Je 6 ročný model Land Rover Defender vlastne nový?

Môžme mu hovoriť nový, keď bol predstavený na jeseň roku 2019? Ale môžeme, veď nejakou inováciou odvtedy prešiel a vzhľadom na jeho históriu, ktorá siaha až do roku 1948, je to najväčšia generačná zmena, pričom neostal kameň na kameni. Spohodlnel, kompletne zmenil dizajn a už nestojí na rámovej konštrukcii. Poďme ale pekne po poriadku.

Dizajnová revolúcia

 

Už z diaľky musí byť každému jasné, že sa jedná o Defender. Nedá sa zameniť s ničím iným, aj keď spomienka na predošlé generácie je len symbolická. Je celkom škoda, že sa nepodarilo zachovať typickú hranatú karosériu predošlých generácií. Pozrite si vývoj Mercedesu triedy G, kde je odkaz na históriu neporovnateľne výraznejší a ikonickejší, čo sa Land Roveru úplne nepodarilo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pôsobí mohutne a veľko, aj keď nemá dĺžku ani 4,8 m

Tak či onak, Defender je, aspoň pre mňa, nádherným autom. Krátke previsy, vysoká stavba, široké blatníky, vážne sa tváriace predné matrixové LED svetlá, či kolmá zadná stena s rezervným kolesom s výrazným zúžením v oblasti okien. 5-lúčové 20-palcové disky sa k autu mimoriadne hodia a to vrátane vysokej bočnice. Pôsobí majestátne a mohutne a to napriek skromnej dĺžke 4 758 mm, no za to s výškou 1 967 mm a šírkou 2 008 mm. Je to skrátka poriadny kus auta, aj keď menší ako Range Rover.

Luxusne úžitkový interiér


Kontrast interiéru v zmysle materiálov je tak trochu odvážny. Čisto úžitkové, účelné, praktické a odolné plastové prvky sú doplnené o prémiovú jemnú kožu a drevo s otvorenými pórmi. Pôsobí to trošku zmätočne, akoby sa vo fabrike pohádali dva tímy. Jeden z oddelenia offroad a druhý z oddelenia luxus. Aby bolo jasné, mne sa to ako celok páči, len to môže pôsobiť rozpačito a to najmä v oblasti dverí, kde vidím skrutky plastovej výplne s odhaleným plechom konštrukcie dverí v kontraste s prémiovou kožou a dreveným madlom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Po nasadnutí mám dojem, že sedím vo veľkom Range Roveri. Či už priestorovo do šírky alebo výškou a tvarom prednej kapoty. Instatne mi vyletel testosterón. V dobe, kedy veľa áut vymäklo a zoženštelo, je to príjemná správa. Toto je poriadne chlapské auto už len dojmom spoza volantu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Páči sa mi príjemne dostupná poloha radiacej páky a taktiež množstvo odkladacích priestorov. Všetko je tu mimoriadne robustné a vrzgoty tu nepočuť ani pri surovejších dotykoch povrchov, držiakov a madiel. Veľmi príjemný je kožou obšitý airbag volantu, tu sa poslednou dobou zvykne šetriť viac ako by bolo pekné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Displej pred vodičom poskytne všetky potrebné údaje, ktoré za jazdy potrebujem a to bez nutnosti preklikávania sa v menu. K tomu musím pochváliť zachovanie okrúhleho rýchlomera s otáčkomerom, no celková orientácia a hlavne rýchlosť reakcií je ďaleko za nemeckou prémiou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ako je vzadu a v kufri?


Častú manipuláciu s detskými sedačkami uľahčia relatívne dobre prístupné body ISOFIX, no okolo nich je málo miesta a hrozí poškriabanie kože, takže treba trochu opatrnosti. Deťom ani vo veku 7 rokov sa nenastupuje dobre, auto má podlahu výrazne vyššie ako SUV, no vďaka rázvoru 3 022 mm je medzi prednými a zadnými sedadlami miesta na rozdávanie nielen pre deti, ale aj pre vysokých dospelých nad 180 cm. To isté platí pre priestor nad hlavou, tu sa priestorom nešetrilo, stredový tunel je len taký malý výstupok, takže ani piaty pasažier sediaci v strede nebude veľmi trpieť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Otváranie kufra do strany je archaický a nepraktický prežitok

Otvorenie kufra vyžaduje dostatok priestoru za autom, keďže piate dvere sa otvárajú do strany. Po ich otvorení je k dispozícii 786 litrov úložného priestoru a po sklopení zadných sedadiel až 1785 litrov priestoru, no vrásky na čele mi robí veľmi nešťastne navrhnuté plató/roletka, ktorá nemá vodiace koľajničky a je nestabilná bez výstuhy. Poteší odkladací priestor v piatych dverách rovnako ako ušká pre tašky na oboch stranách spolu s ovládaním výšky pre komfortnejší prístup.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kým prejdeme mestom...

 

Prvé prekvapenie ma zasiahne hneď po naštartovaní. Síce tu máme benzínový prepĺňaný šešťvalec s výkonom 294 kW (400 koní) a krútiacim momentom 550 Nm dostupných už od 2000 otáčok. Toto nie je športové auto, no znie tak. Motor má vzhľadom na zameranie až prekvapivú akustickú prezenciu, ktorú som naozaj nečakal. Zároveň v nižších a stredných otáčkach pri menšej záťaži necítiť žiadne vibrácie. Akokoľvek 6,1 sekundy na stovku dnes už nie je nijak ohromujúci údaj, dynamika je veľmi príjemná už od nízkych otáčok.

Vzduchové pruženie automaticky neznamená super pohodlné auto

Prechádzam mestom a veľmi sa sústredím na pohyby karosérie a filtrovanie nerovností. Auto sedí na adaptívnom vzduchovom podvozku, nezávislým zavesením kolies, samonosnou karosériou a pneumatikách s rozmermi 255/60 R20, teda poriadne balóny. A tu prichádza moje počudovanie. Čo už by malo byť komfortnejšie, ako veľké, vysoké, 2,4 tonové SUV na adaptívnom vzduchu s poriadne vysokou bočnicou pneumatiky? A práve to ma zaráža, že ten komfort tu teda nie je zlý, ale cestnejšie, ba dokonca aj športovejšie zamerané SUVčka na 22-23 palcových nízkoprofilových pneumatikách zvládajú malé nerovnosti s omnoho väčšou gráciou a noblesou. To som v šoku, tu som čakal absolútne zadupávanie nerovností bez náznaku zaváhania, no nestalo sa. Zdá sa mi, že čím väčšia nerovnosť a čím vyššia rýchlosť, tým sa podvozok cíti lepšie, no asi nie každý deň budete s Defenderom účinkovať v naháňačke filmu Jamesa Bonda.

... až do terénu.

 

Na tento moment som sa veľmi tešil. Dobre dobre, už tu nie je rámová konštrukcia, ale vďaka vzduchovému podvozku dokážem Defíka dvihnúť až na svetlú výšku 290 mm s nájazdovým uhlom 37,5 stupna, prejazdovým 27,8 stupňa a odjazdovým až 40 stupňov, čo výrazne prekonáva nielen LandCruiser, ale aj Géčko, čiže by som mohol vyjsť tam, kde som ešte nebol. Výzva prijatá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Chcem zapnúť nejaký off-roadový režim, no div sa svet, Defender na to nemá samostatný ovládač a musím si prepožičiať ovládač teploty vodiča, ktorý sa po stlačení tlačidla jazdných režimov zmení na volič jazdného režimu. Jedno z najterénnejších áut vôbec nemá samostatný ovládač na jazdné režimy? Ach jo. Na veľkom centrálnom displeji zapínam INFO o 4x4, kde sa dozviem, aký mám priečny aj bočný náklon, na grafike vidím, či mám zamknutú uzávierku medzinápravového diferenciálu a vidím aj polohu tlmičov, azimut a nadmorskú výšku.

Mechanické uzávierky mať môže, no treba za ne priplatiť 2x

Poďme teda skúsiť takú našu stenu, ktorá preverí najmä nájazdový a odjazdový uhol. Idem zošikma, aby som potrápil aj pohon štyroch kolies, keď bude jedno predné a jedno zadné koleso absolútne bez trakcie a zvyšné dve sa budú snažiť prekonať viac ako 30 stupové stúpanie. V prvom bode sa tu prejavuje absencia rámovej konštrukcie, torzná tuhosť nie je zďaleka taká, akú ponúkne konkurencia, normálne cítim a počujem, ako sa to auto krúti. Prídem do bodu, kedy sa bude musieť pochlapiť pohon všetkých kolies. V tom začne zaberať trakčná kontrola a vektorovanie krútiaceho momentu, ktoré prenáša silu na kolesá, ktoré majú trakciu. Za výrazného cvakania sa elektronika snaží preniesť výkon tam, kam treba, no neúspešne. Neviem sa pohnúť ďalej. Opäť otváram off-road nastavenie vozidla na displeji a chcem zamknúť zadný diferenciál. Na moje počudovanie, nie je tu. Ten totiž nie je ani v príplatkovom off-road balíku, ale až vo vylepšenom off-road balíku za ďalší príplatok. Verili by ste tomu? Kedysi najschopnejšie a najodolnejšie terénne auto, na ktoré sa spoliehajú horské záchranné služby mnohých krajín sveta, dnes, v poslednej generácii, nemá v štandarde uzávierku ani len zadného diferenciálu, iba medzinápravového. O prednej uzávierke sa ani nebavme, tá nie je za žiadny príplatok. No nič, na stenu nevyjdem, elektronika si s tým nedokáže poradiť. S LandCruiserom som sem vyšiel napriek nepriaznivým uhlom, s Géčkom tiež. Čiže, keď budete konfigurovať, určite nezabudnite na vylepšený off-road balík.

Poľné a lesné cesty zvláda Defender fenomenálne

Prechádzam poľnými a lesnými cestami, podvozok prácu zvláda fenomenálne, ani veľké nerovnosti vo vyššom tempe Defíku nedávajú zabrať. Neskákal som ním, predsa mám nejakú úctu k autu za 100+ tisíc. Naviac, nik príčetný, kto za to auto zaplatí svojimi peniazmi, to robiť nebude, aj keď v poslednom Bondovi to vyzeralo na záberoch výborne.

Brodivosť až 90 cm a redukovaná prevodovka sú parádne fakty

Prichádzam k pieskovému výjazdu, kde opäť preveríme pohon. Tu mi už chýbajúce uzávierky nechýbajú, Defík sa ženie hore stúpaním s veľkým odhodlaním napriek nevhodnému obutiu a sypkému podkladu. Ani vyjazdené koľaje a ,,schod“ na konci výjazdu nedá podvozku zabrať a Defík zvládne výjazd bez najmenšieho zaváhania. Zmena z ,,dlhého“ prevodu na redukovaný prebehne rýchlo a bezproblémovo, čo nebýva úplne štandard pri všetkých off-roadoch. No, Defík toho zvládne naozaj veľmi veľa a brodivosť má so vzduchovým pružením až na úrovni 900 mm vrátane ukazateľa hĺbky brodenia, no chýbajúca uzávierka v základnej výbave je zlý vtip. Argument, že drvivá väčšina užívateľov to nepotrebuje a nevyužije tu neobstojí, toto je Defender, nie mestské SUV.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

A čo diaľnice a spotreby?


Prekvapivo dobre. Na ôsmom prevodovom stupni pri 130ke točí necelých 2000 otáčok, no čo som oprávnene čakal výrazne horšie, je akustický komfort, resp. nekomfort, no hluk na úrovni 64,5 dB je hodnota, ktorú môže konkurencia závidieť. Gčko a.k.a. letiaca tehla má pri 130ke vnútorný hluk na úrovni 68 dB a LandCruiser 67,3 dB.

WLTP uvádza 10,9 l/100km, nám sa náš trimix podarilo zajazdiť za rovných 12 l/100km, čo je, priznám sa, na tak ťažké auto s obrovskou čelnou plochou v kombinácii s nie úplne aerodynamickým tvarom a benzínovým trojlitrom dosť dobrá hodnota. Na 90 litrovú nádrž tak urobíte s prehľadom 750 km.

Hodný mena Defender?

 

Chvalabohu, Defender je stále poriadne chlapské auto. Síce úplne iné, na aké sme boli zvyknutí, no je rýchlejšie, praktickejšie, pohodlnejšie, príjemnejšie a použiteľnejšie ako kedykoľvek predtým. Zároveň z neho vyžaruje dostatok mužnosti, emócie a jazdiť s ním je veľmi príjemný a neobyčajný zážitok. Je trochu svojske, čo mu pristane, no v meste mohlo byť od podvozku pohodlnejšie. Ak nečakáte plavný komfort luxusných megaSUVčiek, bude to v poriadku. Defender môžete mať v nespočetnom množstve kombinácii dĺžok, výbav a motorizácii. Najslabší a najlacnejší začína na sume 67 500€. Naša verzia začína na sume 101 370 € a tento testovací kus je za 113 981 €. To je síce výrazne viac ako dáte  za LandCruiser, ale aj výrazne menej ako za Géčko.

Land Rover Defender P400 X-HSE Dynamic:

PLUSY:

+ Nezameniteľný dizajn
+ Motorizácia P400
+ Zvuk/prezencia motora
+ Kvalita spracovania
+ Dojem spoza volantu
+ Terénne schopnosti
+ Rozsah svetlej výšky
+ Priestor vzadu

 

 

     

MÍNUSY:

- Komfort na mestských nerovnostiach
- Základná výbava bez všetkých uzávierok diferenciálu
- Plató batožinového priestoru
- Absencia rámovej konštrukcie