Písal som to už viackrát a opäť musím zopakovať, že ma dizajn prednej časti Lexusov príliš nenadchol. Veľké masky chladičov však nie sú doménou len tejto automobilky, čím by som chcel na diaľku pozdraviť napríklad BMW. V každom prípade sa mi však aj na Lexuse UX podarilo nájsť miesta, ktoré boli "mojou šálkou kávy".
Patria tam napríklad niektoré hrany, ktoré efektne dopĺňali zaoblené krivky a ako celok to v konečnom dôsledku nevyzeralo vôbec zle. Najviac sa mi ale páčili zadné svetlá. Lexus do nich efektne zakomponoval miniatúrne plutvičky, niečo podobné, ako mali staré ameriky z 50. a 60. rokov minulého storočia. Fakt pekné a obzvlášť jedinečné, to sa dnes už len tak nevidí. Za toto má Lexus palec hore.
Veľmi ma potešili relatívne široké pneumatiky. Lexus UX jazdí vo výbave F Sport Top na 18-palcových diskoch a má pneumatiky so šírkou 225 mm, ktoré veľmi slušne zvládajú úmysly vodiča týkajúce sa zmeny smeru jazdy, a to dokonca aj na už čerstvo prezutých zimných plášťoch. Keďže sme mali na test verziu len s predným pohonom, aj v tomto prípade má UX vzadu viacprvkové zavesenie. To prispelo k tomu, že aj na horšej ceste dokázalo auto filtrovať rôzne rázy do karosérie omnoho lepšie a neprenášalo ich zozadu dopredu.
Ako svietia matrix LED v malom Lexuse?
Veľmi som sa pri preberaní auta potešil tomu, že UX je vo výbave F Sport Top. To totiž znamená, že vo výbave dostanete aj matrix funkciu diódových svetiel, ktorá mi veľmi chýbala v prípade veľkého SUV RX. Aj tu je teda rezervovaná len pre vyššie výbavy, avšak nielen pre tú najvyššiu, ako to bolo v prípade RX 350h. Takže som si mohol vyskúšať, ako dokáže malý Lexus tieniť protiidúce autá.
Musím ho pochváliť. Tento systém je vážne veľmi dobre naladený, neoslňuje protiidúce vozidlá, veľmi rýchlo ich „vytieni“ a rovnako aj naspäť prepne na plný diaľkový režim. Takže ak sa rozhodujete, či má zmysel priplatiť si za vyššiu výbavu len kvôli tomuto systému, tak za mňa určite áno, odporúčam ho. Funguje tak, ako má.
Čo naopak nemôžem pochváliť, je chýbajúce rezervné koleso v kufri. Nedá sa ani priplatiť a prakticky naň nie je ani miesto. Pod dnom je len plastový organizér, ktorý ale musíte odskrutkovať, aby ste ho mohli dali von. Ani tak sa však nedá povedať, že by sa sem dojazdové koleso zmestilo. Bohužiaľ, majiteľ UX sa bude musieť spoliehať na lepiacu sadu (pre najlacnejšiu verziu) alebo ako v našom prípade na pneumatiky typu Runflat.
Keď som prvýkrát otvoril dvere, trocha ma zaskočila použitá farebná kombinácia. Zatiaľ čo exteriér má zlatistú farbu, interiér je ladený do červeno čierneho odtieňa. Ja by som si asi vybral inú kombináciu, táto červená by sa mi skôr hodila k bielemu alebo červenému laku. Ale podobne ako exteriér, ide o vec vkusu.
Rád by som však pochválil kompletne prekryté prahy. Takto sa to má robiť pri vyššom aute, kde sa sem tam o tie prahy nohavicami obtriete. V tomto prípade ale ostanú čisté aj po trojmesačnom jazdení v zimných podmienkach, keď zvonku skoro ani nespoznáte farbu auta.
Chýba lepšie vedenie sedadiel
Vzadu je to už s nastupovaním trochu horšie, priestoru je menej, ale ja som si sám za seba stále dokázal sadnúť a pred nohami mi zopár centimetrov ešte ostalo (mám 181 cm). Problém bol skôr sedáku zadnej lavice, ktorý je krátky. Toto mi ale vadilo aj na predných sedadlách a od športovej výbavy by som očakával lepšie vedenie sedadiel. Náklon si nastavíte, ale chýbala mi výsuvná opierka pre stehná.
V základe nájdete digitálny displej, ten ale svojimi možnosťami príliš neohúri. Môžete si v strede nechať zobrazenú navigačnú mapu, tá je ale extrémne malá a v krízovej situácii na ňu ani periférne neuvidíte. Displej má viac možností zobrazenia, vľavo aj vpravo miesto využitia energie a rýchlomeru môžu byť rôzne iné údaje.
Stredový displej s rovnakou uhlopriečkou 12,3 palca mal podľa mňa lepšiu grafiku, ako ten v nedávno testovanom RX. Napríklad mapové podklady zobrazovali aj aktuálne dopravné obmedzenia a zdržania, čo tá v RX neukazovala. Očakával som však viac informácii o hybridnom systéme, nejaké lepšie štatistiky o jazde, to čo napríklad Toyota ponúkne, ale tu to nie je.
Pred vodičom je v tejto výbave aj head-up displej, ktorý síce nezobrazí veľa informácii, ale to, čo bežne potrebujem, tam bolo. Teda napríklad aktuálna rýchlosť, dopravné značky či nastavenie adaptívneho tempomatu, prípadne šípky navigácie. To stačí väčšine vodičov.
Bežný aj adaptívny tempomat
Keď už spomínam tempomat, tak podobne ako v príde Toyote, aj Lexus ponúka super vymoženosť, teda prepnutie z adaptívneho na bežné udržiavanie rýchlosti. Adaptívna verzia síce fungovala s príjemným spomaľovaním pred blížiacim sa autom, ale ja viac oceňujem fakt, že si ho ako na jednej z mála značiek vie vodič prepnúť na tú základnú verziu. Super.
Asistent na upozornenie prekročenia rýchlosti tu jemne pípal, keďže ho vypínate v hlbšom menu na displeji, jednoducho som ho po každom štarte prestal veľmi rýchlo vypínať. Nevadil mi a aj tak sa snažím rýchlosť všade dodržiavať. Spomeniem ešte kamerové záznamy s 360-stupňovým zobrazením, to bolo perfektné a na úrovni nemeckej prémiovky.
Automatický výhrev aj odvetrávanie sedadiel
Na stredovej konzole je dosť hlboko vpredu ukrytá priehradka na bezdrôtové nabíjanie telefónu, ten vás aspoň nebude počas jazdy vyrušovať. Výhrev sedadiel či volantu sa dá zapnúť okrem manuálneho aj automaticky, jednoducho pod určitú teplotu sa zapne výhrev a nad určitú zas naopak odvetrávanie sedadiel. Počas týchto jesenných dní sa mi tak ráno zapol výhrev a poobede zas odvetrávanie sedadiel.
Pod prednou kapotou je umiestnený 2,0-litrový benzínový štvorvalec, ktorý po modernizácii teda systémovo ponúkne až 146 kW (199 k). Aby si niekto nemyslel, ide o atmosférický agregát, preto je táto systémová hodnota absolútne primeraná. Môj mobil ukázal zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 5,7 sekundy. V tejto triede tak ide o veľmi slušnú dynamiku a aj keď je to porovnateľné zrýchlenie s 520d xDrive, kde som ho skôr kritizovať, treba si uvedomiť, kam je tento Lexus určený. Zatiaľ čo BMW bude využívané skôr na diaľnici, Lexus UX skôr v meste a na kratších trasách.
Náš testovací okruh zvládlo UX 300h za 5,3 l/100 km, čo je o približne pol litra viac, ako píše výrobca. Na druhú stranu, bežný benzín v takejto karosérii pôjde za viac, diesel v priemere za menej. Na diaľnici bude spotreba 7 l/100 km, na okreskách však klesne aj pod 5 litrov. V meste však hybrid vyhrá a v kolónach bude excelovať. Párkrát som šiel ráno cez pár kilometrovú kolónu a na nej sa mi naštartoval spaľovací motor len približne 2-krát. Aj to bolo skôr kvôli tomu, že už bolo ráno chladnejšie a chcel som aj kúriť.
Rýchle zohrievanie
Prekvapilo ma aj výrazne kratšie zohrievanie pohonnej jednotky naproti tej v RX. V približne rovnakých ranných teplotách okolo 10 °C sa spaľovák spustil a do 3 km bol zohriatý na svoju prevádzkovú teplotu. Oba sú štvorvalce, podľa dostupných údajov je objem chladiacej kvapaliny v prospech UX o približne liter menší, čo by až tak výrazný rozdiel nemalo spraviť. Rýchle ochladzovanie po prvom vypnutí štvorvalca som však spozoroval aj v tomto kúsku, to bolo rovnaké, ako pri RX.
Rozdiel bol tiež v jazde na elektriku, kde som jednoznačne cítil nižšiu pohotovostnú hmotnosť o približne pol tony voči RX. Po jemnom pridávaní som sa dokázal na mestskú 50 km/h rozbehnúť len na elektriku. Taktiež som prešiel viac metrov bez naštartovania spaľovacieho agregátu.
Trocha mi chýbala aj nejaká možnosť nastavenia rekuperácie, ktorá tu ale funguje vždy len pomocou brzdového pedálu. Áno, pre bežného užívateľa je to takto najjednoduchšie, nemusí nad ničím premýšľať. Kto však vníma premávku a pozerá sa aj o 2 autá viac dopredu, prípadne pozná, že príde väčšie klesanie, tak by mohol chcieť si nastaviť automaticky silnejšiu rekuperáciu. Pádlom pod volantom sa len automaticky naštartuje spaľovací motor, ktorý vylepší brzdný výkon, ale na začiatku niečo spáli, aby sa vôbec naštartoval.
Záver
Malý Lexus UX je jasným konkurentom Audi Q3, BMW X1 či Mercedes-Benz GLA. Kto jazdí veľa v meste a nemá možnosť si auto nabíjať, tak je hybrid asi najlepšia voľba. V prípade Lexusu dostanete aj prvotriedne materiály, veľmi netradičný a jedinečný dizajn a tiež odlíšenie sa od bežnej automobilovej „šedi“. Možno by som prijal rezervné koleso alebo viac možností rekuperácie, ale to všetko zatienia skvelé matrix LED svetlá, pohodlný podvozok alebo prvotriedne materiály. Toto Lexus skutočne vie robiť.
PLUSY: + skvelé LED matrix svetlá, + veľmi pohodlný podvozok, + vyhrievané aj odvetrávané predné sedadlá, + HW ovládanie klimatizácie aj hlasitosti autorádia, + skvelé kamerové záznamy, + prekryté prahy, + možnosť prepnúť na bežný tempomat.
|
MÍNUSY: - menej konfigurovaný displej pred vodičom, - žiadne nastavenie rekuperácie, |
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4495 x 1840 x 1540 výška |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový štvorvalec + elektromotor |
Zdvihový objem (ccm): | 1987 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 146 (199) systémovo, 112 (155) spaľovák, 83 (113) elektromotor |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 190 spaľovák, 206 elektromotor |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 177 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8,1 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 4,6 až 4,9 výrobca, TS test 5,3 |
Prevodovka: | e-CVT |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1495 ať 1575 |
Celková hmotnosť (kg): | 2110 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 225/50 R18 |
Rázvor (mm): | 2640 |
Objem nádrže: | 43 l |
Objem kufra: | 433 |
Cena ( Euro ): | 55 700 |