Konečne Áčko ktoré sa všetkým páči
Áčkový Mercedes ma nikdy neoslovil, pokiaľ neprišla na trh tretia (teda predošlá) generácia. V Mercedese totálne zmenili zameranie auta. Razom sa z bežného rodinného malého hatchbacku/MPV (doplňte podľa uváženia) stalo „štýlové“, malé a skvele jazdiace auto. K tomu vcelku vydarený dizajn zo šedej myšky máme výrazného konkurenta pre Audi A3 a BMW 1.
Aktuálna, štvrtá generácia s označením W177 je na trhu od minulého roku. Keďže doteraz sme poznali zatiaľ len bežný hatchback, Mercedes sa rozhodol, že pripraví zákazníkom aj iný variant karosérie, po vzore Audi A3 predstavili sedan. A to je divné, keďže mnohí viete, že existuje len o málo väčší model CLA sedan. Rozdiel tu však predsa len je. CLA má zameranie skôr na športovejšie a štýlovejšie orientovaného klienta.
Ako vajce vajcu sa podobajú hatchback a sedan
Z hľadiska dizajnu je nový Áčkový sedan veľmi vyrovnaný, nenájdete na ňom, nič, čo by ste mohli skutočne kritizovať. Spredu ho od hatchbacku neodlíšite, dovolím si tvrdiť, že po B-stĺpik to sú identické autá. Avšak rázvor má sedan až o 60 mm dlhší (2 729 voči 2 789 mm), takže pasažieri na zadných sedadlách majú viac miesta na nohy.
Skvelé zladenie kolies s podvozkom
Než vojdem do interiéru, pár slov o exteriéri. Auto malo príplatkovú líniu výbavy Style a spolu s ňou aj 17-palcové disky. Práve tie tvorili vyrovnaný kompromis medzi dizajnom a jazdným komfortom na našich zlých cestách. Zatiaľ čo dnes sa ľudia s Mercedesmi sťažujú na tvrdšie podvozky, nové Ačko na 17-palcových diskoch jazdí suverénne aj na horších cestách v Bratislave, ale aj za obcou a diaľnici. Práve tá kombinácia je naj, nad väčšími diskami by som neuvažoval.
17-palcové disky sú nádherným kompromisom medzi dizajnom a komfortom.
Aj základné LED-ky potešia
Spolu s výbavou Style mal automobil aj LED svetlomety. Trocha ma mrzelo, že to neboli tie najvyššie Multibeam LED, ktoré dokážu v diaľkovom režime aj „vyrezávať“ autá pred vami. Keďže však Multibeam LED stoja za príplatok už len 504 eur, neváhal by som. Na svetlá som dosť zaťažený, ale ani tieto o stupeň nižšie LED-ky netreba odsudzovať. V tejto kategórii ide o skutočne výrazné svetlo, a to nielen pri stretávacom, ale aj pri diaľkovom režime. S asistentom diaľkových svetiel nemusíte nič riešiť, za celý týždeň sa mi ani nestalo, žeby mi niekto z protiidúcich áut blikol, ako ho Mercedes oslepil. Paráda.
Aj základné LED sú krok vpred voči sériovým halogénom.
Mercedesy majú top interiéry
Môžeme tak nastúpiť dnu, kde to majitelia Áčka určite poznajú. V tomto smere sa voči hatchbacku v „kokpite“ nič nezmenilo. Príplatkový Style mal veľmi efektnú kombináciu látku s imitáciou kože (skutočne nejde o pravú kožu) v dvojfarebnom odtieni čiernej a biele s oranžovým prešívaním. Sedadlá boli presne tvarované na moju postavu (dovolím sa označiť za bežnú konfekčnú veľkosť), a aj po 150 km som z auta vystúpil bez absolútne nejakých pocitov stuhnutosti alebo bolestí. Áno, viem, chlieb sa láme tak nad 500 km, ale niektoré značky majú sedadlá tak nevhodné, že aj po tejto vzdialenosti ma už v nich chrbát dokázal bolieť.
Automobil mal takzvaný Balík výhod, čo znamená parkovací balík s parkovacou kamerou, navigáciu, balík zrkadiel a multimediálny displej. Avšak ani ten nezaručuje, že máte pred sebou dve veľké obrazovky spojené akoby do jednej. Kto sa vyzná, bude vedieť, kto nie, tomu aj tento displej pred vodičom príde dostatočný. Voči ešte väčšiemu plne digitálnemu združenému displeju je tu nevýhoda napríklad v tom, že si nemôžete naraz zobraziť rýchlomer aj otáčkomer. I keď to je tiež niečo, čo mnoho užívateľov nebude zaujímať. Dôležité však je, že je skutočne dostatočný, dáta z navigácie vie zobraziť aj priamo pred vodičom, i keď nie až tak efektne, ako to vie VW Group s jeho digitálnym displejom.
Teplota oleja v motore alebo v prevodovke
Na palubnom počítači tiež nenájdete údaj o teplote vody alebo oleja, to som našiel až v menu veľkého centrálneho displeja. Ak chcete mať tento údaj pred sebou, budete musieť mať toto menu stále zapnuté a prídete tak napríklad o zobrazenie navigácie. Na druhej strane, Mercedes zobrazí aj údaj o teplote prevodovky, palubné napätie alebo údaje o aktuálnom výkone a krútiacom momente.
"Hej Mercedes" naviguje skvelo
I keď vo výbave nebola funkcia zobrazenia kamery a šípky kam ísť na centrálnom displeji, navigáciu som si obľúbil. Na žiadnom inom aute som ju nepoužil tak často, ako za týždeň v Mercedese. Mohlo za to hlasové ovládanie. Preč sú doby, keď musíte ťukať do mobilu alebo na displej v aute, jednoducho nastúpite, poviete „Hej Mercedes“ a zadáte cieľ navigácie. Systém rozumie aj slovenským názvom uličiek, vždy som sa trafil na prvý alebo druhý pokus. A áno, po otázke „čo si myslíš o BMW“ odpovie to isté, čo ste už počuli na nejednom videu. :)
Na palube je sériovo množstvo asistentov. Tempomat v základe je síce obyčajný, to mi však vôbec nevadilo a jazdí s nižšou spotrebou. Asistent udržania v jazdných pruhoch ma však znervózňoval. Keďže žijeme na miestach, kde sú jamy na cestách bežný jav, snažíte sa ich obchádzať. A to aj za cenu vybočenia cez plnú čiaru kúsok na krajnicu či cez stred vozovky. Avšak Mercedes v takomto prípade neupozorní - rovno koná. Zapípa a prudko dupne na brzdu aby ste sa prebrali. Nedá sa tomu pomôcť ani použitím smerovky (aj tak vyzeráte divne, keď jamu obchádzate so smerovkou). Bohužiaľ, systém tak pomáha pri skutočných problémoch, avšak pri tých fiktívnych je na príťaž a tak sa mi ku koncu testu stávalo, že som rezignoval a jazdil jama/nejama. Bolo mi ľúto auta a jeho podvozkových častí, ale jednoducho som si nemohol dovoliť nechať auto samovoľne brzdiť, keď za mnou išlo ďalšie auto...
Zaparkuje úplne sám
Parkovací asistent fungoval taktiež bez chyby. Ako je zvykom u Mercedesu, nemusíte už robiť takmer nič. Automaticky vyhľadáva miesta, ak idete pod 30 km/h, indikuje to písmenkom P na prístrojovke, po zastavení stlačíte tlačidlo a parkovací asistent za vás zaparkuje bez toho, aby ste museli brzdiť či radiť rýchlosti. V tejto triede skutočne skvelé.
Ovládanie jednozónovej klimatizácie nebolo tak problémové, ako som si na začiatku myslel. Vadil mi len ukazovateľ nastavenej teploty, ktorý bol len na jednom mieste v rohu centrálneho displeja. Pri nastavení sedadla presne na moju výšku som ho mal za vencom volantu a tak som sa naň musel vždy nahnúť, aby som ho videl. Musím ešte pochváliť výhrev sedadiel, behom pár sekúnd bolo cítiť teplo a do minúty som si už sťahoval úroveň na najslabšiu.
Sklápateľné operadlá zadných sedadiel pomôžu
Výhodou boli tiež sklápateľné zadné sedačky. V tomto prípade nie sú súčasťou sériovej výbavy, treba mať aspoň líniu Style. Tie spravia aj z vcelku nepraktického sedanu rázom praktický „sťahovák“, samozrejme s obmedzením nakladacieho priestoru v kufri. Sedadlá sa dajú zložiť len z kufra, čo je trocha škoda. Zo sedenia vzadu zostal som prekvapený. V obsadení 4 ľudí sa nik zo zadných pasažierov nesťažoval, dokonca mali priestor na nohy aj pod prednými sedačkami, čo nie je úplne bežné nielen v tejto triede, ale ani vo vyššej.
Je naftová 1,5ka Renault hodná Mercedesu?
Motora som sa trocha obával. Vieme, že vznetová 1,5-ka pochádza od Renaultu a napriek tomu, že viem o ich spoľahlivosti (v taxíkoch Renault majú najazdené absurdné km a stále jazdia), predsa som si myslel, že nebude pre Mercedes vhodný. Mýlil som sa. Motor je spojený v sedane výhradne s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou, v hatchbacku ho môžete mať aj so 6-stupňovým manuálom. Nateraz, časom sa „manuál“ určite bude aj do sedanu.
Odozva na plyn bola vskutku rýchla, po modernizácii jednotky na novú normu konštruktéri zmenili vstrekovanie (je hlučnejší než predtým) a pridali vodný medzichladič, vďaka ktorému nemal problém reagovať okamžite na pridanie plynu. Prevodovka síce párkrát „škubla“, to bola asi daň za novinárske auto. Ináč jej zladenie bolo s motorom skvelé, pri rýchlosti 90 km/h motor „točil“ necelých 1 500 otáčok, pri 110ke približne 1 800 a pri diaľničnej 130ke 2 100 ot./min.
Síce je hlučnejší, ale za svoju prácu chce minimum nafty.
Úžasne nízka spotreba
Čím motor vo verzii 180d absolútne prekvapil a skladám poklonu je jednoznačne spotreba. Tomuto faktu vo výraznej miere prispieva asi vstrekovanie AdBlue, vďaka ktorému nemusí motor dovstrekovať naftu pre redukciu exhalátov vo výfuku a môže sa tiež „voľnejšie nadýchnuť“ bez zbytočného škrtenia. Na našej testovacej trase dosiahol spotrebu 4,3 l/100 km, v meste nemal problém jazdiť za 5 litrov, na diaľnici to bolo okolo 4,5 litra. Po celom týždni jazdenia a dotankovaní som test ukončil s hodnotou 4,8 l/100 km, čo je skutočne bezkonkurenčná hodnota.
Tú naftu snáď vyrába
Palivová nádrž má síce objem len 43 litrov, avšak pri troche snahy viete aj na tak málo paliva zvládnuť viac než 1 000 km. Ak si predstavím, že prevažná časť ciest bola diaľnica (a bežne o pár desiatok km nad limit) a mestská premávka, opäť len poviem, klobúk dole. Kto tak potrebuje jazdiť a nielen sa na auto pozerať, túto pohonnú jednotku môžem odporučiť všetkými desiatimi. Nepoznám zážihový motor, ktorý by takéto tempá dokázal zajazdiť pod 6 l/100 km, takže rozdiel medzi benzínom a dieselom v tomto prípade stále je.
Nemám rád brojenie proti dieselu, obzvlášť na dlhých tratiach a nie len mestskej premávke je to stále perfektná voľba a mrzí ma, že ľudia, ktorí tomu nerozumejú, sa snažia také skvelé jednotky, akou táto 1,5-ka je, pochovať. Je to nefér aj voči konzumentom, aj voči kumštu technikov.
Záver
Nové Áčko ma vskutku dostalo. Nielen dizajnom, ktorý je nádhernou evolúciou predchodcu, ale aj interiérom, jeho vypracovaním a nakoniec samotným motorom. Samozrejme, ak chcete jazdiť len po meste na krátke trasy, budete mať aj alternatívu v podobe zážihových motorov, napríklad nová 1,33-ka, ktorá je taktiež v mnohých ohľadoch skvelá. Nové Áčko je tak vyvážený pomer skvelých vlastností, dizajnu a motoru. K tomu cenovka, ku ktorej musím dodať, že nie je premrštená. Základná verzia s týmto motorom je od 27 500 €, testovaná verzia bola za 36 900 €.
Takže prečo sa sedan nepreferuje? Kvôli nakladaciemu otvoru? Ano, ten obmedzuje, no auto je v trojpriestorovej karosérii oveľa elegantnejšie a špeciálne v prípade tohto auta je tu veľké plus pre priestor vzadu. Ovplyvní to aj jazdnú stabilitu a pohodlie, 6 centi je ozaj dosť. Po týždni môžem sedan odporučiť ako rovnocenný variant hatchbacku.
Rok výroby: 2019
Cenník Mercedes-Benz A sedan na Slovensku
PLUSY: + evolúcia v dizajne predchodcu, + pohodlné sedadlá, + grafika prístrojovky, + skvele pracujúci infotainment s hlasovým ovládaním, + sklápateľné sedadlá (i keď za príplatok), + perfektná spotreba, + asistenčné systémy už v základe, + priestranný interiér aj vzadu, + rozumná cena, + rýchly nábeh výhrevu sedadiel, + nevŕzgajúci interiér, + rýchly odozva na plynový pedál.
|
MÍNUSY: - sem tam škubnutie prevodovky, - v úplnom základe len halogénové svetlá, - sklápanie zadných sedadiel len z kufra. |
Typ karosérie: | sedan |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia stredná trieda |
Vonkajšie rozmery: | 4 622 mm x 1 796 mm x 1 454 mm |
Druh pohonu: | nafta |
Zdvihový objem (ccm): | 1 461 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 85 kW (116 k) pri 4 000 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 260 Nm pri 1 750 až 2 750 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 206 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 10,6 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 4,4 až 5 l/100 km (výrobca), 4,3 l/100 km (test) |
Prevodovka: | 7-stupňová dvojspojková |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 455 |
Celková hmotnosť (kg): | 1 965 |
Pohon: | predný pohon |
Rozmery kolies: | 205/55 R17 |
Rozchod (p/z), rázvor: | 1 567 mm vpredu a 1 547 mm vzadu, rázvor 2 789 mm |
Objem nádrže: | 43 l |
Objem kufra: | 410 litrov |
Cena ( Euro ): | 36 864 |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|