Test Mini Cooper S Coupé
S príchodom II. generácie nového Mini v r2007 padlo v BMW rozhodnutie urobiť z Mini plnohodnotnú a samostatnú automobilovú značku. Aktuálne je v ponuke 6 samostatných typov. Septembrový autosalón v Paríži 2012 verejne odhalí siedmy kúsok s menom Paceman.
V tomto teste sa budeme venovať v poradí piatemu prírastku mini rodiny. Coupé má z konštrukčného a historického hľadiska veľmi špeciálny status. Je to prvé Mini s trojpriestorovou karosériou. Pre svoje športové zameranie je v ponuke s troma najvýkonnejšími verziami 1,6 litrového benzínového 4-valca a športovým dízlom. Konštrukčne vychádza z Mini Cabrio. Má nepatrne vyššiu hmotnosť, spevnený spodok nahrádza chýbajúcu kovovú strechu, ktorá je tu len pre komfort posádky, nie je nosný a pevnostný prvok.
Mini Coupé je jedným z málo príkladov toho, že verzia coupé nemusí byť automaticky to najkrajšie a najzvodnejšie riešenie. Neviem ako vám, no mne i mojim kolegom v tejto verzii s prudšie skloneným čelným sklom a malou a krátkou bublinovou strechou prosto tvarovo moc nesedí. Napriek tomu, že motoršport a veci, ktoré s ním súvisia máme v ToSpeed.sk veľmi radi a strecha tohto drobca je inšpirovaná práve helmami zo 70. rokov. Alebo inak. To klasického trojdverového Mini sme natoľko zbláznení, že žiadna iná verzia karosérie tú originalitu pre nás nedokáže nahradiť ani predčiť. Je celkom jasné, že aj coupé má svojich priaznivcov. Ešte podstatnejšie pre BMW, aj klientov. Preto sme sa mu pozreli na zúbky tiež.
Mini Coupé je 5. karosárska verzia značky v modernej histórii. Má niekoľko prvenstiev: prvé 2 miestne, prvé 3 priestorové a vo verzii JCW aj najrýchlejšie Mini vôbec.
Mini predstavilo typ R58 pred rokom, v júni 2011. Okrem prvého použitia 3-priestorovej karosérie (motorový priestor, kabína, kufor) je to aj prvé len dvojmiestne auto značky od roku 1959. V prípade verzie John Cooper Works (155 kW/211 k) to je coupé aj historicky najrýchlejšie Mini vôbec. Z pokoja na stovku JCW vypáli za 6,4 s a maximálka je pre lepšiu aerodynamiku 240 km/h.
Elektrické výsuvné krídlo je ovládané elektronicky. Po prekročení 80 km/h je pre vyššiu stabilitu vysunuté, či sa vám to páči, alebo nie.
Po našich dvoch testoch najostrejších verzí s fabrickým tuningom Mini John Cooper Works pred modernizáciou a Mini John Cooper Works po modernizácii sme siahli po trošku civilnejšej motorickej verzii. Pod prednou kapotou je v prípade verzie Cooper S Coupé tiež turbom prepĺňaná 1,6-ka. Jej max. výkon je 135 kW (184 k) pri 5 500 otáčkach, max. krútiaci moment je 240 Nm (krátkodobo 260 Nm) v krásnom rozsahu 1 600 - 5 000 ot. Šprint na stovku zvládne verzia Coupé podľa výrobcu za 6,9 sekundy v prípade manuálu a len o 0,2 s horšie. Verzia so samočinnou prevodovkou má tiež mierne nižšiu maximálku (224 km/h) miesto 230 km/h, ktoré vydusí na 6-ke manuál. My sme skúšali automat.
Tu je 4-násobný šampión Engine of the Year. Má naozaj skvelé parametre: 135 kW (184 k) pri 5 500 ot a 240 Nm od 1 600 až po 5 000 ot!
Oba uvedené poklesy špičkových hodnôt sú úplne nepodstatné. Prečo? Lebo som si istý, že zrýchlenie horšie o 0,2 s bez merania nik nedokáže rozoznať a Mini nepatrí k autám, ktorými by ktokoľvek dlhodobejšie jazdil vyše 200 km/h. Napriek tomu, že aj pri relatívne malých rozmeroch rázvoru náprav, čo značne ovplyvňuje smerovú stabilitu a plavnosť jazdy, sú všetky športovejšie verzie Mini až neskutočne stabilné a sebaisté vo vysokých rýchlostiach. V prípade verzie Coupé je stabilita v rýchlostiach ešte o čosi lepšia, vďaka automatickému zadnému spojleru, ktorý sa vysúva samočinne po prekročení 80 km/h. Vodič ho, ako vo všetkých prípadoch elektricky ovládaných spojlerov môže nechať vysunutý neustále...