Prechod k elektrickej mobilite zjavne nebude taký rýchly, ako by si mnohí priali, predpokladáme preto, že práve v tejto chvíli naplno beží éra elektrifikovaných spaľovacích motorov. Samozrejme v rôznych podobách. Na trhu máme mild-hybridy, plug-in hybridy či klasické hybridy, ktoré prídavnú baterku nabíjajú len vlastnou prevádzkou. Čisto na elektrinu s nimi veľa nenajazdíte, ale s pomocou elektromotora a malej batérie dokážu ušetriť výrazne viac, ako by ste si mysleli.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Peugeot v cenníku označuje 2008 ako Hybrid, pričom ide o model so 48-voltovou batériou a elektromotorom integrovaným do šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Prídavný akumulátor nie je najmenší a skutočne dokáže hýbať autom aj v momentoch, kedy napríklad iné 48-V mild-hybridy nemôžu. Ale o tom viac nižšie v sekcii o motore.

Poďme najprv na dizajn. Najväčšia zmena s modernizáciou prebehla v prednej časti. Zatiaľ čo predfacelift využíval typický znak súčasných Peugeotov, teda tri svetelné pásy vo svetlomete, prepracované auto má tieto tri pásy integrované do nárazníka a plnia funkciu denného svietenia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

LED majú automatický sklon svetiel

Tie sú až na jednu podstatnú vec takmer dokonalé. Perfektný je stretávací režim, ktorý nemá žiadne tmavé miesta. Páčilo sa mi, že Peugeot aj v týchto lacnejších modeloch používa LED s automatickým nastavením výšky. To v tejto triede bežné nie je a z môjho pohľadu je to dosť kľúčové do budúcna. Vieme predsa, ako si motoristi nastavujú svetlá manuálne, po naložení. Väčšinou totiž nijako, kašlú na to. Inak povedané, v 2008 nikoho oslňovať nebudete, pretože sa o tento detail nemusíte starať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Diaľkový režim je v zásade bez chýb, veľmi dobre fungoval aj asistent diaľkových svetiel. Ani raz sa mi nestalo, že by som mal potrebu zasahovať do jeho práce. Takto by to malo fungovať a v porovnaní s autom pred faceliftom došlo k zlepšeniu. Sklamalo ma len, že Peugeot nepovýšil svetlá o matrix funkciu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ak namietate, že sme v príliš nízkom segmente, mali by ste vedieť, že konkurencia niečo také už dokáže. A ak už raz so svetlami tohto typu jazdíte, jednoducho vám už budú chýbať.

Zmenou prešli aj zadné LED svetlá, ktoré už nemajú pásy LED natočené pod uhlom, ale sú takmer vodorovne. Viac zmien ale vzadu nehľadajte, nie je tu ani čo komentovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Šedočierny svet

Ak sa pozriete do cenníka, zistíte, že máte na výber šesť rôznych odtieňov. Háčik je v tom, že ak vynecháte červenú a modrú, tak máte pocit, že Peugeot žije v čiernobielom svete. Je to škoda, pretože tomuto autu by vyslovene sedely výraznejšie farby, napríklad tmavá zelená, žltá či oranžová. Osobne by som si vybral modrý exteriér, v tomto konkrétnom laku 2008 doslova vyzerá ako sivá myška.

Vynikajúci podvozok

Tak ako naposledy, aj tentokrát musím pochváliť podvozok. Napriek tomu, že auto jazdilo na pneumatikách s rozmermi 215/55 R18, auto tvrdšie odskočilo až na tých najväčších priečnych nerovnostiach. Veľkú časť jám a menších priečnych prahov 2008 zvláda veľmi komfortne. Občas máte pocit, že v aute pracujú adaptívne tlmiče, aj keď tu samozrejme nie sú. Inak povedané, na naladenie zavesenia nie je dôvod sťažovať sa.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Páčil sa mi tiež spôsob, ako dizajnéri vyriešili prekrytie prahov. Aj keď som nejazdil v daždi, som si istý, že by som sa o ne pri nastupovaní nezašpinil. Toto má Peugeot vyriešené bez chyby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rezerva za príplatok, ale je

Batožinový priestor je dostatočný, keďže 2008 si nikto nebude kupovať ako sťahovák. Potešil priestor pod dnom kufra, kde je stále miesto na dojazdové koleso. Síce si ho musíte dokúpiť ako príslušenstvo, ale je fajn, že tu tá možnosť stále je.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Peugeot i-cockpit

Ani 2008 nie je výnimka, pokiaľ ide o typickú pozíciu za volantom. Osobne ho nemám veľmi v láske, nedokážem si totiž nájsť vhodnú pozíciu. Obvykle nevidím na spodnú časť displeja pred vodičom a pri nastupovaní sa často udriem o veniec. Niekomu tento typ ergonómie môže vyhovovať, sú však mnohí, ktorí mu neprišli na chuť ani po rokoch. Peugeot tvrdí, že vďaka tomu jeho autá nepotrebujú head-up.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Miesto neho máte vyššie umiestnený digitálny prístrojový panel. Je dobre čitateľný aj pod ostrým slnečným svetlom a navyše si na ňom môžete zobraziť aj navigáciu. Napriek tomu mám pocit, že celkovo mohla byť jeho obrazovka využitá efektívnejšie. Je tu množstvo prázdneho priesotoru, ktorý mohol vyplniť napríklad údaj o teplote chladiacej kvapaliny. To dostanete len v jedinom nastavení, v ďalších ho nehľadajte.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Displej v strede využíva aj klimatizácia, teplotu či zapnutie ventilácie preto musíte ovládať dotykovo. Novinkou je možnosť napríklad hrať hry, keď s autom stojíte na mieste. Peugeot zapracoval aj na jazyku, v minulosti sa zákazníci sťažovali, že je v autách len čeština, dnes už dostanete aj slovenčinu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Pod obrazovkou nájdete pár tlačidiel, napríklad na spustenie plného výkonu klimatizácie či výhrev predného a zadného skla. Nad nimi sú dve kapacitné tlačidlá výhrevu sedadiel, tie sú však nelogicky otočené proti vodičovi a spolujazdcovi, z miesta vodiča na to svoje poriadne ani nevidíte a pri dotyku navyše netušíte, či sa vám ho podarilo zapnúť. Musíte sa vykloniť a skontrolovať to.

Páčila sa mi aj jednoduchšia masážna funkcia sedadla vodiča. Je to len nafukovanie a vyfukovanie bedrovej opierky, ale po dlhšej jazde aj to pomôže. Intenzita je pomerne výrazná, to na okraj, ak by sa niekto sťažoval, že ju nie je cítiť. Nie je však lacná. Stojí 1500 eur a objednať si ju môžete len k výbave GT s alcantarovým čalúnením.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Množstvo asistentov je samozrejmosťou, napríkald adaptívny tempomat som ale nevyužíval. Príliš často brzdí, respektíve rekuperuje oveľa skôr, ako by to robil bežný vodič. Akustická výstraha prekročenia rýchlosti je vcelku nepríjemná (ako skoro každý zvuk v peugeotoch), vypína sa v menu a nie vždy sa mi to chcelo po naštartovaní vyhľadať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Potešili tiež kamerové záznamy. V tomto smere sa Peugeot vyznamenal. Bočné kamery tu nie sú, ale 360-stupňový záber „dopočítajú“ podľa zadnej a prednej kamery. Dôležitá je však kvalita obraz, ktorá sa výrazne zlepšila Za to patrí Peugeotu palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Poďme k motoru. Ide o známy trojvalec s objemom 1,2 litra a preplňovaním, v tomto prípade však už nemá rozvodový remeň v oleji ale reťaz. Spoznáte to tak, že cez nalievací otvor už nevidíte priamo remeň, pretože bol upravený aj tvar samotného hrdla. Ten najväčší problém do budúcnosť tak (dúfajme) našťastie odišiel do zabudnutia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Peugeot i celý koncern Stellantis označuje autá s týmto pohonom ako hybrid. S agregátom je spojená 6-stupňová dvojspojková prevodovka, v ktorej je integrovaný elektromotor. Ten však relatívne slušných 21 kW (29 koní) a 55 Nm. Čo z toho vyplýva? Automobil skutočne dokáže jazdiť a aj sa rozbehnúť výlučne na elektriku. Niekto môže mať tendenciu označovať ho za mild-hybrid kvôli 48-voltovému akumulátoru, ale je fakt že bežné mild-hybridy elektromotory integrované do prevodovky nemajú.

Akumulátor ponúka kapacitu 898 Wh (netto 432 Wh alebo 0,432 kWh). Peugeot naň poskytuje záruku 8 rokov a 160 tisíc km. Obrovským prekvapením je, že tvrdenie automobilky o až 50-percentnom podiele jázd výlučne na elektriku v meste skutočne neklamali. Je to veľmi príjemné prekvapenie, aj keď je nutné dodať, že do celkového času Peugeot samozrejme započítava aj prestoje v križovatkách či kolónach. Jazdil som však pomerne často plynulo, aj tak som sa ale skutočne pohyboval zhruba polovicu času len na batériu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Napríklad pri bežnom dochádzaní do práce z dediny po okreskách a cez mesto som dokázal s autom jazdiť za 4,3 l/100 km. V meste detto. Náš testovací okruh Peugeot zvládol za 4,9 l/100 km, čo je presný údaj, ktorý uvádza aj automobilka.

Elektrický režim spoznáte podľa rýchlomera, ktorý začne ukazovať aktuálne tempo modrou farbou. Deaktivácia trojvalca je totiž celkom slušne maskovaná, jeho naskočenie naopak väčšinou cítite. Sám som sa snažil zistiť, v ktorom režime je to jemnejšie, ale podstatné rozdiely som nezaznamenal. Bolo jedno, či som sa rozbiehal pomalšie alebo naopak svižne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Tento hybrid mi pripomínal benzín-elektrické Toyoty asi spred piatich rokov. Aj tie mali podobne veľký (kapacitne) akumulátor, zvládli asi 2 km na elektriku a prepínanie tiež nebolo absolútne jemné. Na rozdiel od nich však Peugeot využíva jednoduchší 48-V akumulátor, ktorý môže byť v budúcnosti lacnejší na výmenu.

Tak či onak, s touto 2008 je vážne možné jazdiť po meste aj 50 % trasy na elektriku, palubný počítač vás o tom vždy informuje na konci jazdy. Bol som presvedčený, že diaľnica bude pre francúzsky crossover to najhoršie možné prostredie, ale aj tam sa 2008 vyznamenala. Pri jazde z Bratislavy do Piešťan s malou kolónou som pri rýchlosti 110 a od Trnavy 130 km/h zvládol za rovných 5 litrov na 100 kilometrov. Pokiaľ ide o spotrebu, tak pred týmto hybridom dávam konštruktérom palec hore.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rekuperácia si žije vlastným životom

Ak niečo na tomto aute nechápem, je to rekuperácia. Jej intenzitu si totiž nie je možné nastavovať. Uvoľníte pedál akcelerátora a okamžite sa aktivuje, a to pomerne výrzazne. Dokonca tak veľmi, že sa rozsvietia brzdové svetlá a auto výrazne spomaľuje. Lenže nie vždy. Snažil som sa prísť na to, či má na to vplyv radar vpredu (respektíve rozpoznanie auta), maximálna povolená rýchlosť alebo nabitie akumulátora.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Nič z toho sa mi ale nepotvrdilo. Za týždeň jazdenia som na to jednoducho neprišiel. Raz Peugeot rekuperuje intenzívne, inokedy slabšie, niekedy spomaľuje takmer až do zastavenie, inokedy len do 20 km/h a nemalo na to vplyv nič z vyššie uvedeného. To mi vadí, pretože toto chovanie je možné predvídať. Niekedy som stlačením brdzového pedálu rekuperáciu zvýšil, inokedy nie. Skutočne alchýmia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri 90 km/h Peugeot točí 1900 a pri 110 km/h približne 2400 ot./min. A čo zrýchlenie z 80 na 120 km/h? Nezabudol som na to, nameral som údaj 5,8 sekundy, čo veľmi slušný údaj. Auto sa ale pomerne dlho zohrieva. Pri teplote okolo 5 stupňov Celzia nezriedka až 10 km. Je to ale dané tým, že už v priebehu pár sto metrov systém prepol na elektriku a takto často prepínal medzi spaľovákom a elektro. Tým pádom sa trojvalec nemal ako zohriať. Mám pocit, že elektronika by ho mala nechať v chladnejšom počasí naštartovaný do zahriatia a až následne ho vypínanať, ako to majú iné hybridy. Z hľadiska životnosti by to bolo určite lepšie.

Záver

Tento konkrétny Peugeot 2008 je perfektnou alternatívou k iným hybridom. Aj 48-voltová batéria evidentne stačí na to, aby systém v meste výrazne znižil spotrebu. V porovnaní s konkurenciou mi chýbali matrix LED, naopak ale dostanete masážne sedadlo či skvelé kamery. Výber je len na vás. Ak vám nevadí atypický výhľad na „budíky“, budete s touto 2008 jazdiť za menej ako 5 l/100 km.

PLUSY:

+ dizajn exteriéru je jedinečný,

+ mild hybrid jazdiaci na elektriku,

+ super spotreba,

+ veľmi dobré LED svetlá,

+ masážne sedadlo,

+ veľmi dobrá dynamika,

+ možnosť mať rezervu,

+ prekryté prahy,

+ kamerové zobrazenie.

     

MÍNUSY:

- chýba matrix LED režim,

- nelogicky fungujúca rekuperácia,

- dotykové ovládanie na klimatizáciu a výhrev sedadiel,

- posed za volantom.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: malý automobil
Vonkajšie rozmery (mm): 4303 x 1775 x 1550 (výška)
Druh pohonu: spaľovací trojvalec + mild hybrid
Zdvihový objem (ccm): 1199
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 100 (136)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 230
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 8,3
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 4,9 až 5 výrobca, TS test 4,9
Prevodovka: dvojspojková 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1420
Celková hmotnosť (kg): 1790
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 215/55 R18
Rázvor (mm): 2605
Objem nádrže: 44 l
Objem kufra: 434 l
Cena ( Euro ): 32 640