K terénnym schopnostiam Lexusu NX 350h Overtrail som pristupoval s rešpektom. Predsa len ide o bežné SUV určené hlavne na spevnené cesty, ktoré by občas malo zvládnuť výlety na poľných komunikáciách. Preto som ho nechcel hneď trápiť v náročnejšom prostredí. Pravdupovediac, ani sa mi to nepodarilo. Jednoducho v teréne musíte mať nastavený pud sebazáchovy o dosť vyššie, ako ho mám ja. Ale nižšie prezradím, že som s ním zopár prekážok s väčším prekrížením náprav predsa len skúsil.
Ale pekne od začiatku. Po Lexuse RX a UX som dostal do rúk presný stred ponuky, teda model NX. Zavedená nemecká trojka Audi Q5, BMW X3 a Mercedes-Benz GLC sú už stálice, NX je tu len približne dekádu. Druhá generácia prišla pred tromi rokmi, novinkou je práve verzia Overtrail.
O čo jej prípade ide? V prvom rade o lak. Lexus mu hovorí púštna béžová a mne sa k tomuto autu hodí. Je to mimochodom jedinečná farba výbavy Overtrail, v inom stupni si ju neobjednáte. Čierne lakované spodné časti nárazníka a prahov máte naopak aj v iných verziách.
V prípade outdoorovej výbavy by som možno prijal trocha iný predný nárazník, ktorý asi najviac zráža terénne schopnosti NX. Vždy, keď som chcel prejsť nejakú vyvýšeninu či nerovnosť, musel som sa pýtať fotografa, či už „nechytám“ jeho prednú hranu. Aj keď som mal kameru, tá mi túto časť nedokázala pokryť. Čo je trochu škoda.
Prvotriedny podvozok
Čo by som naopak nemenil a bol som za to rád, to boli disky s pneumatikami. Nepotrebujem žiadne 20-palcové nízkoprofilové gumy a Overtrail ich ani nemá, jazdil na 18-palcových „balónoch“ s rozmermi 235/60 R18. Toto je presne to, čo by som chcel od svojho SUV, aby som sa nemusel báť v meste prechádzať cez jamy či parkovať pri obrubníku. S takýmto rozmerom som mal pocit, že jazdím na nejakom staršom Pajere a nemusím sa obávať žiadnych ostrých hrán na ceste.
Trocha tomu pomáhal aj systém adaptívneho pruženia. Po prepnutí do Comfortu auto jazdilo tak pohodlne, až si dovolím tvrdiť, že je NX príjemnejšie na našich cestách ako nedávno testované väčšie RX. Aby som to uviedol na pravú mieru, jazdil som aj s poslednou generáciou BMW X3 (G01) a tá sa komfortu NX ani nepriblížila.
Skvelé LED
Rovnako ako pri menšom UX, aj tu mi nočné jazdy spríjemňovali skvelé svetlá typu matrix, ktoré dokázali v diaľkovom režime nádherne „vyrezávať“. Overtrail ich má v sérii, nemusíte za ne priplácať a podľa mňa fungujú nadmieru dobre. Pracovali bez chýb, veľmi rýchlo, ale je pravda, že VW ID.7 s najnovšou generáciou I.Q. Light je ešte o trošičku ďalej. Stretávací režim bol perfektný, bez tmavých miest. Tiež im nemám čo vytknúť, práve naopak.
Kvôli rozloženiu hmotnosti je 12-voltový akumulátor umiestnený vzadu pod podlahou kufra. Keďže ide o auto z Japonska, kde je ľavostranná premávka a vodič sedí vpravo, tak batéria je v ľavej časti kufra. A chýba rezervné koleso, čo by mi vadilo.
Zadní pasažieri majú k dispozícii stredové výduchy klimatizácie a aj 12-voltovú zásuvku. Sedadlá sú veľmi dobre tvarované, dovolím si tvrdiť, že v porovnaní s BMW X3 majú tiež lepšie bočné vedenie. Nie je to len obyčajná rovná lavica a sedí sa tu preto viac ako príjemne.
Vpredu je to tiež na vysokej úrovni, ale bral by som výraznejšie bočné vedenie, obzvlášť na sedáku. Sedadlám nechýba výhrev ani ventilácia, obe funkcie pracujú veľmi rýchlo a účinne. Niekomu môže prekážať, že sa aktivujú len prostredníctvom dotykovej obrazovky, ale nájdete tu i automatický režim, ktorý pod určitou teplotou zapne výhrev a nad inou hranicou zas aktivuje odvetrávanie.
Displej pred vodičom? Nemá mnoho možností konfigurácie, prakticky som si mohol nastaviť len zobrazenie palubného počítača. Ovládanie prebieha cez dotykové plochy na volante, našťastie sa ale najprv zobrazia ich funkcie a až silnejším stlačením prepnete zobrazenie.
To sa tiež zobrazuje na head-up displeji, počas jazdy tak nemusíte odvrátiť zrak od cesty na displej. Čo potrebujete, to uvidíte „na skle“, teda okrem funkcií tlačidiel na volante aj rýchlosť či asistenčné systémy.
Stredový displej zobrazuje okrem iného aj funkcie klimatizácie v spodnej časti, hardwarové ovládanie môžete použiť na zmenu teploty pre obe zóny a výhrev predného a zadného okna. Okrem toho je tu ešte otočný ovládač na hlasitosť audiosystému, zvyšok prepínate len kapacitnými tlačidlami.
Na vysokej úrovni je 360-stupňový kamerový výstup, na výber máte aj detailnejší záber na prednú časť vozidla. Odhadnúť však veľkosť prekážok, či ho nechytí predný nárazník... to už som si nedovolil a radšej z auta vystúpil.
Na Lexusoch sa mi stále páči, že môžem deaktivovať adaptívny tempomat a používať len základné nastavenie rýchlosti. Ani adaptívny režim sa však nespráva chaoticky, to skôr udržiavanie v pruhu s autom trocha „žongluje“. Upozornenie na dopravné značky má len jemné pípanie a keďže ho musíte deaktivovať hlbšie v menu, vždy som ho nechával zapnuté. Prakticky ma neotravovalo.
Digitálne spätné zrkadlo
V NX je digitálne vnútorné spätné zrkadlo. Ak som ho chcel v noci prepnúť do tmavého režimu, z normálneho zobrazenia som ho prepol na digitál. Háčik je v tom, že musíte preostriť, aby ste v ňom niečo videli, čo mi prekáža. Aj preto som túto funkciu využil len raz, keď som v kufri prevážal väčší predmet a nevidel priamo dozadu.
Motor
Pod prednou kapotou pracuje 2,5-litrový benzínový štvorvalec, ktorému pomáha elektromotor vpredu i vzadu. Systémovo vozidlo ponúka predokolka aj štvorkolka identických 179 kW (243 koní), zadný elektromotor s výkonom 40 kW (54 koní) je tu skôr len ako výpomoc pri prekonávaní náročnejších prekážok. Jazdil som len v miernom teréne a rovno skúsil prekríženie. Zadné koleso som dostal do vzduchu, predné takmer tiež.
Do ťažkého terénu ho neberte
Aj keď som si myslel, že zadný elektromotor zvládne prostredníctvom jedného kolesa s trakciou auto postrčiť dopredu, bohužiaľ sa tak nestalo. S rozbehom by ste podobné prekážky samozrejme zvládli. V tomto prípade som sa však obával o už spomínaný predný nárazník, a tak som zvolil pomalší prejazd.
Ak očakávate od NX Overtrail mimoriadne schopnosti v teréne, mohlo by vás sklamať. Predpokladám ale, že si ho na offroad nikto kupovať nebude a naopak ocení, že môže bez obáv jazdiť po nespevnených poľných cestách napríklad v okolí chaty, kde pomôže vyššie profilové číslo pneumatík. Rovnako je výhodou tohto obutia aj mestská „ďžungla“, nebojíte sa žiadneho obrubníka či jamy. Do poriadneho terénu by som ale NX určite nebral.
V meste som naplno využíval hybridný režim. Podobne ako pri menšom UX, aj tu som mal pocit, že elektromotor má pomerne slušný výkon a do 50 km/h som jazdil skoro výlučne na elektrinu. Keďže pravidelne zverejňujem aj zrýchlenie z 80 na 120 km/h, výnimkou nebude ani tento Lexus NX 350h. Spomedzi všetkých testovaných áut, pri ktorých som tento údaj meral, som tu dosiahol najlepší výsledok. Automobil dokázal zrýchliť z 80 na 120 km/h v priemere za 5,1 sekundy, čo považujem v tejto triede za perfektný výsledok. Dokonca aj na diaľnici bude zdatným súperom pre výkonnejšie autá.
Podobne ako menšie UX s dvojlitrovým štvorvalcom, aj tento 2,5-litrový štvorvalec sa veľmi rýchlo zohrieval a po rannom štarte pri teplotách okolo 3 stupňov Celzia bol zohriaty po približne 3 až 4 kilometroch. To je v porovnaní s väčším RX s rovnakým motorom prekvapivo kratšia vzdialenosť. Ak ale napríklad vypnete kúrenie a budete jazdiť len s vyhrievaním sedadiel, spaľovací motor v kolóne ostane vypnutý a nezohrieva sa. A si to uvedomíte, s hybridom budete môcť jazdiť s dobrou spotrebou aj v zimných podmienkach.
Náš testovací okruh som zvládol s priemernou spotrebou 6,2 l/100 km, výrobca pritom deklaruje rozptyl od 5,7 do 6,4 l/100 km. Pri teplom počasí v meste som sa dokonca dostal na 5,5 l/100 km, čo považujem za skvelú hodnotu, na ktorú sa v meste s iným druhom spaľovacieho pohonu jednoducho nedostanete.
Záver
Toto bol tretí týždeň s hybridným SUV od Lexusu a ak by som si mal vybrať spomedzi nich, volil by som práve toto NX i s výbavou Overtrail. Väčšie RX je na moje potreby už príliš veľké, menšie UX naopak malé. NX je povestná zlatá stredná cesta, ktorá kombinuje slušnú spotrebu s dostatočným vnútorným priestorom. Verzia Overtrail pritom prináša skvelú výbavu, nemusím sa bát obrubníkov, dier a v prípade nutnosti zvládne aj ľahší terén.
PLUSY: + skvelé LED matrix svetlá, + veľmi pohodlný podvozok s obutými pneu, + vyhrievané aj odvetrávané predné sedadlá, + HW ovládanie klimatizácie aj hlasitosti autorádia, + skvelé kamerové záznamy, + prekryté prahy, + možnosť prepnúť na bežný tempomat.
|
MÍNUSY: - menej konfigurovaný displej pred vodičom, - žiadne nastavenie rekuperácie, |
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4660 x 1865 x 1640 výška |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový štvorvalec + 2 elektromotory |
Zdvihový objem (ccm): | 2487 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 179 (244) systémovo |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 239 spaľovací motor, 270 predný, 121 zadný elektromotor |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 7,7 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 5,7 až 6,4, TS okruh 6,2 |
Prevodovka: | e-CVT |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1790 až 1870 |
Celková hmotnosť (kg): | 2380 |
Pohon: | všetkých kolies e-Four |
Rozmery kolies: | 235/60 R18 |
Rázvor (mm): | 2690 |
Objem nádrže: | 55 l |
Objem kufra: | 520 l |
Cena ( Euro ): | 74 100 |