Test: Nissan Murano II
Nissan Murano je na našich cestách veľká vzácnosť. Schválne si spočítajte, koľko týchto áut ste videli za posledný týždeň. Že žiadne? Či jedno, dve? Nech je to číslo akékoľvek, isto je to menej ako výsledný počet jeho nemeckých konkurentov. A po týždňovej skúsenosti môžeme povedať, že v tomto meraní prehráva tento Japonec celkom neprávom, pretože Murano je skutočne zmysluplné a konkurencieschopné auto. Je to SUV (Nissan si nazval túto triedu ako Crossover) ktoré má v rukáve veľa pozitív avšak aj zopár negatív. V každom prípade je to ale auto mnohých tvárí, ktoré pokryje potreby skutočne širokého okruhu zákazníkov. Neveríte?
V prvom rade si ujasnime to, že SUV je skutočne zmysluplná trieda automobilov. Veľa ľudí ju vyhľadáva už len kvôli vzhľadu (opodstatnený ale aj neopodstatnený pocit bezpečia), lepšiemu prehľadu na ceste či možnosti sa dostať tam, kde to s bežným osobákom nejde (ak je na palube aj systém 4x4 tak si prirátajte ďalšie plus - sneh už nie je viac strašiakom). Ak sme sa zhodli na tomto, tak sa isto zhodneme aj v tom, že Murano je zmysluplným SUV. Za jeho najväčšie plus pokladáme jeho neokukaný design, ktorý ho okamžite odlišuje od zvyšku SUV populácie. Navonok by ste si mohli obe generácie Murana spliesť, avšak po usadnutí do jeho vnútra vám bude jasné, v čom sedíte.
Niektoré detaily pripomínajú prvú generáciu, avšak jedná sa o celkom nové auto
Dizajn Murana vzdialene pripomína luxusnejšie a exkluzívnejšie sesterské Infiniti EX či FX. A to je len dobre pretože to mnoho zákazníkov ocení. Čo ale možno neocenia, to sú možnosti príplatkovej výbavy či možnej konfigurácie. Položte vedľa seba všetky položky od Nissanu a potom od BMW. Vidíte ten rozdiel? Jednostránkový leták verzus telefónny zoznam.
Murano si môžete kúpiť len v jednej výbave (poznámka: aktuálne bola rozdelená do dvoch balíkov) s jedným motorom a s jednou prevodovkou. Naviac si môžete pridať už len zopár vecí ako napríklad metalízu či DVD prehrávač pre zadné sedadlá. Je tu však jedno ale! A to také, že Murano je už v "základe" celkom slušne natlačené nadštandardnou výbavou (napriklad 7" navigácia, xenóny, kamery atď...). Takže v žiadnom prípade sa nejedná o chudobného príbuzného, skôr presne naopak! Najmä v kontexte ceny, ale o tom až neskôr.
V tomto aute máte skutočný pocit suverenity a vlády nad dianím na ceste.
Po usadnutí do modernizovaného interiéru vás určite poteší záplava príjemných materiálov (na oko i na dotyk), všade prítomná kvalita ale najmä špičkový posed za volantom. Zásluhu na tom majú predovšetkým vynikajúce sedadlá ktoré sú isto v top 10 najpohodlnejších v akých som kedy sedel. Nekecám! Ak ste sedeli v prvej generácií Murana, musí vás posun vpred skutočne prekvapiť, najmä po dizajnovej stránke. K výbave ešte jedna vec: veľmi, hlavne na začiatku, sme ocenili dvojicu kamier v tomto aute. Jednu cúvaciu a druhú pod pravým spätným zrkadlom. Skutočne užitočné vecičky. Viac vo videu.
V interiéri by sme mali dve pripomienky: krkolomné ovládanie palubného počítača (vyslovene nešikovné keď sa musíte načahovať až za volant k budíkom) a grafika navigácie ktorá ďaleko zaostáva za tou, aká je napríklad v nových modeloch značky Lexus. Vážnejšie výhrady fakt nie sú.
Interiér tohto auta je nie len kvalitne spracovaný, ale aj príkladne navrhnutý. Teda, až na ovládanie palubného počítača...
Murano je vybavené automatickou prevodovkou CVT (Continuously Variable Transmission), teda v princípe rovnakou, akú nájdete aj napríklad na skútroch. V praxi to vyzerá asi tak, že pri prudkom zošliapnutí plynového pedálu vyletia otáčky motora na výkonové maximum (ktoré si po celý čas akcelerácie zachováva) a stúpa len rýchlosť auta. Koniec koncov, pozrite si video, v ktorom sme to zaznamenali. Nám sa tento spôsob "radenia rýchlostí" páčil, najmä kvôli odstráneniu akéhokoľvek "cukania" či nerozhodnosti prevodovky.
Motor o deklarovanom výkone 252k (185 kW) neprejavuje ani najmenší problém s váhou auta, a to aj napriek tomu, že na valcovej brzde vo firme MM racing sme namerali o čosi menej: 239k (176kW). Len škoda preškoda toho zvuku. Nechápte nás zle, V6 motor v tomto aute "spieva" veľmi dobre, avšak kto niekedy počul ako znie koncernový brat Nissan 350Z s tým istým motorom... Keď môže znieť dokonca aj Infiniti FX35 tak dobre, tak prečo nie aj Murano? Hm?
Aj napriek svojej veľkosti je Nissan Murano celkom svižné a obratné auto. Vážne!
Samotná jazda je v tomto aute vyslovene pohodlná. Sedíte vysoko nad cestou, rozmaznáva vás skvelé kreslo, príjemne spriahnutá prevodovka s motorom a primerane naladený podvozok (aj keď sa občas až priveľmi nakláňa). Ten síce nedovolí, aby vás niečo na ceste rozhodilo (chválime filtrovanie nerovností a prehľad s akým to zvláda) avšak dá vám o nich vedieť - buchotom ktorý sa k vám dostane. A toto má nemecká konkurencia zvládnuté lepšie. Inak bez výhrad, auto pôsobí skutočne neutrálnym dojmom aj pri vyslovene rýchlej jazde po zlom podklade (auto sme mali požičané počas najväčšej snehovej nádielky tejto zimy) takže ani na moment vás nenechá na pochybách. Kvôli jeho váhe však musíte rátať s miernou nedotáčavosťou.
Pri bežnej jazde v meste (tj žiadne prudké akcelerácie zo semaforov) sa viete dostať na cca 13-14 litrovú hranicu, pri jazde mimo mesta viete atakovať aj 11 litrov. Avšak to všetko pri pohodičkovej jazde ktorú si budete vyslovene užívať aj vďaka vynikajúcemu audiu Bose. Murano vie chodiť aj 200 km/h, avšak neexistuje jeden jediný dôvod, prečo by to malo robiť. Jeho doména je kludná a bezstarostná jazda po každom povrchu. Športovec á la BMW X6 to nie je a ani nikdy nebude, ale to potencionálny kupec musí vedieť. Tak ako aj to, že za túto cenu nekúpi žiadne iné prémiové SUV ani len v základnej výbave (opakujeme prémiové, nie kórejské!). To naj eso v rukáve ktoré Murano má, je práve jeho obstarávacia cena. Tá je momentálne akciových 41 900 EUR čo je skutočne vynikajúca ponuka.
Nissan Murano II |
rok výroby 2009 |
Motor: |
atmosférický V6, objem 3498 cm3, max. výkon 252k (185 kW) pri 6000 o/min, max. krútiaci moment 336 Nm pri 4400 o/min |
Pohon: | CVT bezstupňová samočinná prevodovka, pohon všetkých kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie kolies McPherson, ABS, EBD, EBA, ESP, elektrický posiľňovač riadenia EPS. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, 235/65 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 788 x 1 882 x 1 699 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 870 kg, kombinovaná spotreba - 12 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 210 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,0 s |
Cena: | Základný model od 41 900 €, Testovaná verzia - cca 41 900 € |