Zatiaľ čo prvá generácia Peugeotu 3008 pripomínala svojim tvarom kompaktné MPV, tá druhá, uvedená na trh v roku 2016, je v zásade bez akýchkoľvek pochybností považovaná za crossover. Dokonca aj svetlá výška je veľmi priaznivá, veď 22 centimetrov vám neponúkne každé auto tohto typu.
To však nie je všetko, keďže niektoré detaily, ako sú napríklad nelakované plasty či prekryté prahy, vás môžu podporiť v myšlienke vybehnúť aj na nespevnenú lesnú cestu. Podobné miesta Peugeot zvláda, ale bez pohonu všetkých kolies, len s funkciou Grip kontrol, to nie je „pravé orechové“.
Grip Control môže pomôcť, ale zázraky nečakajte.
Jedinečnosť sa cení
Ale nepredbiehajme, techniku si necháme nakoniec. Modernizovaná 3008 prišla na trh koncom minulého roka a po vzore aktuálneho dizajnu značky dostala napríklad takzvané „levie pazúry“, ktoré slúžia ako denné ale tiež odbočovacie svetlá. Je to efektné, jedinečné a nemám k tomu žiadne výhrady. Veď koľko je dnes automobiliek, ktoré majú denné svietenie tak podobné, že máte problém ich vôbec odlíšiť? Peugeot je v tomto jedinečný a za to ho chválim.
Levie pazúry ako jedinečný podpis denného svietenia.
V porovnaní s modelom pred modernizáciou prišla 3008 aj s upravenou prednou maskou, ktorá taktiež odkazuje na iné modely značky. Mne sa to páči, vyzerá to zaujímavo, len by sa mi asi nechcelo v lete zakaždým umývať mušky po nejakom nočnom výlete. Pre krásu sa ale trpí, takže s tým treba počítať.
Dizajnovo sa mi to páči, ale nechcel by som to čistiť od mušiek či iného hmyzu.
Stačia aj základné LED
Svetlá sú diódové, v testovanom kúsku však neboli tie najdrahšie full LED Technology ale len základné. Do zákrut vám svietiť nebudú, čo mi ale veľmi nechýbalo. Funkciu vyrezávania v diaľkovom režime totiž nezvládajú ani lepšie svetlá, a tak ich prínos je asi len v automatickej regulácii výšky. Základné LED totiž musíte nastavovať manuálne. Pokiaľ pôjde niekto naložený a nepoužije ten dôležitý otočný ovládač (čo u nás vodiči robia snáď naschvál), bude poriadne oslepovať.
Aj základné LED postačia, obzvlášť ak tie vyššie full LED Technology nedokážu vyrezávať v diaľkovom režime.
Manuálna regulácia sklonu v prípade výkonných LED môže byť problematická
Tak ako tomu bolo po príchode xenónových svetiel, by som zaviedol povinnosť automatickej regulácie výšky aj v prípade všetkých LED. Áno, viem, že 25-wattové xenóny ju tiež nemusia mať, ale podľa mňa by sa im hodila. To však nie je problém len Peugeotu. Výborne však fungovalo prepínanie diaľkových svetiel, ani raz mi nikto neblikol, že by som ho oslepil.
Manuálne nastavenie výšky svetiel môže byť problematické kvôli neochote vodičov nastaviť si svetlomety po zaťažení auta.
Skvele zladený podvozok s kolesami
Modernizovaný model dostal okrem iného aj nové typy kolies. V našom prípade malo testované auto príplatkový Grip Control, s ktorým sa automaticky spájajú 18-palcové disky s názvom Los Angeles. Pneumatiky 225/55 R18 majú stále pomerne slušný bočný profil a taktiež ich šírka je na daný rozmer ešte v poriadku. Prekvapilo ma však, že ak si priplatíte za devätnástky, tak pri zachovaní rovnakého obvodu kolesa konštruktéri použili identické profilové číslo, teda 55, ale šírku len 205 mm. To mi príde dosť málo na také veľké a relatívne ťažké auto.
Zladenie 18-palcových diskov a podvozku s tlmičmi a pružinami je príkladné.
Aj preto nemám proti 18-palcovým kolesám žiadne námietky. Na mojej obľúbenej zákrute sa automobil síce pri „zalomení“ volantu v strede zákruty už chcel šmýkať von, to bolo ale dané zimným obutím a vysokými teplotami nad nulou, okolo 12 až 15 stupňov Celzia. Na ceste s rôznymi dilatáciami podvozok ani vzadu neodskakoval, čo znamená, že sa autorom výborne podarilo zladiť tlmiče a pružíny k daným kolesám a zvyšku auta. K osemnástkam odporúčam na zimu 17-palcové disky a budete spokojní.
Vlečka aj multi-link
Podvozkovo je 3008 rozdelená na dva tábory. Predokolka vzadu samozrejme spolieha na vlečnú nápravu, verzie PHEV (a to aj predokolka) už majú viacprvkové zavesenie. Je to asi dané aj vyššou hmotnosťou zadnej časti, pretože práve pod zadnými sedačkami sú umiestnené akumulátory. S touto verziou som však nejazdil, preto rozdiel v chovaní oboch nápravách neviem zhodnotiť.
Bude vám chýbať 3D displej?
Predpokladám, že vyššie spomínané detaily okolo podvozka mnoho kupujúcich zaujímať nebudú, presuňme sa preto radšej do interiéru. O malom volante a digitálnom displeji nad úrovňou jeho venca už asi ani nemusím nič písať. Nevadí mi to, zvykol som si a potvrdili mi to aj viacerí majitelia. Prakticky tak nepotrebujete head-up displej, sú to tak trochu dve muchy zabité jednou ranou. Digitálny displej nebol v takzvanej 3D verzii a pravdu povediac mi to vôbec nechýbalo. Nie som zástancom rôznych svetelných šou a upútavok a mne ako vodičovi s okuliarmi 3D displej dokonca v niektorých ohľadoch prekážal.
Digitálny displej by si zaslúžil viac možností nastavenia v zobrazení jednotlivých parametrov.
Obmedzené možnosti personalizácie displeja
Samotnému zobrazeniu nemám čo vytknúť, možno len trocha menej možností konfigurácie. Pri jeho veľkosti som tak nejako očakával väčšie okno navigácie alebo zobrazenie viacerých údajov vedľa seba (auto napríklad nedovoľuje mať v jednom okne naraz zvolenú priemernú spotrebu, aktuálnu spotrebu a dojazd). Zbytočná je pre zmenu informácia o čase, respektíve koľko minúť auto stojí s vypnutým motorom v režime Štart-Stop (mimochodom jeho vypnutie je hlboko v menu a deaktivácia niekedy odradí aj tých najviac otrávených vodičov, ktorí sú zvyknutí vypínať ho už pri štarte). V prípade navigácie je rozumnejšie nechať navolené údaje, ktoré bežne využívate a systém tak či tak vždy pred križovatkou zobrazí radenie či odbočenie v predstihu v strede displeja.
Zase to ovládanie klimatizácie
Ako ste si na fotografiách určite všimli, klimatizáciu nie je možné ovládať inak ako len prostredníctvom digitálneho displeja na palubnej doske. Nepotrebujem mať samostatné tlačidlo vnútorného okruhu, oželiem aj samotné tlačidlo zapínania a vypínania klimatizácie, ale aspoň ovládanie teploty by mohlo byť vyriešené obyčajným plastovým otočným ovládačom. Na konci leta som s displejom nemal problém, ako to však bude v zime, to netuším. Aspoň že ovládanie vyhrievania sedadiel ostalo na malej klávesnici, a hlasitosť rádia môžete ovládať obyčajným otočným gombíkom.
Ambientné osvetlenie vás v noci rušiť nebude
Ambientné osvetlenie máte síce len na predných dverách, ale dôležitým faktom ostáva, že sa v noci neodráža v oknách. Mnoho moderných áut má práve tento typ osvetlenia umiestnený tak nešťastne, že vás odrazy v oknách dverí neustále vyrušujú. Za tento detail chválim.
Vedľa páky voliča automatickej prevodovky nájdete tlačidlo systému Grip Control, ktoré vám dovolí vybrať si rôzne jazdné režimy, napríklad piesok, blato či sneh. Systém zmení algoritmus trakčnej kontroly a môže vám pomôcť, zázraky však nečakajte. Stále sa spoliehate len na prednú poháňanú nápravu.
Zázrak pod lakťovou opierkou
Medzi prednými sedadlami objavíte sympatický detail. Je ním obrovská odkladacia schránka ukrytá pod lakťovou opierkou. Je klimatizovaná a bez problémov sa do nej zmestia tri kusy 1,5-litrových fliaš, čo je skutočne úctyhodné. Skvelá vec a opäť pochvala, obzvlášť v rodinnom aute.
Prekryté prahy sú skvelé
Výborné sú tiež sedačky. Aj keď sa tvária tak trochu športovo, sú skôr komfortné. Sedelo sa mi na nich dobre aj na dlhšej trase, so "športovaním" nemajú veľa spoločného. Pri nastupovaní mi často prekážal vystúpený začiatok A-stĺpika, o ktorý som zakopol nohou. Naopak, prekryté prahy sú perfektnou vymoženosťou, ktorá vám nikdy nezašpiní nohavice. A to je super.
Tempomat na volante a bude to fajn
Ešte by som mal jednu pripomienku k interiéru. Veľmi rád používam tempomat. V 3008 je však na samostatnej páčke pod volantom. Dá sa na to zvyknúť, ale ergonomicky výhodnejšie je ovládanie priamo na volante, ideálne podsvietenými tlačidlami. Kľudne by som oželel hlasové ovládanie či skenovanie staníc priamo z volantu a namiesto nich by som bral tempomat.
360-stupňová kamera v tomto aute nie je žiadny zázrak
Keď som auto prebral, systém udržiavania v jazdnom pruhu bol vypnutý. Keď som ho aktivoval, zistil som prečo. Skutočne veľmi nepomáha, skôr výrazne otravuje. Predpokladám, že sa ho budete tiež snažiť vypnúť, len je škoda, že to v menu nie je také jednoduché.
Spomenúť musím aj 360-stupňovú kameru. Aby vám zobrazila pravú i ľavú stranu auta, musíte najprv chvíľu cúvať. Ak k tomu pripočítam veľmi slabý obraz, v noci takmer nepoužiteľný, asi nie je veľa dôvodov si za túto funkciu priplácať. Nové Peugeoty majú kamery s perfektným zobrazením i rozlíšením, v tomto prípade je vidieť, že ide o staršiu techniku.
Bude stačiť trojvalec?
Poďme sa pozrieť aj na motor a jeho prejavy. Ako už naznačil i titulok, pod prednou kapotou pracoval 1,2-litrový preplňovaný trojvalec. Stačí to na takmer 1,5-tonové auto? Alebo aby som bol presnejší, na crossover s pohotovostnou hmotnosťou 1 478 kg? Výkonom určite, ak teda zoberieme do úvahy aj zameranie tohto modelu. Spotrebou však už nie.
Napriek chladeným zvodom sa dosť dlho zohrieva
Ide o trojvalec s modernými chladenými výfukovými zvodmi, filtrom pevných častíc a vnútorným EGR, ktorý využíva posunutie otvorenia nasávacieho ventilu. Chladené zvody by mali pomôcť rýchlejšiemu ohrevu, čo som ale nepostrehol. Mal som naopak dojem, že v porovnaní s iným downsizingovými motormi sa 1.2 Puretech zohrieval na môj vkus príliš dlho. Samozrejme s priamym vstrekovaním je jeho účinnosť vyššia, ale aby sa pri teplote okolo 10 stupňov Celzia dostal 90 stupňov (podľa budíkov) po ôsmich kilometroch, to je skutočne veľa.
Výfukové zvody sú síce chladené vodou, ale pri zohrievaní motora to veľmi nepomáha.
Tento fakt prispieva aj k vyššej spotrebe. Jednoducho na krátkej trase na spotrebu pod 9 l/100 km zabudnite. Náš testovací okruh auto zvládlo s priemerom 7,3 l/100 km a pri diaľničných 130 km/h bralo 8,0 l/100 km. Eko jazda po okreskách dokáže zraziť apetít trojvalca na 5,5 l/100 km, ale to je extrém a moderný diesel by pri podobnom tempe s prehľadom podliezol hranicu štyroch litrov na stovku.
Filter regeneruje pri zaťažení motora
Francúzsky malý motor je celkom tichý. Že ide o trojvalec, zachytí skúsené ucho až po jeho vytočení nad hranicu 3000 ot./min. Dokonca ani na voľnobehu sa nechveje. Regenerácia filtra pevných častíc podľa automobilky prebieha priebežne, vždy pri vyššej záťaži, napríklad pri jazde po diaľnici či do kopca. Vynútená regenerácia je možná len v núdzovom režime, ale k nej by nemalo prakticky dochádzať, keďže teplota výfukových plynov benzínového motora je v porovnaní s naftovými agregátmi výrazne vyššia.
Kedy meniť chladiacu kvapalinu?
V servisnom pláne ma zaujalo niekoľko informácií. Peugeot odporúča kontrolu pH chladiacej kvapaliny po štyroch rokoch alebo 120 tisícoch kilometroch, následne každý rok alebo po 15 000 km, teda počas každoročnej predpísanej prehliadky. Výmena kvapaliny je odporúčaná po 10 rokoch alebo 165 tisíc km. Prvá výmena rozvodového remeňa je naplánovaná po 105 tisíc km alebo šiestich rokoch, následne každých 210 tisíc km alebo 12 rokov. Ale to je len remeň. Celá sada sa mení prvýkrát až po 12 rokoch a 210 tisícoch km. Výmena vzduchového filtra alebo sviečok by mala prebehnúť vždy po 30 tisícoch km alebo každé štyri roky.
Chladiaca kvapalina má tiež svoj výmenný interval.
Ako funguje Aisin?
Spojenie motora s osemstupňovou automatickou prevodovkou Aisin je príkladné. Elektronika nedovolí podtáčanie trojvalca dokonca ani v eko režime. Napríklad pri rýchlosti 90 km/h agregát točí na siedmom prevodovom stupni 1900 ot./min. Môžete tam manuálne zaradiť osmičku, otáčky spadnú na 1600 ot./min., prevodovka však po pár sekundách podradí a to aj na rovine. Pri 110 km/h točí osmička 2000 ot./min. a pri rýchlosti 130 km/h necelých 2400 ot./min. Kto chce jazdiť s čo najnižšími otáčkami napríklad deväťdesiatkou, musí pridať na stovku. Automat preradí zo 7 na 8, následne spomaľte na 90 km/h a prevodovka tam až v tej chvíli nechá osmičku až do spomalenia.
Plachtenie niekedy neplachtí
Na moderné automaty schopné plachtiť som si zvykol pomerne rýchlo. Auto dokáže vďaka tomuto systému prejsť desiatky až stovky metrov na voľnobehu s minimálnou spotrebou. Peugeot 3008 to však s veľkým nadšením nerobil. Okrem toho, že musíte Eco režim aktivovať po každom štarte, tak stačilo aj malé klesanie, aby auto okamžite premostilo pohonnú jednotku s prevodovkou a začalo brzdiť motorom. A to väčšinou vo chvíli, keď na ceste neboli žiadne rýchlostné obmedzenia. Nechápem prečo. Veď ak chcem začať brzdiť motorom, stačilo by predsa ťuknúť do páčky pod volantom. Francúzi to ale vymysleli (zrejme kvôli bezpečnosti) trochu inak.
Záver
Čo dodať nakoniec? Peugeot 3008 vyzerá vďaka modernizácii stále dobre a s automatickou prevodovkou aj príjemne jazdí. Má skvelý podvozok, priestranný interiér, len ten motor. V meste bude lepšou voľbou ako diesel, ale či je práve 1.2 Puretech ideálom do mesta, to si netrúfam tvrdiť. Asi by som preto v tomto aute nakoniec zvolil diesel, ktorý bude mať vyššiu prevádzkovú efektivitu a v rovnakom prevedení je drahší len o 2000 eur. Tento trojvalec by som skôr nechal pre menšiu 2008.
Typ karosérie: | crossover |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia stredná |
Vonkajšie rozmery: | 4447 x 1841 x 1620 |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový |
Zdvihový objem (ccm): | 1199 |
Počet valcov / ventilov: | 3/12 |
Maximálny výkon (kW/k): | 96 (130) pri 5500 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 230 Nm pri 1750 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 188 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 9,7 |
Spotreba kombinovaná (l/100 km): | 6,5 až 7,8 (výrobca), 7,3 (Topspeed okruh) |
Prevodovka: | 8-stupňová automatická s hydromeničom |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1478 |
Celková hmotnosť (kg): | 1940 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 225/55 R18 |
Rozchod (p/z), rázvor (mm): | vpredu 1579, vzadu 1587, rázvor 2675 |
Objem nádrže (l): | 53 |
Objem kufra (l): | 919 až 1861 |
Cena ( Eur ): | 31 690 |
PLUSY: + LED svetlá; + prekryté prahy; + obrovská priehradka pod lakťovou opierkou; + prevodovka nepodtáča motor; + ambientné osvetlenie sa neodráža v oknách; + skvelo zladený podvozok; + pohodlné sedadlá. |
MÍNUSY: - manuálne nastavenie výšky svetiel; - málo personalizácie digitálneho displeja; - vyššia spotreba; - ovládanie klimatizácie len cez displej; - slabá 360-stupňová kamera. |
Peugeot 3008 1.2 Puretech 96 kW A8 Allure Pack |
Seat Ateca 1.5 TSI 110 kW A7 XP Family |
|
základný model | 26 390 € (3008 1,2 Puretech 96 kW M6 Active Pack) |
19 490 € (Ateca 1,0 TSI 81 kW M6 Reference Family) |
adekvátny model | 31 690 € (3008 1,2 Puretech 96 kW A8 Allure Pack) |
28 120 € (Ateca 1,5 TSI 110 kW A7 XP Family) |
adekvátna výbava | vyhrievané sedadlá, zatmavené zadné sklá, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat, bezkľúčový vstup, LED svetlá, 18-palcové disky, navigácia, DAB, 360 kamera s PDC vpredu a vzadu, parkovací asistent, elektrický kufor, digitálny displej | v sérii: LED svetlá, 18-palcové disky, DAB, bezkľúčový vstup, PDC vzadu, tempomat, automatická dvojzónová klíma, zatmavené zadné sklá, vyhrievané predné sedadlá a volant, parkovací asistent s PDC vpredu a vzadu, kamera vzadu za príplatok: elektrický kufor 353 €, digitálny displej 393 € |
výsledná cena | 33 290 € | 28 866 € |
Nissan Qashqai 1.33 DIGT 116 kW CVT Tekna |
Kia Sportage 1.6 TGDI 130 kW A7 Platinum |
|
základný model | 22 990 € (Qashqai 1.3 DIGT 103 kW M6 Visia) |
19 590 € (Sportage 1.6 GDI 97 kW M6 Silver) |
adekvátny model | 33 690 € (Qashqai 1.33 DIGT 116 kW CVT Tekna) |
29 290 € (Sportage 1.6 TGDI 130 kW A7 Platinum) |
adekvátna výbava | v sérii: HUD, 19-palcové disky, adaptívne LED svetlá, adaptívny tempomat, digitálny displej, navigácia, zadné PDCa predné PDC, Automatická dvojzónová klimatizácia, 360 kamera, zatmavené zadné sklá za príplatok: balík s vyhrievanými prednými sedadlami a volantom 700 € |
v sérii: 360 kamera, 19-palcové disky, navigácia, bezkľúčový vstup, zatmavené zadné sklá, PDC vpredu a vzadu, LED svetlá, vyhrievané predné a zadné sedadlá a volant, dvojzónová automatická klíma, tempomat, DAB |
výsledná cena | 34 390 € | 29 290 € |