tenký.

Čo je v tejto kategórii už nutným štandardom, je priestor. Ako je na tom Optima? Nuž, Kia sa rozhodne nemusí hanbiť ani v tomto ohľade. V aute sa pohodlne odvezú aj štyria urastení, dospelí chlapi. Aj vzadu ponúkne skutočne dostatok mieste na nohy a cestujúci nebudú trpieť ani nad hlavou. Objem batožinového priestoru je v základnom stave slušných 552 l. Je navyše veľmi dobre tvarovaný a má niekoľko chytrých riešení, ktoré určite oceníte. Pri vozidlách s karosériou kombi ich majitelia totiž z času na čas potrebujú naložiť do auta predmet, ktorý je vyšší ako priestor po roletku. V takých prípadoch je samozrejmosťou jej vybratie, aby nezaberala cenné miesto. No vodič musí väčšinou riešiť otázku čo s ňou a niekam ju bezpečne uložiť. Teda ak ju nechce nechať v garáži. Optima má na ňu presne tvarovaný odkladací priestor pod podlahou batožinového priestoru. Veľmi praktickou vecou v takto veľkom kufri je flexibilná hliníková priečka na koľajniciach s pásmi na prichytenie menších predmetov. Drobné veci vám už nebudú lietať po batožinovom priestore a nemusíte sa báť o ich poškodenie. Na Optime je vidieť, že konštruktéri pri jej návrhu mysleli aj na nečakané situácie. V kufri nájdete napríklad tiahlo na núdzové otvorenie veka palivovej nádrže pre prípad, že by sa mechanizmus otvárania z miesta vodiča pokazil. Nechýba ani tiahlo na núdzové otvorenie kufra z vnútra.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Rodina v bezpečí

Pri návrhu karosérie bola hlavnou prioritou bezpečnosť. Až 51 % karosérie je z vysokopevnostnej ocele. Konštruktéri ju využili na vytvorenie "klietky" okolo posádky, teda stĺpikov karosérie, prahov, podlahy a predných blatníkov. Optima vo verzii sedan získala v testoch EuroNCAP slušné hodnotenie a 5 hviezdičiek. Hoci agentúra ešte netestovala Sportswagon, nie je dôvod veriť, že by nedopadla rovnako dobre. Optima boduje aj asistenčnými systémami. V ponuke je napríklad adaptívny tempomat, ktorý je jedným z mála (konkrétne piatich) možných príplatkov k výbave GT line. V testovanom vozidle však nebol. Čo tam ale nechýbalo bol systém monitorovania mŕtveho uhla, systém autonómneho brzdenia s radarom s dlhým dosahom, či systém upozorňujúci na autá prichádzajúce z boku pri cúvaní. Auto bolo vybavené aj systémom udržania v jazdnom pruhu, ktorý funguje v dvoch režimoch. V režime normal vráti auto späť, keď sa priblíži k čiare a v režime activ pomáha vodičovi držať sa v strede pruhu po celý čas. Jeho benefitom je, že dokáže rozoznať kraj cesty aj bez čiary a má naozaj výrazné a otravné zvukové upozornenie predtým, ako sa vypne. Vodiča teda v prípade mikrospánku určite zobudí. Vo výbave nášho auta sme mali aj predné Full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel a natáčaním do zákrut. Svetlá majú dobrý dosah a včas sa prepnú z diaľkových na stretávacie. Pri prepnutí znova na diaľkové ale trochu zbytočne váhajú.

Test Kia Optima Sportswagon GT line

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Záver

Kia po rokoch váhania vstúpila do kategórie, ktorá je najmä v Európe veľmi obľúbená. Aj preto je nabitá naozaj silnou konkurenciou, čo dokumentuje aj tabuľka na konci testu. Optima Sportswagon však prináša okrem dynamického a ozaj vydareného dizajnu, aj dobré jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie a slušnú ponuku priestoru. Vyzerá to, že časy, kedy Kia bojovala najmä cenou, sú preč. Hoci práve cena, vzhľadom na danú výbavu, je stále silným argumentom voči konkurencii.

PLUSY:

+ športový vzhľad,

+ jazdné vlastnosti a smerová stabilita,
+ dobre tvarované sedadlá,
+ odsúvanie vodičovho sedadla pre uľahčenie nastupovania/vystupovania,
+ plnohodnotne 5-miestna,
+ bohatý priestor vpredu aj vzadu,
+ výborne využiteľný batožinový priestor s praktickými riešeniami,
+ motor 1,7 CRDi je prekvapivo výkonný
+ LKAS registruje kraj cesty aj bez čiary a má výrazné upozornenie, aby vodič prevzal kontrolu,
+ bezdrôtové nabíjanie telefónu,
+ 70 l nádrž a reálny dojazd viac ako 1 070 km,
+ audio Harman/Kardon,

+ delenie zadných sedadiel 40:20:40,

+ slnečné roletky na zadných oknách,

+ otváranie okien na diaľku.
 
 

     

MÍNUSY:

- v ponuke iba 3 motory (vrátane verzie GT),
- chýba pohon 4x4, 
- cúvacia kamera má slabé rozlíšenie,
- tenký veniec volantu v miestach, kde ho treba držať,
- úprava jazdných režimov v podstate iba pre prevodovku,
- preposilované riadenie,
- hybrid iba ako sedan,
- opačná logika radenia prevodovky DCT,

- vysoká hmotnosť.

 

Kia OptimaSW GT line 1,7 CRDi

rok výroby 2017

Motor:

Prepĺňaný vznetový radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva Common Rail, objem 1 685  cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih 77,2 x 90,0 mm, kompresný pomer 15,7:1, max. výkon 104 kW (141 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 61 kW (83 k) / l, emisná trieda Euro VI.

Pohon:

7-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies McPherson vpredu, nezávislé zavesenie kolies s dvojitými lichobežníkovými ramenami vzadu, skrutné stabilizátory na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, elektronické systémy podvozka: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC.

Kolesá:

základná verzia: pneumatiky 215/60 R16, ľahkozliatinové 7,5x16" disky.

GT line: pneumatiky 235/45 R18, ľahkozliatinové 8x18" disky

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 4 855x 1 860 x 1 470 mm, objem kufra – 552 l/ 1 686 l, rázvor 2 805 mm, základná pohotovostná hmotnosť - 1 695 kg , kombinovaná spotreba – 4,6 l/100 km (výrobca), počas testu 6,5 l/100 km, objem nádrže 70 l, výkonová hmotnosť 16,3 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 200 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 11,1 s.

Cena:

Základná verzia Optima SW 2,0 CVVL Silver -  26 190 €,

Verzia Optima SW 1,7 CRDi A7 GT Line-  36 590 €,
Testovaná verzia – 37 280 €.

 
Kia Optima SW 1,7 CRDi
104 kW A7 GT LINE
VW Passat Variant 2,0 TDI
110 kW A6 R-LINE COMFORTLINE
základný model
26 190 €
(Optima SW 2,0 120 kW M6 SILVER)
22 760 €
(Passat Variant 1,4 TSI 92 kW M6 TRENDLINE)
adekvátny model
36 590 €
(Optima SW 1,7 CRDi 104 kW A7 GT LINE)
35 020 €
(Passat Variant 2,0 TDI 110 kW A6 R-LINE COMFORTLINE)
adekvátna výbava
alarm, monitorovanie dopravných značiek, LED svetlá s automatickými diaľkovými, elektricky sklápateľné zrkadlá, predné a zadné PDC, parkovací asistent, 2-zónová automatická klimatizácia, tempomat, kožené čalúnenie, elektrické sedadlá, vyhrievané predné a zadné sedadlá a volant, odvetrávané predné sedadlá, bezkľúčový vstup, elektrické veko kufra, zadná kamera, navigácia, Harmand Kardon Soundsystem, 18-palcové disky
v sérii: automatická 3-zónová klimatizácia, rádionavigácia, adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, LED svetlomety, vyhrievané predné sedadlá, 18-palcové disky, alarm

za príplatok: bezkľúčový vstup 545 €, kožená výbava 2 219 €, parkovací asistent 191 €, sedadlo vodiča s masážou a ventiláciou 441 €, Soundsystem Dynaudio 1 282 €, elektricky sklápateľné zrkadlá 203 €, vyhrievané zadné sedadlá 274 €
výsledná cena
37 280 €
40 175 €
 
Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTI
125 kW A8 INNOVATION
Ford Mondeo kombi 2,0 TDCi
110 kW A6 TITANIUM
základný model
24 990 €
(Insignia ST 1,5 Turbo 104 kW M6 SELECTION)
21 990 €
(Mondeo kombi 1,0 EcoBoost 92 kW M6 TREND)
adekvátny model
33 490 €
(Insignia ST 2,0 CDTI 125 kW A8 INNOVATION)
33 070 €
(Mondeo kombi 2,0 TDCi 110 kW A6 TITANIUM)
adekvátna výbava
v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, vnútorné automaticky stmievateľné zrkadlo, 18-palcové disky, bezkľúčový vstup, tempomat

za príplatok: parkovací asistent so zadnou kamerou a elektricky sklopné zrkadlá 1 000 €, adaptívne LED svetlá 1 400 €, navigácia s BOSE soundsystem 800 €, vyhrievanie predných sedadiel a volantu a čelného skla 650 €, kožené čalúnenie s odvetrávaním predných sedadiel a masážnymi sedadlami a vyhrievanie zadných sedadiel 3 400 €, PDC vpredu a vzadu 590 €, alarm 380 €
v sérii: športové predné sedadlá, elektrické sklápanie vonkajších zrkadiel, vyhrievané čelné sklo, vyhrievané predné sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: 18-palcové disky 1 315 €, adaptívne LED s bezkľúčovým zamykaním a elektrické veko kufra 1 900 €, vyhrievaný volant a zadné sedadlá 475 €, parkovací asistent a zadná kamera 2 385 €, navigácia 895 €, odvetrávané a masážne kožené sedadlá 2 595 €
výsledná cena
41 710 €
42 635 €
 
Škoda Superb Combi 2,0 TDI 110 kW A7 BUSINESS
Hyundai i40 Combi 1,7 CRDi 104 kW A7 PREMIUM
základný model
23 980 €
(Superb Combi 1,4 TSI 92 kW M6 ACTIVE)
25 990 €
(i40 Combi 1,7 CRDi 104 kW M6 FAMILY)
adekvátny model
36 290 €
(Superb Combi 2,0 TDI 110 kW A7 BUSINESS)
34 990 €
(i40 Combi 1,7 CRDi 104 kW A7 PREMIUM)
adekvátna výbava
v sérii: adaptívny tempomat, 3-zónová automatická klimatizácia, nezávislé kúrenie, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, parkovacia kamera, navigácia Columbus, alarm, bezkľúčový vstup, bi-xenónové svetlomety, elektrické veko kufra, elektrické predné sedadlá, PDC vpredu a vzadu

za príplatok: vyhrievaný volant 137 €, kožený interiér s ventiláciou predných sedadiel 731 €, 18-palcové disky 414 €, parkovací asistent 340 €, Soundsystem Canton 566 €
v sérii: 18-palcové disky, adaptívne bi-xenóny, vyhrievaný volant, kožené čalúnenie s ventiláciou predných sedadiel, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, predné a zadné PDC, parkovací asistent, alarm, navigácia, zadná kamera
výsledná cena
38 478 €
34 990 €
 
Mazda 6 Wagon 2,2 Skyactiv-D
129 kW A6 REVOLUTION PLUS
Toyota Avensis Touring 2,0 D-4D
105 kW M6 EXECUTIVE
základný model
25 090 €
(6 Wagon 2,0 Skyactiv-G 107 kW M6 Challenge)
23 670 €
(Avensis Touring 1,6 Valvematic 97 kW M6 LIVE)
adekvátny model
34 590 €
(6 Wagon 2,2 Skyactiv-D 129 kW A6 REVOLUTION PLUS)
32 200 €
(Avensis Touring 2,0 D-4D 105 kW M6 EXECUTIVE)
adekvátna výbava
v sérii: LED svetlomety, vyhrievané predné sedadlá, DAB rádio, predné a zadné PDC, kožené čalúnenie, vyhrievanie zadných sedadiel, elektrické predné sedadlá, 19-palcové disky, audiosystém BOSE, zadná kamera, bezkľúčové zamykanie, Head-Up displej, vyhrievaný volant, alarm, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, vonkajšie zrkadlá elektricky sklopné

za príplatok: navigácia 500 €
v sérii: 18-palcové disky, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá, LED svetlomety s natáčaním, elektrické sedadlo vodiča, vyhrievané predné sedadlá, kožený interiér, automatická dvojzónová klimatizácia, panoramatická strecha, zadná kamera, navigácia, tempomat, bezkľúčový vstup

za príplatok: alarm 289 €
výsledná cena
35 090 €
32 489 €