Mám však pocit, že nie je dôvod vešať hlavu. Zdá sa, že časy výkonných malých turbomotorov sú späť. Svetová ponuka bude na modely tohto druhu čoskoro štedrejšia. Momentálne sú k dispozícii Mini Cooper S, Peugeot 207 RC a Mitsubishi Colt CZT. Ale čoskoro sa v predaji objavia i Opel Corsa OPC a Fiat Grande Punto Abarth. Práve spomenutému kúsku z Japonska som sa nedávno bližšie pozrel na zúbky.
Keď počujem Colt, vybavia sa mi v mysli športovo strihnuté trojdverové hatchbacky z 90. rokov. Práve nimi si Mitsubishi medzi mladými vodičmi, ktorí nemajú na legendárne EVO, získalo obľubu i uznanie. Pred pár rokmi sa však na moje prekvapenie stalo čosi netradičné, čo sa mi veľmi páči. Značka odignorovala všeobecný trend zväčšovania s príchodom každej novej generácie. Aktuálny Colt, ktorý ponúkajú v troj- i päťdverovej karosérii, nie je naoko o nič väčší. Ba povedal by som, že pôdorysom je i menší než spomínané verzie z minulého desaťročia. Zato je podstatne vyšší. Až z neho mám pocit ako z mini MPV. A nie len pocit, vnútri je skutočne až neskutočne priestranný, azda najväčší v segmente B. Colt je primárne malé rodinné, alebo dámske autíčko, nie športiak ani hothatch. A tak ho treba vnímať. Aktuálna ponuka síce nemá najverziu s magickým Gti, ale s mätúcim CZT. Jediné, čo z neho vyčítam, je, že T znamená turbo, keďže som si všimol, že klasický 3-dverák je CZ3. A práve turbo je dôvod, prečo AT magazín tento drobec zaujíma. Kým som ho neskúsil, nevedel som o ňom veľa. Len zopár základných info. Napríklad, že pod prednou kapotou je 1,5-litrový turbo štvorvalec, i to, že v predaji je už od roku 2005. Poznal som jeho pekné, dynamické tvary a uvedomoval som si extrémne malé previsy karosérie. Kolesá sú doslova v každom rohu sviežo tvarovanej karosérie. Smutné však je, že jediné miesta, kde som konštrukčne moderné CZT stretával, boli autosalóny. Netušil som, v čom je problém, že nielen u nás, ale ani v iných krajinách cézettéčko nevídam. Chcete vedieť, čo som zistil?
Prvou zastávkou v našej komplexnej testovacej procedúre bola len pár hodín po tom, čo som CZT dostal do rúk, valcová brzda vo firme Maxmotorsport v Bratislave. Ešte sme nič neurobili a už sme riešili prvý veľký problém. Drobca sme položili na valce a po vyše 10-minútovom neúspešnom hľadaní gombíka pre vypnutie stabilizačného systému a následnom bezvýslednom pátraní po poistke na odpojenie ABS sme museli pristúpiť k radikálnemu riešeniu. Odpojili sme elektronický konektor z riadiacej jednotky ABS, lebo inak by sme auto na brzde proste neodmerali. V momente mi bolo jasné, že nech tu nameriame akokoľvek povzbudivé výkonové parametre motora, na AT slalome to s konkurenciou veľmi nezatočí. Každé auto, ktoré si na dráhu berieme, si s Vladom Friedlom aspoň raz vyskúšame i so stabilizáciou. Jednak preto, aby sme spoznali jeho hranice, a tiež preto, aby sme zistili, ako prísne je stabilizácia nastavená výrobcom. V priemere zajazdia testované kúsky so stabilizáciou o 1 – 3 sekundy horšie časy ako bez nej. Musím uznať, že stabilizácia v CZT je primerane prísna. Nezasahuje priskoro a prudko, ako povedzme v tiež testovanej Mazde mx-5, ale ani zďaleka nie tak neskoro a citlivo ako povedzme v BMW. Tu sa na chvíľku zastavte a pozrite si tabuľku časov. Colt CZT je v nej s priemerným výsledným časom rovná minúta na neutešivom šiestom mieste. Nech by to s vypnutou stabilizáciou bolo len o sekundu lepšie, už by sa hrdo umiestnil na treťom medzi podstatne výkonnejšími kárami. Každopádne najvýkonnejší model ponuky má u všetkých športuchtivých vodičov nevypínateľným ESP (v Mitsubishi známe ako MASC) veľké mínus. Jediné, čo môžem na jeho obranu v tomto smere uviesť, je, že i keď je v bežnej premávke pod plynom značne nedotáčavý, vhodným ubratím sa táto vlastnosť dá do istej miery na slalome korigovať. Ubratia plynu totiž posielajú jednoduchú vlečenú zadnú nápravu spriahnutú torznou priečkou do strany, čo elektronika nekrotí úplne, ani okamžite. Celkovo však nie je dôvod jazdné vlastnosti nijako zvlášť pochváliť, i keď pre ich zlepšenie má auto sériovo prednú rozperu, za čo má odo mňa veľké plus.
V každom prípade na brzde dopadol koltík veľmi slušne. Maximálny nameraný výkon 114 kW (155,6 k) je o celé 4 kilowatty väčší, než deklaruje výrobca. Krútiaceho momentu nakrútil dokonca o celých 15 Nm viac, než by mal. 225 Nm je na malý motor veľmi slušné číslo. Ale najmilším „prekvapkom“ bol jeho priebeh. Žiadna špička v rozsahu povedzme 50 otáčok, ale veľmi pekná, vyrovnaná krivka s vrcholom v rozsahu od 2 700 do 3 500 ot. Meranie so sledovaním ďalších dôležitých parametrov ukázalo, že v otáčkach v oblasti maximálneho výkonu je pretlak vzduchu za turbom až 0,86 atmosféry. V kontraste s týmto zistením je pocit, ktorý CZT pri plnom plyne ponúka. Motor je ochotný točiť sa. I slušne ťahať, až do obmedzovača, ktorý je na prepĺňaný motor pri necelých 7 000 ot. slušne vysoko. Napriek vcelku prudkému nárastu krútiaceho momentu v nízkych otáčkach však Colt Turbo neponúka na žiadnom prevodovom stupni extra tlak do sedačiek. Zato si tu skutočne možno užiť neustály ťah a slušný nárast rýchlosti. Až do približne 180 km/h je zrýchľovanie nadmieru slušné. Na najvyššom prevode 5-stupňovej mechaniky sa už tých ostatných 30 km/h po hranicu maximálky 210 km/h drobcovi veľmi nechce vpred. Nepochybujem, že rýchlosti nad 200 zvláda, ale zdržanlivosť, s akou ta liezol, ma opakovane odradila vyskúšať si to.
V každom športovo ladenom modeli je nesmierne dôležitý štýl, akým vás odvezie. Ešte predtým však to, ako privíta. Po otvorení na vás žmurknú veľmi slušne tvarované športové predné sedadlá s až prekvapivo vysokou bočnicou pre stehná. Okrem ich skvelého tvaru ma úplne dostal špičkový textilný poťah a šitie červenou niťou, za ktoré by sa nemusela hanbiť žiadna ručne šitá koža. Fakt, že sedadlá nemajú mechanickú pamäť, a tak si ich po každom odklopení musíte kompletne nastaviť dokáže každodenný život s nákupmi dosť otráviť. Na druhej strane dosť rozpačito pôsobia tyrkysové plasty na stredovom tuneli okolo ovládačov vetrania a klímy i veľmi lacno pôsobiace plasty ako kľučky vo dverách či povrch prístrojovej dosky – ten vzdialene pripomína protišmykové podložky. Palubná doska je až prehnane mohutná, umiestnená dosť vysoko, čo nižším ľuďom obmedzuje výhľad von. Pripomína mi prístrojovku z rodinného MPV. Dobrému rozhľadu nepridajú ani extra hrubé áčkové stĺpiky, skrz ktoré je do istej miery skomplikované manévrovanie v úzkych priestoroch – a mne spôsobovali i problém orientácie medzi kužeľmi. Colt aktuálnej generácie je vysoké auto. To je z obrázkov všetkým úplne jasné. Vnútri sa sedí dosť vzpriamene a nie práve najnižšie, a to aj keď si spumpujete výškovo nastaviteľnú sedačku ako sa len dá. Optimálne sedenie si tu nenájde každý, keďže volant je nastaviteľný len výškovo, nie na dosah. Toto obľúbené, i keď nešportové riešenie vzpriameného sedenia je tajomstvom a jediným spôsobom, ako v autách tejto triedy získať dôležitý vnútorný priestor. Colt ho má fakt na rozdávanie, a keďže najvýkonnejšia verzia vznikla z ľudovej verzie (z vcelku obyčajného autíčka), rešpektujem to a výška karosérie a nešportový posed nebudú, podobne ako v priamom konkurentovi, vo Swifte Sport, predmetom mojej kritiky. Čo ma však dopálilo, je biedna informovanosť vodiča. Toto má turbo preboha! A prístrojovka vám nepovie nielen pretlak turba, ale ani teplotu motora. Ale toto je všeobecný trend šetrenia na nesprávnych miestach. S chýbajúcimi budíkmi sa v ostatnom čase stretávam stále častejšie. A je tu ďalšia vec, ktorú dúfam napíšem slušne. Colt CZT má veľmi biedne radenie. Pracovať s nepresnou radiacou pákou mi pripomína miešanie pudingu vo veľkom kotli, taký gumený dojem ponúka. Pre bežné pokojné jazdenie by to bolo ešte ako-tak akceptovateľné, ale každý pokus o svižnú, nebodaj športovú jazdu vyžaduje okrem upreného sledovania cesty i koncentráciu na radenie.
Chcete teda vedieť, čo som zistil? CZT, bohužiaľ, nie je tak športové auto ako som očakával, ale... Ponúka dostatok dynamiky pre svižnú jazdu mestom i mimo. Má slušnú výkonovú rezervu pre predbiehanie, čo je jedným z hlavných parametrov aktívnej bezpečnosti, i veľmi slušný hlboký zvuk, ktorý povzbudí. Ale nečakajte od drobca žiaden extra pôžitok z jazdy, ani špičkové výkony na uzavretých tratiach. Napriek vcelku príjemnej cene 630 000 Sk to bude voľba číslo jeden len pre málokoho. Skôr si myslím, že CZT osloví tých, ktorí si okrem výkonu potrpia na jedinečnosť a neopozeranosť. Pre nich to skutočne môže byť vhodná voľba i spôsob ako byť zasa čímsi iní...