Bolehlav
Asi si poviete, že toto je fakt tvrdý začiatok. Ale MINI Countryman John Cooper Works je fakt tvrdý oriešok. Prezradím vám tajomstvo. Verejne to veľmi najavo nedávam, snažím sa držať si nezávislosť, nadhľad a integritu. Som fanúšik MINI. Toho moderného, znovuzrodeného, ktorý sa z neho podarilo pod vedením BMW v novom tisícročí vytvoriť. No nie som zaslepený fanatik. MINI Coupé je na jazdenie fakt skvelý, no tvarovo ho nezvládli. Nemožno obviňovať dizajnérov, tí snáď robili čo mohli, aby trojdverák za minimálne náklady prerobili na kupé. Nie je to však žiaden trhák.
Sú tu však aj typy ako Countryman. Prvý 5-dverák v histórii značky, ktorý má vďaka vyššej svetlej výške a s príplatkovým pohonom oboch náprav drobné ambície v teréne, a veľké nádeje ako netradičné prémiové rodinné auto. Aj keď zďaleka nepatrím k jeho obdivovateľom, jeho existenciu čiastočne dokážem pochopiť. Čomu nie celkom rozumiem je existencia kupé verzie Countrymana, známa ako Paceman. Pôvodnú myšlienku nepraktického malého 3-dveráku niekto rozumne posunul smerom k praktickosti s použiteľnosťou pre viac ako dve osoby. Aj keď slovo MINI tu okrem typických riešení a dizajnu totálne stratilo zmysel. Potom zas niekomu napadlo (neverím, že to bol ten istý človek), že bude rozumné robiť z "praktického" veľkého MINI aj veľké kupé. Auto, ktoré nie len, že zďaleka nemá jazdné vlastnosti a neponúkne radosť ako klasické MINI, ale stratí aj praktickosť a využiteľnosť. Korunou tomuto všetkému sú najostrejšie a najšportovejšie verzie John Cooper Works s pôvodne motoršportovou DNA. Jednu z nich sme vyskúšali v teste a to, čoho sme sa obávali od prvého kontaktu s ním sa nezmenilo ani po ten posledný. Uniká nám dôvod a význam, prečo tieto verzie vôbec existujú. Nehovoriac o tom, koľko si za ne výrobca pýta! Viac našich zistení v nasledovnom videoteste:
Povedzme, že bežné MINI Countryman (existuje ďalších 6 verzií) je do istej miery v pohode. Snáď aj ako Cooper S. Ale nie v najostrejšej verzii JCW. Zmysel dáva rovnako málo ako Mercedes-Benz G AMG. Bez ohľadu na cenovku.
Pravdupovediac, o prémiovosti veľkých MINI sa dá tiež pochybovať. Teoreticky tam patria. Neviem, akosi na mňa neurobili použitými materiálmi, či spracovaním rovnaký dojem ako klasické drobné trojdveráky. Ale tu sme sa už možno dostali do situácie, keď sme pre sklamanie z toho auta neboli schopní súdnosti. Ak je to pravda, prisahám, že mne osobne sa to stalo prvýkrát od roku 1997 čo som to začal robiť. O čom pochybovať neradno je ich aktívna a pasívna bezpečnosť. Nejedná sa o žiadnu novinku. Tieto typy sa na trhu objavili v roku 2010 a vtedy ich zdarnosti odolávať nárazom preverili aj špecialisti v EuroNCAP. Dosiahnuté výsledky sú viac než slušné.
Marketing síce hrdo spomína krátku rely históriu typu Countryman, no v jazdných vlastnostiach či zábave za volantom by ste ju hľadali márne. Samozrejme, lebo auto pre rely je v každom smere totálne iné auto. Ako vlastne takmer každé určené pre profi motoršport prezentované verejnosti v nejakej civilnej verzii.
Nech nad tým akokoľvek rozmýšľam, nedokážem prísť na to, kto je cieľovou skupinou pre tento konkrétny model. Ak je už niekto ochotný dať za auto cca 50 tisíc, iste bude chcieť niečo logickejšie. Exkluzivita modelu malému SUV Countryman JCW určite nechýba. No obávam sa, že ju asi ani nik nehľadá. Ako som uviedol, existenciu typu Countryman v ďalších 5 verziách viac-menej dokážem pochopiť, ale kombinácia najpraktickejšieho a najšportovejšieho od MINI v jednom mi nedáva zmysel. A to bez ohľadu na to, koľko by za ňu chceli. Apropó, keď už hovoríme o cene, tento kúsok má cenu vyčíslenú na šialených 46 000 €. Jeho reálna hodnota to však určite nebude.
MINI Countryman John Cooper Works
PLUSY:
výkon, dynamika, výkonné brzdy, vypínateľný systém trakčnej a stabilizačnej kontroly DSC/DTC, tolerantná stabilizácia pre bezpečnú zábavu, režim Sport, priestor vnútri. |
MÍNUSY:
- nepresvedčivé jazdné vlastnosti, - cena od 36 000 €, |
MINI Countryman John Cooper Works | rok výroby 2013 |
Motor: |
turbom prepĺňaný radový 4-valec vpredu naprieč, objem 1598 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, variabilné časovanei ventilov VVT, vŕtanie x zdvih - 77 x 85,8 mm, kompresný pomer 10:1, max. výkon 160 kW (218 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 280 Nm / 1850 - 5 600 ot (krátkodobo 300 Nm), litrový výkon 100 kW (136 k) / l. |
Pohon: | suchá trecia spojka, 6-stupňová samočinná prevodovka, pohon oboch náprav All4 so základným rozdelením 50/50, v pripade potreby až 0-100/100-0. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy Brembo so 6-piestikovými streňmi vpredu, p/z - 330 x 26 mm/280 x 10 mm, ABS, EBD, CBC, ASC T, DSC, DTC, elektrický posiľňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 19", pneu 225/40 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4133 x 1 789 x 1 549 mm, objem kufra - 350 l/ 1170 l, pohotovostná hmotnosť - 1 430 kg, kombinovaná spotreba - 7,9 l/100 km, výkonová hmotnosť 8,93 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 223 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7 s |
Cena: | základná 36 000 €, testovaná verzia 46 000 € |