Akokoľvek sa snažíme za týždeň s autom zoznámiť a zároveň zistiť jeho silné či slabšie stránky, ak má niekto najazdených už 10 000 kilometrov a ocitol sa s autom v najrôznejších životných situáciách bežného pracovného či sviatočného dňa, sú jeho postrehy zaujímavé. Ak si totiž sadám do auta s nejakými očakávaniami – čomu sa nedá ubrániť – môžu byť moje pocity nepresné, alebo inak, to čo sa mne môže zdať ako problém, pri dlhšom používaní stráca na význame a naopak. Preto sme sa s Marcelom trochu povozili a vymenili si dojmy, z čoho vzniklo, verím, zaujímavé a objektívne porovnanie našich postrehov. Pozrime sa na jazdu s Lexusom ES 300h – s jeho súčasným užívateľom a možno aj budúcim majiteľom. Tak, a teraz už isto klikajte na video, kde sa dozviete všetko ostatné.
Lexus fascinuje
Hneď na úvod musím uznať, že Lexus ES 300h je autom, ktoré priťahuje pozornosť – slovo fascinácia je asi najvýstižnejšie, hoci nemusí automaticky znamenať, že sa vám všetko páči. Jeho exteriér je síce poskladaný z niektorých známych prvkov Lexus, celkovo je však dosť odlišný od európskeho strihu. Siedma generácia modelu ES sa teda zaradila k reprezentatívnej limuzíne LS a kupé LC v duchu nového dizajnu. Typ ES je postavený na úplne novej platforme GA-K (Global Architecture – K), je dlhší (+65 mm), nižší (–5 mm) a širší (+45 mm) než jeho predchodca. Dlhší rázvor náprav (+50 mm) vysunul kolesá viac do rohov karosérie a zväčšil sa aj rozchod. (+10 a +37 mm).
Silná jazda, nie výkon
Nový Lexus sľubuje vylepšené jazdné vlastnosti, a fakt, že na tie sa sťažovať v žiadnom prípade nemožno. Ak však za základ zábavnej jazdy považujeme dynamiku, s ESkom si veľa ozajstnej „srandy“ neužijete. Samotná hodnota zrýchlenia na stovku 8,9 sekundy totiž žiadne dych berúce akcelerácie nesľubuje, navyše prevodovka s plynule meniteľným prevodom vám nedopraje tie vzrušujúce šklbnutia pri preradení. Lenže, ako aj z nášho rozhovoru vyplynie, nielen zrýchlenie je tým, čo vie potešiť za volantom auta, ktoré krásne drží stopu, má veľmi pokojný podvozok a neprekvapí žiadnou zákernosťou. Ak by som aj nehľadal v aute rýdzu dravú športovosť, stabilita celého auta aj jeho prispôsobivosť je vďaka adaptívnemu tlmeniu kmitov neprehliadnuteľná. Nesmierna stabilita isto súvisí aj s mimoriadne tuhou konštrukciou celej karosérie, ktorá si však vyžiadala okrem iného aj pevnú priečku za zadnými sedadlami, čo úplne zrušilo možnosť ich sklápať. Niežeby sa to na sedanoch robilo často, ale pri už aj tak dosť obmedzenom úžitkovom využití automobilov typu sedan nemať možnosť ani výnimočne previezť povedzme zrolovaný koberec (na chladničku to totiž aj tak nie je) je dosť obmedzujúce, pričom ani hodnota objemu kufra 454 l nie je oslnivá.
Lesux ES 300h teda očividne stavia na iných hodnotách, ako je šantenie na cestách či prevoz nábytku. Sú to skôr tradičné hodnoty pre značku – dizajn, komfort a technika. A to sú kategórie, ktoré treba vedieť oceniť. Niečo ako originálne pravé šampanské, ktoré si tiež nevie vychutnať každý bežný konzument bublinkového vína.
Bez hybridu ani meter
Tou špecialitou, ktorá neútočí na bežné chuťové poháriky, je pohon. Je to už štvrtá generácia hybridného systému, ktorý sľubuje v prvom rade nízku spotrebu paliva a rýchle reakcie na pridanie plynu. Kombinuje 2,5-litrový benzínový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle a odľahčený, kompaktný a účinnejší elektromotor. Celkový výkon systému je 160 kW, pričom papierová spotreba sa má pohybovať okolo 4,7 l/100 km. Pri našej jazde na definovanom testovacom okruhu sme v normálnom svižnom tempe dosiahli spotrebu 5,8 l/100 km, čo pokladám za veľmi peknú hodnotu. Samozrejmý optimizmus výrobcu sa však končí pri nehybridnej jazde po diaľnici – no i tak hodnoty okolo 7 litrov sú stále veľmi priaznivé, hoci mám chuť zase opakovať – zázraky sa nedejú.
Plný komfortu až luxusu
Lexus už tradične ponúka pre svoje modely viacero rozmanito poskladaných výbavových línií, cez ktoré sa možno od veľmi vzrušujúcej hodnoty 49 900 € za výbavu ELEGANCE, ktorá však už obsahuje celý arzenál bezpečnostných prvkov Lexus Safety System druhej generácie, Bi-LED svetlomety aj bohatú výbavu interiéru, možno prelistovať až k našej prvýkrát v tomto rade ponúkanej vyšperkovanej verzii F SPORT TOP, kde je aktuálna cena 64 800 €, a to už zase také rozprávkové nie je, hoci je to stále veľmi priaznivá cena. Interiér je tiež ukážkový – kvalitne vypracovaný a upokojujúci. Teda až do chvíle, kým nezačnete niečo hľadať v labyrinte zložitého infotainmentu. Ešteže všetko dôležité vidí vodič na zaujímavom prístrojovom paneli s odsúvacím budíkom, za ktorým je displej s množstvom informácií, prípadne môže sledovať head-up displej na čelnom skle. S priestorom budú spokojní prední aj zadní pasažieri, no tí by nemali byť príliš vysokí. Klesajúca strecha bude hladkať vysoké hlavy. Všetky hlavy na palube si však môžu vychutnať mimoriadne pôsobivý audiosystém Mark Levinson PurePlay so 17-reproduktormi, ktoré majú naozaj úžasný zvuk, a na tom sme sa rádiovým moderátorom Marcelom Forgáčom absolútne zhodli.
Na záver mi však nedá nespomenúť, že pri všetkej tej technike a kultúre jazdy je škoda, že z hľadiska ponuky je pre naše cesty k dispozícii len jeden jediný pohon - síce vymakaný hybridný s 2,5 litrovým benzínovým motorom a celkovým výkonom 160 kW (218 k), no tým sa starosti nad cenníkom končia. Žiadne iné motory, dízel už vôbec nie, pohon všetkých kolies, iné prevodovky – nič. Takto sme to vymysleli, a takto to bude, ber alebo neber! Tu sa dostávam až k samotnej podstate nepreberných možností nemeckej ponuky – je takéto kvantum užitočné alebo nám život len komplikuje? Som si istý, že motor V6 by si aj u nás našiel záujemcov. Ale nehodnoťme niečo, čo nie je.
PLUSY:
|
|
|
|
MÍNUSY:
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|