Zasa tu mám auto s neuveriteľne krkolomným menom. Nerozumiem, čo vedie výrobcov k takto náročnému označovaniu áut, ale napísať celé pomenovanie typu a verzie tejto Mazdy správne, vyžaduje sústredené nahliadnutie do cenníkov a prezradím vám, že ani tak nie ste za vodou. Verte, že nabudúce budete zasa tápať. Je to G150, Skyactiv-G150, 2.0 Skyactiv-G? Mazda do toho ešte primiešava výbavu, takže sa zrazu objavuje označenie G150 PLUS a keď sa v tom začnete vŕtať ešte hlbšie, rýchlo zistíte, že pohon by ste mali správne označovať M Hybrid. Nehovoriac o tom, že raz je pomlčka za slovíčkom Skyactiv, inokedy medzi G a číslovkou 150. Takže vážení, teraz sa prosím sústreďte a skúste si zapamätať, že som testoval Mazdu CX-30 e-M Hybrid Skyactiv-G150 PLUS AWD. Či je však toto finálne označenie presne podľa interných pokynov Mazdy, netuším. V ľudskej reči ale prezradím, že ide o crossover poháňaný benzínovým atmosférickým dvojlitrom (110 kW/150 k), s manuálnou prevodovkou a pohonom všetkých kolies.

Kratšia, vyššia a tvrdšia

Kvetnaté frázy o príťažlivom dizajne, elegantných líniách a podmanivej línii kupé si môžeme nechať na iné príležitosti, vás asi zaujíma skôr praktická stránka veci. A mňa tiež. Takže len pre poriadok, Mazda CX-30 je v podstate inou karosárskou verziou hatchbacku Mazda 3, v porovnaní s ním je však vyššia (+ 105 mm), na druhej strane stráca na rázvore až 70 mm a celkovo je o 65 mm kratšia? Čo to znamená? Lepšie sa do CX-30 nastupuje, v meste je obratnejšia, ale vzadu je tesnejšie (ale kufor má CX-30 väčší) a na rozbitých povrchoch viac poskakuje. Klasická Mazda 3 je skrátka pokojnejšia, aerodynamickejšia a na dlhších cestách sa v nej budete cítiť príjemnejšie. Na druhej strane, s týmto crossoverom môžete s väčším kľudom opustiť asfalt (svetlá výška je 180 mm) a zásluhou pohonu všetkých kolies zapadnete neskôr a hlbšie.

Atraktívne tvary si vyberajú svoju daň v automatických umývacích linkách. Na niektoré zákutia kefy jednoducho nedosiahnu.

Zaujalo ma riešenie umývacích trysiek ostrekovačov svetlometov. Sú utopené v priehlbinách, v ktorých sa bude podľa mňa v zime udržiavať vlhkosť a ľahko v mrazoch zamrznú. Alebo sa mýlim?

Mrknite na to, ako výrazne EČV zakrýva chladiaci otvor pre prívod vzduchu ku chladiču. Mám pocit, že to nie je v horúcom počasí najšťastnejšie riešenie. Na druhej strane, chladič to dobre chráni pred odletujúcimi kamienkami a predpokladám, že inžinieri Mazdy to dobre spočítali a všetko sa uchladí tak ako má.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Mne sa dizajn tejto Mazdy páči a uznávam, že naživo vyzerá ešte lepšie než na fotkách. Najmä v tej ich červenej to má náboj. Čo sa týka aerodynamiky, počas jazdy nepočuť žiadne nepatričné zvuky od obtekajúceho vzduchu, ticho sa mi zdalo aj od vonkajších zrkadiel či odspodu. S odhlučnením podvozka majú japonské a ázijské autá všeobecne už dlho problém a ja vôbec netuším, čím to je. Európske automobilky akoby tomu prikladali viac dôležitosti. Lenže pozor, hluk od podvozka si nemýľte s búchaním zavesenia pri prejazde nerovností, v tom je CX-30 skoro excelentná. Našťastie, lebo tuhá zadná náprava si rada zadupe. Ale o tom až neskôr. V tomto teste napíšem skôr viac komentárov k fotografiám, než do textu, takže niektoré moje postrehy nájdete aj pod obrázkami.

Pozor na dlhší predný previs v ľahšom teréne. Spodnú časť nárazníka raz, dva opriete do blata.

Mazda CX-30 je predovšetkým štýlový mestský crossover, s ktorým môžete v kľude vyskakovať pri parkovaní na vysoké obrubníky, nestratí sa však ani na poľných cestách. Ale úprimne, necíti sa tu vo svojej koži. Toto je rodený metropolita.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Tmavá kožená diera plná vône a kvality

Moje posledné skúsenosti s Mazdmi spája jedna zaujímavá vlastnosť – všetky do jednej mali vždy čierno-šedý interiér plný koženého čalúnenia, tmavo-sivých textílií a zaujímavej vône. Páči sa mi, keď auto vonia. Sadnete doň so zavretými očami a viete, kde ste. Dodnes si spomínam na charakteristickú vôňu niekdajšieho Peugetota 407. Doň ste mohli sadnúť so zaviazanými očami a vedeli ste, že ste v 407-čke. A s Mazdou to mám podobné.

Bočné dvere síce majú na spodnej hrane gumové tesnenie...

...no to prekrýva spodný plastový prah len čiastočne, takže pri nastupovaní pozor, lebo sa ušpiníte.

Myslím si, že zásluhu na dobrom odhlučnení počas jazdy majú aj tieto semišom potiahnuté tesnenia. Okrem iného zabraňujú pazvukom od dverí pri krútení sa skeletu (napríklad pri nájazde na vysoký obrubník). Karoséria Mazdy sa mi však aj tak zdala príkladne pevná.Okrem iného to dokladá aj použité tvrdé pruženie zadnej nápravy. 

Japonci v mnohých detailoch ukazujú, ako by sa to malo robiť. Tlačidlom (klasickým, nie dotykovou plochou ovládajúcou niekoľkostupňové menu) dokážete jedným stlačením vypnúť asistenčné systémy. Pred tým si ich však viete presne nakonfigurovať v pomerne obsiahlom menu. Stlačením ich opäť všetky naraz "prebudíte" k životu.

Stredový displej pekne zobrazuje, kedy ide motor Mazdy na dva valce a kedy na všetky štyri. Vnímavejší vodič to spozná aj bez toho, aby sa o tom musel presvedčiť pohľadom na displej. Dvojvalcový režim sa tu aktivoval podstatne častejšie, než pri konkurenčnom agregáte 1.5 TSI s režimom ACT (vypínanie polovice valcov).

Ďalší dôkaz, že Japonci rozmýšľajú - nastavovanie jasu prístrojového panela tlačidlami priamo na ňom. Ukryť ho hlboko do podmenu palubného infotainmentu, keď sa to dá urobiť takto, môže len ignorant alebo ten, kto si zákazníka neváži a v mene nižšej výrobnej ceny mu proste skomplikuje život. 

Ergonómia sedenia, dosah na všetky ovládacie prvky a jednoduchosť obsluhy tejto Mazdy nemajú obdoby. V dobrom samozrejme. Jazdiť v nej je radosť. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 33 obrázkov

Varovanie! Toto je atmosférický motor!

A teraz to najdôležitejšie. Všade určite počúvate, aké sú Mazdy iné, ako milujú športovú jazdu a prejav ich atmosférického motora je balzamom na dušu. Úprimne, ako pre koho, vážení. Ak čakáte mohutný príval krútiaceho momentu tesne nad voľnobehom, budete sklamaní. Valce Mazdy sa skrátka nadychujú prirodzeným spôsobom a aby do seba dostali potrebný objem vzduchu a tomu zodpovedajúcu dávku benzínu, skrátka to chvíľku trvá. A najmä ide o postupný a prirodzene pôsobiaci proces, ktorý s pribúdajúcimi otáčkami naberá na intenzite. V spodnom pásme si síce trochu vypomáha reverzibilným 24 V alternátorom, lenže ten dokáže pomôcť približne do 2000 otáčok, potom je už všetko len na spaľovacom motore. Treba však uznať, že testovaná Mazda pružná naozaj je, len to skrátka nie je to, čo ponúknu prepĺňaní konkurenti. Na druhej strane, Mazda má prirodzený lineárny prejav a podľa otáčkového spektra viete veľmi dobre odhadovať, koľko sily vám dokáže v daný moment ponúknuť. Toto prepĺňané motory s oneskorenou reakciou nikdy neponúknu. Ak teda šoférujete plynule, máte správny sluch a odhad trakcie, atmosférická Mazda CX-30 vám sprostredkuje bohatší repertoár svojho správania, než sterilnejší prepĺňaní kolegovia.

V nízkych otáčkach vypomáha motoru reverzibilný alternátor pracujúci s napätím 24 V. Jeho účinok je cítiť, napriek tomu dynamické zázraky nečakajte.  

V najnovšej emisnej špecifikácii má motor kompresný pomer znížený z pôvodných 14,0:1 na 13,0:1. Aj tak ide o veľmi vysokú hodnotu podporenú veľmi dobrým výplachom valcov. Maximálny krútiaci moment dosahuje pri 4000 otáčkach, čo znamená, že to najlepšie z neho dostanete len vtedy, ak sa nebudete báť podradiť.

Dlhá predná časť Mazdy nemá len estetický, ale aj technický dôvod. Pletenec výfukových zvodov je tu navrhnutý podľa "starej školy", teda tak, aby kládol odchádzajúcim výfukovým plynom čo najmenší odpor. To si žiaľ vyžaduje poriadnu porciu priestoru a motor je posunutý viac dopredu.

Od atmosférického motora čakajte spotrebu približne na úrovni prepĺňaných motorov konkurencie. Medzimestskú trasu z BB do Revúcej (85 km) som zvládol so spotrebou 5,6 l/100 km. Na druhý deň ma čakala ďalšia, 120 km dlhá medzimestská trasa, tentoraz za 5,3 l/100 km. Diaľničné tempo 110 km/h (2400 ot./min.) znamenalo spotrebu približne 6,5 l/100 km a zrýchlenie na 130 km/h (2800 ot./min.) spotrebu zvýšilo na 7,5 – 7,7 l/100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Ak sa budeme baviť o podvozku, táto Mazda je krásnou ukážkou toho, ako dokáže crossover s vyššou karosériou komplikovať konštruktérom prácu. Kým nízka Mazda 3 nádherne jemne a spojito pláva ako plachetnica (myslené v dobrom), CX-30 na rovnakom úseku poskakuje a nadhadzuje zadkom. Berte to samozrejme obrazne, stopu si drží, ale cítiť, že vzadu je tuhá, aby bola pripravená na prípadný vyhýbací manéver a bočný náklon. Škoda, v kombinácii s ekologicky tvrdými pneumatikami (odporúčam jazdiť na tlakoch určených pre „sólo“ jazdu) je to skrátka tvrdšia jazda, než by mi bolo milé. Predné zavesenie je našťastie príjemne poddajné a situáciu zachraňuje. Príjemná je aj priľnavosť predných kolies v oblúku. Celkovo jazdí Mazda dosť „ľahkonoho“, dalo by sa napísať až atleticky. V tomto vidieť, že má rovnakú DNA ako Mazda 3.

Jednoduchá vlečená náprava s torznou priečkou je v kombinácii s pohonom 4x4 neobvyklé riešenie (používa ho napríklad aj Suzuki). Všimnite si plastový kryt pod ramenom. Slúži na aerodynamickú optimalizáciu. Ak ho odtrhnete, neznamená to, že vám auto bude viac žrať (vplyvom zvýšenia odporu vzduchu), môže však začať odspodu pískať a vydávať rôzne pazvuky.

Trakcia na zimných Nokianoch bola aj v blate veľmi dobrá, odporúčam však jazdiť na nižších tlakoch (určených pre prázdne auto, teda ak ho nemáte naložené až po vrch). Jazda bude tichšia a o niečo pokojnejšia.

Pohon všetkých kolies tu funguje automaticky a jeho prítomnosť si absolútne neuvedomujete. Počas testu som ani raz nemal pocit, že by si Mazda nevedela zadnými vypomôcť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Mazda CX-30 je veľmi zaujímavým autom. Ak už z nejakého dôvodu túžite po vyššom aute a nevyhnutne potrebujete k životu crossover, chybu s ňou neurobíte. Ocení ju však viac fajnšmeker, než bežný vodič. Nádherne sa šoféruje, má príjemne priame riadenie, lineárny a veľmi „čitateľný“ motor, bohatú zásobu trakcie a aj vďaka manuálnej prevodovke vás vtiahne do deja viac, než konkurenti. Pohľadom bežného konzumenta jej chýba záťah odspodu a sú autá, ktoré sú vzadu naozaj priestrannejšie. Ale Mazda vám to vynahradí. Ak by som hľadal komfortné auto na dlhé presuny, šiel by som do bežnej Mazdy 3, ale ak hľadáte partnera do mestskej džungle, CX-30 je riešenie. Len sa nedajte prosím ovplyvniť neustálymi rečami o jej športovej povahe, toto je naopak jedno z najvyrovnanejších a najplynulejších áut na trhu. A ten jej motor je naozaj fajn.

PLUSY:

+ výborná trakcia;

+ lineárny charakter motora;

+ ergonómia ovládania;

+ materiály v kabíne;

     

MÍNUSY:

- len priemerný záťah odspodu;

- menej miesta vzadu;

- pružnosť na najvyšom stupni ("dlhá" šestka)

- to najlepšie zo seba vydá až pri vyšších otáčkach.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: C-segment
Vonkajšie rozmery: 4395 x 1795 x 1540
Druh pohonu: benzínový mild hybrid
Zdvihový objem (ccm): 1998
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 110/150 pri 6000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 213 pri 4000 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,1
Spotreba mix (l/100 km): 5,4
Prevodovka: 6-manuálna
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1404 - 1454
Brzdy: kotúčové vetrané vpredu, kotúčové vzadu
Podvozok: vzpery MacPherson, jednoduchá náprava s torznou priečkou
Rozmery kolies: 215/55 R 18
Rozchod (p/z), rázvor: 1565/1565, 2655
Objem nádrže: 48
Objem kufra: 430/1406
Cena ( Euro ):  
  Mazda CX-30 2,0 SkyactivG
110 kW M6 AWD Plus
Hyundai Kona 1,6 TGDI
145 kW A7 4x4 Style
základný model 22 940 €
(CX-30 2,0 SkyactivG 90 kW M6)
16 790 €
(Kona 1,0 TGDI 88 KW M6 Comfort)
adekvátny model 28 040 €
(CX-30 2,0 SkyactivG 110 kW M6 AWD Plus)
25 640 €
(Kona 1,6 TGDI 145 kW A7 4x4 Style)
adekvátna výbava 18-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá a volant, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup, predné a zadné PDC, zadná kamera, HUD displej, DAB, navigácia, adaptívny tempomat, LED svetlá v sérii: 18-palcové disky, LED svetlá, vyhrievané predné sedadlá a volant, zatmavené zadné sklá, digitálny displej, HUD displej, automatická klimatizácia, tempomat, predné a zadné PDC, bezkľúčový vstup, alarm, navigácia, KRELL audiosystém

za príplatok: paket s adaptívnym tempomatom 1 200 €
výsledná cena 28 040 € 26 840 €
  Škoda Karoq 2,0 TDI
110 kW A7 4x4 Style
Suzuki SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet
95 kW M6 AWD Elegance+
základný model 20 180 €
(Karoq 1,0 TSI 81 kW M6 Active)
20 330 €
(SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet 95 kW M6 Comfort)
adekvátny model 32 780 €
(Karoq 2,0 TDI 110 kW A7 4x4 Style)
25 030 €
(SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet 95 kW M6 AWD
Elegance+)
adekvátna výbava v sérii: 17-palcové disky, LED svetlá, adaptívny tempomat, alarm, bezkľúčový vstup, vyhrievanie predných sedadiel, dvojzónová automatická klimatizácia, PDC vzadu, DAB, tempomat

za príplatok: 18-palcové disky 565 €, kamera vzadu 285 €, navigácia 402 €
v sérii: zadná kamera, alarm, bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, DAB, adaptívny tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, 17-palcové disky,LED svetlá, strešné okno
výsledná cena 34 032 € 25 030 €