Test: Lancia Delta 1,9 Twinturbo Multijet

Medzi motoristickými fanúšikmi snáď nie je ani jeden, čo by nepoznal slávne meno Lancia Delta. Áno, tú slávnu hranatú Deltu, ktorá vyhrávala všetko čo sa len dalo a ktorá je doteraz azda to najúspešnejšie rally auto histórie. Táto legenda sa vyrábala v rokoch 1979 až 1994 (zopár posledných kusov Lancia Delta Integrale Evoluzione bolo údajne vyrobených ešte aj v roku 1995). Tú neskôr vystriedala "nová" Delta Nuovo. Priniesla krajšie (ako sa to vezme) tvary, novšiu techniku a aj tá spoľahlivosť bola vylepšená. Nič to však nebolo platné. Vo výrobe vydržala len do roku 1999 (od 1993) kedže záujem o ňu rapídne upadal. Nečudo, tá "pravá" Lancia Delta si podmanila celý rally svet, kdežto táto druhá generácia nič. Ďaľších skoro 8 rokov bolo úplne ticho ktoré bolo prerušené až na jeseň 2006. Vtedajšie titulky hlásali "Delta sa vracia" a celý svet čakal v úžase, čo sa bude diať ďalej. A dnes ju tu máme, Lancia Delta tretej generácie prichádza!

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše keď poviem, že nie len my v redakcií sme mali veľké očakávania. Sám som vlastnil niekoľko "HF turbo" zverstiev, preto to magické písmeno gréckej abecedy bude vždy vo mne evokovať spomienky, krásne spomienky. Otázka teda znela: dokáže najnovšia Delta priniesť svetu niečo nové, zaujímavé a originálne? Dokáže jej nová filozofia zaujať? Pred ňou to už skúšal Renault s Avantime a Vel Satisom i Opel so svojím Signumom a neuspeli. Alebo najnovšie aj BMW s GT. Tak prečo si taliani myslia, že sa im to podarí? So svojím zameraním už totiž nepatrí k tým obratným hatchbackom ako voľakedy, dnes je to pekne vypapkaná nóbl dáma ktorá na palube nesie luxus a pohodlie. Je to teda zameranie úplne iným smerom ako u predošlých generácií.

Už vonkajšie rozmery auta (D: 4,5 m, Š: 1,8 m, V: 1,5 m či rozchod kolies 2,7 m) vám dávajú tušiť, že Delta narástla do všetkých smerov a pri pohotovostnej váhe 1505 kg aj troška pribrala. Pardón, RIADNE pribrala. Tu by test mohol končiť a vy by ste už vedeli, čo je nová Delta zač. Ale to by sme jej samozrejme krivdili. Jej kvality sú inde aj keď na prvý pohľad neviditelné.

Už z tohto pohľadu je vidno, s kým máte tú česť: Lancia Delta nie je žiaden hothatch ale mohutné a elegantné auto ktoré si s iným nepomýlite.

Už z tohto pohľadu je vidno, s kým máte tú česť: Lancia Delta nie je žiaden hothatch ale mohutné a elegantné auto ktoré si s iným nepomýlite.

Delta tretej generácie má veľmi veľa spoločného so súrodencami z rodiny Fiat. Už len tým, že zdieľajú rovnakú platformu: Fiat C-platform (Bravo či nová malá Alfa Romeo Giulietta). Zhody sa dajú nájsť aj v interiéry či pohonných jednotkách. Čo je ale Delte vlastné, to je vyššia kvalita spracovania (viditeľne vyššia!) a nepomerne luxusnejšia výbava alebo vzhľad. Jednoducho, Lancia sa týmto autom vracia späť k pôvodným koreňom značky. A tá bola vždy známa luxusom a inováciami ktoré prinášala. Čítate dobre, Lancia bola vždy v prvom rade nóbl značka a aj v súčasnosti sa profiluje ako prémiová alternatíva koncernu Fiat. A aj preto je táto Delta tým, čím v skutočnosti je - komfortné, prepychové ale aj imidžové auto.

4 dospelé osoby na palube Delty? Žiaden problém!

Led diódy na oboch koncoch auta sú veľmi podareným detailom už i tak vynikajúco zvládnutého celkového dizajnu. Ten ja osobne hodnotím ako originálny a veľmi podarený. Ako tradícia káže, maska nesie klasické znaky značky Lancia. Zaujímavosťou je to, že v pri kúpe tohto auta máte na výber 12 jednofarebných lakov a 10 lakov B-colore. Hlavne dvojfarebná kombinácia bieleho tela a čiernej strechy je jednoducho nádherná.

Interiér je ukážkou toho, ako si taliani predstavujú rozmaznávanie pasažierov v tejto triede. Počnúc veľmi pohodlnými sedačkami (taktiež nesú klasické Lancia tvary či šitie) a použitými materiálmi končiac. Poznáte napríklad v tejto triede iné auto, ktoré dovoľuje pasažierom v zadnom rade nastavenie sklonu operadla? Možno jediný problém je s bočným vedením predných kresiel - absentuje tu akékoľvek bočné vedenie a držanie tela. To vám ale neprekáža ak nenútite Deltu do vecí, na ktoré nebola stavaná. Hlavne, ak do vnútra pohodlne naložíte 4 dospelých bez akýchkoľvek priestorových obmedzení. Ak porovnáte interiér Brava a tejto Delty, máte pocit, že sa pozeráte na dve totálne odlišné autá, tak dobre je Lancia spracovaná. Možno aj to je príčina toho, že zvuk smeroviek je až extrémne utlmený a občas sa pristihnete pri tom, že ste ju zabudli vypnúť. Čo mi ale veľmi vadilo, to bolo umiestnenie tempomatu pod volantom. Nechápem, prečo to bolo navrhnuté presne takto. Okrem toho, že neustále mimovoľne omylom zachytávate túto páčku, tak je aj umiestnená mimo zorné pole vodiča.

Interiér novej Delty obsahuje množstvo kvalitných materiálov a príkladné spracovanie. Podľa šéfdizajnéra Lancie majú materiály tohto auta veľmi blízko k tým, aké sa nachádzajú v interiéroch sesterského Maserati

Interiér novej Delty obsahuje množstvo kvalitných materiálov a príkladné spracovanie. Podľa šéfdizajnéra Lancie majú materiály tohto auta veľmi blízko k tým, aké sa nachádzajú v interiéroch sesterského Maserati

Delta však skrýva aj niekoľko tajomstiev pod svojou krásnou karosériou. Áno, je to aktívna a pasívna bezpečnosť auta. O nej za normálnych okolností nechcete radšej vedieť. Ale ak už príde tá kritická chvíľa, viete, že na Deltu sa môžete spoľahnúť. Napríklad na jej "Reactive Suspension System" ktorý aj pri brzdení kontroluje a upravuje tuhosť tlmičov a tým dokáže skrátiť brzdnú dráhu až o 5%! Alebo "Absolut Handling System" čo je zdokonalené ESP ktoré pozostáva z dvoch sub-systémov: TTC (Torque Transfer Control) a DST (Dynamic Steering Torque). To prvé má supluje klasický samosvor a tým pádom aj zamedzuje vo veľkej mierenedotáčavosti (pri nepriaznivých adhéznych podmienkach v zákrutách prenáša krútiaci moment z vnútorného kolesa na vonkajšie). DST vám napomáha jemnými zásahmi do volantu udržať kontrolu nad vozidlom, teda auto robí maličké korekcie za vás.

Zhrnuté a podčiarknuté, Delta tretej generácie bola v testoch EURO NCAP hodnotená ako veľmi bezpečné auto. Pozrite si video crash testu novej Delty. EURO NCAP zverejnilo aj celkové hodnotenie bezpečnosti vozidla:

Naša testovaná verzia mala pod kapotou vlajkovú loď z dielne Fiatu: 1,9 Twinturbo Multijet. Je to pokroková dieselová jednotka v ktorej klasické veľké turbo nahradili dve menšie. Presne rovnakou cestou sa vybrali aj japonské značky na začiatku 90tich rokov. Dosiahne sa tak plynulejší nárast výkonu a lepšie reakcie v akýchkoľvek otáčkach. Parametre tohto twinturba 140 kW/190 či 400 Nm budia rešpekt ešte predtým, než vôbec do auta nasadnete. Veď aj udávané zrýchlenie 7,9 s na 100 km/h je na triedu takýchto áut veľmi slušné. Aká je teda reálna skúsenosť?

Zhrnuté do jedného slova skvelá. Ak vám "a priori" nie je zvuk dieslového motora proti srsti (aj keď tu je vyslovene dobre utlmený), tak vám bude robiť radosť. Záťah motora je skutočne lineárny a nekoná sa tu žiaden turbo efekt, prípadne naháňanie predných kolies po ceste pri plnom výkone (týmto neduhom sa "preslávili" najmä staré VW TDi). Nie, všetko prebieha absolútne plynulo. Spolupráca motora so 6.st manuálnou prevodovkou je ukážková, avšak dovolím si tvrdiť, že práve tá je najsilnejším nechceným dedičstvom po Brave. Niekedy totiž máte pri radení pocit, že tam tie rýchlosti dávate nasilu. Presnosť a ľahkosť teda nie je jej silná stránka. Jednoducho toto je oblasť, v ktorej sa musí Lancia ešte čo to učiť. Aj napriek tomu si však budete môcť užívať skvelú dynamiku a to všetko pri skromných nárokoch na palivo. Naša spotreba sa počas testu pohybovala približne na úrovni 6,7 l nafty na 100 km a to je o cca 1 liter viac ako udáva výrobca.

Bočný profil s vodičom za volantom ukazuje skutočnú veľkosť Lancie Delty. Hlavné zadné partie sú obrovské.

Bočný profil s vodičom za volantom ukazuje skutočnú veľkosť Lancie Delty. Hlavné zadné partie sú obrovské.

Delta je s týmto motorom a výbavou (Absolute Handling System) relatívne vyrovnané auto. Avšak vďaka ťažkému, dopredu posunutému dieselovému motoru musíte rátať s nedotáčavosťou. Celkovo je pružene naladené ako komfortné (ale nie tak ako francúzske autá). Odhlučnenie kabíny je vynikajúce (môže za to aj napríklad špeciálne utlmená strecha) len občas od podvozku prenikne zvýšený hluk pri veľkých nerovnostiach. Ak ju budete používať na pohodičkovú jazdu, je to presne to, čo hľadáte. Ale nepokúšajte sa z nej spraviť Deltu Integrale. To nie je a ani nikdy nebude, nemá to v génoch.

Určite ste si už zvykli na to, že každé nami testované auto dôkladne prevetráme na meranej trati v Paddocku Pezinská Baba. Avšak pri niektorých autách toto pravidlo porušujeme a neberieme ich tam. Tak sme spravili aj v tomto prípade, pretože charakter Delty je natoľko odlišný od zvyšku áut v tabuľke, že by to nemalo zmysel. Celú tabuľku časov na trati paddocj nájdete v časti TopSpeed.sk slalom - tabuľka časov.

A výsledný verdikt? Ťažký. Delta prekračuje najmä rozmermi svoju triedu. Rozhodne by som ju nestaval napríklad proti Golfu, i keď to môže byť práve on kto zláka potencionálnych kupcov. Delta má rozhodne čo ponúknuť, je teda na vás, či ste ochotní zaplatiť viac za image tejto talianskej krásky.

Lancia Delta 1,9 Twinturbo Multijet
rok výroby 2009
Motor:

twin turbom prepĺňaný radový 4-valec vpredu naprieč, objem 1910 cm3, vŕtanie x zdvih - 82 x 90,4 mm, kompresný pomer 16.5:1, max. výkon 140 kW (190k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2000 o/min.

Pohon: 6-stupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, Torque Transfer Control.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom riadenia
Kolesá: ľahkozliatinové disky 16-18",pneu 205/55 R16 (séria)
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 520 x 1 797 x 1 499 mm, objem kufra - 465 - 760 l, pohotovostná hmotnosť - 1 505 kg, kombinovaná spotreba - 5,7 l/100 km (v teste 6.7)

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 222 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,9s

Cena: Základný model od 17 313 €, Testovaná verzia - cca 24 273 €
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov