Samotné GLE, resp. jeho verziu kupé netreba nijak špeciálne predstavovať. Aktuálna štvrtá generácia je tu už od roku 2018 ako model 2019. Tento rok síce SUV kupé prešlo faceliftom, ale opticky tak jemným, že okrem inej grafiky svetlometov je tu dizajnových zmien len skutočné minimum. To poteší minimálne majiteľov predfaceliftov. Pozrime sa podrobnejšie na takmer vrcholný model ponuky Mercedes-AMG GLE53 4MATIC+ kupé.

Sila dojmu modernizovaných svetiel

 

Je až prekvapujúce, ako veľmi dokáže vnútorná grafika svetiel zmeniť celkový dojem z auta. Pozrite tú namosúrenosť, vážnosť, odhodlanosť až aroganciu. To predfaceliftu trošku chýbalo a v akejkoľvek verzii mi vďaka svetlám prišlo príliš nežné. Do toho drobné zmeny v nárazníkoch a voila, zrazu pôsobí GLE úplne inak. Za mňa nielen mladšie, ale aj lepšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri pohľade zblízka však obrovské a dojemné nasávacie otvory odhalia nechcené a teda že sú fejkové/zaslepené. Pri verzii 400d s AMG paketom silno ospravedlniteľné, ale pri AMG verzii to už v poriadku nie je.

Zboku nič nové, klesajúca strecha napovedá, že vzadu sedieť nechcete. No budete prekvapení, ale o tom neskôr. Plne rozumiem mimoriadnej snahe o čo najvyššiu efektivitu, znižovanie spotrieb a emisií, no neviem ako vám, mne sa takéto disky nepáčia. Tá ich čiastočná plnosť smerom od pneumatiky ich nielen opticky zmenšuje, ale ešte kúsok viac plnosti a vyzeralo by to ako puklice.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nová grafika zadných svetiel auto opticky zoštíhľuje a vďaka prelisom a krivkám v nárazníku, ale aj vďaka pôsobivej hrane kufra pôsobí skutočne sexy - príťažlivo a nie tak obludne neforemne a tlsto ako predošlá generácia GLE kupé.

Neberte nám princeznú, pardon interiér

 

Kričím nadšením pri pohľade do interiéru. Nielen, že famózne vyzerá, ale najmä kvôli tomu, že za mňa je to ideálny prienik moderny s klasikou. Máme obrovitánsky displej plný najmodernejších technológií s tým najlepším infotainmentom, no zároveň je tu záplava hardvérových tlačidiel, či už na nastavenie sedadiel, výhrev a chladenie, ale aj vzduchotechnika sa ovláda hardvérovými tlačidlami. Ani na displej netreba siahať, ostal tu touchpad s perfektnou opierkou pre zápästie.

No a ako veľmi chválim spracovanie, dizajn a dojem z tlačidiel na ovládanie sedadiel, vzduchotechniky, okien a svetiel, tak si neviem pomôcť, ale to už bolo zaťažko dať do vzhľadu matného hliníku aj tlačidlá okolo touchpadu? Inak všimli ste si, že jas displejov sa ovláda mechanicky pri svetlách? Skvelá vec, žiaľ aj to sa už z áut postupne a rýchlo vytráca.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Jazdná pozícia na jednotku s hviezdičkou a vďaka viackrivkovým sedadlám sa tu pohodlne uvelebí naozaj každý.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Praktický napriek svojmu tvaru


Aj keď to tak zvonku nevyzerá, vzadu to ani s výškou 180 cm nie je nijak obmedzujúce a priestor nad hlavou nespôsobuje zadným pasažierom nekomfort a prekvapivo aj priestoru pred kolenami je požehnane. A prečo prekvapivo? No, kupé má až o 60 mm kratší rázvor a ako býva zvykom. Ten sa často odráža práve v priestore kolien zadných pasažierov. Trošku mi prekáža uhol zadného sedáku. Teda takto, mne neprekáža, ale deti to veľmi nemajú radi, sedák detskej sedačky je potom v blbom uhle a keď zaspia, skôr chytajú ,,mravčeky“ do nôh.

Kufor bez výčitiek

655 litrov úložného priestoru, dvojité dno s dojazdovým kolesom a priestorom na povinnú výbavu, ušká na tašky, bočná sieťka, ideálne sklápanie sedadiel v pomere 40:20:40, pevné pláto a príjemný koberec. Nie, viac nemôžeš potrebovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Poďme sa pobaviť o tom, ako 53 jazdí. Koniec koncov, GLE tejto generácie sme mali už v troch videotestoch. Nech sa páči, tu sú:

Parametre sľubné, no pružnosť a zvuk chýbajú


Prepĺňaný benzínový 3 litrový radový 6valec so 48V sieťou, výkonom 435 k (+20 k z mildhybridu), 560 Nm, maximálka 250 km/h a stovka za rovných 5 sekúnd. To vôbec neznie zle, že? Ale aká je realita? V režime Sport a Sport+ je auto vďaka prevodovke, ktorá reaguje pohotovejšie a skôr podraďuje, dostatočne svižné aj na zážitkovú jazdu, maximálny výkon zabezpečí skutočne príjemný športový zážitok napriek tomu, že sa nejedná o vrcholnú verziu GLE63.

Dynamika je fajn, pružnosť z nízkych otáčok nie

S týmto autom pôjdete ráno rozviezť deti do školy a potom do práce, na nákup, na služobku a na výlet s rodinou. A poviem vám niečo, čo vás veľmi prekvapí. Chýba mu ráznejšia pružnosť. V režime Comfort a v otáčkach do 3000 to nemá dynamiku hodnú označenia AMG. Snáď mi dáte za pravdu, že každé priradenie do pruhu alebo predbehnutie nechcete motor točiť ako atmosferickú víkendovku. Skrátka v nízkych otáčkach cítiť, že ten motor nemá paru na to, aby ten kolos na čiastočný plyn svižne rozbehol. Ani by som to nedával za vinu motoru, pretože ten je napríklad v triede E v modeli E450 výborný. Ja si len myslím, že pružnosť tohto 6 valca na tak veľké a ťažké auto (2375 kg pohotovostná) nestačí. Aj dízlové GLE400d (po facelifte 450d) túto mimoriadne dôležitú rutinu zvláda omnoho lepšie. A to je veľké a nemilé prekvapenie smerom k AMG 53. 

Akustický prejav je umelý a nevhodný, žiaľ nie len v kabíne

Že zvuk v kabíne znie viac z reproduktorov ako z výfuku, tak taká je už doba. Ale prečo znie takto? Moja priateľka prišla k autu počas studeného štartu a jej otázka znela: ,,To čo tu vrčí, kompresor?“ A naozaj, to má na voľnobeh zvuk ako vzduchový kompresor v dielni, prípade ako ten, čo dofukuje podvozok 5 minút pred smrťou. Kde prišli na túto zvukovú kulisu neviem, smutnejšie je, že sa to nedá vypnúť, resp. na volante je tlačidlo na vypínanie výfukovej klapky (skôr intenzitu umelého zvuku), ale aj keď je akože vypnutý, tak nie je úplne vypnutý a prepáčte, ale v režime Comfort chcem auto tak tiché, ako sa len dá.

Podvozku sa u nás nepáči, u susedov áno


Od modelu s označením 53 očakávam takmer rovnako dobré denné auto ako neAMG model s nejakou tou ochutnávkou AMG technológií. Štýlom, trošku zvuku a trošku výkonu. Takže som čakal to mimoriadne príjemné a pohodlné GLE, ako ho poznám. Podvozok je však na našich cestách dosť napnutý a tuhý presne tak, ako by som chcel v 63jke s beštiálnym biturbo 8 valcom, ktorý rozdrtí nejedno športové auto. Model 53 nie je nepohodlný, ale mohol byť komfortnejší.

Aj keď je pravda, že v základnej výbave je vzduchový podvozok AMG RIDE CONTROL+, no testovacia verzia nemala príplatkový AMG ACTIVE RIDE CONTROL, ktorý nielen ešte lepšie funguje v zákrutách, ale je aj pohodlnejší. Rozhodne odporúčam priplatiť.

Problém nie je podvozok, ale naše cesty

Všetko sa zmenilo, keď som prešiel hraničný prechod do Rakúska. V ten moment to celé začalo dávať zmysel. Aj zlá cesta v Rakúsku nie je tak zlá ako tá slovenská. Podvozok začal fungovať, mne nič neprekážalo. Je dobre vyladený, nebudú sa sťažovať ani deti so ženou, ani vy, keď dôjde na pekné zákruty. Príjemne responzívny a ochotný, žiadne veľké náklony v zákrutách s dostatočným komfortom pre celú rodinu.

Predtým, než sa pozrieme na konkurenciu, spomeniem, že náš testovací trimix, v ktorom jazdíme mesto, okresky, diaľnice, stúpanie aj klesanie, zajazdil za 10,1 l / 100 km a pri diaľničnej 130ke točí príjemných 1800 otáčok.

Obstojí proti konkurencii?


GLE53 začína na sume 110 160 € (testovaný kus 128 688 €). Z priamej konkurencie stojí oproti Audi SQ8, ktoré 53jku prevalcuje štvorlitrovou V8, vyšším výkonom aj krútiacim momentom, pričom takisto začína na sume 110 tisíc €. Ďalej X6 M60i, ktorá má dokonca o 100 koní viac a tiež má motor V8, dokonca s objemom 4,4 litra. BMW má bohatšiu základnú výbavu a podobnú štartovaciu cenu na hodnote 112 tisíc €. Je tu aj Cayenne, ktorý dynamikou na GLE53 útočí už so základnou motorizáciou s benzínovou V6kou so štartovacou cenou 97 tisíc €, no pre objektívnosť treba spomenúť, že v rovnako dobrej výbave bude Cayenne zo všetkých spomenutých najdrahší. Aj Audi, aj BMW, aj Porsche a aj Mercedes prešli nedávno omladzovacou kúrou v podobe faceliftu, takže ani jedno výrazne nevedie z pohľadu aktuálnosti modelu. No z vyššie uvedeného je zrejmé, že tu má konkurencia na vrch.

Ideme kupovať GLE? Ak áno, ktoré?

 

Na sekundu sa odpojme od tejto 53jky a poďme si vybrať SUV v tejto triede. Tu sa o priazeň bijú Touareg, X5/X6, Q8, GLE/GLE kupé, Cayenne... Tieto autá mám mimoriadne rád. Dostatočne veľké pre rodinu, príjemne pohodlné na dlhých cestách, v ponuke výkonné motory, top technológie, luxusné prvky výbavy a ešte ako-taká obratnosť a spratnosť v meste oproti obludám typu GLS či X7. Mercedes triedy GLE je mimoriadne vydarené auto. Ak by som šiel teraz kupovať SUV v tejto triede, GLE by malo prednosť pre jeho famózny infotainment, koncept interiéru, stále prítomné hardvérové tlačidlá, prívetivosť, ale aj širokú ponuku motorizácií. Ale šiel by som do tejto 53jky? Nie. Mne osobne táto kombinácia podvozku a motorizácie nevyhovuje. Dal by som radšej prednosť neAMG verzii 580 s motorom V8.

Mercedes-AMG GLE53 4MATIC+ kupé:

PLUSY:

+ Dispozícia interiéru
+ Dizajn
+ Infotainment
+ Priestrannosť
+ Technológie
+ Komplexnosť

 

     

MÍNUSY:

- Komfort pruženia
- Pružnosť v nižších otáčkach
- Zvuk motora
- R6 oproti konkurenčným V8