Už je vám teda jasné, že Nissan Juke Nismo je síce zaujímavé auto, ale má jeden drobný problém - najmä u nás nebude mať veľa reálnych kupcov. Je skutočne dobre postavené, dokáže aj veľmi slušne pobaviť ale na koho vlastne cieli? Áno, pôvodný plán bol postaviť alternatívu k hothatchom, ale ruku na srdce, fyziku a rozmaznané oko zákazníka neoklamete. Nikto si nekúpi SUV, ak túži primárne po športovej jazde. Avšak Juke Nismo sa nevzdáva, hádže do boja všetko čo má – sexy bodykit (a navyše funkčný!), veľké 18“ kolesá, športový a riadne pritvrdený podvozok, príjemný a veľký interiér potianutý Alcatarou, výborné sedačky a zopár tuzingových doplnkov á la červené späťáky či rovnako sfarbené štartovacie tlačítko. Ako designový celok je pre mňa toto auto viac než zaujímavé a tak by sa malo javiť aj väčšine potenciálnych zákazníkov. Na tých však čaká niekoľko prekážok.
Nissan Juke Nismo. Fuj či uau?
Tou prvou je, z môjho pohľadu nezmyselná, kombinácia motoru, prevodoviek a pohonov. Chcete Juke Nismo 4x4? Tak máte na výber len automatickú CVT prevodovku s variátorom alebo s variátorom (CVT = continuously variable transmission). Niečo som napísal dva krát? No, úprimne, znelo to lepšie ako napísať rovno že na výber nemáte vôbec :) (ak vám stačí 4x2, tak môžete mať aj manuál). Akokoľvek sa motor 1,6 turbo snaží (ten je skutočne výborný) tak mu automat podkopáva nohy. A navyše to celé potom pôsobí, ako by ste akcelerovali s 1,5 tonovým skútrom s kapotážou SUV. Apropo akcelerácia - tá je pocitovo slušná a čísla tomu len nasvedčujú: 4x2 dá 0-100 km/h za 7,8 s a topspeed 215 kmh, štvorkolka za 8,2 s a 200 km/h. Výkon je aktuálne u poladeného Nisma 200 k (má teda len o 10 koní a 10 Nm naviac), avšak, ako vo videu zaznelo, ten zvuk mixéra je pri prudkom dupaní na plynový pedál niečo, čo sa sem vyslovene nehodí. Otázka dňa teda je, prečo vo verzií Nismo 4x4 nemá človek na výber k CVT aj 6 stupňový manuál? Škoda, veľká škoda...
Nissan Juke Nismo a jeho smutná CVT...
Oblasť v ktorej ale Juke nesklame sú jazdné vlastnosti. Vďaka spomínanej vyššej stavbe karosérie to síce nie je a nikdy nebude hothatch, ale jeho jazdný prejav je viac než slušný. Napríklad vďaka podarenému 4x4 je výjazd z každej zákruty bez drámy, proste ten výkon dvoch stoviek koní ladne položíte na asfalt, nech sa deje, čo sa deje. Jazda je jednoznačne oblasť, v ktorej je cítiť zásah značky Nismo a za ktorú sa toto auto nemusí hanbiť. Ono jazdiť skutočne vie a cez príjemne hrubý volant s prekvapivou spätnou väzbou prináša to najpodstatnejšie a najdôležitejšie – radosť z jazdy. Presne tak, toto auto vás dokáže baviť. Ale opäť prízvukujem, aby ste od SUV nečakali zázračné jazdné vlastnosti, limitom je tu už len napríklad vysoký posed či vyššie položená hmota auta nad vozovkou. Ak príde ale na opačnú aktivitu, teda brzdenie, musíme túto turbo žabu opäť pochváliť, jej brzdy sú viac než slušné na auto tejto veľkosti.
Nissan Juke Nismo vám prináša žabie oči a výborné jazdné vlastnosti
Cena bude opäť jazýčkom na váhe, najmä v slovenských podmienkach a v tomto prípade to môže byť ďalšia reálna prekážka. Základný Juke začína na 14900 EUR, Juke Nismo 2wd začína na 26 100 EUR (s manuálom) a to hlavné, Juke 4wd až na 27 900 EUR! Za svoje peniaze však dostanete to najlepšie, čo je Nissan schopný v tejto triede ponúknuť a k tomu 100kg váhy naviac (za tú môže štvorkolka, ktorá dokáže posunúť až 50% výkonu na zadnú nápravu). Takže, chcete ho? Chcieť šikovné malé SUV, ktoré vytŕča z radu, tak toto by bol jeden z mojich favoritov. Avšak za tú prevodovku by musel predajca rázne spustiť z katalógovej ceny. Problém je totiž v tom, či budú prípadní záujemcovia ochotní platiť za imidžové auto v tvare žaby a s CVT prevodovkou. Ok, bežnému užívateľovi bude do mesta (snáď) vyhovovať, ale prečo si potom kupuje verziu Nismo?
Nissan Juke Euro NCAP
Nissan Juke Nismo
PLUSY: + 1,6 turbo motor + imidžový výzor + super jazdné vlastnosti + sedačky že uau :) |
MÍNUSY: - CVT je pri značke Nismo vtip - vysoká cena - design nie je každému podľa chuti - manuál len s pohonom 4x2 |
Cenník modelov Nissan Juke platný na Slovensku.
Nissan Juke Nismo | rok výroby 2013 |
Motor: |
zážihový turbom prepĺňaný 4-valec uložený vpredu naprieč s priamym sekvenčným vstrekovaním, objem 1618 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 79,7 x 81,1 mm, kompresný pomer 9.5:1, max. výkon 147 kW (200 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 24 00 - 4 800 ot, litrový výkon 90 kW (123 k) / l. Emisná norma Euro V. |
Pohon: | CVT prevodovka, pohon všetkých kolies s rozdelovaním výkonu medzi jednotlivé nápravy. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu 296 mm, vzadu 292 mm, elektronické systémy ABS, BAS, ESC, DSC. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmer 7" x 18", pneu 225/40 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 165 x 1 770 x 1 565 mm, rázvor náprav 2 589 mm, objem kufra - 207 / 786 l, pohotovostná hmotnosť - 1430, kombinovaná spotreba - 7,4 l/100 km, objem nádrže 50 l, výkonová hmotnosť 9,78 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 200 km/h zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,2 s |
Cena: | základná cena Nissan Juke Nismo od 27 900 eur € |
Nissan Juke pre viacero dôvodov nie je auto, ktoré ma zaujalo. V tom je skryté všetko, od dizajnu, techniky, vnútorného priestoru, schopností na cestách, alebo mimo nich. Verzia Nismo dokázala veci radikálne zmeniť. Presnejšie mohla. Žiaľ len niektoré. Zároveň k nim však pridala viaceré ale a keby. A tak ani Juke Nismo nie je auto, ktoré by ma zaujalo. :( V Nissane síce pred mesiacom padlo rozhodnutie vyrábať aj Juke Nismo R, no to je pri cene 450 000 € absolútne iná liga.