Mokka je praktická, priestranná a pohodlná. Vďaka komfortnému podvozku a výbornému dojazdu je stavaná aj na dlhé cesty. Jej najväčším konkurentom je paradoxne, alebo možno celkom cielene Opel Meriva. Mokka je ukážkovým príkladom súčasného trendu, v ktorom ľudia prechádzajú od MPV k SUV.
Priznávam, pri preberaní Oplu Mokka na test som bol skeptický. Je to trendové kompaktné SUV, ktorým veľmi nefandím, pretože väčšinou nestoja za veľa. Ale dobre sa predávajú. Jeho svetlá výška na pohľad odrádza od jazdy v akomkoľvek teréne aj napriek tomu, že sme testovali verziu s pohonom 4x4. Predný nárazník vyzerá, že bude mať problém aj so spomaľovačmi v meste. Navyše nie je ani príliš pekné. Má síce súčasné dizajnové znaky Oplu, ktoré na väčšine typov vyzerajú úžasne, no Mokka pôsobí čudne. Problém je v tom, že nie je zvládnutá proporčne. Je príliš úzka a vysoká. Napriek tomu po týždni používania uznávam, že je to dobré auto. Čím si ma získala? Len plnou nádržou, za ktorú nemusím zaplatiť, to nebolo. :)
Mokka síce nie je najkrajšie auto na svete, no praktickosťou a vnútorným priestorom si vás získa
Prvou je priestor. Po usadnutí za volant som presne vedel, kde sa prejavila tá disproporčná výška. V tomto aute budete mať naozaj vzdušný a neobmedzujúci pocit s kopou priestoru nad hlavou. Auto z vnútra vyslovene pôsobí väčšie ako v skutočnosti je. Akoby ste sedeli v nafúknutej bubline. Nuž a priestor je presne to, čo hľadajú mladé rodiny s deťmi. Konkrétne čo najviac priestoru za čo najmenej peňazí. Mokka je pritom postavená na platforme koncernu GM označenej Gama II. Túto platformu vyvinula kórejská odnož GM, alebo inak povedané Daewoo. Pre porovnanie, stoja na nej autá ako Chevrolet Spark, Chevrolet Aveo, Chevrolet Trax, či Opel Karl. Ak by ste teda úplne logicky čakali, že Mokka stojí na rovnakej platforme ako Corsa, mýlite sa. Corsa je od predošlej generácie (Corsa D) postavená na platforme SCCS (Small Common Components and Systems platform), ktorú spoločne vyvinuli Opel respektíve GM a Fiat. Iba pre ucelenie predstavy, platformu SCCS využíva napríklad Fiat Grande Punto/Punto EVO, Alfa Romeo MiTo, Fiat Tipo, ale aj Opel Corsa D a E, Opel Meriva, Opel Adam a dvojičky Fiat 500X a Jeep Renegade. Keď sa teda pozriete, aké malé autá jazdia na platforme Gama II, je vyslovene zázrak, koľko priestoru sa podarilo dizajnérom Oplu vyčariť na palube Mokky. Nuž a ak zažijete ten priestor, odpustíte Mokke aj jej zvláštny vzhľad.
V zákrutách sa Mokka dosť nakláňa, no jazda s ňou je pohodlná a plavná
Opel Mokku prezentuje ako kompaktné SUV. Prečo? Lebo je to moderné a ľudia to chcú. Mokka by teda mala konkurovať autám ako Nissan Juke, Fiat 500X, alebo Mini Countryman, no oproti nim nie je dosť štýlová a rozhodne nezaujme na prvý pohľad. Konkurentom Mokky by papierovo mala byť aj Mazda CX3, no tá je oproti Oplu oveľa dynamickejšia, má športovejší podvozok a čo-to zvládne aj v teréne. Mokka je pohodlným rodinným autom, má mäkký a komfortný podvozok, ktorý dobre filtruje nerovnosti a menšie problémy mu robia iba drobné priečne nerovnosti husto za sebou. Napriek tomu najväčší terén, na ktorý sme si trúfli, bola poľná cesta, aj to opatrne a pomaly. Mokka má totiž svetlú výšku iba... Nuž a tú som musel hľadať, pretože to je údaj, ktorým sa Opel veľmi nechváli. Svetlá výška Mokky je teda podľa výrobcu 143 mm pri maximálnom zaťažení, čo by v nezaťaženom stave mohlo byť 163 mm a to nie je žiadna sláva. Veď svetlú výšku 143 mm má aj VW Polo. Vráťme sa však späť ku konkurentom. Niekoľkých sme už vyradili. Komu by teda mohla Mokka najviac konkurovať? Renaultu Captur, alebo Peugeotu 2008? Na to je až príliš dobrá. Veď spomínaní Francúzi neponúkajú ani pohon oboch náprav...
Vo vymenovaní konkurentov by som mohol pokračovať do nekonečna. Každý chce predsa vyrábať kompaktné SUV. Ja som však najväčšieho konkurenta pre Mokku našiel. Je ním paradoxne auto z vlastnej stajne, Opel Meriva. Áno, je to tak. Opel totiž presne vystihol súčasný trend. Zatiaľ čo pred pár rokmi všetky rodiny chceli MPV, dnes prechádzajú k SUV. A to aj v tejto rozmerovo malej kategórii. Verím pritom, že väčšina majiteľov Mokky by ani nevedela presne povedať, prečo ju uprednostnili pred Merivou. Meriva je pritom s rovnakým motorom približne o 5 000 € lacnejšia, ponúka pohodlnejšie nastupovanie dozadu cez dvere s pántmi vzadu a je postavená na mierne väčšej platforme. Nuž, ale biznis je biznis a ľuďom treba dať to, čo chcú. Tým však v žiadnom prípade nechcem povedať, že by bol Mokka zlá. Naopak, to, na čo je určená, robí výborne. No to isté dokáže aj Meriva a za menej peňazí. Častým argumentom, prečo kúpiť SUV, býva bezpečnosť. Preto som si porovnal výsledky nárazových testov Euro NCAP a musel som kapitulovať. Obe autá síce dosiahli 5 hviezdičiek, no ako môžete vidieť nižšie, Mokka je na tom v ochrane dospelej posádky aj v ochrane detí o trochu lepšie.
Výborné rodinné auto
Už som niekoľkokrát spomenul, že Mokka je ako rodinné auto výborná. Je pohodlná, má komfortné jazdné vlastnosti a jazda s ňou je príjemná, hoci sa podľa očakávania v zákrutách dosť nakláňa. Ponúkne kopu priestoru a niekoľko vychytávok, ktoré pri cestovaní oceníte. O praktickosti auta a jeho zameraní hovorí aj kopec odkladacích priestorov. Mokka má napríklad dve schránky pred spolujazdcom, alebo malú schránku na odkladanie drobností ako kľúče, naľavo pod volantom. Čo však mňa osobne dostalo, je zásuvka na 230 V medzi prednými sedadlami. Dostanete ju v dvoch najvyšších výbavách a na dlhých cestách ju v dnešnej dobe isto oceníte. Mimochodom, je to druhý tromf, ktorým Mokka vyhráva nad Merivou.
Batožinový priestor Mokky ponúkne slušných 356 l (tu vyhráva Meriva, má 400 l). Mňa však v batožinovom priestore zaujala okrem objemu ešte jedna vec. Bola to páka, ktorou sa uvoľňuje vstavaný nosič na bicykle. Nosič v základnom stave odvezie síce iba jeden bicykel, no máte ho stále v aute, jeho rozloženie netrvá viac než 5 minút, obsahuje prídavné svetlá a osvetlený držiak na evidenčné číslo a s nástavcom na ňom odveziete ďalšie dva bicykle. Je to príplatková výbava, ktorú, ak nie ste cyklisti, mať nemusíte. Stojí 750 €. Opel tento prvok ponúka aj pre iné typy a napríklad v Merive zaň dáte iba 600 € a uvezie 2 bicykle už v základnom stave. V Mokke môžete mať tiež dobre fungujúce adaptívne bi-xenónové svetlá, cúvaciu kameru, ktorá má však v noci pomerne zlé rozlíšenie, či výstrahu pred vybočením z jazdného pruhu a rozoznávanie značiek. Všetko je však za príplatok.
Zásuvka na 230 V v tejto kategórii áut nebýva zvykom. Pritom ak chcete zabaviť deti na dlhej ceste povedzme tabletom, určite sa vám zíde.
Pod kapotou testovej verzie je vznetový, prepĺňaný 4-valec objemu 1,6 litra. Ponúka slušných 100 kW (136 k) v rozmedzí 3 500 - 4 000 ot/min a 320 Nm od 2 000 do 2 250 ot/min. V kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou dokáže s 1 429 kg vážiacou Mokkou slušne hýbať. Len sa pri predbiehaní nesmiete hanbiť podradiť o dva až tri prevodové stupne. O tom, že si motor s autom hravo poradí, koniec koncov svedčí aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,3 s. Mokka sa navyše vie odmeniť aj viac než slušným dojazdom. Na našej testovacej trase sme dosiahli spotrebu 5,3 l/ 100 km. To pri objeme nádrže 52 l znamená dojazd 980 km, teda takmer 1 000 km! Nuž a to v tejto kategórii áut ponúkne málokto.
Opel Mokka je k dispozícii v podstate s troma motormi. Základom je atmosférický benzínový 4-valec objemu 1,6 litra s výkonom 85 kW (115 k). V ponuke benzínových motorov mu sekunduje prepĺňaný 4-valec objemu 1,4 litra s výkonom 103 kW (140 k). Zaujímavosťou pritom je, že tento motor môžete mať aj s úpravou na spaľovanie LPG. Čo sa týka dízlových motorov, tu je v ponuke iba jeden agregát, no v dvoch výkonových verziách. Slabší má 81 kW (110 k) a silnejší, ktorý sme mali teste, má 100 kW (136 k). Oba silnejšie motory pritom môžete kombinovať aj s automatickou 6-stupňovou prevodovkou. Rovnako v silnejších verziách môžete mať aj pohon 4x4. Je však k dispozícii iba s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.
Najsilnejšia dízlová 1,6-ka v ponuke si s Mokkou hravo poradí.
Nuž, Mokka je praktické priestranné a pohodlné auto, vhodné pre mladé rodiny. Vďaka komfortnému podvozku a výbornému dojazdu je priam stavaná aj na dlhé cesty. Jej najväčším konkurentom je paradoxne, alebo možno celkom cielene Opel Meriva. Mokka je totiž ukážkovým príkladom súčasného trendu, keď ľudia prechádzajú od MPV k SUV. Opel im pritom nedáva veľmi možnosť zamýšľať sa nad stratou priestoru, či praktickosti. To Mokka totiž ponúka tiež. Rovnako ako dobrú konektivitu, či vychytávky v podobe vstavaného nosiča na bicykel, alebo adaptívnych svetiel. Uvedenie Mokky na trh o dva roky neskôr ako Merivy navyše dáva kompaktnému SUV aj mierny náskok v oblasti bezpečnosti. Zrejme aj preto sú zákazníci ochotní prekusnúť vyššiu cenu oproti konkurentovi z vlastných radov. Nad pridanou hodnotou v podobe terénnych vlastností ani neuvažujte. Pre jazdu v teréne je Mokka nevhodná a pohon 4x4 sa môže zísť nanajvýš na zasneženej ceste.
Opel Mokka 1,6 CDTI 4x4
rok výroby 2016
PLUSY: + priestranný interiér aj pre vyššie postavy + praktickosť + úsporný a výkonný motor + pohodlný podvozok + dojazd takmer 1 000 km! V tejto triede ojedinelá vec + zásuvka na 230 V + vstavaný nosič na bicykel + otvorenie všetkých okien aj na diaľku + dobre fungujúce adaptívne svetlá |
MÍNUSY: - disproporčný dizajn (úzke a vysoké) - cúvacia kamera má v noci slabé rozlíšenie - výrazne sa nakláňa v zákrutách - cena |
Opel Mokka 1,6 CDTI 4x4 |
rok výroby 2016 |
Motor: |
prepĺňaný vznetový radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1 598 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, priame vstrekovanie Commonrail, vŕtanie x zdvih - 79,7 x 80,1 mm, kompresný pomer 16:1, max. výkon 100 kW (136 k)/ 3500 - 4 000 ot, max. krútiaci moment 320 Nm / 2 000 - 2 250 ot, litrový výkon 62,5 kW (85 k)/ l. Emisná norma EURO VI |
Pohon: |
manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon všetkých štyroch kolies AWD |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu náprava McPherson, vzadu vlečená náprava s torznou priečkou, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy, ABS, EBD, ESC, AEB, elektrický posilňovač riadenia EPS. |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky 7 x 18", |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 278 x 2038 x 1 658 mm, rázvor 2 555 mm, objem batožinového priestoru - 356/785 l, nádrž 56 l, pohotovostná hmotnosť - 1 429 kg , kombinovaná spotreba - 4,5 l/100 km, výkonová hmotnosť 14,29 kg/kW, reálna spotreba (kombinovaná) - 5,3 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 187 km/h, |
Cena: |
základný model Mokka 1,6 (85kW/115k) benzín - 16 790 € základný model Mokka 1,6 CDTI (85kW/115k) 4x4 - 23 590 € testovaný kus - 28 190 € |