Lexus LS 460
Elegancia a exkluzivita - to sú presne slová čo vás napadnú ako prvé, keď sa toto auto dostane do vášho zorného poľa. Na prvý pohľad je to auto jedinečné svojím vzhľadom, na druhý, podrobnejší, všetkým ostatným.
Už dlho som sa na test tohto eLeSka tešil, najmä od doby, čo som sa v ňom viezol na uzavretej trati. A som rád, že sa očakávané stalo skutočnosťou, takže nech sa páči, Lexus LS460 vás očakáva.
Modelová rada LS bolo to prvé, čo kedy Lexus priniesol. Pri svojej premiére, v roku 1989, vyrazila LS400 dych celému svetu. Kvalita, komfort, bezpečnosť a technológie, to boli oblasti kde toto auto excelovalo. A to na celej čiare, takže konkurencia sa mohla iba pozerať a učiť. Už o dva roky neskôr, v roku 1991, sa vďaka enormným kvalitám eLeSka stal Lexus najväčším predajcom v luxusnom segmente pre USA. Ako čas plynul, Lexus pracoval a inovoval, takže dnes môžeme obdivovať už štvrtú generáciu tejto vlajkovej lode (premiéra v 2006 na North American International Auto Show).
Ako som napísal hneď v prvej vete tohto testu, sú len dve slová čo vás napadnú keď stretnete toto auto: elegancia a exkluzivita (nie, nemal som na mysli nič šťavnaté, aj keď to iste niekomu napadne :-). Žiadne hókus pókus a lá BMW 7er či nudné tvary v podaní Mercedesu S, len čisté a krásne línie spútané do dynamického celku. Ja viem, krása je relatívna, ale toto je pre mňa jednoducho nádherné a bezkonkurenčne krásne auto. Tento konkrétny kus je ešte navyše v čiernej farbe, čo len umocňuje tento pocit (je ale ešte jedna farba v ktorej ho vyslovene žeriem – biela). Dielo bolo korunované inštaláciou nových, o niečo rozmernejších kolies. Presnejšie sú to 22“ palcové „kolieska“, u nás rozmer stále nevídaný. Musím povedať, že takýto design a aj veľkosť sú presne to, čo si auto ako LS pýta.
Výbava je skutočne bohatá. Neexistuje nič, čo by tu bežný užívateľ nenašiel.
Testovaný model je, ako ste sa už isto dovtípili, LS460. Takže pod jeho kapotou pracuje 4.6 litrový V8 s výkonom 280 kW (385 PS) a 500 Nm (kódové označenie motora 1UR-FSE). Má finesy ako priamy vstrek benzínu či duálne časovanie ventilov VVT-iE. Prevodovka je automatická, 8 (!) stupňová. Je dôležité upozorniť na fakt, že tento motor je odlišný od toho ktorý nájdete v LS600h.
Výbava je skutočne bohatá. Neexistuje nič, čo by tu bežný užívateľ nenašiel. Na rozdiel od nemeckej konkurencie je už základ veľmi bohatý takže si nekupujet holotu, na ktorú lepíte položky z cenníku. Toto je iné kafe – v rodnom liste (cenníku) bolo zaškrtnutých aj tých pár zvyšných položiek, takže auto má absolútne všetko čo v súčasnosti Lexus ponúka. Opisovať všetko by bolo zbytočné, preto spomeniem len niektoré high-tech prvky. To čudo nad stĺpikom volantu pred budíkmi je „Driver Monitoring System“. V skratke sa jedná o systém, ktorý neustále monitoruje vodiča a jeho správanie, teda či nezaspal za volantom, či dáva pozor ak hrozí bezprostredne kolízia atď. Ďaľšia vecička, na ktorú si radi zvyknete, je automatické parkovanie - i keď časom zistíte, že skúsený vodič je rýchlejší alebo radarový adaptívny tempomat. Bezpečnosť u tohto auta, to je najmä 10 airbagov a „pre-crash system“. Ten pre vás v prípade neodvratnej havárie spraví všetko preto, aby ste vy a vaša posádka vyviazli bez následkov (utiahne pásy, nastaví sedačky a opierky atď). Lexus zašiel dokonca tak ďaleko, že LS má pripravené rôzne krízové scenáre podľa toho, z ktorej strany príde náraz (predok vs zadok).