Prešiel už rok, odkedy je predstavená elektrická verzia GLB, teda EQB. Nám sa do rúk dostala jeho 7miestna verzia s označením 350 4MATIC, teda pohonom oboch náprav s výkonom smelých 292 koní a 520 Nm. Nie je nijak veľký, no sľubuje veľa. Ako splní očakávania?
V redakcii ho však nemáme po prvý krát, krátku zoznamovačku má za sebou Maroš, ktorú si môžete pozrieť vo videu.
Klame dizajnom aj proporciami
Ak sa na EQB pozeráte z diaľky alebo na obrázkoch, vie vás riadne oklamať. Jeho silueta a tvary nenaznačujú, že by malo o ísť o auto s rozmermi ani nie 4,70 m na dĺžku (konkrétne 4,68 m). Pokiaľ si neuvedomíte jeho veľkosť, pôsobí majestátne, vážne, dôstojne a sebaisto. Napriek nízkemu koeficientu odporu vzduchu 0,28 vyzerá EQB proporčne dobre a nie ako zemiak na kolesách. Tie sú mimochodom 19 palcové a aj ich dizajn je podriadený aerodynamike, preto sú plnšie, no napriek tomu vyzerajú veľmi dobre.
Ani náznakom sa nesnaží dať najavo, že je ,,len“ menší príbuzný svojich väčších súrodencov. Za toto palec hore. Každá minca má dve strany a tou druhou je, že mu chýba troška tej príťažlivosti. Účelnosť a praktickosť vyhrali na plnej čiare.
Interiér zväčša prekvapil, ale aj sklamal
Po otvorení dverí mi vôbec nič nenapovedá, že by som bol v elektomobile. Žiadne futuristické predstavenia sa nekonajú a chvalabohu všetko je tu tak, na čo sme zvyknutí aj z iných (a neelektrických) Mercedesov. Typické usporiadanie, na dnešnú dobu viac ako uspokojivé množstvo hardvérových tlačidiel a výborný MBUX palubný systém robí z EQB príjemného spoločníka na cestách.
Na výber je niekoľko zobrazení palubného prístroja, grafika je prepracovaná a luxusná, no niekoľko výčitiek predsa mám. Odkedy hardvérové šípky s OK uprostred nahradili dotykové plôšky, som z toho na nervy. Na pohyby prstu reagujú dobre, no prvý pohyb do ktorejkoľvek strany nevykoná žiadnu zmenu, ale len zaktivuje ovládanie. Takže ak sa pravidelne preklikávam medzi dvomi zobrazeniami palubného počítača, ktoré sú nad sebou, nestačí mi jeden pohyb, ale musím to urobiť dvakrát, pretože prvým to len ,,zobudím“. No, niektoré veci v minulosti fungovali lepšie. Ale stále môže byť aj horšie. Iné modely trojcípej hviezdy to vyeskalovali tak, že dotykové plôšky nahradili aj ostatné hardvérové tlačidlá na volante a ich plôšky sa výrazne zmenšili, takže vlastne vďaka aspoň za takéto ovládanie.
Sedadlá sú s výnimkou nastavenia bedrovej opierky plne manuálne, no vôbec mi to neprekáža. Ich úroveň personalizácie je väčšia ako u mnohých iných elektricky nastaviteľných sedadlách. Som presvedčený, že svoju polohu si tu nájde každý. Majú málinko športový strih, no s ich pohodlím nebol najmenší problém.
Úroveň funkčnosti a technológii sa nemusí nijak hanbiť, no niektoré detaily vyslovene zabolia. Akokoľvek sú príjemné sedadlá, lakťové opierky a mnohé prvky interiéru, úroveň spracovania madiel dverí, plasty / výplne spodnej časti dverí a prístrojovej dosky pripomínajú auto za polovičné peniaze a nie Mercedes. Nehovoriac o neznesiteľnom vŕzganí madiel dverí. Pri aute s touto cenovkou veľmi nelichotivé. Dobre, dobre, viem, nesedím v GLS, ale aj tak to bije do očí (a uší) inak veľmi podareného interiéru.
A čo ostatní pasažieri a batožina?
Spolujazdec si nebude môcť sťažovať absolútne na nič, no čo ostatní? Akokoľvek sa EQB prezentuje ako 7miestne, bol by som opatrnejší s týmto vyjadrením. A pritom nejdem kritizovať tretí rad sedadiel, ale druhý. Krajné sedadlá takmer bez výhrad, posed vyšší ako vpredu, miesta na nohy skutočne na rozdávanie, nastaviteľný uhol sklonu operadla a taktiež pozdĺžne nastavenie sedáku, to všetko je super, ale stredné sedadlo je za trest. Pre dospelého nepoužiteľné.
Poďme sa pozrieť na tretí rad. No, dostať sa tam je celkom obštrukcia, nástupný priestor nie je veľmi prajný, no prekvapivo dobre sa tam dá usadiť. Určite by som tam nechcel sedieť niekoľko stoviek kilometrov, no na krátke presuny je to v poriadku a pre deti, prípadne útlejšie postavy do 165 cm absolútne bez výhrad, obe sedadlá v treťom rade majú ISOFIX. Nechýbajú lakťové opierky, USB-C konektory a držiaky na 3 rôzne veľkosti pohára/fľaše medzi sedadlami. Je pochopiteľné, že v prípade použitia všetkých sedadiel z batožinového priestoru už veľa neostane. Toto však nie je problém EQB, ale väčšiny 7 miestnych SUV a to aj tých omnoho väčších.
Vystúpim sa divím sa, ako to v Mercedese dokázali. S dĺžkou 4,68 metra a šírkou 1,83 metra rozhodne nejde o žiadny veľký ,,parník“, no napriek tomu je interiér priestranný, veľmi praktický a príjemný. S batožinovým priestorom 465 litrov až 1610 litrov v prípade sklopenia všetkých sedadiel sa nemusíte báť žiadnej dovolenky ani väčších IKEA nákupov. K tomu ideálny pomer sklápania sedadiel 40:20:40, rýchle a intuitívne ovládanie druhého a tretieho radu sedadiel. Perfektné. Skutočne perfektné. S EQB sa naozaj nemusíte báť mať viac ako 3 deti :-)
Mesto a okresky budete ľúbiť
Nami testované EQB nemá žiadne zázračné podvozkové technológie ani na úrovni nastaviteľného charakteru tlmenia. Spočiatku ma to mrzelo už len z princípu, že nastaviteľné podvozky mám skutočne rád, keď si auto viete prispôsobiť. Po týždni spolužitia môžem tvrdiť, že moje predsudky boli úplne zbytočné. Charakter podvozku je nastavený presne v súlade so zameraním auta na pohodlie. Komfortný je aj na väčších nerovnostiach, čomu dobre sekundujú aj pneumatiky s vysokým profilom 235/50 R19, ktoré pritom stále vyzerajú dobre. Väčšie by som nevolil. Plavnosť GLSka nečakajte, no na komfort si nebude sťažovať ani naozaj náročný zákazník. Problém nie sú ani úzke uličky, parkovanie či otáčanie. Do mesta je ako stvorený a vďaka skvelému výhľadu nebudú mať problém s manévrovaním ani menej skúsení vodiči.
Auto však napriek rozmerom nepôsobí spoza volantu nijak malo ani menejcenne a to nielen v meste, ale ani na okreskách. Aj na tých poskytuje, dovolím si povedať, prebytkom dynamiky. 292 koní, 520 Nm a zrýchlenie na stovku za 6,2 sekundy je ďaleko viac, ako by takéto auto potrebovalo. Vďaka okamžitému nástupu výkonu a krútiaceho momentu sa dá hovoriť o skutočne dobrej dynamike.
Dynamika pohonu priam nabáda na svižnú jazdu. Tú dobre zvláda podvozok, pomáha aj nízke ťažisko vďaka akumulátorom, no prevádzkových 2175 kg spolu v spolupráci s ECO pneumatikami sa ozvú prirýchlo. Nie, s EQB športovať nechcete.
Diaľnice sú pôžitkom, ktorý dlho netrvá
Ak je EQB tak dobré v meste, niekde musí predsa zaostávať. Myslel som, že to budú diaľnice. Nastavujem tempomat na 140 km/h a nestačím sa čudovať. Prečo je tu také ticho? Ako je to možné? Vysoký diaľničný komfort býva štandardom pre inú triedu áut, no nie pre malé rodinné SUV. Keby ma naslepo posadíte do EQB, vyjdete so mnou na diaľnicu a dáte mi na základe vnemov tipovať, v čom sedím, EQB by som rozhodne netipoval. Jazda je tichá, plavná, komfortná a neruší ma absolútne nič. No na takýto akustický komfort som zvyknutý z luxusných limuzín a tých najväčších prémiových SUV. Wau.
Lenže to ,,Wau“ nebude trvať dlho. Je všeobecne známe, že elektromobily a diaľnice sa veľmi nemajú v láske a EQB nie je výnimkou. Dojazd začne klesať závratným spôsobom a 300 km je zrazu len vaše zbožné prianie. Diaľničná potreba na úrovni 24 kWh / 100 km pri využiteľnej kapacite batérie nie veľmi ohúrujúcich 66,5 kWh znamená teoretických cca 270 km dojazdu z úplného nabitia do úplnej nuly. A to nepršalo, ani nefúkal silný vietor.
Náš testovací trimix zahrňujúci jazdu mestom, okreskami, stúpanie, klesanie a taktiež diaľnice zajazdilo EQB za 19,8 kWh / 100 km, čo by znamenalo dojazd 335 km.
Ako to nakoniec zhrnieme?
EQB 350 4MATIC v mnohých smeroch prekvapilo. Keď spomeniem niektoré drobné detaily v interiéri (ktoré zamrzia svojim spracovaním) a diaľničným dojazdom, neostane toho veľa na výčitky. Presvedčí predovšetkým svojim komfortom, variabilitou, priestrannosťou, praktickosťou a taktiež dynamikou. No ale oplatí sa? Základná motorizácia EQB 250 s pohonom predných kolies začína na cene 56 652 €, testovaná verzia EQB 350 4MATIC začína na cene 62 502 € a na nami testovaný kus budete potrebovať 74 916 €. A to rozhodne nie je málo.
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC:
PLUSY: + Dizajn
|
MÍNUSY: - Cena |