Ešte úspornejší než úsporný
Keď som pred 4 rokmi písal o novom Áčku ako o úspornom vozidle, pri tomto CLA to platí snáď dvojnásobne. Nechcem predbiehať, ale v pomere k výkonu je to asi najúspornšjeia pohonná jednotka, akú poznám. To ale dopodrobna popíšem neskôr. Najprv sa teda pozrieme na modernizáciu.
Podobne ako v prípade bežnej triedy A, aj CLA prekonalo facelift len nedávno. Tých dizajnových zmien nie je toľko, aby som ich dopodrobna preberal. Dôležitejší je fakt, že testované CLA bolo v bežnej výbave, nebolo to „nabúšené“ vozidlo výbavou, ako v prípade dávnejšie testovaného A-čka. Mohol som sa tak zamerať aj na bežnú verziu, ktorá je určite viac predávaná.
I keď verzia je silné slovo. Keďže Mercedes-Benz podobne ako aj iné nemecké značky majú základ tak nejako striktne daný a príplatková výbava prakticky nemá konca kraja, môže sa stať, že s farebnou kombináciou exteriéru a interiéru bude problém nájsť 2 rovnaké autá.
Tie svetlá sú perfektné
Keď už sme pri tej farebnej kombinácii, tak príplatková červená exteriérová farba nazvaná Patagónska červená s bielym interiérom doslova láka oči. Pri pohľade spredu síce svetlá nezaujmú tvarom, sú jednoliate a z môjho pohľadu dizajnovo fádne, tak to vynahrádzajú v dosvite a ich funkciách. Pri takomto aute by som ani sekundu nepremýšľal a priplatil by som za Multibeam LED s vyrezávaním svetelného lúča v diaľkovom režime. Už ten stretávací svietil nádherne jasne a do strán, diaľkový k tomu pridal možnosť jazdiť prakticky stále mimo obce ako cez deň. Mercedes-benz má jedny z najlepších svetiel na trhu a toto CLA to len potvrdzuje. Tu nie je nad čím váhať.
Podvozok komfortný a k tomu zakrytý
Príplatkové 18-palcové kolesá s rozmermi pneu 225/40 R18 absolútne postačovali na komfortnú a zároveň dynamickú jazdu. Vďaka skvelému odtlmeniu a veľkým silentblokom na ramenách ste nemali pocit, že z vás auto ide „vytriasť dušu“, avšak stále si zachovávalo agilitu a schopnosť zatočiť vtedy, keď to budete potrebovať. Zospodu tiež prekvapí množstvo zakrytovania, plastové kryty sú totiž aj na ramenách a celej podlahe vzadu, kde väčšinou nič nie je.
Takto zakrytovaný podvozok prispieva k perfektnej spotrebe.
Tak isto vás odzadu môžu zaujať koncovky výfuku, ktoré sú však falošné. Reálny koniec výfukového traktu je za zadnou nápravou, okolo neho je množstvo plastov a koncovku uvidíte, až keď sa poriadne zohnete pod auto. Nuž, všetko je tu podriadené aerodynamike, ktorá prispieva k nižšej hlučnosti a obzvlásť k perfektnej spotrebe.
Tu si všimnite ukončenie výfuku. Čím je kratší, tým sa ušetrí aj množstvo materiálu.
Skvelé sedadlá
Poďme ale dnu. Tam skutočne aj bez zraku spoznáte, že sedíte v Mercedese. Minimálne tak, že sa posadíte do pohodlných sedadiel, ktoré sú vyhrievané. Trocha zamrzí, že príplatok je možný len za imitáciu kože Artico, ktorá sa mi do auta tejto značky nehodí. Na dotyk cítite, že toto nie je koža a možno lepšia by tak bola obyčajná látka alebo Alcantara. Avšak za príplatok k AMG Line máte k dispozícii aj kožené čalúnenie, ak by išlo len o to. Potešila ma výsuvná podpora pre stehná, obdobne to má konkurenčné BMW pri športových sedadlách. Je to nenahraditeľný pomocník na dlhších cestách, čo sa mi potvrdilo a po 300 km trase som z auta vystúpil bez nejakých bolestí.
Takto si predstavujem digitálny displej
Čo vám ale spraví úsmev, to je jednoznačne digitálny displej pred vodičom. Toľko možností konfigurácia a personalizácie, až som si nevedel vybrať, s ktorým sa mi bude najlepšie jazdiť. Displej vám dokáže zobraziť navigáciu cez celú obrazovku, môžete si nechať zobraziť len tradičné „budíky“ či rôzne dodatočné údaje. Ak pri niektorých autách kritizujem digitálny displej pred vodičom, tak toto je presne ten typ, ktorý by mohli iné značky nasledovať.
Rovnako dobrý je aj stredový displej, avšak tu mi trocha vadilo jeho umiestnenie. Ani nie tak vertikálne, ako horizontálne, totižto by som ho posunul viac doprava. Ak ste totiž vodič, čo má ruky na volante „za desať dve“, tak sa vám takmer ¼ ľavej časti zatieni práve vašou rukou a kúskom volantu. Mapa navigácie je nádherne čitateľná a precízne spracovaná, pri prejazde nejakou kopcovitou okreskou som však chcel viac priblížený pohľad. To mi išlo, ale po chvíľke sa mi celá navigácia aj tak „odzoomovala“ a tak som musel robiť stále to isté, aby som mal prehľad, aké zákruty sú ešte predomnou.
Takto majú vyzerať kamerové zábery
Displej mal ešte jednu prednosť a tou bolo zobrazenie kamerových údajov. Tie sú tak dokonalé a jemné, že by som dokázal jazdiť bez stredového spätného a pozerať sa len na displej. Rovnako aj v noci som nemal pocit, že niečo prehliadnem. Nádhera, len čo treba pochváliť. Toto zobrazenie úplne kompenzuje aj malé vonkajšie spätné zrkadlá, cez ktoré by som sa nevedel tak orientovať, ako s takto perfektným kamerovým zobrazením.
Veľa recenzentov sa sťažovalo na dotykové plochy na volante. Tu im musím dať za pravdu a jednoducho dotykové tlačidlá na volante neprispievajú k dobrej ergonómii. Niekoľkokrát som ho nechtiac stlačil a tak prepol menu či preladil stanicu. Naopak, ovládanie klimatizácie stále prebieha cez HW tlačidlá, za čo patrí Mercedesu veľké plus.
O množstve asistentov asi nemá zmysel ani písať. Adaptívny tempomat nebrzdil príliš prediktívne, volil plynulé spomalenie pred autom pred vami, nemrhal tak zbytočne vašou kinetickou energiou. Držanie v pruhoch som musel po chvíľke vypnút, nakoľko pri obídení rôznych jám na ceste som chcel prejsť aj na stredovú čiaru, čo sa mu samozrejme nepáčilo a dával mi to najavo veľmi silnou reakciou na volante. Na palube bol aj asistent na upozornenie na vozidlo v mŕtvom uhle, ten fungoval bez jedinej chyby, čo tiež nie je úplným štandardom.
Zaujímavosťou je presunutie ovládania ťažného zariadenia, teda jeho odistenie do veka batožinového priestoru. Ak totiž máte plný kufor a potrebujete odistiť či v iných autách aj elektricky vysunúť ťažné zariadenie, musíte časť batožiny vybrať, aby ste sa k nemu dostali. Tu to nie je potrebné, čo je opäť ďalší príklad toho, ako uľahčiť pasažierom či vodičovi nielen jazdu, ale aj ďalšie funkcie auta.
Nový motor?
Poďme sa však pozrieť na pohonnú jednotku, ktorá je z môjho pohľadu skutočne perfektná, čo sa týka spotreby a aj výkonu. Motor OM654, ktorý má zdvihový objem 1 950 ccm, tu má prívlastok q, teda jeho presné označenie je OM654q. Ide o priečnu zástavbu tohto dvojlitra a všetci dobre vieme, ako úsporný vie byť. Kto videl Marošov videotest s novou triedou C, tak vie, kto nevidel, tak to zreferujem.
Žasnem nad spotrebou
Najprv naša normovaná testovacia trasa. Na tej sa už motor vyznamenal, výsledok bol 4,8 l/100 km a to všade jazdíme +10 km/h. K tomu si treba pripočítať fakt, že automobil má pohotovostnú hmotnosť 1 635 kg, čo nie je vôbec málo. Okrem teda skvelej aerodynamiky, ktorú som už spomínal, na výslednú spotrebu vplýva aj samotný motor.
Už keď sa pozriete na fotky, ako vyzerá motor bez horného krytu, tak mi dáte za pravdu, že súčasný diesel je majstrovské dielo množstva komponentov, ktoré spolu vytvárajú jednotný celok. Okrem DPF je tu samozrejme aj vstrekovanie močoviny s katalyzátorom SCR. Mňa zaujal fakt, že motor nemal vodný medzichladič vzduchu, ale staršie používaný a vpredu umiestnený „intercooler“ chladený vzduchom. Aj keď by takýto systém mal predlžovať odozvu na stlačenie pedálu akcelerátora, tu sa to vrámci možností vôbec nedialo.
Ja som niekoľkokrát dokázal jazdiť s autom so spotrebou pod 4 l/100 km, čo sú na rozmery, hmotnosť a výkon motora neskutočné hodnoty. Bežná spotreba po diaľnici a dodržiavaní rýchlostných limitov bola stále pod 5 l/100 km. Veď motor aj vďaka 8-stupňovej dvojspojkovej prevodovke „točil“ pri diaľničnej rýchlosti len 1 900, pri 90 km/h len 1 300 ot./min.
Pri prevodovke ale chvíľku zostanem. Tak, ako Mercedes-Benz používa vo väčších modeloch automatické prevodovky s hydrodynamickým meničom, prihovoril by som sa za ne aj v týchto menších modeloch. I keď aj táto dvojspojková prevodovka je skvelá a radí okamžite, nedá sa povedať, že je až tak jemná, ako dokáže byť práve automat s meničom. Dokonca som párkrát pri podraďovaní cítil kopnutie, ktoré si pamätám aj z dávnejšie testovanej triedy A sedan s tou istou „skriňou“. Jednoducho sa mi k tejto značke omnoho viac hodí ich skvelý 9-stupňový automat. Mimochodom, CLA rovnako ako aj bežnú triedu A si už s manuálom u nás nekúpite a dieselové verzie vypadli z ponuky s pohonom všetkých kolies. Ten zostal dostupný len pre benzínové verzie.
Plachtenie áno, ale nie úplne tak, ako ho poznáte
V moderných vozidlách si užívam jazdu s režimom plachtenia na prevodovke, teda keď po uvoľnení pedálu akcelerátora prevodovka „vyradí“ a auto pokračuje ďalej svojou zotrvačnosťou s takmer nulovou spotrebou. Akonáhle stúpite na brzdový pedál, prevodovka zaradí a začne brzdiť motorom. Tu to fungovalo rovnako, avšak aby prevodovka zaradila rýchlostný stupeň, musel som na brzdový pedál tlačiť výraznejšie a teda zbytočne stratiť viac kinetickej energie. Toto má napríklad koncern ale aj BMW vyriešené lepšie. Samozrejme, môžete si podradiť a auto začnem hneď brzdiť motorom, ale radšej som režim plachtenia ukončil vždy stláčaním brzdového pedálu. Po podradení totiž takmer v každom aute zostáva zaradený rýchlostný stupeň, lebo auto "očakáva", že si začnete radiť sami.
Takto má vyzerať informovanosť vodiča
Kto sa riadi podľa teploty motora, tak tu si musí dávať pozor. Daňou za efektivitu a nízku spotrebu je dlhé zohrievanie. V letných mesiacoch to bolo bežne 8 km, kým teplota na „budíkoch“ dosiahla deklarovaných 90 supňov C. V zime to bude bežne cez 12 až 14 km, čo je skutočne dosť. Oleju to na aspoň 80 stupňov C trvalo 15 km, opäť v zime treba rátať aj s 20 km. Obrovskou výhodou je množstvo informácii, ktoré viete mať zobrazené na displeji. Okrem teda teploty oleja v motore ste si tu pozreli aj teplotu oleja v prevodovke a k tomu tu mali modré ohraničenie, kedy netreba od motora požadovať vysoký výkon. Perfektné, toto by mohli ponúkať aj ďalší výrobcovia.
Teplota oleja v prevodovke nie je práve údaj, ktorý vám zobrazí každý výrobca.
Záver
Už keď som recenzoval triedu A sedan pred 4 rokmi, tvrdil som, že vznetový motor 1.5 je extrémne úsporný. Teraz píšem to isté, k tomu tu máme motor s väčším zdvihovým objemom a výkonom takmer 200 koní. K pohonnej jednotke tak nemám čo dodať, maximálne len to, aby nám ju nechceli pod zbytočným nútením zobrať z ponuky. Trh by si mal vybrať a verím, že stále existuje dosť vodičov, ktorý takto úsporný motor budú využívať na to, na čo bol určený. A čo samotné CLA? Podobne ako trieda A je to dizajnovo veľmi vydarené auto, má množstvo kvalitných príplatkov, ktoré by som chcel (napríklad Multibeam LED) a jazdí veľmi komfortne. Voči minulosti samozrejme zdraželo, ale ktoré auto nie, však? Kto tak chce v tejto kategórii niečo zaujímavé, veľa možností okrem Shooting Brake veru nemá.
PLUSY: + digitálny displej pred vodičom, + komfortný podvozok, + skvelý motor, + spotreba, + asistenčné systémy, + informácie o teplote oleja a prevodovky, + skvelé sedadlá, + kamerový systém, + HW ovládanie klimatizácie, + ovládanie ťažného zariadenia na výklopnom veku.
|
MÍNUSY: - malé spätné zrkadlá, - plachtenie sa neaktivuje hneď po stlačení brzdy, |
Typ karosérie: | kombi (shooting brake) |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia stredná |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4 688 x 1 999 x 1 430 |
Druh pohonu: | vznetový štvorvalec uložený vpredu priečne |
Zdvihový objem (ccm): | 1 950 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 140 (190) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 237 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 7,4 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 5,1 l/100 km výrobca, 4,8 l/100 km test TS |
Prevodovka: | 8-stupňová dvojspojková |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 635 |
Celková hmotnosť (kg): | 2 155 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 225/40 R18 |
Rázvor (mm): | 2 729 |
Objem nádrže: | 51 l |
Objem kufra: | 505 l |
Cena ( Euro ): | 48 414 eur (CLA 220d SB) testovaná výbava 59 976 eur |