Kúsok histórie


Stredne veľké luxusné SUV nám Mercedes ponúka od roku 2008, keď prišiel na trh s triedou GLK. Síce si našla svoju klientelu, no mne to vtedy (aj dnes) prišlo ako lacná náhrada za model GL, čo bolo zjavné aj z dizajnu, ktorý sa až príliš nasilu snažil napodobňovať najväčšieho súrodenca. S príchodom druhej generácie v roku 2015 došlo k logickému premenovaniu modelov SUV a namiesto GLK, ML a GL Nemci prešli na zrozumiteľnejšie označenie tried GLC, GLE a GLS. Dnes tu máme už tretiu generáciu najmenšieho z troch uvedených áut, a navyše vo verzii kupé.

Páči sa? Páči


Proporčne veľmi vydarený, bez príliš veľkého zadku, dobre vyzerajúci aj na nie veľkých diskoch (čo je v triede SUV kupé skôr výnimka) a pritom s dostatkom dôstojnosti. GLC ani náznakom nevyzerá ako lacnejšia verzia niečoho lepšieho. Má svoju vlastnú identitu, uhladené a oku lahodiace krivky, na ktoré sa veľmi dobre pozerá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vnútorná grafika predných príplatkových svetiel Digital Light mu dodáva kúsok arogancie, rovnako ako paket AMG s rozšírenými blatníkmi a agresívnejšími nárazníkmi. Pritom nič tu nepôsobí nadbytočne, všetkého je tu tak akurát. A naviac tu ostali tie najlepšie kľučky, klasické mechanické, nevysúvacie, s perfektnou a okamžitou reakciou na bezkľúčové odomykanie/zamykanie. Skvelé, naozaj skvelé.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ako už býva zvykom, autá medzigeneračne rastú až príliš. Nie v prípade GLC. Podrástlo, ale len mierne. S dĺžkou 4763 mm je len o 30 mm dlhšie a s výškou 1605 mm iba o 5 mm vyššie ako predchodca. Šírka 2075 mm sa nezmenila.

Ak by som mal tomuto autu vizuálnie niečo vytknúť, tak asi len falošné výfukové koncovky. Ale tak čo už, taká je doba. A robí sa to tak, žiaľ, aj v prípade násobne drahších áut.

Poďme dnu

 

Áno, toto Mercedes vie. Síce to nie je tá najdokonalejšia kombinácia analógu a digitálu, ktorú poznáme z triedy GLE a GLS, ale nemám väčšie výhrady. Toto je luxusne pôsobiaci interiér nielen na pohľad, ale aj na dotyk. Existuje kopec kritiky na tento interiér (ktorý zdieľa s triedou C) s ohľadom na neznesiteľné vŕzganie. Tu sa nič také nedeje a je dosť možné, ba až viac ako pravdepodobné, že tie prvé kusy neboli úplne tak odladené, ako je tomu dnes.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ovládanie vzduchotechniky má svoje čestné miesto v spodnej časti displeja, jeho uhol a poloha veľmi pozitívne pomáhajú pri nastavovaní parametrov bez nutnosti naťahovať sa za displejom a pozícia za volantom je taká, akú potrebujete. Kto rád sedí v SUV ako v sedane, nech sa páči. Ak radšej sedíte trochu ako v autobuse, tiež sa dá. Rozsah nastavenia polohy sedadla a stĺpiku riadenia je viac ako nadštandardný.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prístrojový displej pred vodičom je to najlepšie, čo aktuálne trh ponúka a chválim ho v každom jednom aktuálnom Mercedese. Človek si tam navolí presne to, čo potrebuje a tá smršť informácií je taká, že nemám najmenšiu potrebu nič meniť, prehadzovať, listovať, posúvať... Stačí jedno nastavenie a vidím všetko, čo k životu potrebujem.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Maroš ešte neprestal frflať na dotykové plôšky na volante, no spomedzi všetkých ostatných, podobne riešených, sú tieto jediné, na ktoré som si dokázal zvyknúť.

A mám veľmi rád tieto sedlovo/koňakovo pôsobiace hnedé interiéry, aj keď je pravda, že tej farby tu mohlo byť o kúsok viac. Ako hladkám lakťové opierky spolu s výplňami dverí, premýšľam, čo mám vlastne pod prstami. Pravdu? Fakt neviem. Donedávna som spoznal imitáciu kože z dvoch metrov. Dnes je umelá koža ARTICO so vzhľadom Nappy na takej úrovni, že ju na pohľad nerozoznám ani náhodou a ani pod prstami nie je jednoduché odhaliť ju. Toto je historicky prvé auto, v ktorom som ochotný povedať, že si nemusíte priplácať za Nappu. Sedadlá síce majú trochu hrubšiu textúru, no tá má aj svoje nesporné výhody, napríklad v trvácnosti či odolnosti proti poškriabaniu. Pritom tie časti, ktoré vidíte, teda lakťové opierky vo dverách, ich výplne či palubná doska, majú textúru najjemnejšej kože.

Ak je tu niečo, čo mi robí vrásky na čele, tak je to ovládanie sedadiel. Je pekné, že sú ovládacie prvky na dverách, no už to nie sú tie posuvné tlačidlá ale nehybné kapacitne ovládané výstupky, na ktoré musíte vyvinúť nepríjemne veľký tlak, aby sa sedadlo pohlo, a aj tak sa stane, že sa počas snahy zmeniť pozíciu sedadlo zastaví. Toto mi vážne zdvíha tlak.

Priestorový kompromis?


Aj keď to tak zvonku nevyzerá, sedenie vzadu vás zásadne neobmedzuje. A tým mám na mysli priestor i subjektívny dojem. Príjemne dlhé sedáky a ich akurátny sklon vás na zadnej lavici potešia aj na dlhších cestách, teda ak hovoríme o výške cestujúceho okolo 180 cm. ISOFIX je dobre dostupný, lakťová opierka s integrovanými držiakmi nápojov je fajn, no neviem ako dlho prežije tá konštrukcia držiakov nápojov pri obsluhe deťmi. Príde mi trošku poddimenzovaná.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kufor ponúkne na dotyk príjemný koberec, dvojité dno, ušká na tašky a sklápanie sedadiel z kufra. Základný objem 545 litrov zväčšíte sklopením sedadiel na 1490 litrov. Neviem ako vy, ale ja ani s dvomi deťmi nepoužívam SUV tak, aby by som nevidel cez vnútorné spätné zrkadlo. Prečo o tom hovorím? No, iste sa pýtate, či vám v zošikmenej karosérii nebude chýbať kufor. Na to univerzálna odpoveď neexistuje, ale... Ak jazdíte nabalený na dovolenky tak, že nemáte problém s výhľadom dozadu, priestor vám chýbať nebude.

Stačí dvojliter?


Pod kapotou nájdete 2-litrový naftový štvorvalec, ktorý počas jazdy nevnímate. To je obrovsky pozitívny posun v akustickom prejave. Samotný motor má v nami testovanej slabšej verzii 197 koní (+ 23 mild-hybridných koní) a 440 Nm. Stovku spraví za 8,1 sekundy a má maximálku 225 km/h. Na bežné mestské a prímestské jazdenie je to viac ako dostatočná dynamika, no pri svižnejšej jazde, predbiehaní a na diaľnici je to na pohotovostnú hmotnosť 2020 kg trošku málo. Osobne by som volil silnejší štvorvalec GLC 300d s výkonom 269 koní (+ 23 mild-hybridných koní), ktorý zvládne stovku za 6,4 sekundy. K dispozícii je prekvapivo aj šesťvalcový model GLC 450d s výkonom 367 koní (+ 23 k). Ten robí stovku za 4,7 sekundy, ale cenovo je na triedu GLC už mimo, no o tom neskôr.

Na druhú stranu musím pochváliť neskutočnú efektivitu tohto štvorvalca. Výrobca uvádza spotrebu 5,1 litra nafty na stovku a nami testovaný trimix, ktorý zahŕňa mesto, okresky, diaľnice, klesanie aj stúpanie, sa nám podarilo zvládnuť za 5,3 l/100 km, čo je na dvojtonové SUV neuveriteľná hodnota. Takže so 62-litrovou nádržou zvládnete prejsť viac ako 1100 km. Aby toho nebolo málo, pri diaľničnej 130 motor točí na deviatom stupni iba 1550 otáčok za minútu a do kabíny sa valí hluk na úrovni 64 db, čo je taký bežný (nie však najlepší) parameter o triedu väčších a luxusnejších SUV. Toto nemôže byť lepšie.

Je vôbec pohodlné?


V prípade poslednej triedy C sa nám nepáčilo, že Nemci vyhodili z ponuky vzduchový podvozok Airmatic. V triede GLC našťastie ostal, ale počítajte samozrejme s tým, že ide o príplatkovú výbavu. Náš testovací kus jazdil na základnom podvozku. Komfortu jazdy síce pomáhajú nie príliš veľké 19-palcové disky s vysokými bočnicami pneumatík, ale bez adaptívneho podvozku je auto zbytočne napnuté a tuhé. Povedal by som, že na SUV od Mercedesu až príliš. A preto jednoznačne odporúčam priplatiť si za vzduch, ktorý jazde dodá chýbajúcu plavnosť a noblesu, navyše ho môžete dostať ako súčasť paketu spolu s riadením zadných kolies, ktoré zlepší už i tak veľmi dobrú obratnosť.

Na druhú stranu tuhší podvozok znamená menšie náklony a vyššiu stabilitu v zákrutách spolu s väčšou ochotou zatáčať, no s naftovým štvorvalcom pod kapotou dám na našich cestách rozhodne prednosť pohodliu.

Prekvapenie


GLC kupé ma prekvapilo. Som síce sklamaný z tuhosti podvozka (ktorý vyrieši príplatkový Airmatic) a základného audiosystému, ktorý za veľa nestojí (odporúčam príplatkový Burmester). No celkovo ho hodnotím ako veľmi príjemné, solídne spracované, tiché a rozumné riešenie pre ľudí, ktorí nutne nepotrebujú vyššiu prestíž a väčší priestor modelu GLE kupé.

Štartovacia cena pre GLC kupé je nastavená na 62 000 eur, nami testovaná motorizácia začína na 65 000 eur a konkrétny testovaný kus stál 80 600 eur. Ak by som šiel do GLC, siahol by som po silnejšej štvorvalcovej verzii, ktorá je drahšia o 8000 eur a výbavu by som rozšíril o už spomínaný vzduchový podvozok a audiosystém, čo by znemanalo výslednú cenu 93 000 eur. To je síce viac, ako zaplatíte za Audi Q5 alebo BMW X3, no ani jedno neponúkne tak luxusný zážitok z jazdy ako práve GLC.

Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC kupé:

PLUSY:

+ Efektívnosť motora
+ Dizajn
+ Infotainment
+ Spracovanie
+ Dojem z jazdy

 

     

MÍNUSY:

- Komfort základného pruženia
- Jazdná dynamika
- Základný audiosystém