Dizajnom zreje ako víno
Tu naozaj nie je veľmi čo objavovať ani predstavovať, keďže aktuálnu šestku môžete vidieť celkom často už celú dekádu. No v edícií 20th Anniversary ponúka špeciálne lakovanie, plakety na blatníkoch, či výnimočné čalúnenie. Bordová Artisan red v kombinácií s chrómovými lištami a 19" kolesami dodáva šestke mimoriadne decentný, elegantný až luxusný nádych. Naozaj doslova prémiové auto nie len zvonka, ale keď si pozriete obrázky interiéru, zistíte, že aj vnútri.
Vek prezrádza grafikou svetiel a infotaimentom
Napriek mimoriadne nadčasovému dizajnu, za ktorý sa Mazda 6 ani dnes nemusí hanbiť... čo hanbiť, veď ona vyzerá nádherne! Až nechcem veriť, že je tu už tak dlho. Vek prezrádza napríklad grafikou svetiel, ktorá dnes už nie je aktuálna a iné trendy vidno aj na zadných svetlách. No musím pochváliť koncovky výfukov, ktoré okrem toho, že sú skutočné, majú aj mimoriadne pekné spracovanie.
Kvalitou okúzli aj najnáročnejšieho
Otváram dvere, sadám dnu a ostávam obarený. Moje oči sa nevedia nabažiť špičkového spracovania, decentne elegantného a zmyselne praktického interiéru, zatiaľ čo hmatom si užívam všadeprítomné prémiové materiály.
Kožička na sedadlách príjemná ako v Range Roveri, stredový tunel mäkučký ako snáď v žiadnom inom aute, čím myslím, že koža nie je natiahnutá na tvrdom plaste, ale je na asi centimeter hrubom molitane), na všetky dôležité funkcie mám hardvérové tlačidlo a klik otočného ovládača zmeny teploty klimatizácie má tak ideálny odpor a tak luxusný zvuk, že si budete teplotu meniť len tak pre radosť.
Toľko zmyselnosti a emócie mi nezaručí ani nemecká prémiovka s dvojnásobnou cenovkou. Nevraviac o tom, ako prenádherne tá bordová pasuje ku karamelovohnedému interiéru.
Technológiami sklame aj nenáročného
Ak si však potrpíte na technológie, príde sklamanie. Displej pred vodičom, ktorý zobrazuje analógový rýchlomer, jeden údaj z palubného počítača a prípadne potrebu servisu by bol sklamaním už pred tými 10 rokmi. Avšak všetky údaje sú krásne čitateľné, cením lineárne ciachovanie rýchlomera a celkový dizajn prístojového panelu pôsobí síce staro, ale pekne a prepracovane.
Displej infotainmentu je už väčším sklamaním. Rozlíšením a rýchlosťou pripomína minulé tisícročie, ovládaním zase Audi z roku 2005. Parkovacie kamery majú také rozlíšenie, že by som sa nedivil, keby tenší stĺpik ako prekážku neuvidíte.
Audiosystém Bose síce neponúka ktovieako bohaté nastavenia zvuku, no kvalitou reprodukcie patrí k tým lepším a v tejto triede vozidiel až k špičke. Nedisponuje ohromným výkonom, no svojou precíznosťou zahanbí aj násobne drahšie autá.
Praktickosť, zadní pasažieri
Z fotiek sa môže zdať, že zadní pasažieri nemajú priestoru na rozdávanie, no zdanie klame. Nadštandardne dlhé sedáky, mimoriadne pohodlné vyhrievané sedadlá pohodlne usadia aj ľudí nad 180 cm s veľmi príjemnou stredovou opierkou. Rovnako upevňovacie body ISOFIX sú ľahko prístupné, zatiaľ čo ovládanie vyhrievania zadných sedadiel je nepochopiteľne v stredovej opierke, čiže v prípade sklopenia sedadiel alebo obsadeniu tromi ľuďmi vzadu si vyhrievanie nezapnete.
Sklápanie sedadiel síce neponúka ideálne rozdelenie 40:20:40, ale 60:40 a to bez otvoru na dlhé predmety, no aspoň že sa dajú sklopiť z kufra potiahnutím tiahla. Inak je batožinový priestor príjemne vystlaný na všetkých stranách, no nič extra neponúka. Nie sú tu upevňovacie oká, praktické priehradky so sieťkami a do dna priestoru už okrem povinnej výbavy tiež nič extra nedáte. Kufor s objemom 489 litrov sa na tlačidlo nezavrie, ba dokonca ani sám (pomocou pružiny) neotvorí. Objemom však nadmieru postačí. Veď je skoro pol kubíkový.
Jazda ako balzam na dušu
Ponuka motorizácii je značne obmedzená. Jeden dvojliter, jedna dvaapolka. Oba benzínové. V oboch prípadoch sa jedná o atmosférický štvorvalec, pričom vo výročnej edícii len ako 2,5 liter s výkonom 194 koní a 258 Nm. Stovku dokáže pomocou šesťstupňového automatu za 8,1 sekundy a ručička rýchlomera sa zastaví na rýchlosti 223 km/h. Takto z čísel to vyzerá na sklamanie, no opak je pravdou a veľká vďaka patrí Mazde za to, že nie všetko je o číslach.
Na 4-valec až neuveriteľne pokojná a jemná jazda
Pokojná jazda na čiastočný plyn a v nižších otáčkach je tak príjemne a zamatovo jemná, až sa mi nechce veriť, že je tu osadený štvorvalec. Nielen, že takmer neviem o motore, no ja takmer ani neviem o nerovnostiach. Pritom tu mám nenastaviteľný pružinový podvozok bez akýchkoľvek supermoderných technológií. Dlho som premýšľal, ako by som pokojnú jazdu v šestke opísal, no nenachádzam slová. Grandiózne príjemná jazda, až sa pristihujem, ako si užívam pokojnú jazdu. Šestka by sa mala stať vzorom, ako príjemne a pohodlne má auto jazdiť a pritom nestáť ako menší dom.
Nechcite športovať. Fakt nie
To, že atmosférické motory lákajú puristov a petrolheadov, je rovnaký fakt ako to, že šestka má tlačidlo Sport. Ale kašlite na to, napriek nízkej prevádzkovej hmotnosti na úrovni len 1500 kg. Vo vyšších otáčkach sa dostaví v skutku pekný zvuk motora, no výkon, riadenie a ani podvozok nebudú chcieť spolupracovať. Nie, že by bola pomalá v zákrutách. Nie, že by ste jej nejak ublížili. No nebude sa to páčiť ani vám, ani jej.
Diaľnice na výbornú, spotreba pod 7 l tiež
V meste a na okreských výkon nebude to, čoho bude málo, no na diaľnici už áno. A či mi to vadí? Ani nie. Som ohromený výborným akustickým komfortom či už vetrom od okien alebo hlukom kolies od podvozku, Mazda 6 vo svojej triede exceluje a tak si diaľničné tempo užívam v maximálnom pohodlí napriek nedostatku pružnosti, pričom šestka na šestke točí pri 130ke 2600 otáčok :)
Čakal som prestrelenú spotrebu, značne nad tú udávanú. Atmosféram ten krútiaci moment skrátka chýba a treba na ne viac šliapať. Náš 3-mix zahrňujúcim jazdu mestom, okreskami, diaľnicou, stúpaním a klesaním cez Pezinskú babu som sa dostal až o 0,7 litra pod udávaných 7,6 l. Teda skončil som s údajom 6,9 l/100km, čo príjemne prekvapilo.
Tak čo s ňou a teraz?
Je nad slnko jasné, že Mazda 6 mnohých odradí pre veľmi dlhý čas na trhu, rovnako ako pre nie príliš výkonné motory a pre dosť zaostalé technológie. No nie všetko je o číslach a nie je zlato všetko, čo sa bliští. Pocity a emócie sa to tabuliek údajov nezmestia a nimi si ma šestka absolútne získala. Je tak úžasná tým, čím by auto malo byť. Tak kvalitné, pohodlné a príjemné vozenie som už dlho nezažil a keď zvážim cenu, ktorá začína na 34 110 € a v končí na 44 150 € v prípade testovanej výročnej edície, tak nie je o čom. Mazda 6 je úžasné auto aké tu čoskoro nebudú! A tá cena? To už ozaj nemôže byť lepšie. Nuže sa poobzerajte za aké "autá" si dnes výrobcovia pýtajú okolo 40 tisíc!
Mazda 6 2,5 Skyactiv G 20th Anniversary:
PLUSY: + Spracovanie
|
MÍNUSY: - Jazdná dynamika |