Mám rešpekt pred výkonnými autami. Priznávam, že nie som perfektný vodič a nedokážem zo stroja tohto typu dostať maximum. Lenže dnes si už M, RS či AMG nekupujú len tí, ktorí s nimi budú jazdiť len cez víkendy, na okruhoch či okreskách. Majitelia takýchto vozidiel sú bežní vodiči. A takto môžete brať aj celý test. Ako keby ste s AMG jazdili v bežnom režime, každý deň.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Mal som v rukách aj priameho konkurenta, teda BMW radu 5, s typovým označením G61. Nešlo o M5, ale aspoň by som zhodnotil obe verzie, pokiaľ ide o dizajn. Napriek tomu, že som priaznivcom modrobielej vrtule, tak aktuálna generácia triedy E (W214), respektíve kombi (S214) sa mi jednoducho páči viac.

Tieto tvary sú viac vyvážené, značka priniesla odkazy na hviezdu a Mercedes sa jednoducho zaujímavo vyhral s detailmi. Nielen predná, ale aj zadná časť má svoje tvary presne také, aké by som od auta tejto triedy očakával. BMW sa štylisticky hľadá, kdežto Mercedes exteriérom zabodoval na plnej čiare. Ale to samozrejme berte ako subjektívny názor, nie absolútne tvrdenie. Mimochodom, dobrému dojmu z „Éčka“ pomáhali aj polepy Edition 1.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pravdepodobne by som si vybral inú farbu. Matná biela nie je moja šálka káva. Špeciálne Mercedes si väčšina pravdepodobne predstaví v striebornej, aj keď Nemci majú viac zaujímavých odtieňov. Napríklad vlani testovaný AMG A 35 v nádhernej modrej farbe, niečo také by som si vedel predstaviť aj na tomto aute.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Začnem ale konečne niečim konkrétnym, a to prednými svetlometmi. Tie sú jednoducho bezkonkurenčné. Sedel som v desiatkach áut s funkciou matrix, ale žiadne nebolo na takejto úrovni. Je to jednoducho absolútne dokonalá technika, ktorá pomocou digitálnej technológie robí doslova zázraky.

Najprv stretávací režim. Ten je bez tmavých plôch, cestu osvetlí nádherne, do šírky a pokiaľ klesne rýchlosť pod 50 km/h, tak sa lúč rozšíri ešte o čosi viac. Spoznáte to podľa toho, že nebude dopredu „kresliť“ to známe vyrezanie s lepším osvetlením pravej strany ale bude svietiť do roviny, v štýle amerických svetiel.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Takto svietia diaľkové?

Zábava však začína po zapnutí adaptívneho diaľkového režimu, keď sa začne meniť tma na deň. Doslova. Takto jemné a presné vyrezávanie som zatiaľ nezažil v žiadnom aute. Systém dokáže osvetliť takú širokú plochu a vytieniť taký malý kúsok okolo auta pred vami, že sa mi zastavoval rozum. Nikto mi neblikal, to len pre prípadných hejterov, ktorí by najradšej svietili halogénovými „lampášmi“.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na diaľnici dokázal rozoznať pozičné svetlá protiidúcich nákladných áut a opäť mi nikto neblikal. Adaptívna funkcia je taká dokonalá, že neosvetľovala len pravú a ľavú stranu okolo cesty, ale dokázala osvetliť aj priestor nad autom predo mnou! Toto som ešte nezažil a skláňam pred týmto nastavením nielen klobúk, ale všetko, čo mám. Neskutočné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Perfektná je tiež funkcia, vďaka ktorej vás nebudú osvetľovať odrazy od značiek. Iné automobilky to tiež prezentujú, ale nefunguje to tak dobre, ako v tomto kombi. Keď sa v zornom poli objavila značka a systém ju osvetlil, okamžite stlmil lúč z pravého svetlometu, ale ten z ľavého nechal na tento smer zameraný. Značka sa tak dala stále ľahko prečítať, ale neodrážalo sa z nej svetlo priamo do očí.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Premieta obrazce na cestu

Keďže ide o digitálne svetlá s možnosťou premietania, tak by bola škoda, ak by som to nespomenul. Môžete si nechať pri odomknutí a zamknutí premietať rôzne obrazy na cestu pred vami. Zaujala ma však funkcia, keď počas jazdy, respektíve prejdení z jedného pruhu do druhého bez smerového svetla systém na cestu nakreslil šípku, aby ste sa vrátili do pruhu (okrem tých bežných vecí, ako je pípanie či zobrazenie upozornenia na displeji a blikanie ambientného osvetlenia na tej strane). Až tak ďaleko už dnes pokročili moderné svetlomety.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Myslíte si, že som s chválením skončil? Omyl. Ideme na podvozok. Jazdil som aj v novej M5, aj keď len pár desiatok kilometrov. Bola zima, hmla, neskúšal som rôzne trasy a tak nebudem Éčko s ňou porovnávať. Pozriem sa teda na podvozok tak, ako to spraví niekto, kto v konkurencii nesedel.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohodlie aj športové gény zároveň

Samozrejmosťou sú adaptívne tlmiče, vzduchové vaky tu nie sú, pruženie zabezpečujú vinuté oceľové pružiny. Ako to funguje? Opäť, neskutočne. Nižšie vám priložím fotku, kde som na miernom výjazde k domu dokázal auto prekrížiť tak, že sa mi dostali dve kolesá do vzduchu. Nikdy sa mi to na tomto mieste nepodarilo so žiadnym autom, jednoducho dlhý rázvor a extrémne krátka pracovná dĺžka tlmičov nedokázala viac „pustiť“ kolesá bližšie k asfaltu.

I keď sa to nezdá, tak predné vodičove a zadné spolujazdcove koleso boli vo vzduchu.

Myslel som si, že práve preto bude auto síce extrémne dobre sedieť na ceste, ale naopak bude uskákané, a to obzvlášť na našich cestách. Omyl. Až som nechápal, ako dokázal v komfortnom či Eco režime žehliť nerovnosti, a to aj napriek nízkoprofilovým pneumatikám vpredu s rozmermi 265/35 R21 a vzadu 295/30 R21.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ešte raz priznávam, že som sa k limitom dynamiky tohto AMG ani len nepriblížil. V každom prípade nezamieňajte pískanie pneumatík so skutočnými hranicami podvozka, pretože to dokáže každý. Keď sme s fotografom fotili na kruhovom objazde, so zimnými plášťmi pri teplote nad 10 stupňov Celzia som pískal jedna radosť, a pritom neprechádzal kruhovým objazdom nijak rýchlo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aby som to uzavrel, s autom môžete jazdiť neuveriteľne rýchlým tempom, vysoko nad limitmi, napriek tomu však môžete dať auto žene či deťom a bez problémov ich poslať na nákup. Nevrátia sa vyklepaní a nebudú sa ani sťažovať na to, že si nabudúce radšej zoberú vaše SUV.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ešte predtým, než pôjdeme dovnútra, pozrime sa na kufor. Žiaľ, kvôli akumulátoru pod podlahou nemáte nielen priestor na rezervu, ale v aute je navyše schod medzi rovinou a sklopenými sedadlami. Tie sa dajú zložiť z kufra, roletka sa elektricky nielen odsúva pri otvorení, ale zasunie sa tiež pri zatvorení piatych dverí. Ťažné zariadenie sa odklápa elektricky, to je ale pri tejto cene samozrejmosť. Potešila ma však krytka na „guli“, to až také bežné nie je.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď som po prvýkrát sadol za volant, vedel som, že sedadlá od AMG budú perfektné. Nastaviť si všetky funkcie síce chvíľku trvalo, ale potom som si ich doslova užíval. Môžete si prisunúť bočnice, predĺžiť oporu na stehná, škoda len, že nastavenie je cez kvázi dotykové ovládanie. Kedysi sa ovládače na dverách posúvali, dnes to ide len dotykom. Trocha nepraktické, ale sedadlo si predsa len upravíte raz, uložíte ho do pamäte a viac to snáď neriešite.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Aj napriek tomu, že sú to športové sedadlá, mal som k dispozícii jednoduchšiu formu aktívneho sedadla, teda niečo, čo mi pomáhalo na dlhšej trase. Nie sú tu vzduchové vankúše, ako v masážnom kresle, ale vďaka regenerácii mi sedadlo nafukovalo a vypúšťalo bedrovú opierku a ešte trocha hýbalo s operadlom a sedákom. To už mi ale vadilo a doslova ma niekoľkokrát vystrašilo, preto som to radšej vypol.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Prečo dotyk na volante?

Prvá vec, ktorú skritizujem, bude ovládanie na volante. Ten samotný je úžasný, bol čalúnení v kombinácii koža/Alcantara, ale to dotykové ovládanie je veru zlé. Veľakrát sa mi stalo, že som preklikol niečo, čo som nechcel, mnohonásobne radšej by som bol za HW tlačidlá. Volkswagen sa k tomu vrátil, uvidíme, či to spraví aj Mercedes.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Displej pred vodičom mi ale spravil náladu. Je jednoducho perfektný. Okrem množstva rôznych zobrazení či celej navigácie, si môžete nechať zobraziť aj dôležité parametre, ako je napríklad teplota vody, oleja, elektromotora, oleja v prevodovke či chladiacej kvapaliny pre akumulátor. Úžasné. Takmer celý týždňový test som jazdil práve s týmto zobrazením.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Na čelnom skle je k dispozícii HUD, ktorý má tiež niekoľko možných zobrazení. Mohol som si nechať zobrazenú len rýchlosť, alebo pridať otáčkomer, preťaženie a iné Race funkcie. Pri navigovaní sa mi zobrazovali údaje z nej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Druhý displej je v strede palubnej dosky. Je veľmi jemný, krásne čitateľný aj na priamom slnku, možno by som si ho ale prial mať trocha vyššie. Zamrzí tiež, že nastavenie klimatizácie prebieha len cez neho, teda bude vždy zapackaný a nastaviť si niečo počas jazdy je obtiažnejšie. Tu by som sa prihlásil za aspoň zmenu teploty cez nejaké HW otočné tlačidlá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Aby toho nebolo málo, pred spolujazdcom je dokonca tretí displej. Ten je viditeľný aj z miesta vodiča, ale len dovtedy, kým na ňom nezačne spolujazdec napríklad hrať hry. Áno, môže si zahrať napríklad ľadový hokej. V tom momente ho vidí len spolujazdec, ja ako vodič som na ňom nič nevidel. To je veľmi dobré z hľadiska bezpečnosti, neodpútava tak vodičovu pozornosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Asistentov má tento Mercedes doslova neúrekom. Našťastie mi ale brzdné asistenty „nekecali“ toľko do riadenia, ako pri iných značkách. Nebolo to žiadne až príliš prediktívne brzdenie, ako nájdeme pri iných modeloch, tu to fungovalo skutočne prémiovo. Asistent na upozornenie pri prekročení rýchlosti pípal tak slabučko, že som si ho nechal zapnutý. Vypnutie totiž prebieha cez viacero úrovní menu a pri tak slabom upozornení som bol lenivý na to, aby som po každej jazde všetko vypínal.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Adaptívny tempomat fungoval tak, ako sa na Mercedes patrí. Teda veľmi jemne spomaľoval, žiadne dobehnutie rýchlejšieho auta a ihneď brzdenie. Vďaka veľkej batérii auto najprv samozrejme rekuperovalo a až následne brzdilo kotúčovými brzdami.

Kamery na úrovni

Kamerové zobrazenie asi nemá zmysel vyzdvihovať. Je to Mercedes a takáto úroveň v tejto triede je už nutnosť. Zobrazenie je nádherne čisté, perfektne čitateľné aj počas noci, horšie je to len pri zašpinení. Keďže je tu však aj ostrekovanie kamery, ktoré si viete aktivovať samostatne, nie je tu ani čo vyčítať. Všetko je tak, ako má byť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Konečne návrat k R6

No ale poďme už k pohonu, ktorý je mimoriadne zaujímavý. Sám mám strašnú radosť, že sa značka vrátila od V6 motorov k R6 a to nielen pri vznetových, ale aj pri zážihových. Spolu s BMW to bola v minulosti taká jedinečnosť medzi inými značkami, ktorá sa tak v poslednej dobe pri Mercedese opäť vrátila do ponuky. Čiastočne za tým vidím aj fakt, že kvôli emisným normám a množstvu filtrov, ktoré potrebujú byť čo najrýchlejšie zohriate, je lepšie ich mať hneď vedľa motora. To sa dá spraviť lepšie pri radovom ako vidlicovom šesťvalci. Priestor na R6ku pri takto dlhej kapote tu bezproblémov je.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Takže v E53 AMG pracuje radový trojlitrový benzínový šesťvalec s dvojicou turbodúchadiel. Systémový výkon je 430 kW (585 koní), krátkodobo pri funkcii Race Start je k dispozícii 450 kW (612 koní) a 750 Nm. Áno, jazdil som aj na podobne výkonnom aute, ale pravdepodobne nie dynamickejšom.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h nie je pre mňa nejakým ukazovateľom statusu, tým sa oháňajú naozaj skôr pubertiaci. Mňa zaujíma pružné zrýchlenie, ktoré je potrebné pri jazde. I keď by sa veľmi dobre ukázalo zrýchlenie z 100 na 200 km/h, oficiálne to na Slovensku nikde na ceste nezmeriam. Uspokojil som sa teda s mojim meraním z 80 na 120 km/h.

Najprv som to skúsil výlučne v elektrickom režime, teda bez stlačenia kick-downu a s plne nabitou batériou. Údaj 9,2 sekundy je priemer, keďže treba počítať s tým, že automobil má 2,4 tony (veľký rozdiel nebol ani s batériou nabitou na 20 %, odchylka bola v desatine sekundy). Ak som však aktivoval aj spaľovák, čas sa skrátil na dych berúcich 2,5 sekundy. Sám mám na mojej víkendovke nameraný údaj 3,6 s a to si myslím, že je veľmi dobrá hodnota. Ale zníženie času o viac ako sekundu? Neskutočné. Auto, ktoré som potreboval predbehnúť, som tak vždy doslova preskočil.

Dynamika je oslňujúca, aj v tempe nad povoleným diaľničným limitom, auto doslova vystrelí a nechce spomaliť. Dynamiku M5 som neskúšal zmerať, trocha ma mrzí, že to neviem porovnať. Predsa len, k M5 by malo časom doraziť ešte výkonnejšie E 63 AMG, uvidíme, s čím príde značka zo Stuttgartu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aby sme tu mali čistejšie prostredie, E 53 AMG je plug-in hybrid. Pod kufrom je 21,2-kWh batéria (netto). Mercedes deklaruje spotrebu od 24 do 26 kWh/100 km, už z toho je jasné, že 100 km na elektriku neprejde. Spotreba na elektriku skutočne nie je nízka, ja som bežne jazdil aj za 30 kWh/100 km, náš testovací okruh som prešiel s hodnotou 25,5 kWh/100 km a k tomu 1,2 l/100 km.

Problémom vysokej spotreby elektriny je podľa mňa v tom, že elektromotor je integrovaný medzi spaľovacím motorom a 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Musí preto prekonávať odpory celej prevodovky, niekedy doslova cítite, keď na elektriku preradí na vyšší stupeň. Snažil som sa v prvých dňoch jazdiť na elektriku a nabíjať, ale to nie je efektívne a takto s E53 AMG neodporúčam jazdiť.

Už pri 3 % auto nabíjalo výkonom 49 kW.

Potom som vyskúšal auto nabiť, ale nechať režim Comfort a ideálne na dlhú trasu nastaviť navigáciu, nech si s tým Mercedes poradí. Automobil veľmi reálne rozpočítal dojazd a na 200 km trase som dosiahol neuveriteľných 5,2 l/100 km a k tomu 7,8 kWh/100 km. Uznávam, že to bolo po okreskách, ale aj tak úžasné. Cestou naspäť už veľa energie v batérii neostalo, ale aj tak som ďalej šiel so spotrebou 5,6 l/100 km a 4,3 kWh/100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Práve tu som našiel efektívnu stránku AMG (áno, divné spojenie), ako jazdiť s týmto autom za málo a pritom mať kedykoľvek k dispozícii takmer 600 koní. Priemer za celý týždeň (viac ako 850 kilometrov) som ukončil s hodnotou 5,2 l/100 km a 10,2 kWh/100 km. Ak budete auto nabíjať doma (čo je hlavný zmysel plug-in hybridu), týmto štýlom to mám za 10 eur na 100 km. So 600-koňovým autom? Opäť niečo úžasné. Sám si neviem spomenúť, ktoré iné spaľovacie auto bude jazdiť s touto dynamikou a výkonom, pritom za 10 eur na 100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

DC nabíjanie musíte zakaždým aktivovať

Doma si môžete E 53 AMG nabíjať z 230-V siete s výkonom cca 1,6 kW (toľko ukazovalo auto), na rýchlonabíjačke to je až do 60 kW. Pozor len na fakt, že vždy po každom štarte musíte v menu povoliť rýchle nabíjanie. Nechápem prečo, ja som na to prvýkrát zabudol a čudoval sa, prečo mi auto nabíjalo výkonom len 20 kW. Keď som však zapol rýchlonabíjanie, aj s prázdnym akumulátorom okamžite začalo dobíjať na 50 kW nabíjačke s výkonom 45 kW, po minúte to už bolo 50 kW. Do 80 % som tam mal stále maximum, potom do 90 % to kleslo na 45 kW. Ale až do 100 % tam stále tieklo viac ako 40 kW, čo je opäť perfektné. Podľa mňa za to Mercedes vďačí dosť veľkému bufferu, teda veľkému rozdielu medzi netto a brutto kapacitou akumulátora (brutto je viac ako 26 kWh, teda o 20 % viac, ako netto).

Aj takto si môžete nabíjať AMG. Pôjde to výkonom 1,6 kW.

Opäť ma v dobrom prekvapil ukazovateľ, dokedy bude auto naplno nabité. Ešte som nemal na test model, ktoré by ukázal na začiatku čas do 100-% nabitia a ten aj na presnú minútu dodržal. Viackrát sa mi to pri E 53 AMG potvrdilo, že auto vie odhadnúť čas absolútne presne, môžete sa na to skutočne spoľahnúť. Ešte doplním údaje o otáčkach. Pri 90 km/h motor nechal zaradený 8. rýchlostný stupeň a „točil“ 1500 ot./min. Pri 110 km/h už zaradil 9. stupeň a otáčky ostali na rovnakých 1500. Pri 130 km/h to bolo 1900 ot./min.

Po každom štarte treba kolonku Rýchle nabíjanie vždy aktivovať, aby ste mohli nabíjať výkonom viac ako 20 kW.

Záver

Ako uzavrieť týždeň za volantom E 53 AMG? Je to dokonalé auto? Nie je. Ale má k nemu „sakramentsky“ blízko. Je rýchle, pohodlné, komfortné, má brutálne svetlá, dokáže jazdiť úsporne a pritom neuveriteľne rýchlo. Nedostatky, ktoré má, sú také zanedbateľné, že ich tie výhody totálne zatienia. Nuž, za tú cenu to jednoducho má byť takto komplexne dokonalé auto. Komu sa bude zdať vysoká, pozrite sa do konfigurátora M5 Touring a RS6 Avanat. Dnes je to totiž už bežná vec.

PLUSY:

+ parádny dizajn,

+ dychberúca dynamika,

+ azda najlepšie svetlá v automobiloch,

+ množstvo prevádzkových údajov zobrazených na displeji,

+ športové sedadlá,

+ dynamický a zároveň komfortný podvozok,

+ perfektná spotreba,

+ kamerové zobrazenie,

+ DC nabíjanie do 60 kW,

+ presný čas do plného nabitia,

     

MÍNUSY:

- dotykové tlačidlá na volante,

- dotykovo ovládaná klimatizácia,

- vysoká spotreba čisto na elektriku,

- vysoká cena.

Typ karosérie: kombi
Trieda / kategória: vyššia stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4958 x 2065 x 1483 výška
Druh pohonu: spaľovací zážihový + elektromotor
Zdvihový objem (ccm): 2999
Počet valcov / ventilov: 6/24
Maximálny výkon (kW / ps): 430 kW (585 k)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 750
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 3,9 pri športovom štarte
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 26,6 kWh/100 km + 1,1 l/100 km, TS test 25,5 kWh/100 km + 1,2 l/100 km
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2435
Celková hmotnosť (kg): 2975
Pohon: všetkých kolies
Rozmery kolies: 265/35 R21 vpredu, 295/30 R21 vzadu
Rázvor (mm): 2961
Objem nádrže: 50 litrov
Objem kufra: 460 litrov
Cena ( Euro ): 168 708