V poslednom čase som jazdil s aktuálnou generáciou BMW X5 aj Mercedesom GLE, v porovnaní mi preto chýba len Audi Q7. Tá je však ešte o čosi väčšia a preto si nie som istý, či je práve toto nemecké SUV priamou konkurenciou pre Lexus RX. S X5 i GLE ale mám najazdených pár tisíc kilometrov, tak sa na japonský model poďme pozrieť zblízka.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Z dizajnu aktuálnej generácie Lexusu RX mám trochu zmiešané pocity. Je to čisto subjektívna disciplína, ale milujem takmer kolmú prednú časť, ktorou toto auto disponuje. Pripomína mi to staršie BMW, ktoré mám rád. Ako dokázali konštruktéri vyhovieť aj prísnej metodike Euro NCAP, to mi je trocha záhadou, ale očividne sa im to podarilo.

Lexus sa v premávke nestratí

Naopak obrovská maska chladiča je niečo, čo síce už z diaľky oznamuje príslušnosť ku značke, ale moje sympatie toto riešenie nemá. Jednu výhodu to ale má, Lexus si z diaľky skutočne nepomýlite so žiadnym iným vozidlom. Okamžite v spätnom zrkadle vidíte, že ide " ten japonec". Považujem to za výhodu, keďže dizajn rôznych značiek sa začína dosť prekrývať a aj ja sa z diaľky v tom dosť strácam.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Obrovská predná maska trocha nekorešponduje s úzkymi prednými svetlami, ale zato ich dizajnový podpis je jedinečný. Sériovo sú dostupné s technológiou LED a automatickým diaľkovým asistentom, nutné je však dodať, že ten len zapína a vypína diaľkový režim. Aby ste si vo verzii 350h dopriali aj funkciu matrix, musíte siahnuť až po najvyššej výbave Prestige, ktorá nemusí každému dávať zmysel. Je škoda, že sa nedajú tieto svetlá dokúpiť aj k nižším výbavám, podobne ako panoramatické strešné okno.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

O to viac to zamrzí, že si kupujete auto za viac ako 80 tisíc eur (tento testovací kus) a takúto funkciu nedostanete. Pritom diaľkový režim svieti bravúrne, je skutočne silný a osvetlí všetko nielen do diaľky ale aj do šírky. Ak si však budete kupovať verziu RX450h+ alebo RX500h, tam už ju dostanete aj v nižších výbavách, toto je nevýhodou len tejto konkrétne slabšej motorizácie RX350h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ako na obláčiku

Namiesto svetiel som si ale spravil chuť podvozkom. Ani nie jeho športovými vlastnosťami, ktoré sa aj vďaka šírke pneumatík 235 mm až tak nevyznamenali, ale ten komfort... Skutočne, toto je najpohodlnejšie SUV, v ktorom som sa viezol. BMW i Mercedes sa mi vo všetkých režimoch jazdy zdali menej pohodlné a vždy som pri nich cítil viac rázov prenikajúcich od cesty do interiéru.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Tu jazdíte takmer ako na obláčiku, a to aj napriek až 21-palcovým diskom, ktoré s pneumatikami s rozmerom 235/50 R21 toho veľa neutlmili. Áno, auto vám dá pri pokuse o rýchly prejazd zákrutou vedieť, že sa mu to príliš nepáči a čakajte skorý zásah stabilizačného systému, ale takto jazdiť s Lexusom nebude asi nikto. Jeho prednosťou je práve komfort bez ohľadu na povrch. Berte ale do úvahy fakt, že nehovoríme o príplatkovom adaptívnom podovozku. Porovnávam len to, čo som mal  v rukách. Teda základný podvozok Lexusu a sériové nastavenie BMW X5 i Mercedesu GLE.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pod podlahou batožinového priestoru rezervné koleso už nenájdete, to je ale v tejto triede skôr pravidlom ako výnimkou. Zdvihnutie podlahy kufra je jednoduché a jeho aretáciu v otvorenej polohe zabezpečí pružná šnúra, čo je užívateľsky príjemné. Pod dnom je len povinná výbava a na bokoch nájdete ovládače sklopenia zadných sedadiel. To funguje tak, ako sa na Lexus patrí, teda jemne, pomaly a prakticky nehlučne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dvojité sklá v základe

Komfort na palube okrem iného zlepšujú tiež akustické sklá, ktoré sú nielen vpredu, ale dostanete ich aj vzadu. Podobné vymoženosti v autách nižších tried nečakajte, tu sú však v štandarde pre všetky sklá, bez priplácania. Okrem akustiky pomôžu zdokonaliť aj tepelný komfort, v lete aj zime.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pri nastupovaní ma prekvapili dosť mohutné prahy, ktoré boli našťastie celé prekryté. V tomto prípade sa nikomu nestane, že by si o ne zašpinil nohavice či topánky. To však majiteľ vrcholného segmentu SUV asi očakáva, aj keď u konkurencie podobné riešenie vždy nenájdete.

Len pre zaujímavosť som posadil do auta príbuzného, ktorý vlastní aktuálnu generáciu BMW X5 a prekvapili ho dve veci. Prvou boli výrazne sklonené predné stĺpiky. A druhou použité materiály. Nie je to len semišová stropnica, ktorá spolu so stĺpikmi bola tak jemná na dotyk, že som sa jej chcel stále dotýkať. Rozdielna bola aj palubná doska, respektíve jej povrch. Neviem, z čoho ju Lexus vyrába, ale je jemnejšia ako tá bežná v X5. Samozrejme kožená palubná doska bude o inom, ale tu to máte v základe.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Digitálny displej nie je špička

V niektorých ohľadoch sa mi však zdalo, že automobilka použila komponenty zo starších modelov Toyoty. Napríklad digitálny displej pred vodičom. Teplotu vody v motore a palivomer bol defaultne navolený po stranách, v strede rýchlomer tiež. Jediné, čo sa dalo meniť, boli údaje palubného počítača umiestneného uprostred. Prebytky informácií nečakajte, čo je pomerne dosť nevyužitá príležitosť nejako vylepšiť digitálne zobrazované dáta. Veľmi podobne vyzerali digitálne displeje v starších Toyotách, aspoň teda ich stredový ukazovateľ.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čiastočne to zachraňuje head-up displej, ktorý farebne zobrazuje aj značky, ale napríklad náhľad navigácie nezvláda. Ak som si zvolil konkrétny cieľ, dostal som len šípky, čím dnes už neohromíte a od Lexusu by som očakával niečo viac.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Stredový displej bol taktiež dosť podobný starším modelom Toyoty, aspoň teda jeho mapové podklady. V tomto prípade Lexus na BMW či Mercedes určite stráca a ktokoľvek, kto vyžaduje od tejto triedy kompletne digitálne zobrazenie informácií na určitej úrovni, mohol by byť z modelu RX sklamaný.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Na ovládanie hlasitosti autorádia a teploty klimatizácie automobilka stále používa otočné ovládače, všetko ostatné ovládate dotykovo. Patril sem i výhrev či vetranie sedadla, ovládanie autorádia alebo rýchlosť ventilátora. Dotykové plochy sú aj na volante, to tiež nepovažujem za ergonomicky správne a prihovoril by som sa za klasické hardwarové tlačidlá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zaujímavé otváranie dverí

Niekoho môže tiež prekvapiť, ako sa zvnútra otvárajú dvere. Osobne som si na to zvykol celkom rýchlo, ale každého, koho som viezol, najprv dosť tápal. Miesto bežného potiahnutia za kľučku musí pasažier trocha netradične kľučku stlačiť a tým odomkne zámok. V prípade núdze či poruchy elektroniky je tu samozrejme možnosť kľučku bežne potiahnuť a otvoriť dvere manuálne, ak ale všetko funguje, tak je to pohodlnejšie stláčaním. Skrátka, zvykol som si po chvíli...

Adaptívny tempomat môžete aj v tomto aute vypnúť a využívať ho bez udržiavania vzdialenosti. V tomto prípade síce funguje solídne, brzdí jemne, ale i aj som ho prakticky nevyužíval. Asistent na upozornenie pri prekročení rýchlosti vydával skutočne veľmi jemné pípnutie a keďže som ho mohol vypnúť len hlbšie v menu, tak som to neriešil a jazdil stále so zapnutým systémom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Parádny je kamerový výstup, ktorý podporuje 360-stupňové zobrazenie. Lexusu patrí pochvala a týmto sa určite smelo vyrovná prémiovým nemeckým konkurentom. Nemá síce tak podrobné nastavenie, ako napríklad nastaviť si miesto, kde sa vždy zapne predná kamera, ale na ich kvalite to nič neubralo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohonnou jednotkou je vo verzii RX350h 2,5-litrový atmosférický zážihový štvorvalec. Ten Lexus kombinuje s elektromotorom a elektronicky riadenou prevodovkou e-CVT. Keďže mám skúsenosti s viacerými najnovšími Toyotami a stále som tvrdil, ako sa ich hybridný systém neustále zlepšoval, tak tu som ten pocit nemal.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Najprv samotné zrýchlenie. Takmer každé pridanie znamenalo aktiváciu spaľovacej pohonnej jednotky, aj keď bol akumulátor plne nabitý. Na mestských 50 km/h som sa nikdy nedokázal rozbehnúť len čisto na elektriku, aj keď som šliapal na plyn veľmi jemne a pomaličky. Toto už aktuálne hybridy od Toyoty dokážu a práve preto ma prekvapilo, že tu to tak nefunguje. Ako keby k samotnej váhe auta nekorešpondoval výkon elektromotora.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rovnako aj vzdialenosť, ktorú som maximálne prešiel bez spaľovacieho agregátu, bola kratšia, ako v najnovších Toyotách. Chápem, že s takto veľkým SUV nedosiahnem spotrebu Yarisu Cross, ale rozdiel bol viac ako 2 litre. Na našej testovacej trase som dosiahol spotrebu 6,8 l/100 km, čo je takmer identická hodnota s BMW X5 s trojlitrovým šesťvalcom. V reálnej premávke tak veľký rozdiel nebude, nožnice sa budú roztvárať až v meste.

Zatiaľ čo so šesťvalcovou X5 sa v meste pod 9 l/100 km takmer nedostanete, Lexus je schopný jazdiť za menej ako 7 l/100 km. Práve v meste sa ukážu výhody hybridu, otázkou však je, či si takéto autá kupujú majitelia práve do mesta alebo aj na dlhšie trasy. Na diaľnici sa totiž motor Lexusu ozýva pomerne výrazne pri každej akcelerácii. Vo všetkých ostatných režimoch je na palube vďaka už spomínaným dvojitým sklám príjemné ticho.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pri každom rannom štarte takmer okamžite „naskočí“ aj spaľovacia pohonná jednotka, a aj keby ste vypli kúrenie, tak sa ju snaží systém čo najrýchlejšie zohriať. Pri teplote okolo 12 °C sa motor zohrial po približne 4 km. Prekvapivo však po zastavení v kolóne začala teplota veľmi rýchlo klesať a po pár sto metroch jazdy na elektriku aj s vypnutým kúrením klesla na bargrafe o paličku nižšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zmeral som si aj zrýchlenie z 80 na 120 km/h, mobil mi ukázal hodnotu 5,7 sekundy. Teda údaj je takmer rovnaký, ako základné BMW 520d xDrive, ktoré som mal na test pred približne mesiacom. Aj napriek vyššiemu výkonu tu vstúpil do hry odpor vzduchu a práve vo vyššej rýchlosti pri pružnom zrýchlení dosť výrazne zapôsobil na samotnú akceleráciu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Záver

Týždeň s Lexusom RX350h bol viac ako príjemný, s nádychom skutočného luxusu. Spracovanie interiéru, ticho na palube či ten komfortný podvozok, to sú prednosti, pre ktoré si majitelia vyberajú Lexus. V tomto aute sa nehrá na dynamiku, predbiehanie či „rezanie“ zákrut. Kto si kúpi auto tejto značky, chce v prvom rade pohodlnú jazdu s dávkou luxusu a k tomu možno aj ten neprehliadnuteľný dizajn. Môže niekomu prekážeť spomínaný digitálny displej či možno priemerná dynamika? Pochybujem, na to prvé sa dá zvyknúť a s druhým pomôže výkonnejšia motorizácia.

PLUSY:

+ komfortný podvozok;

+ odhlučnenie interiéru;

+ príjemné materiály v interiéri,

+ prekryté prahy;

+ prepnutie na bežný tempomat;

+ skvelý audiosystém;

+ pohodlné sedadlá;

+ super spotreba v meste.

     

MÍNUSY:

- na matrix LED potrebuje najvyššiu výbavu;

- slabší digitálny displej;

- dotykové ovládanie na výhrev sedadiel,

- nemožnosť kúpiť si rezervné koleso.

Typ karosérie: SUV
Trieda / kategória: vyššia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4890 x 1920 x 1695 výška
Druh pohonu: spaľovací zážihový štvorvalec + elektromotor
Zdvihový objem (ccm): 2487
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 140 (190) spaľovák, 134 (182) elektro, 184 (250) systémovo
Maximálny krútiaci moment (Nm): spaľovák 239, elektro 270
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,9
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 6,3 až 6,6 výrobca, TS test 6,8
Prevodovka: e-CVT s plynule meniteľným prevodom
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1965 až 2065
Celková hmotnosť (kg): 2660
Pohon: všetkých kolies
Rozmery kolies: 235/50 R21
Rázvor (mm): 2850
Objem nádrže: 65 l
Objem kufra: 461 až 612 l
Cena ( Euro ): 85 900