Test Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D
Aút triedy SUV je na našom trhu ako maku. Seriózne, poznáte nejakú masovú značku, ktorá ešte v tejto triede nemá svojho zástupcu? Taká takmer nie je a tak niet divu, že niektoré SUV prídu a odídu takmer bez toho, aby to niekto zaregistroval. To by kľudne mohol byť aj prípad pre dnešného pána na holenie, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D, avšak to by sa nesmeli stať dve veci - CX-5 dosiahla titul Auto roka v Japonsku (Japan Car of the Year) a istá redakcia menom TopSpeed.sk ho dostala na test :) Takže sa pripútajte a pustite si videotest, v ktorom sme Mazdu prehnali po okolí hlavného mesta vrátane zasnežených kopcov. Mimochodom, zatiaľ si toto auto vyslúžilo v rôznych recenziách samú chválu, ako to teda bude u nás?
Celkovo vzaté, Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D je ako celok výborne navrhnuté a poskladané auto. Samozrejme, otázka výslednej ceny je najmä o tom, aký motor a pohon si vyberiete (5 rôznch kombinácií a 4 stupne výbavy). Nemali sme zatiaľ možnosť jazdiť s benzínovým variantom, avšak zdá sa, že ani pri jeho výbere nešliapnete vedľa. Takže celkovo vzaté, to, čo rozhodne, je osobná preferencia.
A aký je recept na takáto dobré auto? Jednoduchý - poskladajte ho od základov! Mazda tvrdí, že CX-5 je úplne nanovo navrhnuté vozidlo, takže práve preto tu mohla naplno uplatniť spomínaný Skyactiv. Teda najnovšie technológie v jednom balení a za dostupnú cenu (CX-5 začína na 21900 EUR). A môžem za seba povedať, že minimálne pocitovo je CX-5 skutočne ľahké auto, avšak pri pohľade do technických údajov to nie je žiaden extrém - prevádzková hmotnosť sa pohybuje od 1486 kg až po 1615 kg. Na porovnanie, VW Tiguan váži od 1501 kg až po 1694kg.
Design je silnou stránkou Mazda CX-5
Náhon na všetky štyri kolesá je manažovaný samotným autom, vy, ako vodič, vôbec nezasahujete, respektíve nemôžete zasiahnuť do toho, ktorá náprava alebo koleso je v ten ktorý moment poháňané. A ruku na srdce, koho to trápi? 99% potenciálnych majiteľov tohto auta určite nie. A z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že si tento automatický režim 4x4 výborne poradí vo väčšine prípadov, kam sa vo svojom živote pozrie. Chcete ho trápiť v teréne? Tak to ste v nesprávnom showroome...
Počas jazdy budete obdivovať hlavne výborný posed za volantom, a spoznáte tak hlavný dôvod, prečo si ľudia SUV kupujú. Tu je však ten rozdiel, že pri CX-5 jednoducho nemáte pocit, že by ste šoférovali neohrabané SUV, aj keď sedíte vyššie ako v osobáku. Dá sa teda povedať, že sa inžinierom podarilo skombinovať plusy z oboch svetov. Čo si však určite mohli odpustiť, to sú veľké 19" kolesá, ktoré úplne zbytočne podkopávajú pohodlie v kabíne. Ale ako to už býva, za frajerinu sa platí...
Mazda CX-5 je príjemné prekvapenie po každej stránke. Len mu musíte dať šancu!
Testovaná Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D mala pod kapotou 2191 ccm štvorválec s výkonom 129 kW (175 k) pri 4500 o/min a 420 Nm pri 2000 o/min. Vo firme MM Racing sme však na záťažovej brzde namerali 134 kW (182 k) a 404 Nm pri 2055 o/min. Teda približne výrobcom udávané hodnoty. Mimochodom tá zubatá krivka na grafe vpravo (kliknite pre plnú veľkosť) je dôsledkom automatického priraďovania výkonu na jednotlivé kolesá, teda nie chyba motora, alebo niečo podobné.
Chod a zvuk tohto dieselového agregátu je príjemný (subjektívne neporovnateľne príjemnejší ako u VW) a jeho spojenie so 6 stupňovým automatom je hodné pochváliť. Jednak rýchlosť reakcie ale najmä takmer nepozorovateľné radenie sú dva hlavné argumenty, prečo brať tento automat. Dovolím si tvrdiť, že svojími praktickým prejavom sa blíži dvojspojkovým prevodovkám! Ak si ešte k tomu prirátate výbornú pružnosť, máte tu veľmi lákavú kombináciu, ktorú korunuje priemerná spotreba okolo 7 litrov na 100 km.
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D ponúka príjemnú dynamiku
Samotnou kategóriou je priestranný interiér (skutočne pohodlné zvezenie pre štyroch dospelých) a jeho dobrá ergonómia či celkovo príjemná atmosféra, ktorá tu vládne. Napríklad klasické "budíky", ktoré majú veľmi moderný podklad á la leštený kov, ľahko čitatelnú grafiku a samozrejme oku lahodiace podsvietenie.
Otváranie zadného kufra vám dá zabrať (skutočne na prvý krát nezistíte, kde sa otvára...) avšak jeho veľkosť a praktické sklápanie sedadiel či zadnej roletky vás mimoriadne poteší. Tak ako ďaľší praktický detail - prahy sú chránené plastom na dverách, takže aj zablatené auto je po otvorení dverí čisté a vy môžete nasadať bez obáv o svoj odev.
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D má príjemný interiér, avšak sú tu niektoré skutočne veľké nedostatky
Vôbec by som sa nečudoval, ak by to bola práve Mazda CX-5, ktorá by pomohla tejto japonskej automobilke dostať sa tam, kam právom patrí - na automobilové výslnie. Titul auto roka v Japonsku je teda len začiatok i keď v Európe bude čeliť ďaleko silnejšej a rozmanitejšej konkurencií (autá z importu sú v Japonsku zaťažené vysokým clom, takže skutočný konkurenti sú tam len domáce automobilky).
Cena vrcholovej verzie CX-5 Revolution sa môže na prvý pohľad zdať "trochu nad" (34 500 EUR), ale keď si uvedomíte, že v nej dostanete takmer všetko možné, čo automobilka ponúka, tak to razom naberá iné svetlo - Tiguan v najvyššej výbave začína na 35 000 EUR, avšak doplňte si tam rovnakú výbavu a razom ste nad 40 000.
Zhrnuté a podčiarknuté - ak by som kupoval stredne veľké SUV, Mazda CX-5 by bola pre mňa jedným z TOP kanditátov. A navyše, design tohto japonca sa mi veľmi páči!
Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D +a -
PLUSY: + vyspelý agregát a prevodovka |
MÍNUSY: - 19" kolesá sú jednoznačné mínus |
Zdvihový objem (ccm): | 2191 ccm |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / k): | 129 kw (175 k) pri 4500 o/min |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 420 Nm pri 2 000 o/min |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 207 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8,8 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 6,0/4,7/5,2 |
Prevodovka: | 6 stupňová automatická |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1615 |
Rozmer pneu: | 19" |
Cena (EUR): | základ od 21900 EUR, testovaný model 34500 + doplnková výbava |