Mercedes-Benz začal ofenzívu s elektrickými SUV veľmi rýchlo a dnes ponúka okrem testovaného EQA aj EQB, EQC, EQE SUV a EQS SUV. Na všetky dôležité spaľovacie SUV tak ponúka aj ich elektrickú verziu. V prvom rade však treba pripomenúť, že ani jeden z nich nepatrí k tomu lacnejšiemu. Ale nepredbiehajme. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Mercedes-Benz EQA stojí na platforme pre typ MB GLA. Sú tu preto určité kompromisy, ktoré elektromobil nemusel mať, ako tunel pre hnací hriadeľ smerom dozadu. Našťastie značka využije aj také priestory a preto sa tam nachádza elektronika a hneď pod tým celý blok s akumulátorom. Výhodou elektromobilov je takmer plná predná maska, teda bez potrebných veľkých chladiacich otvorov. To sa podpísalo na dizajne, kde použili okrem veľkého loga aj množstvo malých hviezdičiek pod priehľadným plastom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kde sú Multibeam LED?

V hornej časti je svetelný pás, ktorý nie je aktívny pri dennom svietení, ale pri parkovacom režime. Tvorí tak jednu siluetu so svetlometmi, ktoré sú už v sérii LED. Svietia perfektne v stretávacom aj diaľkovom režime, avšak od značky s hviezdou už tak nejako očakávate aj funkciu vyrezávania v diaľkovom režime, teda matrix a ich skvelé Multibeam LED. Tie však nemáte v sérii a podľa aktuálneho konfigurátora si ich k EQA ani nekúpite. Nechápem, ak ich ponúkajú sesterské modely triedy A či CLA. To je veľká škoda a pri tejto cene by ste ich už chceli mať, ideálne sériovo. Aspoň asistent diaľkových svetiel prepínal medzi režimami dobre a nikdy sa mi nestalo, žeby som niekoho oslepil.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Podvozok je naladený veľmi komfortne

Až som bol prekvapený, ako auto zvláda slovenské cesty s 19-palcovými diskami. Čiastočne za to môže aj profil pneumatík 235/50. Na výber pritom máte aj 20-palcové disky s pneu 235/45, avšak aj na testovaných 19-palcových diskoch auto vyzerá dobre. Na zimu by som volil menšie 235/55 R18, s ktorými bude komfort ešte lepší.  Auto sa ani pri rýchlom prejazde zákrutou výrazne nenakloní, zladenie tlmičov s celým podvozkom je na veľmi vysokej úrovni. Rovnako neboli problémom ani priečne nerovnosti. Aj keď malý, ale pravý Mercedes.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vnútri je to moderný Mercedes

Ako som sa sťažoval pri nedávnom teste MB CLA, aj v tomto prípade mi vadil stredový displej príliš blízko k tomu pred vodičom - k prístrojovému panelu. Ak totiž držíte volant tak, ako by sa mal, zakrývate si z neho takmer ¼ a musíte sa nakláňať. To je ale asi jediný problém. Digitálny displej pred vodičom je nádherne konfigurovateľný, tak ako by to malo byť vždy. Ak chcete mať všetky údaje pred sebou, máte ich tam. Ak chcete vidieť mapu navigácie a kam idete, aj to máte na výber. Škoda len dotykových plôch na volante, tie sa skutočne ovládajú veľmi zle a niekedy ich len tak stlačíte a zvýšite hlasitosť či prepnete zobrazenie na displeji pred vodičom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Klimatizácia má našťastie klasické tlačidlá

Rovnako aj na ovládanie hlasitosti autorádia. Malým detailom, ktorý asi niekoho poteší, sú podsvietené výduchy klimatizácie. Ak znižujete teplotu na danej strane, začnú svietiť na modro, ak zvyšujete, tak na červeno. Dôležité je skôr to, že v interiéri cítite kvalitu značky, či už na materiáloch alebo v spracovaní. Skúšal som stláčať výplne dverí či plasty na palubnej doske, nikde však nebol náznak nejakého vŕzgania. V tomto smere je to perfektné.

Podsvietené výduchy sú efektné, ale neviem či až tak potrebné.

V kufri už nenájdete na dojazdové koleso ani priestor, len plytkú druhú úroveň, kam zmestíte aspoň nabíjacie káble. Tie ale dostanete od značky v efektnom púzdre, ktoré sa tam však už nezmestí. I tak ich budete mať najskôr doma v garáži, takže to nebude toľko vadiť. Sklopené zadné sedadlá nespravia presnú rovinu, to asi však v takomto aute nebude problém.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Super kamery

Zopár slovami spomeniem aj rôzne asistenčné systémy a kameru. Tá je ako poznáme pri značke zo Štuttgartu skutočne precízna, detailná a nemá problémy ani v noci. Tu je vidieť rozdiel medzi Mercedesom inými značkami. Rovnako aj asistenčné systémy fungujú niekedy až moc prediktívne, avšak to je pri Mercedese bežné. Napríklad asistent pri jazde vzad vám „skočí“ na brzdu tak silno a skoro, že niekedy nechápete, čo sa stalo. Až následne uvidíte prichádzať zozadu iné vozidlo. Ak si však mnoho užívateľov nevšimne ani prichádzajúci autobus, je toto lepšie, akokeby nebrzdil vôbec.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Adaptívny tempomat fungoval veľmi jemne a aj pri dobiehaní iného auta to bolo príjemné spomalenie. Vždy po štarte máte zapnuté upozornenie na dopravné značky, čo až neskutočne vytáča vodiča (pri každom prekročení to niekoľkokrát pípa). Našťastie v menu dostanete radu, že ak chcete systém vypnúť, nemusíte ísť do nastavenia asistentov, stačí len pri prvom zapípaní dlhšie podržať tlačidlo mute, respektíve zníženie hlasitosti. Upozornenie zostane aktívne, avšak bez zvukovej signalizácie. Super pre každodenné jazdenie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ako jazdí najmenšie elektrické SUV od Mercedesu?

No v režime Eco či Comfort veľmi plavne (po aktivácii je predvolený režim Comfort). V režime Eco už obmedzuje kúrenie, čo v zime môže vadiť, a v lete to zníži chladiaci výkon. Preto som jazdil v Comforte s nastavením kúrením na 20 stupňov Celsia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Nízkou spotrebou nepoteší

Niekedy som mal pocit, že dva elektromotory s celkovým výkonom 215 kW (292 k) sú na malé EQA až príliš. Skôr by som prijal dlhší dojazd na úkor vyššieho výkonu. Ale to je otázka vkusu. Ak preferujete výkon, musíte obetovať spotrebu. V ponuke sú aj menej výkonné verzie. Spotreba má byť podľa výrobcu 16,8 kW/100 km. K takému údaju sa dostanete na jar, alebo jeseň v meste s množstvom rekuperácie. Ja som náš trimix okruh zajazdil za 19,4 kWh/100 km, diaľnica bola cez 21 kWh/100 km a bežné okresky okolo 18 kWh/100 km. Na jednej strane to nie je až taká vysoká hodnota, avšak sú autá, ktoré dokážu jazdiť hospodárnejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Akumulátor má kapacitu 66,5 kWh, čo je jeho netto hodnota. Ak si to vyrátate podľa spotreby, reálne máte k dispozícii niečo cez 300 km, v meste sa môžete priblížiť k 400 km. Ak teda plánujete kupovať EQA na mestské a prímestské jazdenie, s tými 350 km môžete rátať. No aj tu platí, že toto je auto, ktoré by za deň nemalo vyjazdiť svoj akčný rádius a večer a v noci by malo spať napojené na kábli. Dojazd mestských EV nie je až taká téma ako stále často nízky dojazd áut, ktoré sú určené primárne na dlhé trasy...

Aj domáce nabíjanie bez wallboxu či 3-fázy má význam

A teraz nabíjanie. K autu som dostal aj kábel na domáce nabíjanie z 230 V, tak som skúsil, čo to ponúkne na jednej fáze. Výsledok bol 1,6 kW podľa automobilu, teda ak je maximálny nabíjací výkon z 230 V siete na úrovni 2,2 kW, tak 0,6 kW odchádza ako strata. Tu by som ale ešte dodal, že automobil nemusel od nabíjačky požadovať plných 2,2 kW výkonu a tak strata môže byť nižšia. Na zásuvke v garáži nemám merač spotreby, takže to neviem napísať úplne exaktne. Automobil vám vyráta, kedy bude nabitý do 100 %, v mojom prípade som vychádzal z nejakých 60 % v sobotu okolo 17:00 a nabité malo byť v nedeľu ráno okolo 8:30. Dojazd sa za nočné nabitie z len 230 V zástrčky zvýšil o približne 120 km, čo by stále malo stačiť na každodenné dochádzanie do práce.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na druhý deň ráno o 9:00 som mal auto nabité na 99 %, teda odhad bol takmer úplne presný. To je teda domáce nabíjanie, ale čo ak raz za čas potrebujete nabiť na rýchlonabíjačkách? Mercedes-Benz EQA 350 podporuje DC nabíjanie výkonom 100 kW. Mne sa na rôznych nabíjacích staniciach podarilo dosiahnuť 95 kW, túto hodnotu konkrétne v Auparku na Greenway.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rýchle nabíjanie na jednosmernom DC prichádza neskoro

Zaujímavé však bolo to, že takéto vysoké nabíjacie výkony sa mi podarilo dosiahnuť až po prekročení približne 50 % hodnoty nabitia akumulátora. Skúsil som aj do navigácie vložiť ako cieľ nabíjačku, aby auto vedelo, že idem nabíjať, ale ani tento fakt (očakával som predohriatie batérie) nepriniesol želaný výsledok. Na začiatku som vždy štartoval s približne 40 kW, až po pár minútach to vyskočilo na približne 70 kW, kde sa to držalo do tých 50 %. Z toho som bol trocha sklamaný, od Mercedesu by som čakal vyšší výkon nabíjania a dostupný takmer ihneď. Takto vám pri dlhšej ceste bude trvať minimálne pol hodinu, kým predĺžite dojazd o tých 120 až 150 km.

Batéria má po celej šírke a dĺžke ochranný kryt, tvorí prakticky celú podlahu vozidla.

Páčil sa mi však gombík v nabíjacom porte, ktorý supluje odomknutie auta. Často sa na niektorých elektromobiloch stane, že po vypnutí nabíjania zostane konektor zamknutý a nemôžete vytiahnuť kábel, až kým opäť neodomknete auto (a to aj vtedy, ak ho máte stále odomknuté). Tu stačí stlačiť gombík, ktorý odistí zámok a môžete kábel vytiahnuť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

3 úrovne rekuperácie

Menej chvályhodný je rozsah. Na výber sú len 3 úrovne. Už prvá je dosť silná. Prijal by som aj formu plachtenia, ktorá tu absentovala. Najsilnejšia je takzvané jednopedálové ovládanie. Teda režim v ktorom fakticky netreba používať brzdu. Je náročný na pravú nohu, ľudia z toho dostávajú kŕče. Medzi úrovňami sa prepínate pádlami pod volantom, čiže to ide rýchlo a je to intuitívne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

3 chladiace okruhy a všetky vraj doživotné

V motorovom priestore nájdete vyrovnávaciu nádržku s dvomi plniacimi otvormi, avšak auto disponuje celkovo až 3 chladiacimi okruhmi. Sú 2 nizkoteplotné pre chladenie batérie a elektrického manažmentu, tretí slúži na vykurovanie interiéru. To využíva na ohrev tepelné čerpadlo, ktoré slúži aj na chladenie. Kto by si myslel, že elektromobil nemá veľa chladičov, tak v prednej časti sú 2 bežné typu voda/vzduch pre nízkoteplotné okruhy, v strede motorového priestoru je ďalší výmenník voda/chladivo, ktorý slúži pre tepelné čerpadlo. Mercedes však uvádza, že všetky okruhy majú doživotnú chladiacu náplň a nie je pre ňu určený žiaden výmenný interval.

Záver

Mercedes-Benz EQA 350 je veľmi výkonná verzia malého elektrického SUV, ktorá má zmysel pre tých, ktorým je výkonu stále málo. Ja by som uprednostnil lacnejšiu verziu 250+, ktorá má okrem lepšej spotreby aj väčší akumulátor a teda výrazne lepší dojazd. Toto platí, ak nepotrebujete pohon 4x4, ktorý jednomotorová 250+ nemá. Predpokladám však, že drvivá väčšina majiteľov bude jazdiť s EQA v meste a blízkom okolí. Škoda len tej vyššej ceny.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

PLUSY:

+ silné LED svetlomety

+ digitálny displej;

+ HW ovládače na klimatizáciu;

+ rekuperácia v meste;

+ perfektná dynamika;

+ skvelá kamera.

     

MÍNUSY:

- vyššia cena;

- nemá MultiBeam LED;

- vyššia spotreba a s tým kratší dojazd;

- len 3 úrovne rekuperácie bez plachtenia.

Typ karosérie: SUV
Trieda / kategória: nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery (mm): 4 463 x 2 020 x 1 613 (výška)
Druh pohonu: elektromobil
Zdvihový objem (ccm): 0
Počet valcov / ventilov: 0
Maximálny výkon (kW / ps): 215 (292)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 520
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 6
Spotreba mesto/mimo/mix (kWh/100 km): 16,8 výrobca, 19,4 Topspeed okruh
Prevodovka: jednostupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2 110
Celková hmotnosť (kg): 2 535
Pohon: všetkých 4 kolies
Rozmery kolies: 235/50 R19
Rázvor: 2 729 mm
Objem nádrže: 66,5 kWh
Objem kufra: 340 l
Cena ( Euro ): 74 874
  Mercedes-Benz EQA 350 4MATIC 215 kW BMW iX1 xDrive30 230 kW
základný model 56 610 € (EQA 250+ 140 kW) 46 260 € (iX1 eDrive20 150 kW)
adekvátny model 62 694€ (EQA 350 4MATIC 215 kW) 53 860 € (iX1 xDrive30 230 kW)
adekvátna výbava AMG Line, športové sedadlá, 2 zonova automatická klimatizácia, predné a zadné PDC, bezkľúčový vstup, LED svetlá, bezdrôtové nabíjanie telefónu, navigácia, zadná kamera, zatmavené zadné sklá, 19-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá a volant, adaptívny tempomat, bočné airbagy vzadu, sledovanie dopravných značiek, audiosystém Bower sériová výbava: 17-palcové disky, automatická klimatizácia, LED svetlá, tempomat, zadné a predné PDC

za príplatok: balík s bezkľúčovým vstupom a adaptívnymi LED a bezdrotovým nabíjaním telefónu 1 809 €, M sport exteriér s 18 palcovými diskami 3 979 €, vyhrievané predné sedadlá 413 €, vyhrievaný volant 207 €, zatmavené zadné sklá 465 €, HIF Harman 672 €, adaptívny tempomat s asistentmi 827 €, balík Innovation s parkovacími kamerami a HUD a alarm 2 015 €
výsledná cena 74 874 € 64 247 €
  Audi Q4 etron 45 quattro 210 kW Volvo XC40 Twin motor 300 kW Ultimate
základný model 56 800 € (Q4 etron 45 210 kW) 54 790 € (XC40 Single Motor 175 kW Plus)
adekvátny model 60 320 € (Q4 etron 45 quattro 210 kW) 66 040 € (Twin motor 300 kW Ultimate)
adekvátna výbava v sérii: 19-palcové disky, LED svetlá, dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: S line so športovým podvozkom a kožou a 21-palcovými diskami 4 290 €, zatmavené zadné sklá 450 €, navigácia 2 243 €, audiosystém Sonos 461 €, vyhrievaný volant s 3zonovou klimou a adaptívnym tempomatom a zadnou kamerou a PDC vpredu a vzadu 2 263 €, airbagy bočné vzadu 406 €, bezkľúčový vstup 529 €
v sérii: adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, kamera vzadu, bezkľúčový vstup, vyhrievané predné sedadlá a volant, dvojzónová klimatizácia, bezdrôtové nabíjanie telefonu, LED svetlá, 19-palcové disky, elektrické predné sedadlá, Harman Kardon audiosystém, panoramatické strešné okno, 360 stupňová kamera

za príplatok: zatmavené zadné sklá 390 €
výsledná cena 71 962 € 66 430 €