Trojčatá - Toyota bZ4X, Subaru Soltera a Lexus RZ450e

Nie sú však na nerozoznanie, ako to niekedy v týchto spoluprácach výrobcovia urobia, keď auto rozoznáte len podľa štítkov. Rozdiel medzi nimi nájdeme, Lexus predsa musí obhájiť luxusnú na každý detail zameranú prepracovanosť. Technicky sú tieto autá totožné, avšak dizajnovo je to Lexus. I keď elektromobil nepotrebuje toľko chladiacich otvorov v prednej časti, automobil si zachováva aspoň čiastočne svoju typickú, takmer kolmu prednú časť či 8-uholníkovú kvázi masku chladiča. Jednoducho ani z diaľky nebudete mať pochybnosti, že sa pozeráte na Lexus.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Veľkým diskom treba chrániť okraj. A to každá pneu nedokáže

Na test sme dostali najvybavenejšiu verziu Luxury Top. Tá má 20-palcové disky s pneu s rozmermi 235/50 R20 vpredu a 255/45 R20 vzadu. Tu však spoznáme spojenie, že za krásu sa platí. I keď je z hľadiska dizajnu takáto kombinácia asi najkrajšia a menšie kolesá by mu toľko nepasovali, treba si dávať obrovský pozor pri mestských jazdách a okolo rôznych chodníkov a zdvihnutých miest, keďže pneumatika už veľmi nechráni okraj disku. To je však dané aj konkrétnou kombináciou a značky pneumatík. V ponuke sú totiž viaceré pneu značky, ktoré majú na patke masívny nárazník, ktorý aj pri nízkom profile ochráni disk vcelku dobre.

Ani top výbava nemá adaptívne pruženie? To je divné...

Lexus je mimoriadne známy schopnosťou naladiť podvozok veľkých typov tak, že ani kombinácie 20 a 21 palcových kolies bez vzduchového pruženia nie sú žiadne utrpenie pre krásu. Práve naopak, všetky Lexusy patria k tomu najpohodlnejšiemu čo v kategórii veľkých áut s adaptívnym nevzduchovým pružením môžete mať. Viacprvkové zavesenie zadných kolies je tu samozrejmosť. Lenže v tomto prípade adaptívne tlmiče nie sú k dispozícii. Auto využíva schopnosti Frequency Reactive Dampers (FRD), teda tlmičov s dvoma oddelenými olejovými komorami s rôznym tlmiacim účinkom pre malé a časté frekvencie a veľké a pomalé kmity. Aj to len na zadnej náprave. A mám dojem, že v tomto prípade sa odfiltrovanie priečnych nerovností nepodarilo zvládnuť až s takou ľahkosťou, ako by som od luxusného auta čakal. Evidentne tieto 20-palcové disky sú príliš veľkou neodpruženou hmotou na podvozok bez adaptívnych tlmičov. Najviac mi vadili rýchle prejazdy v zákrute s priečnou nerovnosťou, kedy ste cítili, že zadné kolesá už nebudú kopírovať smer, kam chcete ísť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Adaptívne svetlá od Lexusu? Nuž veru... 

Vždy sa teším, keď mám na test auto s adaptívnymi diaľkovými svetlami, teda takými, ktoré zvládnu vyrezávanie diaľkového svetelného lúča. Základný model RZ450e ich neponúka, treba siahnuť po vyšších výbavách. Samozrejme to najlepšia výbava Luxury Top mala, a ja som sa teda zameral aj na ne. Pri starších Lexusoch je známe nie úplne dobré nakalibrovanie automatických diaľkových svetiel. Dokážu sa zapnúť skôr ako by bolo vhodné, nezriedka len chybne odbliknú a hneď zhasnú a niekedy sa nezaktivujú, aj keď už pár sekúd môžu. Pravdu poviem, v tejto triede som čakal trocha viac. Dosvit bol dobrý, avšak samotné vyrezávanie už nebolo na úrovni takého BMW či Mercedes-Benz. Často sa stáva, že zbytočne vytienili plochu, kde nič nebolo, prípadne neskoro prepol na diaľkový režim. Od Lexusu v tomto smere asi každý čaká trocha viac.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Veľmi zaujímavý poťah s odvetraním. Tak to mnohí nerobia

Poďme však dnu. Pri nastupovaní zaujme prekrytý prah, ktorý zabezpečí, že si pri nezašpiníte nohavice. Ako prvé vás v interiéri zaujmú perfektne tvarované a skutočne pohodlné sedadlá. Tie boli čalúnené do špeciálnej látky Ultrasuede, čo by mala byť syntetická ultra semišová látka. Veľmi pripomínala Alcantaru, nielen dizajnovo, ale aj na dotyk. Mne odkazovala na veľmi zaujímavú individuál Alcantaru zo starých BMW, farbou aj dizajnom. Lexus ju nazval búrkovo sivou, mne pripomínala viac modrú, ako sivú. Parádnou vecou bolo odvetrávanie sedadiel. Mnoho výrobcov dáva túto funkciu len do kožených sedadiel, tie však nevyhovujú všetkým a mnoho ľudí ich zvolí len kvôli povinnosti mať ich spolu s odvetrávanými sedačkami. Tu Lexus dokázal, že to ide aj s látkou a presne toto je tá kombinácia, ktorú by som ja preferoval.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pred vodičom je digitálny displej, ktorý je však tak málo konfigurovateľný, až je to obrovská škoda. Trocha sa mení podľa zvoleného jazdného režimu, ale nejaké zobrazenie navigácie či viacerých údajov sa vám sem nepodarí dostať. Strašne malý bol tiež bargraf, ktorý zobrazoval množstvo aktuálne spotrebovávanej energie, či rekuperáciu. Pri novej generácii Lexusov je vo viacerých typoch kritizované, že sofistikované detailné LCD sú premrhaná príležitosť ponúknuť rôzne, pestrejšie a graficky zaujímavejšie prostredie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Head-up displej je perfektný

Nie je príliš veľký, zobrazuje údaje na čelné sklo a tiež pri prepínaní tlačidiel na volante zobrazuje zvolenú funkciu. Na volante sú síce dotykové plochy miesto bežných tlačidiel, avšak najprv ich prstom len aktivujete a na HUD sa vám zobrazí ich funkcia. Až následne na druhýkrát ich potvrdíte a tak sa vám nikdy nestane, že dotykom aktivujete niečo, čo nechcete. To je parádna inovácia, ktorú by mohli prebrať aj iní výrobcovia, ak už dávajú dotykové plochy aj na volant.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Netradičné kľučky

Ak budete chcieť vystúpiť, trocha netradične nebudete ťahať za kľučku, ale tlačidlom dáte povel servomotoru, vďaka ktorému dvere odskočia od zámku. V prípade potreby je tu aj manuálne prepojenie so zámkom, to ak by sa niečo pokazilo, čiže nemusíte sa bát, že vás Lexus ponechá v interiéri bez možnosti vystúpenia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Veľký stredový displej mal síce množstvo dotykového ovládania, avšak zmenu teploty klimatizácie či hlasitosť autorádia, teda tie najviac používané funkcie, si tu stále zmeníte tlačidlovým ovládačom. Áno, také vyhrievanie či odvetrávanie sedadiel je už na dotykovom displeji, ale ak si zvolíte teplotu, od ktorej sa vám jednotlivá funkcia zapne, jednoducho ich prepnete do režimu AUTO a o nič viac sa nebudete starať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Keď už sme pri displeji, spomeniem kamerové systémy. Tu ponúkali aj 360-stupňový režim, avšak na rozdiel od tej zadnej kamery sa naň až tak veľmi spoľahnúť nemôžete. Nie je totiž tak detailný, ako zadná kamera, tá je veľmi dobrá a voči bežnej Toyote je na vyššej úrovni.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V interiéri zaujme panoráma. Nedá otvárať, iba zatmavovať

Nemáte tu tak žiadnu clonu, len jedným stlačením tlačidla sa ihneď celá strecha stmaví či spriehľadní. Zatiaľ čo cez deň vám nič vadiť nebude, napríklad sa viete cez ňu pozerať aj priamo do slnka, a interiér ani hlavy ľudom sa nijako zásadne neprehrejú, v noci vám môžu vadiť napríklad aj pouličné lampy. Vtedy máte totiž v interiéri tmu a tak aj trocha silnejšie osvetlenie zvrchu vás môže vyrušovať. Ani stmavenie nepomôže a vždy vidíte obrysy svietiacej lampy nad vami. Niekomu to vadiť nemusí, ja by som však prijal ešte bežnú tieniacu roletku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Asistenčné systémy fungovali tak, ako sa na prémiovku patrí. Aj pri vyparkovaní do cesty ma niekoľkokrát auto zastavilo, ak sa z boku približovalo iné vozidlo. Adaptívny tempomat sa dal prepnúť do režimu bežného tempomatu, čo je ďalšia super vec. Trocha len otravoval asistent na rozpoznanie dopravných značiek, ktorý vždy po prekročení zapípal. To sa mi ani nepodarilo vypnúť niekde v menu, i tak by ale po každom štarte funkcia zostala znova aktívna. Toto nariadenie už vstúpilo do platnosti a novo homologované autá už bez nej nebudú. Zatiaľ je to ako tak znesiteľné, uvidíme o rok, keď vstúpi do platnosti funkcia s brzdením, čo na našich zle označených cestách môže byť aj dosť nebezpečné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo hnací agregát? Dva elektromotory a pohon 4x4

Celkový systémový výkon oboch elektromotorov je 230 kW (313 k). Rozdiel voči Toyote je v tom, že aj keď zadný elektromotor má rovnakých 80 kW (109 k), tak predný má v Lexuse 150 kW (204 k), kdežto v Toyote 80 kW (109 k). Netuším, ako jazdí Toyota, avšak Lexus „letí ako z praku“ a to aj napriek pohotovostnej hmotnosti cez 2 tony. Je to jednoducho prednosť elektromobilov, okamžitá reakcia na stlačenie pedálu je tu prítomná a vždy tak máte k dispozícii dostatok sily na to, aby ste predbiehací manéver mohli bezpečne dokončiť (samozrejme vrámci reálnych možnosti).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nabíjanie a dojazd

Dôležitejšie je však to, ako rýchlo sa nabíja a koľko prejde. Najprv teda to nabíjanie. Lexus tvrdí, že maximum je 150 kW. Mne sa podarilo odfotiť 147 kW, čo je prakticky deklarovaná hodnota. Avšak len do približne 40 % úrovne nabitia batérie. Už pri 50 % výkon klesá k 80 kW a nad 70 % na úplne bežných 50 kW. To sú hodnoty, pri ktorých nemá zmysel dlhšie čakať na rýchlonabíjačke, ale skôr ísť a zastaviť sa o nejakých 200 km ďalej na ďalšej. Toyota/Lexus na prvé miesto kladú dlhodobú životnosť akumulátora, nie preteky v rýchlo nabíjaní. To však ide na úkor pohodlia užívateľa a využiteľnosti dojazdu...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

A čo dojazd? Deklarujú cca 400 km...

...ale to asi nebude možné ani v meste. Kapacita batérie je 71,4 kWh, avšak využiteľných je 68 kWh. Reálne by ste tak museli jazdiť za približne 15 kWh/100 km, čo sa nedá ani v meste či na okreskách. Najmenej som sa dostal k hodnote 19 kWh/100 km s čiastočnou trasou po meste a okreskách. Náš bežný trimix zajazdil Lexus RZ450e za 23,8 kWh/100 km, problémom bola diaľničná časť, kde spotreba bežne atakovala aktuálnu hodnotu cez 30 kWh/100 km. Ak však spomalíte na 110 km/h, dostanete sa k prijateľnejším 22 kWh/100 km, s čím by ste sa mohli priblížiť k 300 km. Škoda len, že Lexus neponúka za príplatok aj väčší akumulátor.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Spomeniem ešte rekuperáciu. Pádlami pod volantom ste mohli nastaviť silnejší režim na D1 až D4. Posledné 2 rekuperácie už boli výrazne silnejšie, pri nich sa aj rozsvietili po uvoľnení pedálu akcelerátora aj brzdové svetlá, pri prvých 2 sa ešte neaktivovali. Sú totiž elektromobily, pri ktorých sa brzdové svetlá neaktivovali ani pri silnejšej rekuperácii a tak to treba pochváliť.

Záver

Ako to uzavrieť? Lexus RZ450e je určite luxusné elektrické SUV. V niektorých oblastiach síce na nemecké prémiovky stráca, avšak treba tu započítať aj jedinečnosť, ktorú Lexus ponúka. Osobne som nie veľmi presvedčený, žeby sa mala elektromobilita uberať práve týmto smerom (veľké SUV), avšak trend je jasne daný a ľudia tieto autá kupujú. Lexus RZ450e je však veľmi netradičné elektrické SUV, ktoré má perfektne spracovaný interiér, veľmi silný hnací systém a v rozumných rýchlostiach aj priaznivú spotrebu (na danú veľkosť auta). Škoda len tej výslednej ceny, ktorá však príliš nevybočuje mimo mantinelov nemeckej prémiovej trojice.

PLUSY:

+ HW ovládanie niektorých funkcií;

+ dynamika jazdy;

+ odhlučnenie aj vďaka dvojitým sklám,

+ LED svetlá;

+ odvetrávanie látkových sedadiel;

+ skvelý audiosystém;

+ skvelý volant a sedadlá;

+ zadná kamera;

+ nabíjací výkon do 150 kW;

+ prepínanie na bežný tempomat z adaptívneho.

     

MÍNUSY:

- vyrezávanie v diaľkovom režime;

- málo konfigurovateľný digitálny displej pred vodičom;

- nie príliš komfortný podvozok,

- 360-stupňová kamera.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: vyššia stredná
Vonkajšie rozmery (mm): 4 805 x 1 898 x 1 635
Druh pohonu: elektrický
Zdvihový objem (ccm): 0
Počet valcov / ventilov: 0
Maximálny výkon (kW / ps): systémový 230 kW (313 k)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 435 Nm
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 5,6
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 16,8 až 18,7 kWh/100 km, TS test 23,8 kWh/100 km
Prevodovka: jednostupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2 130 až 2 190
Dojazd: do 350 km
Pohon: všetkých 4 kolies
Rozmery kolies: 235/50 R20 vpredu, 255/45 R20 vzadu
Rázovr: 2 850 mm
Kapacita akumulátora: 68 kWh netto
Maximálny nabíjací výkon DC: 150 kW
Cena ( Euro ): 83 900