Má trojvalec pod kapotou, svetlú výšku na úrovni hatchbackov a nemá pohon 4x4? Čím však zaujal?
Kto vlastne si?
Pekne po poriadku. Opel Crossland X je módne označený ako mestský crossover, bez pohonu 4x4 a so svetlou výškou len 124 mm (avšak pri maximálnom zaťažení). Mnohé hatchbacky B a C segmentu ponúknu to isté. Očividne tu ide len o drsnejší a kvázi SUV vzhľad, ako o reálne schopnosti. Oproti tradičným typom karosérie z praktických vlastnosti ponúkne naviac oplastovanie karosérie a balónovejšie pneumatiky. Pohon 4x4 do Crosslandu nedávajú vôbec. Aj keď mi je to proti srsti, na vyššie uvedenom nie je nič „zlé“, Crossland X nie je jediný. Prosto ľuďom stačí schopný vzhľad, úžitkovú hodnotu by mnohí aj tak nevyužili. Viete, stačí mať len ten pocit, že sedíte kvázi v niečom vyššom, schopnejšom, bezpečnejšom a vzhľadovo príťažlivejšom. Toto v dnešnej dobe predáva a automobilky ponúkajú to, po čom je dopyt... Konkurentmi sú napr. Mazda CX-3, Kia Stonic, Hyundai Kona, VW T-Roc a zabudnúť nesmieme ani na bračeka Citroen C3 Aircross. Väčšina konkurentov ponúka aj pohon 4x4.
A Crossland X sa vie zapáčiť. Ak zvolíte správnu farebnú kombináciu a výbavu. Videl som ho aj v základnej výbave a šedej farbe a to nie je, logicky, bohvie čo. V testovanej modrej s bielou strechou a 16-palcovými diskami sa mi Crossland páči, aj keď mu to trvalo dlhšie. Po chuti mi nebol hlavne kvôli bacuľato pôsobiacej časti pre cestujúcich a celkovo obyčajným tvarom. Chýba mu viac korenia, postoj... Hodnotenie dizajnu je subjektívna záležitosť. Uznávam, že rozmerovo veľmi blízka Mokka X sa mi páči o trochu viac. Crossland X pôsobí ako modernejšia Meriva v turistickom oblečení.
Bez predchodcu a s francúzskou technikou
Opel Crossland X je nový typ, ktorý nemá priameho predchodcu. V hierarchii Oplu je rozmermi až nebezpečne blízko Mokke a má nahradiť aj poslednú Merivu, oproti ktorej je vo všetkých smeroch menší (dĺžka -90 mm, výška -10 mm, šírka -47 mm, rázvor osí kolies -40 mm). Crossland X používa platformu Citroenu C3 Aircross a je tak prvým Oplom s francúzskym základom. So súrodencami z PSA zdieľa aj pohonnú jednotku, prevodovku a samozrejme množstvo ďalších komponentov. Ja som mal na test trojvalec 1,2 Turbo s 81 kW (110 koní) pri 5500 ot/min a krútiacim momentom 205 Nm pri 1500 ot/min. Bol spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou s hydrodynamickým meničom.
Nízko položený krútiaci moment môže čo-to naznačovať o spodovej charakteristike agregátu, reálne však zaberá od 2000 ot/min. Prevodovka občas podtočí motor aj pod túto hranicu a tu sa prepĺňaný trojvalec (1,2 PureTech v autách PSA) trápi. Nie je to také trápenie ako pri minule testovanej Micre a ani zvukový prejav motora neobťažuje v takej miere. Nenechajte sa však oklamať. To, že ide o trojvalec, vám bude pripomínať. Vibrácie motor na voľnobehu prenáša aj do volantu a o kultivovanosti 4-valcov sa mu môže snívať.
Čo ma prekvapilo, bola jazda na posledné dva prevodové stupne. Na tie nižšie prevodovka občas motor podtočí a snaží sa accelerovať z pásma, kedy agregát lape po dychu. Ale pri 90 km/h jazdí vo väčšine prípadov na päťke (2250 ot/min). Na šestke točí motor pri 90 km/h iba 1750 ot/min a chýba mu sila. Trojvalcový motor má pri 130 km/h iba 2600 ot/min, za čo by sa donedávna nemusel hanbiť ani dieselový motor. Aj kvôli dlhým posledným prevodom dokáže Crossland 1,2 Turbo jazdiť veľmi úsporne. Na testovacej trati zajazdil za veľmi dobrých 6,5 l/100km. Pri každodennej pokojnej jazde som jazdil za 6 litrov, „economy rally“ počas sedla v premávke a prísnom dodržiavaní rýchlostných limitov znamenal odber iba 5,1 l/100km. Výrobca udáva v kombinácii 5,3 l. Pre porovnanie, menšia Micra s 0,9 l trojvalcom, 90 koňmi a bez automatu zajazdila testovaciu trať za 6,4 litra.
Ďalší trojvalec, ktorý nevie úplne presvedčiť výkonmi, a najmä kultúrou chodu.
Kompromisné zladenie pohonu
Ale viete čo, nejde o úplne márny motor. V nízkych otáčkach drnčí, avšak v tých vyšších, paradoxne, vie skultúrnieť a vytáčanie k 5500 otáčkovej hranici sprevádza prekvapivo príjemná zvuková kulisa. Čím viac motoru dáte vyžrať, tým sa mu to subjektívne viac páči. Akoby vám motor dával najavo, že spodné pásmo otáčok "nemusí". Nečakajte ale výkonovú špičku, stredné pásmo otáčok má najradšej. Dynamicky pre Crossland X postačuje napriek tomu, že v ponuke máte silnejšiu verziu s 96 kW (130 koní). Výrobca uvádza zrýchlenie na stovku za 11,8 sekúnd, o 1,2 sekundy viac ako pre rovnaký motor s manuálnou prevodovkou. Maximálka je 187 km/h.
Crossland X obstál v nárazovom teste Euro NCAP na 5 hviezdičiek.
Trochu rozpačito pôsobilo zladenie so 6-st. automatom, čo prekvapilo. Tento motor s prevodovkou sme otestovali aj v súčasnej generácii Citroenu C3 1,2 PureTech a oproti nemu tandem pôsobil hrubším a menej odladeným dojmom. V Citroene išlo o veľmi kultivovaný pohon. V Opli nielenže motor znie drsnejšie a hlasnejšie (v nízkych otáčkach), prevodovka občas nepríjemne cukne, čo ku klasickému automatu nepasuje. Cítiť to najmä pri podraďovaní, napr. pri dojazde k semaforu. Neviem, či je v Crosslande X prevodovka inak naladená ako v C3ke, alebo kusu niekto v minulosti robil zle. Predsa 17 000 novinárskych km nie je málo a cifru si pre zreálnenie vynásobte troma. :) Prevodovka neposkytne športový režim ani radenie pádlami pod volantom, môžete však radiť manuálne v kulise radenia PRND. Myslím, že pre zameranie auta iné netreba.
Jazdou nepresvedčil
Jazdne viem Crossland X charakterizovať dvoma slovami. Nemastný, neslaný. Nejde o to, že podvozok je tuhší a na nerovnostiach uskákaný. To by som zvládol, ak by z neho išiel aspoň trochu športový feeling. Crossland X sa v ostrejších zákrutách nakláňa, zakľakne na vonkajšie predné koleso a vy už vôbec nemáte chuť na ďalšiu sériu prejazdov vo vyšších rýchlostiach. Nejde o to, aby auto, určené do mesta a okolia, malo vedieť jazdiť v serpentínach rýchlo. Prečo však tuhý až tvrdý podvozok je zároveň absolútne nešportový? Môže za to zvýšená karoséria, ktorá potrebuje utiahnutejšie tlmiče? Nezaškodilo by oveľa viac plavnosti a ani by som nemukol. A pritom sme nemali ani nízkoprofilové pneumatiky, ale tie s rozmerom 205/60 R16. „Čerešničkou“ na torte je mŕtve riadenie, ktoré pri výjazde zo zákruty ani nemá tendenciu sa vrátiť do stredovej polohy. Celok pôsobí subjektívne ťažšie ako pohotovostných 1214 kg.
Čo je treba uznať, Crossland X skvelo odhlučnili od aerodynamického hluku. Auto má veľkú čelnú plochu, napriek tomu aj pri 150 km/h rýchlosti sme so spolujazdcom nemuseli vôbec zvyšovať hlas a ani od A stĺpikov nebolo počuť takmer nič. To mimoriadne prekvapilo. Aj odhlučnenie od kolies je na veľmi dobrej úrovni, ale záleží to na valivom hluku použitých pneumatík. Prácu tlmičov na sérii nerovností už zaregistrujete. Brzdy majú štandardne dobrý brzdný účinok a dajú sa príjemne dávkovať. Jazdne ma Crossland, bohužiaľ, okrem skvelého odhlučnenia aj vo vysokých rýchlostiach ničím nezaujal.
Podarený interiér s chybičkami krásy
Ale nezúfajte, vie zaujať niečím iným. Tak napríklad interiérom. Mimoriadny rozsah nastavenia volantu v spolupráci s výbornými sedadlami s certifikátom AGR zabezpečí veľmi dobrý posed za volantom. Na to, že ide o auto „na podpätkoch“, si sedadlo môžete spustiť príjemne nízko. Sedadlá majú dokonca predĺženie sedáku, čo v tejto triede vôbec nie je pravidlom. Volant padne skvele do ruky, má ideálne hrubý veniec a je veľmi podarený. Ten náš vybavili aj vyhrievaním. V zime si ho zamilujete! Interiér ako celok pôsobí veľmi hodnotne či už vzhľadovo, alebo aj kvalitou materiálov. Až pokým nezačnete skúmať detaily a spracovanie...
V testovanom aute bolo veľa miest, kde nelícovali špáry. Zamrzí to kvôli tomu, že kvalitou boli materiály na veľmi príjemnej úrovni. Tu Nemci (Francúzi?) nevyužili potenciál. Porovnám to s dlhodobo testovanou Vitarou, kde sú plasty tvrdé už na pohľad, ale interiér je tak kvalitne spracovaný, že to v rámci triedy nemá chybu.
Čo sa týka priestoru, aj tu je Crossland rozpačitý. Vpredu si budete hovieť, pre vodiča a spolujazdca je Opel veľmi príjemným miestom na život s pocitom vzdušnosti, robustnosti palubnej dosky a s ňou súvisiacim pocitom bezpečnosti a solídnosti. Posaďte sa dozadu a rozprávke je koniec. Na kolená ostáva málo miesta, tradičný test so sadnutím si „za seba“ som mal problém absolvovať a sedel som veľmi nepohodlne. Nafúknutá karoséria dokáže vykúzliť navyše miesto nad hlavou, v testovanom kuse ho skrotila panoramatická strecha. Vzadu som ju atakoval hlavou.
Podobne ako v Nissane Micra, konštruktéri mysleli najmä na pasažierov vpredu. Na kratšie trasy sa však dá s určitým sebazaprením odviesť vzadu aj vyšším ľuďom. Batožinový priestor má základný objem 410 l aj s priestorom pod vyberateľnou podlahou dvojitého dna. Ak nepotrebujete lámať rekordy, nastavíte si ju približne do rovnakej výšky ako nakladaciu hranu, ktorá je mimochodom vyššie umiestnená. Za príplatok môžete mať aj posuvnú zadnú lavicu, ktorá objem kufra dokáže zväčšiť na 520 l, čo je veľmi solídna hodnota.
Vychytávky dnešnej doby
Podarený infotainment s navigáciou Navi 5.0 IntelliLink s dotykovou 8-palcovou obrazovkou si obľúbite ihneď. Má grafiku vo vysokom rozlíšení, je intuitívny, do navigácie zadáte kľúčové slovné spojenie a ihneď vám vyhľadá váš cieľ. Tu si nie je na čo sťažovať, okrem dvoch vecí. Po spárovaní telefónu a prehrávaní hudby cez Bluetooth mi piesne plynulo neprehral a lezie to na nervy, ak si chcete vychutnať obľúbenú skladbu. Jednoducho skladbu na pár sekúnd prestane prehrávať. Toto sa stalo aj s iným telefónom s OS Android. V ostatných autách som tento problém nepostrehol, pravdepodobne bude v Crosslande X stačiť nahranie nového SW.
Audiosystém ako taký hrá štandardne a priemerne. Ak sme pri telefónoch, Crossland ponúka aj možnosť bezdrôtového nabíjania telefónu. To sme nerozbehali ani s kolegami. Môj telefón indukčné nabíjanie nepodporuje, Milov telefón akosi nespolupracoval a Mirov veľký iPhone sa do kastlíka určeného na nabíjanie nezmestil. Toto v Opli nedomysleli. Auto ponúka aj projekčný head-up displej v lacnejšej forme premietania na plôšku pri čelnom skle. Je praktický pri zadanom cieli navigácie, pri kontrole rýchlosti nemusíte sklápať zrak, ale ťahá mi oči. A to nielen v Crosslande, ale globálne.
Infotainment a navigácia s veľkým displejom sa podarili
Po nastavení a vyladení ekvalizéru si hudbu ako tak vychutnáte, pochváliť ho však nemôžem. Čo mi nevadilo, ale prišlo nelogické, je ovládanie klíma panelu. Nastavenie teploty „poriešite“ klasickými tlačidlami, vyhrievanie zadného (dokonca aj predného) skla taktiež, okrem nastavenia prúdenia vzduchu. Tu musíte najprv stlačiť klasický gombík na paneli a následne sa vám na displeji infotainmentu zobrazí možnosť nastavenia prúdenia vzduchu. Jedno tlačidlo „mode“ by to vyriešilo. Pochválim aj Full LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového módu a statickým prisvietením do zákrut. Svietia dobre, ale chcelo by to pri v stretávacom móde viac svietiť do šírky. Dá sa to, ukázala to minule testovaná Micra.
Perličkou je služba Opel OnStar, ktorú si Maroš už dávnejšie vyskúšal v Insignii. V Crosslande ju dostanete v základnej výbave. Poskytuje asistenčné, informačné, bezpečnostné a multimediálne služby s vyškolenými pracovníkmi na telefóne. Ak ste unavení, poradcovia sú k dispozícii non stop a dokážu vám napríklad rezervovať hotel. V prípade nehody dokážu k nehode poslať záchranné zložky. Pozrite si nasledujúce video.
Záver a zhodnotenie
Crossland X 1,2 Turbo v testovanej špecifikácii nie je zlé auto. Ale ani ničím výnimočné. Hrá na city nafúknutou karosériou typu crossover, avšak v "teréne" zvládne toľko, ako hatchback segmentu B a C. Zanietených vyznávačov svižnej jazdy nepresvedčí podvozkom a nie je ani komfortný. V určitých aspektoch je veľmi dobrý, ale ponúka veľa kompromisov a osobne by som dal prednosť Corse alebo Astre, medzi ktoré rozmerovo pasuje, nebyť vyššej karosérie. Aj preto ho hodnotím len maličký kúsok nad šedým priemerom. Navyše, Crossland X v testovanej špecifikácii nie je vôbec z lacného kraja...
Opel Crossland X 1,2 Turbo
Rok výroby: 2017
Plusy: + vzhľad (v testovanej špecifikácii), + kvalitné plasty v interiéri, skvelý volant, + infotainment s navigáciou IntelliLink, logický a rýchly, + sedadlá s certifikátom AGR, + posed za volantom, priestranný interiér vpredu, + skvelé aerodynamické odhlučnenie aj pri vysokých rýchlostiach, + spotreba 6,5 l/100 km na test. trase, + prehľadné prístroje so špičkovou grafikou a displejom medzi nimi, + dojazdová rezerva, + Opel OnStar.
|
Mínusy: - drnčanie a vibrácie trojvalca v nízkych otáčkach, - priemerný podvozok, ani športový ani komfortný, búchanie pri prejazde nerovností, - mŕtve riadenie, najmä pri svižnej jazde, - lícovanie niektorých dielov interiéru, - občasné zaváhanie a cuknutie prevodovky, - málo miesta na zadných sedadlách, - problémy s prehrávaním mp3 cez bluetooth, - vysoká cena testovanej špecifikácie, - nelogické spojenie ovládania klimatizácie, - oproti obyčajnému hatchbacku neposkytuje nič navyše, - nemožnosť 4x4. |
Opel Crossland X 1,2 Turbo | rok výroby 2017 |
Hnací agregát: | Turbom prepĺňaný radový 3-valec s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 199 cm3, 4-ventily na valec, vŕtanie x zdvih 75 x 90,5 mm, rozvod DOHC, max. výkon 81 kW (110 k) / 5 500 ot/min, max. krútiaci moment 205 Nm / 1 500 ot/min, litrový výkon 67,5 kW (92 k) / l. |
Pohon: | 6 stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon predných kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson s trojuholníkovým ramenom, torzná tuhá zadná náprava s vinutými pružinami, elektronické systémy ABS, ESP, TC |
Kolesá: | zliatinové16 palcové disky, pneu 205/60 R16 |
Rozmery a hmotnosť: | d x š x v - 4212 x 1 765 x 1605 mm, rázvor 2 604 mm, objem batožinového priestoru 410 l / 1255 l, pohotovostná hmotnosť 1 099 - 1244 kg, kombinovaná spotreba 5,3 l/100 km (reálna 6,5 l/100 km), objem palivovej nádrže 45 l, |
Dynamické parametre: | maximálna rýchlosť - 187 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 11,8 s |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
O novom Crosslande X som si nevedel spraviť vlastný názor. Pre mnohých ľudí bude jednoznačne zaujímavý (aspoň dizajnom exteriéru), avšak mne nepriniesol prakticky nič zaujímavé.
Interiér priestranný, či ma ale zaujal? Veru vôbec nie, človek by za uvedenú cenu očakával aj niečo viac.
Motor bol ďalším sklamaním v dobe trojvalcov. A kombinácia s automatickou prevodovkou, ktorá sa správala ako robotizovaná, tomu dala absolútny klinec do rakvy.
Ďalším mínusom by som nazval nízku svetlú výšku. Crossover ale so svetlou výškou hatchbacku? Naozaj by som volil klasický hatchback a jazdil s pocitom ušetrených peňazí.