Countryman sa na SUV iba hrá. V skutočnosti je to MPV
Trochu z histórie
Meno Countryman je v spojení s Mini na trhu už od roku 1961, keď začali predávať Austin Mini Countryman. Vtedy si to označenie vyslúžila praktickejšia predĺžená kombi verzia. V novodobej histórii Mini pod vedením BMW je však ten názov spojený s rodinným SUV. Napriek tomu si dovolím tvrdiť, že sa Countryman generácie F60 takpovediac vracia ku koreňom. Mnohým z vás isto teraz poskočilo obočie a myslíte si, že som sa zbláznil. Veď históriu terénnych, alebo vlastne SUV Mini začala automobilka písať až v roku 2010. Tak aký návrat ku koreňom? No nechajte ma vysvetliť moju pointu.
Svetlá výška naznačuje, že veľké výkony v teréne očakávať nemôžme
SUV alebo MPV?
Je úplne zbytočné písať, že súčasná generácia Mini Countryman (F60) oproti predchodcovi (R60) výrazne narástla. Túto formulku sme použili už v teste 3-dverojvej verzie Mini Cooper S generácie F56, rovnako ako v teste 5-dverovej verzie Mini Cooper SD generácie F56 a tak isto aj v teste Mini Clubman Cooper D generácie F54. Z konštatovania, že Mini je v podstate v každej verzii už poriadne veľké auto, sa medzičasom stalo klišé. Spomínaný výrazný nárast rozmerov v číslach znamená, že nový Countryman je až o 20 cm dlhší ako predchodca! O 3 cm širší a má o 7,5 cm dlhší rázvor. Zaujímavosťou je, že podľa oficiálnych technických údajov stúpla aj svetlá výška auta zo 149 mm na 165 mm. Už na prvý pohľad je však jasné, že na auto, ktoré by malo zvládať jazdu mimo spevnených ciest, je to žalostne málo. Jeho teritóriom preto budú klasické asfaltky. Countryman síce zvládne poľnú cestu, ale musíte si na nej dávať rovnaký pozor, ako s ktorýmkoľvek bežným rodinným autom.
Aj Countryman má milú tvár, ktorá okoloidúcim vyvoláva úsmev. Nikto mu nepovie inak ako Mini Cooper.
A tu sa dostávame k mojej pointe. Mnohé prieskumy tvrdia, že autá kategórie SUV pomaly nahrádzajú kedysi populárnu kategóriu MPV. Krásne to bolo vidieť napríklad v teste Oplu Mokka. Nuž a súčasné Mini Countryman je ešte žiarivejším príkladom. Dokonca mi pripadá, akoby na to jeho tvorcovia mysleli už pri navrhovaní prvej generácie. Schválne! Viete si predstaviť MPV s tvárou Mini? Ak aj vám preblesklo hlavou BMW 2 Active Tourer, asi je vám jasné, že by to nebol dobrý nápad. Zabaliť však MPV do prerastenej karosérie Mini s klasickými proporciami a vydávať ho za SUV, to nemožno nazvať inak ako geniálny ťah. Pretože aj napriek tomu, že Countryman vyzerá ako matrioška, ktorú otvoríte a vyberiete z nej normálne povedzme 5-dverové Mini, zachovalo si svoju typickú, milú, veselú tvár so športovou iskrou. Ako to viem? Ľudia sa naňho usmievajú! Kamkoľvek som prišiel, nikto mu nepovedal inak ako Mini Cooper. Žiadna obluda, opacha, dokonca ani Countryman. Jednoducho Mini Cooper. Dizajnérom sa teda podarilo veľmi šikovne skryť rozmery auta.
Ak vám ešte stále nie je jasné, ako som to myslel s tým návratom ku koreňom, tu je vysvetlenie. Austin Mini Countryman vo svojej dobe predstavoval priestrannú a praktickú verziu pre milovníkov značky. Mohlo by sa zdať, že dnes je praktických Mini na trhu viac. Napríklad predtým nevídaná 5-dverová verzia a samozrejme, verzia Clubman, ktorá je momentálne tak dlhá, že miestami pripomína jazvečíka. Až Countryman však dotiahol hru s priestorom pre posádku do dokonalosti.
Variabilita zadných sedadiel je príkladná. Bohužiaľ za príplatok
Kráľovský priestor
Už pri otvorení dverí vám bude jasné, že tu nebudete mať problém ani keď meriate viac ako dva metre. Malá svetlá výška v kombinácii s veľkou celkovou výškou auta totiž znamenajú, že všetok priestor medzi tým je vyhradený pre posádku. Vďaka vysokému posedu v aute sedíte takmer ako v škole, no v našom prípade sa naozaj nebolo v rámci posedu na čo sťažovať. Verzia Cooper SD má totiž vpredu už v sérii výborné športové sedadlá. Tie sú pohodlné, majú dobrý tvar a relatívne slušné bočné vedenie, no nie sú nijak extrémne. Do auta tohto typu sa vyslovenie hodia. A čo sa týka výšky sedenia, tu nemôžem mať žiadne námietky. Veď vysoký posed je jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia kupujú SUV.
Ohromne prekvapený som však bol až po presadnutí na zadné sedadlá. Tu sa naozaj ukázala spomínaná dokonalosť vo využití priestoru. Zadné sedadlá v testovanom aute boli totiž posuvné a mali nastaviteľný sklon operadla. Keďže sa bavíme o nemeckom aute, asi neprekvapí, že posuvné zadné sedadlá sú za príplatok. No ak chcete Countryman používať ako rodinné auto, verte mi, že práve táto položka je najlepšie minutých 306 €, ktoré dáte za výbavu. Môžete ich totiž pozdĺžne posúvať v rozsahu 13 cm a tým pádom buď dopriať cestujúcim vzadu kráľovský priestor, alebo v prípade potreby zväčšiť batožinový priestor. Navyše vďaka nastaveniu operadiel v pomerne veľkom rozsahu sa budete vzadu cítiť ako v limuzíne.
Už som jemne nakusol batožinový priestor. Jeho základný objem je 450 litrov a po sklopení sedadiel dostanete až 1 309 l. Mini deklaruje, že je to o 220 l viac ako mal predchodca a ja menám dôvod im neveriť. Zadné sedadlá majú navyše delenie operadiel v pomere 40:20:40, čo opäť pridáva na praktickosti. Mne osobne sa veľmi páčil obrovský priestor pod dvojitým dnom kufra, kam bez problémov schováte notebook, ruksak, alebo trebárs časť hokejového výstroja tak, že o nich ani neviete. Iba si potom musíte dávať pozor, aby ste na ne úplne nezabudli.
Vráťme sa však späť k interiéru. Countryman je aj zvnútra typické Mini so všetkým, čo k tomu patrí. Nájdeme tu pomerne kolmé čelné sklo a hravú prístrojovku s LED pásom okolo stredového displeja. Vďaka nemu máte pocit, že s vami auto komunikuje. Sú tu však aj relatívne hrubé A-stĺpiky, ktoré môžu v niektorých situáciách zavadzať. Auto má tiež pomerne vysoký pontón a niektorým mojim kolegom z redakcie sa vďaka tomu zdali okná relatívne malé, čo hodnotili slovami "výhľad ako z tanku". Ja som však presvedčený, že presne tak to má byť. Jednak tým zostala zachovaná silueta Mini s tými správnymi proporciami. Po druhé, čím menšia presklená plocha v aute, tým sa posádka cíti bezpečnejšie (samozrejme, do určitej miery, no nechoďme do extrémov). Nuž a pocit bezpečia je spolu s vysokým posedom hlavným dôvodom, prečo ľudia kupujú SUV. Mini tak týmto krokom geniálne zavŕšilo maskovanie svojho MPV do podoby SUV.
Zákruty ho neprekvapia
Jazdí ako Mini?
Vieme teda, že Countryman je zvnútra veľmi praktické rodinné auto. Ako ale jazdí? Už som spomínal, že nemusíte čakať žiadny dakarský špeciál. Naše fotografie však dokazujú, že ak sa vyberiete na poľnú cestu a nebude veľmi rozbitá, pohodlne ju zvládnete aj pomerne slušným tempom. Jeho teritóriom však budú asfaltové cesty. Na mieste je teda otázka jazdí ako Mini? Moja odpoveď je áno, no musím to upresniť. Už na prvý pohľad je jasné, že to nie je žiadny hravý hot hatch, ktorý sa s nadšením vrhá do zákrut ako "malé" 3-dverové Mini. Lenže pozrite sa naňho! Veď Countryman vyzerá, akoby jedno 3-dverové Mini zjedol na raňajky. Od tak veľkého auta s tak vysokým ťažiskom predsa nemôžete očakávať vlastnosti hot hatchu. Napriek tomu sa aj s ním budete do zákrut tešiť, alebo sa im minimálne nebudete vyhýbať. V Mini naozaj urobili všetko preto, aby ste aj v takejto veľkej a nemotornej karosérii mali radosť zo šoférovania. A svoju prácu urobili naozaj dobre. Najmä, ak sa na vec pozriete v kontexte toho, že na rovnakej platforme UKL2 stoja aj, z hľadiska jazdných vlastností úplne nezaujímavé, BMW 2 Active Tourer a BMW X1. Oproti ním je Countryman na míle vzdialený a naozaj športovo naladený. Stále však komfortný a pohodlný. Jednoducho dobrý kompromis pre rodinné auto.
Nečakajte žiaden dakarský špeciál
Testovaný Countryman mal v rámci príplatkovej výbavy aj možnosť voľby jazdného režimu. Okrem základného režimu Mid ponúkal ešte režim Green a Sport. Vodič tak môže ovplyvniť odozvu na stlačenie plynového pedálu, správanie 8-stupňovej automatickej prevodovky Steptronic, samozrejme tuhosť posilňovača riadenia, režim komfortných prvkov ako klimatizácia a samozrejme zvuk. Na moje prekvapenie už v režime Mid prevodovka pri pokojnej jazde celkom dusí motor pri 1 100 ot/min. Pri predpisovej jazde mestom a miernom pridaní je cítiť, že je to už na motor až príliš málo a silnejšie zavibruje. V režime Green sa toho potom až tak veľa nezmení. Najciteľnejším rozdielom je, že pri pustení plynu auto plachtí, čiže akoby ste jazdili na neutrál pri voľnobežných otáčkach motora a využívali hybnosť, ktorú auto má. Môj najobľúbenejší režim bol samozrejme Sport. Autu v ňom príjemne stuhne riadenie, má ostrejšiu reakciu na plyn, prevodovka radí pri vyšších otáčkach a výrazne sa zmení zvuk. Na test sme mali model Cooper SD. To znamená, že pod kapotou bol 2,0 litrový prepĺňaný vznetový 4-valec s typickým klepavým dízlovým zvukom. Ako sa dá takýto zvuk zmeniť? Jednoducho! Do kabíny pustíte cez reproduktory iný. To presne urobili aj v Mini a použili na to reproduktory pod prednými sedadlami.
Vráťme sa však k motoru. Ponúka výkon 140 kW (190 k) pri 4 000 ot / min a 400 Nm v rozsahu 1 750 až 2 500 ot/min. To je na naozaj dynamickú jazdu v približne tonu a pol vážiacom aute viac ako dosť. Myslím, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 hovorí za všetko. Motor má pekne lineárny ťah a pomáha mu aj dobré sprevodovanie 8-st. automatu. Napríklad pri diaľničnom tempe 130 km/h motor točí iba 2 000 ot/min. Mimochodom, je zaujímavé, že prevodovka v tomto aute nedostala možnosť radenia pádlami pod volantom. Viem, v SUV/MPV je to zbytočnosť, ktorú nikto nevyužije. No už som to zažil v oveľa menej športovo ladených autách, tak ma to pri Mini trocha prekvapilo. Prevodovka samozrejme ponúka manuálny režim a orientácia radenia na páke je v správnom smere. Takže ak máte chuť radiť, radosť vám nepokazí. Poďme však k tomu, prečo sa ľudia rozhodnú pre kúpu dízla, teda spotrebe. Na našej testovacej trati sme v režime Green a s dvoma ľuďmi na palube dosiahli spotrebu 6,6 l/100 km. Čo nie je úplne málo a výrobca sľubuje o dva litre menej. Countryman má teda v tejto konfigurácii vďaka 51 l nádrži dojazd približne 830 km na plnú nádrž. V našom Mini to však bolo ešte viac, pretože pri jeho konfigurácii niekto zaškrtol položku zväčšenie palivovej nádrže. Táto možnosť stojí iba 51 € a dostanete o 10 l väčšiu nádrž. Dojazd potom stúpne na zhruba 920 km.
Na asfalte sa cíti ako doma
Cena za imidž a prémiovosť
V testovanom aute sme mali iba doplnkovú výbavu za 15 111 €. Nebudem preto menovať všetko. Pochvalu si však rozhodne zaslúžia LED svetlá. Nie sú síce vrcholom, ktorý v tejto oblasti BMW ponúka, no majú výborný dosah a spoľahlivo prepínajú diaľkové na stretávacie bez oslepovania protiidúcich vodičov. Výborne funguje aj adaptívny tempomat s asistentom jazdy v zápchach. Pri posúvaní v kolóne dokonca s prehľadom zvláda aj "zipsovanie" (keď sa auto pripája do vášho pruhu.) Vo výbave však bolo aj viacero vecí, za ktoré by som rozhodne radšej ušetril. Opäť spomeniem iba dva príklady. Prvým je head-up displej riešený ako výsuvný štítok. Ku cti mu však slúži, že sa dá schovať. Druhým prvkom bude prekvapivo automatické otváranie kufra. Funguje na podkopnutie, no senzor treba hľadať a určite sa vám to nepodarí na prvýkrát. Čo ma však zarazilo viac je, že senzor niekoľkokrát zaregistroval moje stojace nohy pri vyberaní vecí z kufra a začal dvere zatvárať práve vtedy, keď som to chcel najmenej.
Nuž a záver? Už v úvode som povedal, že Countryman dokázal zmeniť môj pohľad na tento model. Ak chcete štýlové rodinné auto, ktoré je priestranné, praktické, prémiové a ponúkne aj slušný vodičský zážitok, je Countryman práve pre vás. Jeho vlastnosti sú však draho vykúpené cenou. Už som naznačil cenu príplatkov v našom aute a spolu s pomerne vysokou základnou cenou sme sa dostali na výslednú sumu 51 071 €. Jeho výhodou môže byť okrem variability a praktickosti aj ponuka pohonných jednotiek. Okrem benzínových a dízlových verzií bude totiž k dispozícii aj ako hybrid s označením Cooper S E. Nuž a automobilka nedávno predstavila aj nadupanú 231 k verziu John Cooper Works. Tá nám však v redakcii nedávala veľmi zmysel ani v predošlej generácii.
Mini Countryman Cooper SD
rok výroby 2016
PLUSY: + veľká variabilita priestoru na zadných sedadlách, + dobre fungujúci adaptívny tempomat s asistentom jazdy v zápchach. |
MÍNUSY:
- neponúka adaptívne svetlá s vyrezávaní, - prevodovka dusí motor pri nízkych otáčkach, - nepresvedčivé otváranie kufra podkopávaním. |
Cenník Mini Countryman platný na Slovensku
MINI Cooper SD Countryman (F60) | rok výroby 2016 |
Motor: |
turbom prepĺňaný vznetový radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1995 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 84 x 90 mm, kompresný pomer 16,5:1, max. výkon 140 kW (190 k) / 4 000 ot/min, max. krútiaci moment 400 Nm / 1 750 -2 500 ot/min, litrový výkon 70,2 kW (95k) / l. EURO VI |
Pohon: | 8-st. automatická prevodovka Steptronic, pohon všetkých kolies ALL4, elektronický samosvorný diferenciál EDLC. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, CBC, ASC T, DSC, DTC, elektrický posilňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom podľa rýchlosti Servotronic. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 17", pneu 225/55 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 299 x 1 822 x 1 557 mm, svetlá výška 165 mm, objem kufra - 450 / 1 390 l, nádrž 51 l, pohotovostná hmotnosť - 1 465 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 4,8 l/100 km, výkonová hmotnosť 10,5 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná): 6,6 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 220 km/h, |
Cena: |
25 300 € (základ Cooper) 35 600 € (základ Cooper SD ALL4) 51 071 € testovaný kus |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|