Akokoľvek sa snažíme za týždeň s autom zoznámiť a zároveň zistiť jeho silné či slabšie stránky, ak má niekto najazdených už 10 000 kilometrov a ocitol sa s autom v najrôznejších životných situáciách bežného pracovného či sviatočného dňa, sú jeho postrehy zaujímavé. Ak si totiž sadám do auta s nejakými očakávaniami – čomu sa nedá ubrániť – môžu byť moje pocity nepresné, alebo inak, to čo sa mne môže zdať ako problém, pri dlhšom používaní stráca na význame a naopak. Preto sme sa s Marcelom trochu povozili a vymenili si dojmy, z čoho vzniklo, verím, zaujímavé a objektívne porovnanie našich postrehov. Pozrime sa na jazdu s Lexusom ES 300h – s jeho súčasným užívateľom a možno aj budúcim majiteľom. Tak, a teraz už isto klikajte na video, kde sa dozviete všetko ostatné. 

Lexus fascinuje

Hneď na úvod musím uznať, že Lexus ES 300h je autom, ktoré priťahuje pozornosť – slovo fascinácia je asi najvýstižnejšie, hoci nemusí automaticky znamenať, že sa vám všetko páči. Jeho exteriér je síce poskladaný z niektorých známych prvkov Lexus, celkovo je však dosť odlišný od európskeho strihu. Siedma generácia modelu ES sa teda zaradila k reprezentatívnej limuzíne LS a kupé LC v duchu nového dizajnu. Typ ES je postavený na úplne novej platforme GA-K (Global Architecture – K),  je dlhší (+65 mm), nižší (–5 mm) a širší (+45 mm) než jeho predchodca. Dlhší rázvor náprav (+50 mm) vysunul kolesá viac do rohov karosérie a zväčšil sa aj rozchod. (+10 a +37 mm). 

Silná jazda, nie výkon

Nový Lexus sľubuje vylepšené jazdné vlastnosti, a fakt, že na tie sa sťažovať v žiadnom prípade nemožno. Ak však za základ zábavnej jazdy považujeme dynamiku, s ESkom si veľa ozajstnej „srandy“ neužijete. Samotná hodnota zrýchlenia na stovku 8,9 sekundy totiž žiadne dych berúce akcelerácie nesľubuje, navyše prevodovka s plynule meniteľným prevodom vám nedopraje tie vzrušujúce šklbnutia pri preradení. Lenže, ako aj z nášho rozhovoru vyplynie, nielen zrýchlenie je tým, čo vie potešiť za volantom auta, ktoré krásne drží stopu, má veľmi pokojný podvozok a neprekvapí žiadnou zákernosťou. Ak by som aj nehľadal v aute rýdzu dravú športovosť, stabilita celého auta aj jeho prispôsobivosť je vďaka adaptívnemu tlmeniu kmitov neprehliadnuteľná. Nesmierna stabilita isto súvisí aj s mimoriadne tuhou konštrukciou celej karosérie, ktorá si však vyžiadala okrem iného aj pevnú priečku za zadnými sedadlami, čo úplne zrušilo možnosť ich sklápať. Niežeby sa to na sedanoch robilo často, ale pri už aj tak dosť obmedzenom úžitkovom využití automobilov typu sedan nemať možnosť ani výnimočne previezť povedzme zrolovaný koberec (na chladničku to totiž aj tak nie je) je dosť obmedzujúce, pričom ani hodnota objemu kufra 454 l nie je oslnivá.

Lesux ES 300h teda očividne stavia na iných hodnotách, ako je šantenie na cestách či prevoz nábytku. Sú to skôr tradičné hodnoty pre značku – dizajn, komfort a technika. A to sú kategórie, ktoré treba vedieť oceniť. Niečo ako originálne pravé šampanské, ktoré si tiež nevie vychutnať každý bežný konzument bublinkového vína. 


Bez hybridu ani meter

Tou špecialitou, ktorá neútočí na bežné chuťové poháriky, je pohon. Je to už štvrtá generácia hybridného systému, ktorý sľubuje v prvom rade nízku spotrebu paliva a rýchle reakcie na pridanie plynu. Kombinuje 2,5-litrový benzínový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle a odľahčený, kompaktný a účinnejší  elektromotor. Celkový výkon systému je 160 kW, pričom papierová spotreba sa má pohybovať okolo 4,7 l/100 km. Pri našej jazde na definovanom testovacom okruhu sme v normálnom svižnom tempe dosiahli spotrebu 5,8 l/100 km, čo pokladám za veľmi peknú hodnotu. Samozrejmý optimizmus výrobcu sa však končí pri nehybridnej jazde po diaľnici – no i tak hodnoty okolo 7 litrov sú stále veľmi priaznivé, hoci mám chuť zase opakovať – zázraky sa nedejú.

Plný komfortu až luxusu

Lexus už tradične ponúka pre svoje modely viacero rozmanito poskladaných výbavových línií, cez ktoré sa možno od veľmi vzrušujúcej hodnoty 49 900 € za výbavu ELEGANCE, ktorá však už obsahuje celý arzenál bezpečnostných prvkov Lexus Safety System druhej generácie, Bi-LED svetlomety aj bohatú výbavu interiéru, možno prelistovať až k našej prvýkrát v tomto rade ponúkanej vyšperkovanej verzii F SPORT TOP, kde je aktuálna cena 64 800 €, a to už zase také rozprávkové nie je, hoci je to stále veľmi priaznivá cena. Interiér je tiež ukážkový – kvalitne vypracovaný a upokojujúci. Teda až do chvíle, kým nezačnete niečo hľadať v labyrinte zložitého infotainmentu. Ešteže všetko dôležité vidí vodič na zaujímavom prístrojovom paneli s odsúvacím budíkom, za ktorým je displej s množstvom informácií, prípadne môže sledovať head-up displej na čelnom skle. S priestorom budú spokojní prední aj zadní pasažieri, no tí by nemali byť príliš vysokí. Klesajúca strecha bude hladkať vysoké hlavy. Všetky hlavy na palube si však môžu vychutnať mimoriadne pôsobivý audiosystém Mark Levinson PurePlay so 17-reproduktormi, ktoré majú naozaj úžasný zvuk, a na tom sme sa rádiovým moderátorom Marcelom Forgáčom absolútne zhodli.

Na záver mi však nedá nespomenúť, že pri všetkej tej technike a kultúre jazdy je škoda, že z hľadiska ponuky je pre naše cesty k dispozícii len jeden jediný pohon - síce vymakaný hybridný s 2,5 litrovým benzínovým motorom a celkovým výkonom 160 kW (218 k), no tým sa starosti nad cenníkom končia. Žiadne iné motory, dízel už vôbec nie, pohon všetkých kolies, iné prevodovky – nič. Takto sme to vymysleli, a takto to bude, ber alebo neber! Tu sa dostávam až k samotnej podstate nepreberných možností nemeckej ponuky – je takéto kvantum užitočné alebo nám život len komplikuje? Som si istý, že motor V6 by si aj u nás našiel záujemcov. Ale nehodnoťme niečo, čo nie je.

PLUSY:

 

  • originálny dizajn
  • podvozok a pruženie
  • moderná hybridná technika
  • výborná spotreba 5,8 l/100 km (okrem diaľnice)
  • ozvučenie
  • hodnotné materiály v interiéri
  • dostatok priestoru pre celú posádku
  • odhlučnenie interiéru

 

 

 

MÍNUSY:

 

  • obmedzená ponuka motorov a pohonov
  • slabý výkon na športovú jazdu
  • malý a nevariabilný batožinový priestor
  • neintuitívny infotainment
 
Lexus ES 300h
160 kW CVT F Sport Top
BMW 530e
185 kW A8
základný model
49 900 €
(ES 300h 160 kW CVT Elegance)
46 900 €
(518d 110 kW A8)
adekvátny model
64 800 €
(ES 300h 160 kW CVT F Sport Top)
58 700 €
(530e 185 kW A8)
adekvátna výbava
alarm, LED svetlá s adaptívnymi diaľkovými, 19-palcové disky, elektrické športové sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový vstup, dvojzónová automatická klimatizácia, Mark Levinson audiosystém, DAB rádio, navigácia, HUD, strešné okno, PDC vpredu a vzadu, zadná kamera, adaptívne pruženie, adaptívny tempomat
v sérii: alarm, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, LED svetlá, PDC vpredu a vzadu

za príplatok: Sport Line s 18-palcovými diskami a športové sedadlá 2 842 €, bezkľúčový vstup 930 €, strešné okno 1 292 €, adaptívne LED svetlá 1 550 €, asistent diaľkových svetiel 165 €, zadná kamera 465 €, adaptívny tempomat 1 240 €, vyhrievané predné sedadlá 413 €, elektrické predné sedadlá 1 240 €, HUD 1 292 €, Harmand Kardon 1 137 €, Live Cockpit Professional 1 189 €, DAB rádio 413 €, adaptívny tempomat 1 240€
výsledná cena
64 800 €
73 995 €



 

 
Mercedes-Benz E 300e
235 kW A9
Audi A6 45 TDI
170 kW quattro A8 Sport
základný model
46 326 €
(E 200d 118 kW A9)
48 100 €
(A6 Avant 35TDI 120 kW A7)
adekvátny model
59 196 €
(E 300e 235 kW A9)
60 260 €
(A6 45 TDI 170 kW quattro A8 Sport)
adekvátna výbava
v sérii: Multibeam LED, 17-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, adaptívne tlmenie, PDC vpredu a vzadu

za príplatok: adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhu 2 280 €, navigácia 2 040 €, AMG Line exteriér s 18-palcovými diskami 1 620 €, Keyless Go 1 452 €, parkovacia kamera s asistentom parkovania 1 236 €, alarm 564 €, strešné okno 1 350 €, vyhrievanie predných sedadiel 432 €, DAB rádio 396 €, Burmester 1 020 €, HUD 1 188 €
v sérii: LED svetlá, 18-palcové disky, dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, alarm, PDC vpredu a vzadu

za príplatok: Bang and Olufsen 1 294 €, adaptívne Matrix LED svetlá 2 362 €, HUD 1 574 €, kamera vzadu 529 €, MMI navigácia 3 424 €, adaptívne tlmenie 1 270 €, DAB rádio 483 €, elektrické predné sedadlá 1 331 €, elektricky sklopné zrkadlá 282 €, bezkľúčový vstup 944 €, Lichtpaket 360 €, panoramatické strešné okno 1 856 €, adaptívny tempomat s udržiavaním v pruhu 1 956 €, ukazovateľ rýchlostných obmedzení 225 €
výsledná cena
72 774 €
78 150 €