A to nemám rovno na mysli rýchlosťou, akou okolo nás prefičí – nie, na pohľad je totiž možno až málo vyzúrená, ako by si jej kolónky z kapitoly výkon a parametre zaslúžili. Čiže tieto prívlastky ani nie sú len výrazom samotného nadšenia, aké vo mne Fiesta inak vyvolala. Jej dizajn je naozaj azda trochu málo vyzývavý a odlišný, ale to aj preto, že aj bežná Fiesta je veľmi pekne strihnuté auto so šmrncovnými športovými krivkami. Na detaily so znakom ST však zase netreba brať lupu, to nie. Sú aj netrénovanému oku jasné na prvý pohľad.

Keďže súčasťou tohto môjho textu je aj video, ktoré si už-už môžete pustiť, a v ktorom sme sa okrem iného aj celkom pekne vyšantili s Marošom Čabákom, nebudem míňať ďalšie kilobajty na siahodlhé opisy. Preto len pár postrehov heslovite.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Pravdepodobne už nie som taký rýchly medzi kužeľmi, čo sa ukáže aj v našom slalomovom battli, a športových prejazdov si tiež užijete aspoň pri monitore celkom dosť, takže som sa sústredil skôr na jazdu s Fiestou v meste. Začnem priestorom – ten je najmä v oblasti ramien obmedzený. Nárast do šírky siedmej generácie malého Fordu je zanedbateľný a sexi tvary kyprých širokých bokov, ale štíhleho trupu, sa prejavujú v trochu stiesnených pomeroch pre posádku. Z praktického hľadiska oceňujem, že karoséria pozná verzie 3D aj 5D. Pre mňa jasná päťdverová voľba, bez zrejmej straty tuhosti karosérie. Na zadných sedadlách sa však nebudú cítiť veľmi komfortne ani subtílne postavy. Možno tak deti. Podvozok ani po zmäkčovacej kúre nie je celkom komfortný na naše rozbité cesty mestských uličiek, ale pre petrolheadov s mierne masochistickými sklonmi Fiesta poskytne vzrušenie v každej prudšej zákrute. Na betónových retardéroch treba ísť trochu opatrnejšie, ale dá sa to. 

Modernizácia Fiestu zasiahla vo vnútri, nielen tvarovo, ale aj technologicky – asistenčnými systémami a infotainmentom, odteraz v ničom nezaostáva za väčšími typmi. Vysoký štartovací štandard nasadila jediná výbavová úroveň rovno ST 3, ktorá šetrí čas slovenským záujemcom pri čítaní siahodlhej ponuky a rovno ich posúva k najvyššej verzii, napríklad: 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

- športové odpruženie,
- športové nárazníky,
- elektricky vyhrievané športové výborné sedadlá RECARO,
- audiosystém ICE 10 – navigačný systém,
- SYNC3 s hlasovým ovládaním,
- 8“ dotykový displej,
- Android Auto a Apple CarPlay,
- 18“ disky kolies,
- brzdové strmene červenej farby.

Čím možno Fiesta ST povýšiť do stavu pretekárskeho, je balík Performance, ktorý zahŕňa samosvorný diferenciál Quaife aj elektronický štartovací program Launch Control. V ďalších možnostiach sú vychytávky, ako optická signalizácia vozidla v mŕtvom uhle BLIS či detekcia prechádzajúcich vozidiel pri výjazde z parkovacieho miesta, elektrické vyhrievanie čelného skla a tak ďalej... Stále hovoríme o kategórii malých automobilov, hoci Fiesta nechce byť malá – výkonom už vôbec nie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Trojvalec v ST? ÁNO!

Nebolo to tak dávno, čo som si užil dosť výčitiek za moje kritické (podľa mňa primerané) slová na adresu litrového trojvalcového motora Ford. A že či mi kedysi nestačilo aj 55 kW a že s tým nikto na svete nemá taký zásadný problém a že či sa musím furt niekam ponáhľať. Tak dobre. Aj ja som jazdil dlhé roky na úrovni 75-koňových jednaštvoriek, ale možno boli vtedy autá ľahšie ako nový Focus. Neviem. To, ako na vás prehovorí EcoBoost 1,5 s výkonom 147 kW, teda rovných 200 koní, je však celkom iný príbeh. Pri samotnom stlačení štartovacieho tlačidla FordPower sa vám prihovorí príjemný barytón, ktorý len chvíľami nezakryje akord troch tónov. Nuž, keď tri, tak tri, poviete si a prepnete riadenie, stabilizačný systém, motor a výfuk do režimu Sport či rovno Track, a v tej chvíli sa každý začne usmievať ako prichytená mníška. Je neuveriteľné, čo dokázali konštruktéri vyhnať z výfukovej rúry – zvuk hoden emkovej limuzíny. Nie, nepreháňam, hlboký chrapľavý zvuk a chlapské pľuvance do výfuku... to je neuveriteľné. 

Nedočkavo radím jednotku a vyrážam. Už prvé zákruty sú zážitkom, Fiesta je veľmi dobre ovládateľná, pocitovo chvíľami trochu kratšia, ale vodič má aspoň pocit, že ju dokonale ovláda. Aj v najostrejších zákrutách pod plynom sa krásne zarezáva do asfaltu vďaka diferenciálu so zvýšenou svornosťou, ktorý nepribrzďuje zbytočne vnútorné koleso, ale skôr sa snaží preniesť silu na to zaťažené. S jazdnými režimami radšej opatrnejšie, lebo pri vypnutej stabilizácii je auto ovládané naozaj len a len zručnými rukami vodiča. Vtedy vám Fiesta nežne šepne do ucha: môžeš čo chceš.

Ale toto človek nedá každý deň, no každý deň sa treba presunúť – s krotkou Fiestou priemerne za 6,5 litra, v diaľničnom tempe (v rytme 2900 ot/min)  ani nie o liter viac. Nemusí to byť však ani 6 litrov – to sú reálne hodnoty širokého spektra výkonu motora, ktorý dokáže vypnúť jeden z troch valcov. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Fiesta de la vida

Toto je fakt jedinečné auto, skoro nenápadné v meste, trochu tvrdé na každodenné používanie, ale skrývajúce úžasný výkon, výborné jazdné vlastnosti a množstvo zábavy za volantom. A komu je približne 28 000 eur veľa za túto oslavu rýchlosti, ten Fiestu aj tak nedokáže oceniť. Tak, a teraz už šup na video. 

 
Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost
147 kW M6 5-dver
Renault Clio RS 1.6 Turbo
162 kW A6 Trophy
základný model
23 490 €
(Fiesta ST 1.5 EcoBoost 147 kW M6 3-dver
22 390 €
(Clio RS 1.6 Turbo 147 kW A6)
adekvátny model
23 990 €
(Fiesta ST 1.5 EcoBoost 147 kW M6 5-dver)
24 390 €
(Clio RS 1.6 Turbo 162 kW A6 Trophy)
adekvátna výbava
tempomat, bezkľúčový vstup, automatická klimatizácia, športové sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel, navigácia, 18-palcové disky, sada Performance so samosvorom, full LED svetlá, zadná kamera, vyhrievané čelné sklo, DAB rádio, alarm, vyhrievaný volant
v sérii: navigácia, tempomat, 18-palcové disky, LED svetlá, zadné PDC, elektronicky ovládaný diferenciál, výfuk Akrapovič, automatická klimatizácia, multimediálny systém

za príplatok: vyhrievanie predných sedadiel 200 €, predné PDC a zadná kamera 200 €, Pack Bose 450 €
výsledná cena
27 425 €
25 240 €


 

 
Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI
147 kW M6
Opel Corsa GSI 1.4 Turbo
110 kW M6
základný model
18 760 €
(Polo GTI 2.0 TSI 147 kW M6)
17 190 €
(Corsa GSI 1.4 Turbo 110 kW M6)
adekvátny model
18 760 €
(Polo GTI 2.0 TSI 147 kW M6)
17 190 €
(Corsa GSI 1.4 Turbo 110 kW M6)
adekvátna výbava
v sérii: klimatizácia Climatic, 17-palcové disky

za príplatok: tempomat 420 €, navigácia 810 €, parkovacia kamera 240 €, LED predné svetlá 790 €, automatická klimatizácia 480 €, 18-palcové disky 390 €, DAB 190 €, alarm 220 €, bezkľúčový vstup 320 €, vyhrievanie predných sedadiel 360 €
v sérii: 17-palcové disky, športový podvozok, tempomat

za príplatok: bixenóny 700 €, Recaro predné sedadlá s koženým čalúnením 800 €, automatická klimatizácia 1 300 €, vyhrievané čelné sklo 140 €, navigácia 900 €, DAB 180 €, zadná kamera 300 €, PDC vpredu a vzadu 420 €, alarm 180 €, 18-palcové disky 350 €
výsledná cena
22 980 €
22 460 €