Opel Astra je v nižšej strednej triede veľmi známy. Najprv s predchodcom ako Kadett, od generácie s písmenkom F už ako Astra si získala množstvo spokojných majiteľov. Posledná generácia dostala mnohé vylepšenia, modernizovaná verzia tak mohla dotiahnuť všetko takmer k dokonalosti. Podarilo sa jej to?
Na to však odpoviem na konci. Nová generácia Astry s kódovým označením K prišla na trh v roku 2015. Maroš jej už venoval podrobnú videorecenziu, automobil sa vtedy chválil výrazným znížením pohotovostnej hmotnosti voči predchodcovi. Veď znížiť hmotnosť podľa verzie až do 200 kg je skutočne majstrovské dielo a Astre to určite pomohlo.
Dizajn novej Astry nastavil nové mierky, jej modernizácia však už nešla príliš do hĺbky a nepriniesla žiadnu radikálnu zmenu dizajnu. To je len dobre, aj verzia pred ňou je totiž stále dizajnovo vydareným vozidlom. V prednej časti zmenili masku a tvary nárazníka, LED Matrix svetlá IntelliLux zostali stále rovnako dobré.
Inteligentné LED Matrix svetlá určite zakúpiť
Pri automatickom režime prepínajú na diaľkový režim skutočne bleskurýchlo, tienia veľmi dobre a za celý týždeň sa mi len raz stalo, že oslepili protiidúceho vodiča. Nikto mi však neblikol. Niekomu sa môže zdať, že tých tieniacich bodov nie je príliš veľa, treba si však uvedomiť, v akej triede sa nachádzame. Trochu by som vylepšil diaľkový režim s dosvitom do boku, je nastavený skôr do diaľky a pri jazde do ostrejšej zákruty, napríklad na horskom prechode, tak budete často jazdiť „do tmy“. Ak teda premýšľate nad týmto príplatkom za 1300 €, určite ho odporúčam všetkými desiatimi. Tu nie je nad čím špekuľovať.
O palec menšie kolesá budú lepšie
Automobil mal príplatkové 18-palcové disky, najväčšie, aké si môžete na auto dať. Áno, vyzerajú skvele, ale ja by som si ich nezvolil a zostal by som na 17-palcovom režime, na zimu dokonca úplne bez hanby na 16-palcovom rozmere. S nižšou výškou bočnice súvisí ešte jeden fakt, a tým je horší komfort. Astra je naladená podvozkovo na trocha „tvrdšiu“ nôtu. Voči predchodcovi, proti ktorému „schudla“, tak použili konštruktéri tuhšie tlmiče a obzvlášť priečne dilatácie a takzvané rolety na cestách budú pre posádku zbytočným „kostitrasom“. Po prejdení nerovnosti zostávajú kolesá ešte chvíľu „vo vzduchu“, a tak sa vám môže stať, že pri jazde na hrane vám niekedy nekontrolovateľne môže uskočiť zadná náprava.
Vzadu tiež nehľadajte automaticky nápravu s Wattovým priamovodom, tá je len za príplatok 400 € a len k dvom vyšším líniám výbavy. Možno by pomohli adaptívne tlmiče (tie však v ponuke nie sú), avšak ich naladenie v nižších triedach nie je príliš rozsiahle, a tak odporúčam zostať pri kolesách s menším priemerom. Na dobrých cestách takýto podvozok funguje perfektne, tých je však na Slovensku bohužiaľ ako šafranu.
Už bez odhlučňovacej sady
V otázkach čitateľov ste sa nás pýtali, či môže mať modernizovaná Astra "Odhlučňovaciu sadu", ktorá bola za príplatok vo verzii pred modernizáciou. Bohužiaľ, podľa vyjadrenia zástupcov automobilky už v ponuke nebude, nie je súčasťou sériovej výbavy, a tak neviem ani porovnať, či je to škoda alebo nie. Keďže však takáto sada bude určite zvyšovať pohotovostnú hmotnosť a novou meracou technikou pre spotrebu paliva treba testovať všetky verzie, Opel tak ušetril nejaké to meranie. Keby o túto sadu malo záujem veľa zákazníkov pred modernizáciou, určite by ju Opel ponechal v ponuke, avšak tipujem, že práve nezáujem zákazníkov nakoniec rozhodol.
Skvelé predné sedadlá
Po nastúpení do interiéru zaujmú veľmi dobre tvarované sedadlá, ktoré mali ešte takú drobnosť, akou je vysúvateľný stred sedáku na podporu stehien pri dlhších cestách. Túto maličkosť ponúka málo výrobcov, pre ľudí s dlhšími nohami však ide najmä pri dlhých cestách o nenahraditeľnú pomoc. Perfektná maličkosť.
Polodigitálny displej pred vodičom
Prístrojový panel pred vodičom je po vzore Insignie polovične digitálny. To znamená, že digitálne sa vám zobrazuje rýchlomer, teplomer oleja a palubné napätie, zvyšok je analógový, teda otáčkomer, teplomer vody a stav paliva v nádrži. V strede medzi ciachovaním rýchlomera máte menu palubného počítača, volíte si tam od priemernej spotreby cez stav ukazovateľa AdBlue v nádrži, až po údaj o odstupe od vozidla pred vami. Bohužiaľ, je tam údaj len v sekundách, viac by som prijal údaj o metroch, keďže pri metroch si vodič skôr uvedomí, ako je blízko voči druhému vozidlu. Keďže moderné autá majú inteligentné dobíjanie, tak na ukazovateli palubného napätia si to veľmi rýchlo všimnete. Za ušetrených pár dcl nafty na tisíc km (keďže na 100 km je to takmer nemerateľný údaj) tak alternátor dobíja akumulátor napätím niekedy cez 15 V, inokedy tam boli údaje okolo hodnoty 12 V. Zbytočne drahšie akumulátory tak tiež nevydržia už 10 a viac rokov, bežný olovený akumulátor by v takomto vozidle nevydržal ani 2 roky.
Stredový displej ponúka pekné rozhranie, navigácia bola rýchla a prekresľovala okamžite, funkcia Apple CarPlay tiež fungovala bez chyby. S infotainmentom neboli žiadne problémy. Mohli ste si tiež zapnúť automatické vyhrievanie sedadiel, to je už však funkcia veľmi rozšírená aj u iných značiek. Výhrev však fungoval rýchlo a skvelo, prakticky som ho nemusel vôbec ovládať.
Akumulátor ukrytý vzadu
V batožinovom priestore máte veľký priestor bez bočných káps, v bokoch sú len prechodky, kam môžete uložiť malé predmety, je to skôr však núdzové riešenie. Z batožinového priestoru môžete tiež sklápať zadné sedadlá, čo je skvelá vec, ak máte v ruke už dlhší predmet, otvorili ste si automatické veko kufra, avšak nemá vám kto dať dole zadné sedadlá. Pod dnom je priestor na dojazdové koleso, ktoré je v ponuke za príplatok dokonca aj ako plnohodnotné, avšak len pre kombi. Bližšie k priestoru pre cestujúcich je pod dnom umiestnený akumulátor. Vidieť, že išlo o čo najlepšie rozloženie hmotnosti.
Trojvalcový diesel?
Pod prednou kapotou „pracoval“ ešte GM motor so zdvihovým objemom 1,5 litra a 3 valcami. Keďže nové modely Opel už prechádzajú na 1,5-litrový štvorvalec z dielne PSA, Astra je posledným modelom, ktorý tento motor ponúka. Pre motory od PSA zatiaľ nebola pripravená platforma, a tak Astra bude musieť s týmto motorom vydržať až do konca produkcie. To je trocha škoda, pretože nič iné zo vznetových motorov k dispozícii nie je. Po ukončení ponuky pre biturbo 1,6 CDTI je tiež táto 1,5 s maximálnym výkonom 90 kW (122 k) to naj, čo je pod kapotu vznetovej Astry k dispozícii.
I keď ide o trojvalcový vznetový motor, v interiéri sa ho podarilo utlmiť na vyhovujúcu úroveň. Áno, štvorvalcové motory sú tichšie, najmä zvonku je prejav trojvalca najvýraznejší. Pri vytáčaní motora ani nemusíte spozorovať, že pod kapotou máte len 3 valce.
Motor má maximálny výkon spomínaných 90 kW (122 k) a 285 Nm (pre manuál 300 Nm). V testovanom aute bol kombinovaný s 9-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá sa ho snažila držať na čo najnižších otáčkach. Keďže krútiaci moment vrcholí už od 1500 ot./min., prevodovka ani pri pocitovo strednom pridaní plynu nepodradila a radšej „roztiahla“ motor z 1400 ot./min. Prekvapujúco však bolo počuť dunenie aj práve v oblasti najvyššieho krútiaceho momentu, vytratilo sa až nad 2000 ot./min. Do 1500 ot./min bol motor veľmi kultúrny a tichý, takže by som sa snažil pásmu od 1500 do 2000 vyhýbať. Avšak odozva na stlačenie plynu je veľmi rýchla, motor za to vďačí aj vodnému medzichladiču stlačeného vzduchu (je rovno nad motorom) a celkovému krátkemu saciemu potrubiu od turbodúchadla.
Bleskurýchlo zohriaty motor
Prekvapilo ma, ako sa rýchlo motor dokáže zohriať. Po studenom ráne a vonkajšej teplote okolo 3 stupňov už po 1 km bol ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny na hodnote okolo 70 stupňov Celsia. Po 3,5 km som mal prevádzkových približne 95 stupňov Celsia. Skutočne neuveriteľne rýchlo zohriaty vznetový motor. Otázkou zostáva, či ciachovanie zodpovedá realite a teda 95 stupňov Celsia nie je len okolo reálnych 70 až 75 stupňov. V tom prípade by som však nechápal, prečo by ukazovateľ nezostával na rovných 90, ale ukazoval o niečo viac. Olej však potreboval až približne 10 km na tých 90 až 95 stupňov Celsia a taktiež prekvapujúco chladol rýchlejšie, ako voda. Takže sú dve možnosti, buď je vodný okruh tak perfektne chránený pred stratou tepla, alebo ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny je softvérovo upravený a spomínaných 95 stupňov Celsia ukazuje už od reálnej teploty vody okolo 70 až 75 stupňov.
Spotreba mohla byť lepšia
Páčilo sa mi tiež to, že palubný počítač informoval o dojazde na AdBlue, to dnes stále nie je štandardom. No a čo spotreba? Vzhľadom na to, že išlo o ešte „surový motor“, v čase testu malo auto menej ako 2000 km, treba brať čísla s možnosťou zníženia. Na našej testovacej trase spotreboval 5,5 l/100 km, pri 130 km/h motor točil približne 2000 ot./min a okamžitá spotreba oscilovala okolo hodnoty 6 až 6,5 l/100 km. Pri 90 km/h klesli otáčky na menej ako 1500 ot./min. a spotreba k hodnote približne 4 l/100 km. Bežné jazdenie do mesta bez kolóny som zvládal za 5 l/100 km, pod tento údaj som sa však nevedel dostať ani v režime mimo mesta. Sú to o niečo vyššie spotreby, ako by som očakával. Pripisujem to však nezabehnutému motoru a tiež tomu, že by sa Astre hodil silnejší štvorvalcový vznetový motor (najmä na diaľnici).
Záver
Astra po modernizácii vás nemá čím prekvapiť, väčšinu predností mala aj verzia pred modernizáciou, a tak bolo zlepšenie len minimálne. Škoda len trojvalcového dieselu, ktorý sa k Astre príliš nehodí aj napriek tomu, že jej pohotovostná hmotnosť je na úrovni 1465 kg (cenník uvádza hmotnosť bez vodiča). Zladenie s automatickou prevodovkou je bez výhrady, pohodlné sedadlá vás neunavia ani na dlhšej ceste a svetlá vám v noci nezožerú posledné nervy, ale spoľahlivo vás privedú do cieľa. Kto však jazdí dlhšie trasy po diaľnici, ten si v ponuke Astry asi nevyberie, pretože trojvalcový diesel nie je príliš určený na dlhé diaľničné presuny. Diaľniční letci sa tak budú musieť poohliadnuť inde. Kto však zvolí Astru na kratšie trasy mimo mesta, s rýchlym zohrievaním motora bude fungovať skvelo aj v takomto režime a voči benzínu ušetrí ešte nejaký ten liter paliva na 100 km.
Slovenský cenník Opel Astra 2020
PLUSY: + stále svieži dizajn; + skvelé IntelliLux LED svetlá; + perfektné predné sedadlá; + originálny displej pred vodičom s množstvom informácií (dobíjanie, teplota olej); + stále HW ovládanie klimatizácie aj hlasitosti rádia; + na dobrej ceste skvelý podvozok; + rýchly výhrev predných sedadiel; + zladenie motora s automatickou prevodovkou. |
MÍNUSY: - chýba v ponuke výkonnejší vznetový motor; - spotreba; - vyššia hlučnosť pri diaľničnej rýchlosti; - výhľad šikmo vpred cez A-stĺpiky. |
Typ karosérie: | kombi |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (dĺžka šírka výška): | 4 702 mm x 2 042 mm x 1 510 mm |
Druh pohonu: | nafta |
Zdvihový objem (ccm): | 1 496 |
Počet valcov / ventilov: | 3/12 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 90 kW (122 k) pri 3 500 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 285 Nm pri 1 500 až 2 750 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 10,6 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 5,1 až 5,4 l/100 km (výrobca) 5,5 l/100 km (test) |
Prevodovka: | 9-stupňová automatická s hydrodynamickým meničom |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 465 |
Celková hmotnosť (kg): | 1 980 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 225/40 R18 |
Rozchod (p/z), rázvor: | vpredu 1 544 mm, vzadu 1 558 mm, rázvor 2 662 mm |
Objem nádrže: | 48 l |
Objem kufra: | 540 l až 1 630 l |
Cena ( Euro ): | 25 440 € |
Opel Astra ST 1,5 CDTI 90 kW A9 Elegance |
Renault Megane Grandtour 1,5 DCI 85 kW A7 Intens |
|
základný model | 16 690 € (Astra ST 1,2 Turbo 81 kW M6) |
15 990 € (Megane Grandtour 1,33 TCE M6 Life) |
adekvátny model | 24 640 € (Astra ST 1,5 CDTI 90 kW A9 Elegance) |
21 690 € (Megane Grandtour 1,5 DCI 85 kW A7 Intens) |
adekvátna výbava | automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, vyhrievanie predných a zadných sedadiel a volantu, navigácia, zadná kamera, parkovací asistent, PDC vpredu a vzadu, adaptívne LED svetlá, zatmavené zadné sklá, DAB rádio, bezkľúčový vstup, 18-palcové disky | v sérii: automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový vstup, zadné PDC, 16-palcové disky, tempomat za príplatok: pack navigácia plus 600 €, paket s 18-palcovými diskami a zatmavenými zadnými oknami 600 €, parkovaci asistent so zadnou kamerou a PDC vpredu 650 €, LED svetlá 700 €, vyhrievaný volant 100 €, vyhrievané predné sedadlá 200 € |
výsledná cena | 29 210 € | 24 540 € |
Ford Focus kombi 1,5 TDCI 88 kW A8 Active |
Kia Ceed SW 1,6 CRDI 100 kW A7 Platinum |
|
základný model | 19 490 € (Focus kombi 1,0 EcoBoost 92 kW M6 Edition) |
14 390 € (Ceed SW 1,0 TGDI 74 kW M6 Amber) |
adekvátny model | 25 790 € (Focus kombi 1,5 TDCI 88 kW A8 Active) |
24 990 € (Ceed SW 1,6 CRDI 100 kW A7 Platinum) |
adekvátna výbava | v sérii: LED stretávacie svetlá, tempomat, 17-palcové disky za príplatok: vyhrievané predné sedadlá 255 €, automatická klimatizácia 265 €, zadná kamera 425 €, PDC vpredu a vzadu 495 €, parkovací asistent 1 255 €, vyhrievané predné sedadlá a volant a čelné okno 475 €, paket s adaptívnymi LED svetlami 2 195 €, navigácia 1 495 € |
v sérii: tempomat, LED svetlá, zatmavené zadné sklá, 17-palcové disky, parkovací asistent s PDC vpredu a vzadu, zadná kamera, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, bezkľúčový vstup za príplatok: Luxury pack s vyhievanými zadnými sedadlami a ventilovanými prednými koženými sedadlami 1 490 €, Tech pack s digitálnym displejom a DAB rádiom a JBL soundsystem 990 € |
výsledná cena | 32 650 € | 27 470 € |