Skúsil som dva extrémy. Agresívnu jazdu brzda/plyn. Veď aj ekológovi sa môže stať, že zaspí do práce a musí sa ponáhľať, nie? Pri tom štýle bol výsledok podobný, ako na diaľnici pri 130 km/h. Naopak nedeľná jazda, minimálna premávka, 60 % mesto 40 % mimo bez brzdenia a plyn veľmi jemne znamenala 146 km a displej ukazoval dojazd ešte 37 km...
Leaf vyzerá na pohľad ako normálny hatchback so zvláštnym dizajnom. Vnútri je to rovnaké. Nájdete tu len pár špecifických tlačidiel, čudný volič prevodovky a dva displeje namiesto klasických budíkov. Nič nezvyčajné. Po usadnutí prekvapí priestranná a vzdušná kabína. Miesta je tu vo všetkých smeroch dostatok, sťažovať sa nebudú ani ľudia väčšieho vzrastu. Problémom môže byť len výškovo nastaviteľný volant, ktorý je aj v najvyššej polohe je stále nízko. Poteší dobrý výhľad z vozidla a pohodlné sedadlá. Poďme ale jazdiť!
Jednou z najlepších vecí na elektromobile je "štartovanie". Stlačíte tlačidlo a ozve sa zvuk ako z videohry. Na spodnej obrazovke sa objaví kontrolka žltého autíčka, ktorá oznamuje, že auto pripravené jazdiť. Žiaden hluk, žiadne vibrácie. Len ticho. Na malom voliči dáte režim D, pustíte brzdu a ide sa. Rozjazd sprevádza jemný zvuk, ktorý pripomína trolejbus. Trvá však len chvíľu, potom sa ocitáte v oáze ticha. Auto nabité na 100 % ukazuje dojazd 176 km. Môžeme vyraziť.
Nissan Leaf je tiché, priestranné a pohodlné auto do mesta. Ak nedáte viac ako 130 km denne. Je však nutné mať v dosahu rýchlonabíjačku, alebo bývať v rodinnom dome. No teraz to najzaujímavejšie. Cestovné náklady. Ak sa posnažíte o eko jazdu, sto kilometrov prejdete za cca 1,5 €!
Po pár km v meste som mal jasno. Nie že by som to predtým netušil, no Leaf sa cíti najlepšie práve tu. Aj vám v ňom bude príjemne. Či ako vodičovi, alebo spolujazdcovi. Žiaden hluk, ani otravná a nekomfortná prevodovka, pohodlný podvozok a hlavne zaujímavý pocit. Všetci, ktorých som viezol, boli z tichosti a komfortu nadšení. Potom im ukážete zrýchlenie a reakcie sú podobné. Leaf má síce iba 80 kW (109 k) a z 0 na 100 km/h zrýchli za 11,5 sekundy. No krútiaci moment 254 Nm je dostupný okamžite. Ak ste s elektromobilom jazdili, alebo o nich čítali, nie je to pre vás žiadna novinka. Na jazdu mestom a bezpečné predbiehanie za obcou úplne dostačujúce.
V meste je dobrá aj "spotreba". Dojazd klesá pomaly. Na okresných cestách je to tiež v poriadku, ak neprekročíte 100 km/h. Ak však jazdíte často po diaľnici, na Leaf zabudnite. Diaľnica je preň tabu. Sledoval som na nej, ako klesajú percentá batérie a o koľko km dojazdu som prešiel. Zistil som, že pri rýchlosti 130 km/h platí 1% batérie stačí na 1 km. Pri 110 km/h je to 1% = 1,2 km. Teoreticky by sa teda dalo po diaľnici prejsť 100 km, respektíve 120 km. Reálnych je však skôr 80 až 100 km, keďže na najbližšiu nabíjačku neprídete s nulou.
S rýchlonabíjačkou máte 80% kapacity nabitých do 30 minút.
Skúsil som aj dva extrémy. Prvým bola agresívna jazda brzda/plyn. Veď aj ekológovi sa môže stať, že zaspí do práce a musí sa ponáhľať, nie? Pri takomto štýle bol výsledok podobný, ako na diaľnici pri 130 km/h. Naopak jazda v nedeľu na obed, maximálne ekologická, minimálna premávka, 60 % mesto 40 % mimo, nevyužívať skoro vôbec brzdu a plyn pridávať veľmi jemne, znamenala prejdených 146 km a displej ukazoval dojazd ešte ďalších 37 km. Dokonca som aj podliezol výrobcom udávanú spotrebu 15 kWh a mal som 14,8 kWh. No teraz to najzaujímavejšie. Cestovné náklady. Sto kilometrov prejdete za mierne menej než 1,5 €! Na grafe, ktorý ukazuje štýl jazdy, svietilo skóre 94/100. No ako sa dá dosiahnuť 100 bodov netuším! :-) Podobným štýlom by sa však každý deň jazdiť nedalo. Realita je skôr tých 130-150 km na jedno nabitie, ak sa vyhnete diaľniciam. Reálna spotreba sa pohybuje od 17 do 20 kW/h.
Mapa nabíjačiek v SR. Červenou sú označené rýchlo nabíjačky (výkon viac ako 44 kW). Zdroj: www.nabky.com
Keď dojazd klesol pod 30 km a rozsvieti sa kontrolka, je čas nabíjať. Ak máte v blízkosti rýchlonabíjačku, nie je problém. Z 0 na 80% kapacity to trvá do polhodiny. Ja som však mal najbližšiu skoro 40 km... Nabíjal som teda v garáži s klasickou nabíjačkou na 230V/10A, ktorú Nissan dodáva štandardne s každým Leafom. Výrobca udáva dobu nabitia doma na 12 h. Priznám sa, nemeral som to. Večer o 21:00 som dal auto nabíjať s kapacitou 25% a ráno 8:00 malo 100%.
Hore: Počas mojej ultra-eko jazdy mi narástol maximálny počet stromčekov, ktoré som zachránil :-) Dole: Batérie nabité na 100%, dojazd 176 km
Leaf nie je najkrajší, najlacnejší, najrýchlejší ani najsilnejší. U nás si ho veľa ľudí nekúpi. Mňa zaujal a jazdilo sa mi s ním veľmi dobre. Presvedčil som aj niekoľko zarytých odporcov elektromobilov, keď sa v ňom odviezli. Je tichý, priestranný, pohodlný a ak nejazdíte viac ako 130 km každý deň, je vhodný na denné použitie. Musíte mať však v okolí rýchlonabíjačku, alebo bývať v rodinnom dome.
Zopár postrehov:
Prevodovka má režim D a D-ECO. V prvom je Leaf živší, v ECO režime je odozva na pedál plynu horšia, zvýši sa však o niečo dojazd.
Stretávacie svetlá má žalostne slabé. Nič podobné som dlho nevidel. Možno by stačila výmena žiarovky, no aj tak, v relatívne modernom aute za skoro 30 000 € je to smutné.
Pri cúvaní jemne píska, aby upozornil chodcov. Leaf je tak tichý, že na chodcov musíte v meste dávať pozor aj keď idete rovno.
Navigácia ukazuje klasické čerpacie stanice v okolí. Robia si snáď srandu, alebo provokujú? :-) Systém je tu zrejme bez zmeny z obyčajných Nissanov...
Leaf bol obutý na 16-palcových diskoch a Eko gumách, ktoré ho robili trochu nestabilným. Vzhľadom na typ auta by som uvítal pokojne aj R15. Väčšie kolesá vzhľad aj tak nezachránia, no mäkší podvozok by bol super.
Automobilka ponúka dve verzie. Slabšiu 24 kWh s udávaným dojazdom 199 km a silnejšiu 30 kWh s 250 km dojazdom. My sme mali k dispozícii 24 kWh verziu.
Nissan Leaf 24 kWh |
rok výroby 2014 |
Motor: |
elektrický synchrónny motor na striedavý prúd uložený vpredu, max. výkon 80 kW (109 k) pri 3008-10000 ot./min., max. krútiaci moment 254 Nm pri 0-3008 ot./min. |
Pohon: |
automatická prevodovka s jedným stupňom, pohon predných kolies |
Podvozok: |
vpredu náprava McPherson s vinutými pružinami, vzadu vlečená náprava s torzným stabilizátorom, kotúčové brzdy, ABS, EBD, EPS. |
Kolesá: |
oceľové disky 6.5J x 16", |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 445 x 1 770 x 1 550 mm, rázvor 2 700 mm, objem batožinového priestoru - 370/720 l (bez rezervy, lepiaca sada), kapacita batérií 24 kWh, pohotovostná hmotnosť - 1 475 kg , kombinovaná spotreba - 15 kWh/100 km, reálna spotreba (kombinovaná) - 17 kWh/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 144 km/h (udávaná) max. rýchlosť -161 km/h (reálna) |
Cena: |
základná cena verzie 24 kWh výbava Visia - 29 050 € |
Nissan Leaf 24 kWh
rok výroby 2014
PLUSY: + ticho, ticho, ticho :-), + komfortná jazda, + pohodlný podvozok, + zaujímavý pocit pri jazde, + nulové emisie, + priestranná kabína, + pohodlné sedadlá, + výhľad z auta, + vyhrievané sedadlá aj vzadu + volant, + okamžitý výkon elektromotora, + do mesta ideálny, + nízke prevádzkové náklady.
|
MÍNUSY: - vyššia cena, bez dotácií nemá zmysel, - nedosiahnuteľný udávaný dojazd 199 km, - reálny dojazd okolo 150 km, - málo rýchlonabíjačiek (záleží od lokality), - klimatizácia a kúrenie znižujú dojazd o 15 km, - vyššia spotreba energie nad 100 km/h, - na diaľnici málo použiteľné, - veľmi slabé svetlá.
|
Na test Nissanu Leafu som sa celkom tešil. Chcel som si konečne vyskúšať, či sa dá s elektromobilom existovať. Výsledok? Áno, dá, ale musíte pristúpiť na isté kompromisy. Váš priemerný denný nájazd by nemal prekročiť 120 – 130 km. Takúto vzdialenosť totiž dokážete bez problémov odjazdiť na jedno nabitie. Najlogickejšie je nabíjať doma (v noci) alebo v práci. S Leafom je možné cestovať aj na dlhšie trasy, aj keď najlepšie sa cíti v meste. Dlhú trasu si musíte poriadne naplánovať. Samotné nabitie na 80 % kapacity pri rýchlonabíjačke s výkonom (44 kW - 50 kW) trvá cca 20 – 30 minút. Sieť nabíjačiek je na niektorých ťahoch dostačujúca. Napríklad z Bratislavy do Košíc to severným ťahom zvládnete. Horšie je však to, že pomaly každá spoločnosť má vlastnú čipovú kartu, takže vo výsledku musíte mať pri sebe x-kariet. A tiež netreba zabudnúť na to, že najväčšia sieť rýchlo nabíjačiek Greenway už spoplatnila svoje služby. Postupne sa dá podobný krok očakávať aj od ostatných poskytovateľov. Takže elektromobil rozhodne nebude jazdiť „zadarmo“.
Leaf a aj iné elektromobily s podobným dojazdom sú zatiaľ vhodné skôr ako druhé auto do domácnosti. Cestovať na dlhšie trasy nie je totiž najkomfortnejšie a vo výsledku je to aj celkom pomalé. Riešením je aj to, že dlhšie cesty budete zdolávať vlakom alebo lietadlom. Zatiaľ musíte byť teda celkom veľkým fanúšikom elektromobility na to, aby ste si kúpili podobné auto. Čoskoro sa to však zmení, pokrok v batériách zlepšuje ich kapacitu pri zachovaní rozmerov a hmotnosti. Opel napríklad nedávno predstavil model Ampera-e s reálnym dojazdom cez 320 km.