Kia ProCeed 1.6 CRDi

Kórejská Kia má vo svojom portfóliu široké spektrum rôznych typov vozidiel. Nás v redakcií TopSpeed.sk najviac zaujali dva kusy, ktoré sme už stihli otestovať a o svoje postrehy a názory sa s vami podeliť. Teraz tak robíme v prípade podareného športového 3 dverového hatchbacku, ktorý vychádza z typu Ceed a to konkrétne ProCeeda s výborným motorom 1.6 CRDi. Poďme si teda tento skvelo predavajúci sa wagen predstaviť bližšie.

Kia ProCeed 1.6 CRDi

Predná časť ProCeed je veľmi vydarená, absolútne zapadá do celkového designu

Človek nemusí mať technické vzdelanie, dokonca mu ani nemusia byť blízke autá na to, aby dokázal posúdiť, či mu daný typ, alebo model vyhovuje, alebo nie, či sa páči, alebo naopak nepáči. V prípade ProCeeda som sa nestretol s jedným negatívnym názorom zo strany laickej verejnosti na jeho vzhľad, alebo usporiadanie interiéru. Každý si na tomto aute nájde niečo, čo ho magnetizuje a niečo, prečo si ho v pomerne krátkom čase obľúbi. Áno, je to tak. ProCeed dobre vyzerá, je ergonomicky slušne zvládnutý nielen zvonka, ale najmä zvnútra a čo je pre mnohých ľudí najpodstatnejšie, ešte stále, aj napriek počtom predaných kusov budí pozornosť.

Pre mňa sú však rovnako doležité, ak nie dôležitejšie skôr iné aspekty, kedže krása je realtívna a častokrát pominuteľná. Auto robí mechanika, a jeho primárnym poslaním je slúžiť. Aký je teda ProCeed sluhom? Dobrým. Síce sa na prvý pohľad tvári ako mestký bojovník a dizajnéri poriadne pritlačili na strunu športovo založeným vodičom, čo sa vzhľadu týka. Tým trpí nakoniec vodič, respektíve výhľad z interiéru. Nemôžem napísať jedno krivé slovo na štedro dimenzovaný priestor, ktorý vymedzuje 2,6 metra dlhý rázvor osí kolies. Narážam na horší výhľad z miesta vodiča, najmä pri cúvaní. Skvelým pomocníkom však sú parkovacie senzory a veľké elektricky sklápateľné spätiaky. Sedadlá sú na športovca nedostačujúce, ale napriek všetkému objemnejších ľudí podržia pri vypekačke obstojne. Prístup k zadným sedadlám je v poriadku, dokonca sa dozadu naskladajú aj vyšší občania s výškou nad 180cm. Štedro dimenzované stĺpiky karosérie spolu s všade prítomnými nápismi ABG dodávajú nefalšovaný pocit bezpečia.

Interiéru nie je čo vytknúť, po funkčnej stránke určite nie

Interiéru nie je čo vytknúť, po funkčnej stránke určite nie

Po dizajne je, trúfam si napísať silnou stránkou aj motor. Pred pár rokmi kompletne novo vyvinutý nafťák preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbíny VGT s vybavený palivovým systémom common rail 3tej generácie a filtrom pevných častíc nielen spĺňa najvyššie ekologické a výkonnostné parametre, ale je aj hospodárny. Síce nie je možné dosiahnuť priemernú spotrebu papierových 4.7 litra / 100 km pri mix cykle, ale 5,2 litrov, (pri plnej záťaži spotreba nepresiahla akutálnu spotrebu 16 litrov!) je viac ako príjemným zistením. O kultúre chodu, ktorá sa pomaly približuje zážihovým motorom, je azda aj škoda písať. Zaujímavejšími sú aj výkonostne parametre motora, kde max. výkon predstavuje 85 kW (115k) a špička krútiaku 255 Nm je k dispozícií od 1900 po 2750 otáčok!

Pri Soule som vôbec nebol spokojný s motorom a už vôbec nie s prevodovkou. Akonáhle som si sadol za volant ProCeeda, moje odporúčanie kúpiť Soula s 1.6 CRDi motorom a 5 stupňovou mechanickou prevodovkou môže iba a len potvrdiť a som rád, že sa moje predpoklady naplnili. Vďaka skvele dostupnému krútiaku už od de facto mestských otáčok a primerane odstupňovanej a presnej prevodovke bolo s ProCeedom radosť jazdiť. Isto tomu pomohli aj malé disky obuté do pneumatík s vyššou bočnicou, ktoré krásne filtrovali nerovnosti bratislavských ciest. ProCeed je relatívne obratné auto. Dobrej manévrovateľnosti pomáha aj elektronický posilňovač riadenia, ktorý ozaj funguje.

Náš obľubený pohľad na Kia ProCeed - z profilu je jasné, kam má toto auto namierené.

Náš obľubený pohľad na Kia ProCeed - z profilu je jasné, kam má toto auto namierené.

Škoda, že ProCeed nie je agresívnejšie odladeným autom. Nechcem tým napísať, že je to vyžuvaná žuvačka, to nie, ale trošku pritvrdiť, sportovejšie sedadlá a zopár ďalších kW a Nm by mu pristalo. Poslednému menovanému sa dá ľahko pomôcť už pri samotnom výbere auta a to kúpou silnejšieho 2,0 CRDi motora, ktorý už ponúka celkom zaujímavé cifry najmä tie pred skratkou Nm.

Suma sumárum, Kia ProCeed nesklamala. Solídne auto určené pre športovejšie založených mladých a aktívnych ľudí, ktorí chcú za svoje peniaze tak veľa, ako je to iba možné. 7 rokov záruky, bohatá výbava už v sérii, slušné jazdné vlastnosti a atraktívna spotreba robia z ProCeeda a vôbec z rodiny Ceed bestseller. Sme toho svedkami už dnes a nejaký čas to ešte celkom isto potrvá.

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Týmto autom som bol veľmi milo prekvapený, najmä keď som od tejto motorizácie nečakal žiadne zázraky. Osobná skúsenosť s ProCeedom dopadla ale nad očakávania dobre. Možno jediné čo mi skutočne vadí, sú budíky pred vodičom - to skutočne nejdú spraviť krajšie?

Zdvihový objem (ccm): 1582
Počet valcov / ventilov: 4 / 16
Maximálny výkon (kW / ps): 85 / 115 @ 4000 ot.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 255 @ 1900 - 2750 ot.
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): x / x / 5,2
Prevodovka: 5 st. manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1357 kg
Rozmer pneu: 195/65 R15
Cena (Sk, Euro): 569 700 , 18 910
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 26 obrázkov