Maroš už o novom Lexuse NX veľké množstvo noviniek, inovácií a technológií prezradil vo videu (nižšie) z prvej jazdnej prezentácie. No čo všetko som objavil po 7 dňoch používania na miesto 7 hodín, ktoré mal k dispozícii kolega?

Dizajn, nastupovanie

Napriek tomu, že viac ako 95% dielov je na novom modeli nových, od toho predošlého sa zvonku až tak zásadne nemení, no vyzerá modernejšie, dospelejšie a zároveň viac dynamicky. Špeciálne v bielom lakovaní s tmavo lakovanými lištami a mriežkami je skutočne sexy. Skutočne tu nie je nič, čo by naznačovalo akékoľvek šetrenie.

Otváram dvere a vonkajšie kľučky sa nepohnú. Sú totiž elektronické a na ich vnútornej strane sú tlačidlá, ktorými sa zámky pri potiahnutí uvoľnia. Je tam síce nepatrné oneskorenie, no nie je to nijak rušivé. Takisto pri vystupovaní kľučku stačí stlačiť a dvere sa odstrčia. Treba na to chvíľku zvyku, no spolu s ich umiestnením je to skvelé, pretože pri otváraní držíte madlo dverí presne v tej polohe, v ktorej je aj dvere najpríjemnejšie otvoriť, takže žiadne tlačenie dverí lakťom ani prechytávanie z kľučky na madlo. Šikovné.

Zámky pracujú mimoriadne ticho a napríklad zamknutie auta (bezkľúčovo dotykom ktorejkoľvek kľučky) tak spoznáte len podľa bliknutia smeroviek a sklopenia zrkadiel. Efektné, no neviem, či úplne praktické.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Interiér a infotainment

Tak... dostávame sa do interiéru a mne padá sánka. Pánečku, toto je japonec? Vyzerá to tu viac európsky. Usadám do veľmi dobre tvarovaných sedadiel s výrazným, no príjemným bočným vedením a nestačím sa diviť. Takmer polovica tlačidiel zmizla a presunula sa do ohromujúceho 14“ stredového displeja nového infotainmentu . A tie čo ostali, už nepripomínajú svojim tvarom a povrchom minulé storočie, ale umocňujú dojem luxusného auta tretej dekády 21. storočia. Pocitovo mám okolo seba toľko priestoru, že chvíľami sa zamýšľam, či nesedím v o triedu väčšom SUV. Super!

Koža je na dotyk príjemná a jemná ako tie najdrahšie príplatkové kože tých najvyšších modelov z nemeckých dielní. Spracovanie vás skutočne hýčka na najvyššej možnej úrovni a čoho sa dotknem, stlačím, je pevné, bez akýchkoľvek pazvukov (a to aj za jazdy na nie úplne kvalitných cestách!). Takto kvalitne spracovaný interiér môžu závidieť aj kategoricky drahšie autá. Trošku mám obavy o intuitívnu dostupnosť funkcií počas jazdy, ktoré sa ovládajú cez displej. Veď uvidíme.

Stláčam tlačidlo štartovania, sedadlo a volant sa prisunie, privíta ma pekná animácia a chvíľku sa orientujem. Nastavím si sedadlo, svoju polohu ukladám do pamäte a v tom si uvedomím, že pri mojej výške 180 cm mám pri optimálnom nastavení sedadlo v úplne najnižšej polohe a nad hlavou mám priestor na zovretú päsť. Pre vyšších vodičov by som privítal možnosť posunúť sedadlo nižšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Nastavenie klimatizácie má svoje vyhradené miesto v spodnej časti stredového displeja, takže je vždy po ruke a naviac regulácia teploty ostala v hardvérových otočných ovládačoch zasadených do displeja, čo síce chválim, no mechanický odpor prekliku otočných ovládačov je príliš slabý a počas jazdy musím aj tak uhnúť zrakom na displej, aby som sa uistil, o koľko som teplotu zmenil.

Navigácia je cloudová, takže okrem automatických aktualizácií ponúka info o premávke/obmedzeniach a vďaka obrovskému displeju má čo ponúknuť. Navigačné pokyny sú veľmi zrozumiteľné, no vadil mi font s názvami ulíc. Síce sa dá nastaviť jeho veľkosť, no názvy ulíc sú v ktorejkoľvek veľkosti zle čitateľné vďaka obtiahnutiu písma, čo znižuje jeho kontrast a evokuje dojem rozmazaného textu.

Nový NX ponúka hlasové ovládanie v slovenčine. Áno, čítate dobre. V slovenčine! Stačí kedykoľvek počas jazdy povedať: ,,Hej Lexus“ a auto sa opýta: ,,Čo môžem pre Vás urobiť?“ a reaguje na skutočne širokú škálu príkazov. Na mnoho pokynov reaguje veľmi dobre. Napríklad stačí povedať: ,,Som hladný“ a nájde reštaurácie v okolí. Predpokladám, že najpraktickejšie využitie nájde práve pri zadávaní cieľa do navigácie, no jednu chybu som predsa objavil. Po pokyne k presnej adrese sa spýta, či je adresa správna a ak áno, navigáciu spustíte povelom ,,Ísť tam“. Avšak častokrát tento povel rozozná ako ,,Ísť k Tam“ a začne hľadať ciele s názvom ,,Tam“  Pri tomto povele stačí na auto rozprávať skutočne precíznou výslovnosťou a nakoniec poslúchne.

V tých najvyšších výbavách nájdeme prémiové ozvučenie Mark Levinson so 17 reproduktormi a priestorovým zvukom. Stačili len minimálne korekcie s ekvalizérom a celkový hudobný zážitok by som prirovnal skôr k príplatkovým systémom vlajkových limuzín, než k  SUV strednej triedy. Veľmi príjemné. Naozaj veľmi príjemné. Apple CarPlay síce funguje bezdôtovo, no Android Auto nie. Taktiež sa mi niekoľkokrát v priebehu týždňa stalo, že sa mi telefón od auta odpojil a následne sa po niekoľkých sekundách znovu sám pripojil. 

Smerové tlačidlá na volante sú konfigurovateľné a na každej strane je tlačidlo na prepnutie ich funkcií, takže na dvoch dotykových plochách pre palce viete mať až 16 funkcií. Ovládať sa dá s nimi hudba, hovor, prepínanie údajov palubného počítača, tempomat a taktiež poloha head-up displeja. Naviac, zvolené funkcie sa zobrazia na head-up displeji po dotyku palca na ovládač, takže vždy viete, čo ktoré tlačidlo znamená bez nutnosti sklonenia zraku. Neraz sa mi však stalo, že tlačidlo nereagovalo na prvé stlačenie. Totižto tlačidlo začne reagovať na stlačenie až po jeho dotyku s prstom (funguje aj ako fyzické tlačidlo, aj ako dotyková plocha), no keď stlačenie tlačidla prebehne skôr, ako sa aktivuje dotyková plocha, pokyn nepríjme. Treba naň najskôr položiť prst a až po kratučkej chvíľke stláčať. Trošku otravné, no pevne verím, že s aktualizáciou príde zrýchlenie reakcie.

Tak ako chválim nový infotainment stredovej obrej obrazovky, jeho logiku a skutočne rýchle reakcie, tak musím trošku skritizovať prístrojový panel pred vodičom. Je len minimálne konfigurovateľný a napriek svojej veľkosti, peknej grafike a vysokému rozlíšeniu ponúka len obmedzené možnosti zobrazenia údajov. Len pre príklad prepnutie a vynulovanie spotreby musím použiť veľký stredový displej, cez ovládanie na volante to neurobím.

No ale poďme už do mesta

Že Lexus robiť hybridy vie, to je už stará pesnička a preto nikoho neprekvapí, ako zamatovo funguje prechod z elektriky na spaľovací motor a prakticky takmer žiadna jazdná situácia nebude nemilým prekvapením. 2.5 litrový štvorvalec neprenáša do kabíny takmer žiadne vibrácie a o svojej práci dáva vedieť iba zvukom. Mimochodom, NX350h E-Four má dvojicu elektromotorov, jeden poháňajúci prednú nápravu s výkonom 182k a 270Nm a druhý, poháňajúci zadnú nápravu má 54k a 121 Nm. Spaľovací motor dáva zo seba 192k a 210Nm, pričom kombinovane ponúka výkon 242k a na elektriku vie ísť do 125 km/h. Okrem testovaného modelu je v ponuke aj model s pohonom iba predných kolies a je tu aj vôbec prvý plug-in hybrid od Lexusu, nesie označenie NX450h+ a jeho celkový výkon činí 309 koní.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prechádzam mestom a mňa prekvapuje, ako často odpája motor, až mám pocit, že väčšinu času idem na elektriku. A nie je to len môj pocit, ale fakt. V mestskom režime je skutočne schopný ísť viac ako 50% trasy na elektrický pohon a tento percentuálny údaj je k dispozícii aj na palubnom počítači.

Dojem spoza volantu je až majestátny, na kategóriu stredného SUV skôr nevídaný. Auto aj za jazdy pôsobí väčším dojmom a to myslím v tom dobrom zmysle slova.

Napriek väčším rozmerom oproti predošlej generácii (+20mm na dĺžku, +20mm na šírku, +30mm rázvor a +5mm výška) nie je v mestskom režime nijaký problém ani s parkovaním v tesnejších priestoroch, no vďaka tvarom auta nie je vždy úplne jednoduché odhadnúť vzdialenosť od prekážky. To ale vo veľkom zachraňuje 360 stupňová kamera s vysokým rozlíšením, kvalitným vykresľovaním a aj projekciou pod autom (na displeji je auto priesvitné a na základe kamier projektuje obraz aj pod autom), parkovacie senzory, ktoré sa nejdú zblázniť z každého malého výstupku zo zeme, taktiež asistent, ktorý dosť tesne pred narazením do prekážky pri parkovaní auto zastaví a vnútorné spätné zrkadlo, ktoré vie zobrazovať obraz z kamery a tým výrazne zmenšiť mŕtvy uhol za vozidlom. Jediné mínus dávam za automatické vypnutie parkovacích kamier ihneď po vyradení zo spiatočky.

Adaptívne odpruženie AVS ponúka 2 režimy Normal a Sport. Podvozok je aj v režime Normal málinko tuhší a pevnejší. Aj keď v žiadnom prípade nie je tvrdý ani nepríjemný, komfort a plavnosť Mercedesu GLC na vzduchovom podvozku to úplne nie je. Nerovnosti nevyžehlí do pocitu, že idete stále po novo natiahnutom asfalte, no prenos nerovností do kabíny je len na takej úrovni, aby ste vedeli, čo sa s autom deje a nijak nepríjemne nenarúša komfort posádky. Je to taký zlatý kompromis medzi vysokým komfortom a dynamickou tuhosťou. Aj napriek najväčším ponúkaným 20 palcovým diskom ho ani väčšie nerovnosti nevyvedú z miery.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Okresky, diaľnice, spotreba

Dostávame sa von z mesta a ja vôbec nevnímam zvýšenú rýchlosť. Na tomto si dali skutočne záležať a ide o prvý Lexus, ktorý má penovú vrstvu na zníženie hluku a vibrácií v A a B stĺpikoch. Hluk od kolies je tiež minimálny a celkovému akustickému komfortu pomáha aj dvojité zasklenie. Z pohľadu komfortu skutočne nie je novému NXku čo vytknúť.

Zrýchlenie 0-100 km/h zvládne testovaná verzia za 7,7 sekundy (plug-in hybridná verzia NX450h+ urobí stovku za 6,3 sekundy). V dnešnom svete to nie je nijak oslnivý údaj, no pri bežnej a mierne svižnej jazde si bude len málokto sťažovať. Ak však prepneme volič režimov do režimu Sport S alebo Sport S+, podvozok a riadenie mierne stuhne, no predovšetkým motor s elektronicky riadenou e-CVT prevodovkou ponúknu priamejšiu odozvu na plyn a rýchlejšie dostupný výkon. Akokoľvek dobre NXko zvláda prejazdy zákrutami, vďaka umiestneniu batérii pod zadnými sedadlami posúva rozloženie hmotnosti a tým potláča nedotáčavosť, brzdy majú príjemný nástup a odozvu, do športovej jazdy ťa nútiť nebude.

Diaľničné tempá zvláda v úplnom pokoji, jazda je ničím nerušená a pri ustálenej 130ke sa motor drží na 2000 otáčkach. Všetky jazdné asistenty fungujú perfektne, adaptívny tempomat reaguje jemne, citlivo a ani predkolízny brzdný systém nereaguje oplašene. Ide o jedno z mála áut, pri ktorom ma reakcie všetkých asistentov nenútia vypínať adaptívny tempomat.

Veľké potešenie z nočnej jazdy Vám spôsobia úplne nové svetlá Quad-LED. Svojou svietivosťou do diaľky síce neohromia ako nemecká konkurencia, no senzory vypínania segmentov diaľkových svetiel sú citlivejšie na slabší zdroj svetla ako napríklad pozičné svetlá nad kabínou oproti idúceho ťahača, kedy sú stretávacie svetlá kamióna v tieni za stredovými zvodidlami. Počas 250 kilometrov mi neblikol ani jeden kamionista. Skvelé.

Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, diaľnicou, stúpanie aj klesanie, spravilo NXko za rovných 6 litrov na sto kilometrov, pričom 41% trasy išlo na elektrický pohon. V mestskom režime bola spotreba dokonca o štvrtinu menšia.

Ako je praktický?

V strednom paneli pod veľkým displejom mám k dispozícii priehradku s bezdrôtovým nabíjaním, odkiaľ mi telefón nespadne pri prvej odbočke a dá sa zasunúť do prístrojovky, takže nekradne ani iný odkladací priestor. Lexus, ďakujem. Okrem dvoch držiakov na poháre/fľašky v stredovom paneli je veľký úložný priestor a veľký úložný priestor je aj pod veľkou lakťovou opierkou, ktorá je mimochodom o 84mm dlhšia ako v predošlej generácii. Odkladacie priestory vo dverách ničím extra neohúria, ani neurazia. Zadní pasažieri si taktiež nebudú sťažovať na priestor, nový NX ponúka viac miesta pred kolenami aj vďaka dlhšiemu rázvoru (+30mm oproti predošlej generácii).

Otvorenie batožinového priestoru je výrazne rýchlejšie a trvá iba 4 sekundy (predošlá generácia 8 sekúnd). Po jeho otvorení Vás čaká o 40 mm dlhší batožinový priestor a ponúka 545 litrov priestoru. Po sklopení sedadiel ponúka až 1436 litrov priestoru, no sklopenie sedadiel je v pomere 60:40 namiesto ideálnych 40:20:40. Taktiež chýba možnosť sklopenia sedadiel na diaľku z batožinového priestoru. Na druhú stranu sa pod podlahou nachádzajú odkladacie priečinky na menšie predmety a odložíte tam aj skladacie pláto, v prípade plug-in hybridnej verzie aj nabíjací kábel.

Prepracovaný bol aj systém pohonu všetkých kolies. Zabezpečuje automatické rozdelenie hnacieho momentu od 60:40 do 20:80 (P:Z) a je to skutočne poznať. Zvládol všetkých našich 6 skúšok, takže sa rozbehol aj s trakciou iba na zadných kolesách, s trakciou iba na jednom prednom kolese a dokonca aj s trakciou iba na jednom zadnom kolese, čím výrazne prekonáva svojho predchodcu.

Ceny a záver

NX je možné mať od 50 900 €. Dostanete rovnakú techniku ako v testovanom modely s výnimkou elektromotora na zadnej náprave, teda iba s pohonom predných kolies a výbavu COMFORT. Na rovnakej cenovej úrovni začína BMW X3, Mercedes GLC a aj Volvo XC60. Audi Q5 môže byť o viac než 5 000 € lacnejšie, no ani jeden z nemcov neponúka v základnej výbave toľko ako Lexus.

Model NX350h s pohonom oboch náprav a výbavou F Sport TOP začína na cene 72 900 €. Testovaný mal naviac metalický lak, panoramatické strešné okno a cenu 75 855 €. To nie je málo, no nemci v podobnej výbave budú stať znateľne viac.

Nový NX, aj keď neponúka nijak ohurujúce dynamické parametre, rozhodne nie je pomalé auto. Stále sú tu drobnosti na zlepšenie a nie je úplne dokonalý, no k dokonalosti má až neuveriteľne blízko. Jeho všestrannosť, úroveň spracovania, inovácií, technológií, luxusu a skvelej spotreby Vám spríjemní každú minútu života stráveného za jeho volantom. Bravo Lexus, bravo.

Lexus NX350h:

PLUSY:

+ Dizajn
+ Efektivita a plynulosť pohonu
+ Spracovanie interiéru
+ Pocit z jazdy
+ Technológie

     

MÍNUSY:

- reakcie dotykových ovládačov volantu
- zle čitateľný font názvu ulíc
- možnosti prístrojového displeja vodiča
- odozva od ovládačov teploty klimatizácie

foto: Martin KATLER