Test Peugeot 3008 GT

3008-ka dospela a z neforemného crossoveru sa stalo svalnaté SUV

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajn je silnou zbraňou. Najmä vo vnútri.

Nová 3008 zaujme už na prvý pohľad vydareným dizajnom. Najmä, ak ju porovnáme s predošlou vyslovene škaredou generáciou. Auto dostalo svalnatý výzor a nezameniteľný výraz. Ak si však myslíte, že toto je veľká zmena, počkajte, kým si sadnete dnu. Interiér je totiž jednoznačne vec, ktorou budete ohurovať kamarátov, ak si 3008 kúpite. Poznám dokonca zarytých odporcov Peugeotu, ktorí boli interiérom tak očarení, že boli ochotní uvažovať o kúpe tohto auta. A to veľmi seriózne. Musím uznať, že sa im ani nečudujem. Interiér 3008 sa dizajnérom naozaj vydaril. Do veľkej miery evokuje lietadlo, aspoň u nás nepilotov. Doslova obklopuje vodiča aj spolujazdca a prináša niekoľko prvkov dotiahnutých do lepšej užívateľskej kvality.

Napríklad i-cockpit v 308 znamenal, že zo stredového panela prístrojovej dosky zmizli takmer všetky tlačidlá. Je to síce veľmi pekné, ale nepraktické riešenie. Znamenalo totiž ovládanie všetkého, vrátane prístupu do jednotlivých sekcií ako klimatizácia, rádio, alebo navigácia cez dotykovú obrazovku. To v praxi znamenalo horšiu ovládateľnosť za jazdy, keďže najmä na rozbitej ceste iba zriedka trafíte na správne miesto na dotykovej obrazovke na prvý raz. Peugeot v tomto prípade vypočul výčitky a vrátil na prístrojovú dosku mechanické tlačidlá pre rýchlu voľbu jednotlivých sekcií v menu infotainmentu. Dizajnéri to dokonca zvládli veľmi štýlovo, čo podporuje dobrý pocit z interiéru. Škoda len, že sa medzi ne nedostala aj deaktivácia otravného štart/stop systému. Ak vám záleží na motore vášho auta, tak budete musieť tento systém vypínať zdĺhavým preklikávaním cez menu informačného systému po každom naštartovaní.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Ďalším pre Peugeot typickým prvkom je malý volant a prístrojový panel posunutý čo najvyššie. Klasické prístroje v tomto prípade nahradil displej s veľmi dobrou grafikou. Musím priznať, že mne osobne sa toto riešenie páči a dáva mi oveľa väčší zmysel ako použitie "štítkového" head up displeja. Vodič má totiž iba dva body, kam musí preostriť (namiesto troch v prípade štítkového head up displeja) a všetky dôležité informácie má stále v zornom poli. Treba však dodať, že ani v 3008 si úplne všetky postavy nenájdu tú správnu polohu. Veľmi kvitujem aj malý volant skosený aj zhora aj zdola. Veľmi dobre sa s ním pracuje a doslova núti vodiča držať volant v správnej polohe. Supermani s jednou rukou na dvanástke majú v tomto prípade smolu. Namiesto budíkov totiž uvidia iba svoju ruku. 

Nemenej zaujímavým ovládacím prvkom je v 3008 aj joystick na ovládanie automatickej prevodovky. Pôsobí veľmi futuristicky a laikom pripomína knipel na ovládanie lietadla. Zaujímavosťou pritom je, že Peugeot 3008 s automatickou prevodovkou už neponúka možnosť manuálneho radenia pomocou páky (v tomto prípade joysticku). Ak chcete radiť manuálne, môžete tak urobiť iba pomocou páčok pod volantom. Tie sú dobre tvarované a namontované na pevno na stĺpiku riadenia, takže vám to určite nebude vadiť. Nuž a čo nás v testovanom aute vyslovene potešilo, boli veľmi dobre tvarované sedadlá. Škoda len, že to platí iba pre predných pasažierov. Zadné sedadlá totiž majú pomerne krátky sedák a hoci ponúknu dostatok priestoru na hlavu aj kolená, na dlhé cestovanie to nebude. Vysoká podlaha, ktorá zrejme počíta s umiestnením batérií pre hybridnú verziu, totiž znamená, že sa dospelému človeku nohy (chodidlá) nezmestia pod predné sedadlo. Tento detail robí z cestovania na zadných sedadlách pomerne nepríjemnú záležitosť.

Test Peugeot 3008 GT

Interiér je najväčšou bombou 3008

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Znamená GT športovosť?

Verzia GT by podobne ako v prípade Peugeotu 308 GT mohla znamenať športovú verziu. V prípade 3008 je to však iba naoko. 3008 GT totiž dostanete iba s motorom 2,0 BlueHDi a 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Športový model so silným dízlom na prvý pohľad nie je vôbec zlá predstava. Práve naopak, dáva zmysel. Dvojlitrový dízel ponúka slušných 133 kW (180 k) pri 3 750 ot/min a 400 Nm pri 2 000 ot/min. Na papieri naozaj výborné čísla. Lenže! Sú tu dva faktory, ktoré hrajú proti motoru. Prvým je pohotovostná hmotnosť verzie GT až 1 640 kg a druhým a hlavným faktorom je prevodovka. 6-stupňový automat je prosto pomalý. Či už pri prudkej akcelerácii, alebo na výjazdoch zo zákrut. Ja viem, bavíme sa o rodinnom SUV, tak načo športovosť. Uznávam, ale načo potom to označenie? To už sme naozaj v dobe, keď každý chce byť tak trochu oklamaný a stačí dobre vyzerať? Mimochodom, väčšinu majiteľov, ktorí sa rozhodnú pre SUV, bude aj tak zaujímať viac spotreba ako športovosť. Ako si teda poradila 3008 s našou tradičnou testovacou trasou? Zvládla ju za rovných 7,0 l/ 100 km.

Test Peugeot 3008 GT

Dvojfarebné lakovanie sluší aj 3008

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ani športový ani komfortný

Najväčšou achillovou pätou 3008 v mojich očiach je podvozok. Jeho problémom je, že nie je ani športový ani komfortný a pritom si z oboch berie to horšie. Je totiž až nepríjemne tvrdý pri prejazde nerovností a napríklad na typickej slovenskej panelovej ceste budete vyslovene trpieť. Poviete si, že to je daň za to, že mám "športovú" verziu. Lenže v prvej zákrute zistíte, že sa auto až nepríjemne nakláňa. Navyše poriadne cítite, že má vysoko ťažisko. Takže podvozok je zároveň tuhý aj mäkký, no v tej horšej kombinácii. Najhoršie na tom je, že verzia GT má rovnaký podvozok ako všetky bežné verzie. Ak sa teda aj rozhodnete, že vaše SUV nemusí byť za každú cenu športové, skončíte rovnako. Jediné, čo vám pridá trochu komfortu sú 18", prípadne 17" disky kolies namiesto 19" vo verzii GT.

Test Peugeot 3008 GT

Nepresvedčivý podvozok kazí dobrý dojem

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

SUV bez pohonu 4x4

Peugeot sa v prípade 3008 rozhodol veci nekomplikovať a prišiel iba s pohonom predných kolies. Či je to správne, alebo nie, posúďte sami. Je síce jasné, že iba veľmi malé percento z obrovského množstva dnes predaných SUV sa reálne niekedy dostane mimo spevnej cesty. No pohon všetkých kolies nie je iba o zdolávaní ťažkých terénnych nástrah. Dodá vám viac istoty aj na zasnežených cestách. Najmä, ak bývate v kopci, alebo sa vyberiete na lyžovačku. Peugeot však pozná svojich zákazníkov a tvrdí, že tým náročnejším bude stačiť systém Grip Control. O čo ide? Peugeot tento systém prezentuje ako optimalizované riadenie trakcie. V podstate ide o rôzne režimy trakčnej kontroly, ktoré podľa povrchu, na ktorom jazdíte, umožnia jemný preklz predných kolies a zároveň by mali zabrániť tomu, aby hrabalo iba jedno koleso. Jeho účinnosť sme nemali možnosť vyskúšať, no vyzerá to, že sa zaň oplatí priplatiť. Pri verzii GT je príplatok za Grip Control iba 410 € a dostanete s nim aj asistent zjazdu z kopca a 18" pneumatiky určené do blata snehu, ktoré zabezpečia lepšiu trakciu na nespevnenom povrchu. Mimochodom, v roku 2019 príde aj verzia 4x4, no nebude to klasická štvorkolka, ale hybrid, ktorého zadné kolesá bude poháňať elektromotor.

Test Peugeot 3008 GT

Šikovné vychytávky

Peugeot 3008 prináša okrem výrazného wau efektu v interiéri aj niekoľko zaujímavých prvkov vo výbave. Osobne ma prekvapili hneď drevené dekoračné lišty na dverách a prístrojovej doske. Už po prvom kontakte som si hovoril, že vyzerajú naozaj dôveryhodne. Keď som sa neskôr dočítal, že ide o skutočné drevo, nemal som dôvod neveriť. Veľmi praktická je napríklad obrovská schránka v lakťovej opierke. Pohodlne do nej vložíte dve dvojlitrové fľaše a ešte pár drobností. Výrazným plusom je, že je chladená. Veľmi praktickým detailom sú ale aj stierače Magic Wash. Majú totiž ostrekovače integrované do ramienok stierača, čo znamená, že sa voda dostane vždy priamo pred stierač. Viem, Mercedes má podobné stierače už  niekoľko desaťročí, no je dobré vidieť, že sa tieto nápady postupne dostávajú aj do dostupnejších áut. V aute nechýba ani 220 V zásuvka, či spoľahlivé otváranie piatych dverí podkopnutím. Osobne ma potešil aj dobre odladený adaptívny tempomat, na ktorom vidieť, že sa automobilka snaží stále zlepšovať svoje asistenčné systémy. Spolu so systémom na sledovanie dopravných značiek dokonca dáva vodičovi možnosť jedným klikom prenastaviť rýchlosť adaptívneho tempomatu na aktuálnu maximálnu povolenú rýchlosť. Naopak, sklamaním bol príplatkový audiosystém Focal, ktorého zvuk patrí iba k slabšiemu priemeru.

Test Peugeot 3008 GT

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Záver

Peugeot 3008 si iste nájde svojich fanúšikov. Ponúka totiž dobre spracovaný a tvarovo veľmi vydarený interiér a naozaj veľkú svetlú výšku na boj s obrubníkmi. Nechýba ani pár dobrých nápadov. Má teda veľké šance u emocionálnych kupcov. Keď však pominie wau efekt, zistíte, že jeho najväčšou slabinou je zle odladený podvozok a málo miesta na chodidlá zadných pasažierov. A to už sú dobré dôvody, prečo sa ísť pozrieť aj ku konkurencii. Najmä, keď je v tejto triede konkurentov neúrekom.

Peugeot 3008 GT

Rok výroby 2017

Cenník Peugeot 3008 platný na Slovensku

PLUSY:

+ vydarený dizajn,
+ nádherný interiér vás prinúti mu pár chýb odpustiť,
+ relatívne veľké pádla pod volantom. Majú pevnú pozíciu,
+ malý volant,
+ skutočné drevo,
+ mechanické ovládače pre prístup k základným funkciám infotainmentu,
+ ostrekovače na stieračoch,
+ 220 V zásuvka,
+ do chladenej schránky v lakťovej opierke sa zmestia dve 2l fľaše,

+ adaptívny tempomat dá možnosť automaticky nastaviť na maximálnu povolenú rýchlosť,

+ rovná podlaha vzadu bez tunela,

+ svetlá výška 219 mm,

+ v ponuke je aj elektricky poháňaná kolobežka e-Kick s dockom na dobíjanie do kufra,

+ po sklopení spolujazdcovho sedadla môže previezť 3 m dlhé predmety.
 


 


 

     

MÍNUSY:

- zle naladený podvozok: v zákrutách nepríjemne mäkký a veľmi sa nakláňa, no na nerovnostiach nepríjemne tvrdý,
- neponúka možnosť pohonu 4x4,
- pomalá prevodovka kazí dojem z dynamiky auta,
- Štart/stop treba po každom naštartovaní deaktivovať zdĺhavo cez menu,
- málo miesta na chodidlá vzadu,

- krátky sedák na zadných sedadlách,

- zvuky upozornení,

- verzia GT iba s dízlom a automatom,

- verzia GT neponúkne športovejší podvozok,

- vysoká pohotovostná hmotnosť,

- umelý zvuk motora,

- iba priemerné príplatkové audio Focal.
 

 

 

 


 

 

Peugeot 3008 GT 2,0 BlueHDi

rok výroby 2017
Hnací agregát:

Prepĺňaný vznetový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva , objem 1 997cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, max. výkon 133 kW (180 k) / 3 750 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2 000 ot, litrový výkon 66 kW (90 k) / l.

Pohon: 6-automatická prevodovka, pohon predných kolies
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, torzná zadná náprava,  elektronické systémy podvozka: ABS, TC, EBD, EBA, ESC.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 19", pneu 235/50 R19
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 447 x 1 841 x 1 620 mm, rázvor 2 675 mm, svetlá výška 219 mm, objem kufra - 520 / 1 482 l, pohotovostná hmotnosť - 1 640 kg, kombinovaná spotreba - 4,8 l/100 km (reálna 7,0 l/100 km), výkonová hmotnosť 12,3 kg/kW, objem palivovej nádrže 53 l

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 211 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,9 s

Cena:

Základný model - 19 990 €
Základná verzia GT - 34 890 €
Testovaná verzia  - 39 110 €

 
Peugeot 3008 GT
132 kW A6
Nissan Qashqai 1,6 dCi
96 kW CVT TEKNA
základný model
19 990 €
(3008 1,2 96 kW M6 ACCESS)
18 800 €
(Qashqai 1,2 DIG-T 85 kW VISIA M6)
adekvátny model
34 890 €
(3008 GT 132 kW A6)
31 880 €
(Qashqai 1,6 dCi 96 kW CVT TEKNA)
adekvátna výbava
alarm, vyhrievané čelné sklo, automatické otváranie batožinových dverí, HiFi Focal, elektricky nastaviteľné vodičovo sedadlo s masážou, vyhrievané predné sedadlá, predné a zadné PDC, 19-palcové disky, adaptívny tempomat, zadná kamera, bezkľúčový vstup do vozidla, automatická dvojzónová klimatizácia, 3D navigácia, LED svetlomety
v sérii: navigácia, predné a zadné PDC, parkovací asistent, bi-LED svetlomety, 19-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, vyhrievané predné sedadlá, 360-stupňová kamera

za príplatok: vyhrievané čelné sklo 220 €, 
výsledná cena
39 110 €
32 080 €
 
Seat Ateca 2,0 TDI
140 kW A7 4DRIVE XCELLENCE
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D
129 kW A6 REVOLUTION
základný model
16 990 €
(Ateca 1,0 TSI 85 kW M6 REFERENCE)
22 900 €
(CX-5 2,0 Skyactiv-G 121 kW M6 EMOTION)
adekvátny model
31 600 €
(Ateca 2,0 TDI 140 kW 4DRIVE XCELLENCE A7)
35 100 €
(CX-5 2,2 Skyactiv-D 129 kW A6 REVOLUTION)
adekvátna výbava
v sérii: LED svetlomety, 18-palcové disky, bezkľúčový vstup, dvojzónová automatická klimatizácia, PDC vzadu, tempomat, zadná kamera

za príplatok: 19-palcové disky 747 €, adaptívny tempomat 171 €, alarm 237 €, bezdotykové otváranie batožinových dverí 464 €, navigácia 1 738 €, 8-palcový displej 458 €, Sound System 276 €, vyhrievané čelné sklo 171 €, vyhrievané predné sedadlá 475 €
v sérii: vyhrievané predné sedadlá, Head-Up displej, zadná kamera, audiosystém BOSE, bezkľúčový vstup, 19-palcové disky, digitálne rádio, adaptívne LED svetlomety, predné a zadné PDC, vyhrievaný volant, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: navigácia 500 €
výsledná cena
35 862 €
35 600 €
 
VW Tiguan 2,0 TDI
140 kW 4 MOTION A7 HIGHLINE
Kia Sportage 2.0 CRDi
136 kW 4WD A6 GT LINE
základný model
22 530 €
(Tiguan 1,4 TSI 92 kW M6 TRENDLINE)
19 990 €
(Sportage 1,6 Gdi 97 KW M6 SILVER)
adekvátny model
38 960 €
(Tiguan 2,0 TDI 140 kW 4 MOTION A7 HIGHLINE)
35 390 €
(Sportage 2.0 CRDi 136 kW 4WD A6 GT LINE)
adekvátna výbava
v sérii: automatická 3-zónová klimatizácia, PDC vpredu a vzadu, adaptívny tempomat, asistent zachovania jazdného pruhu, alarm, 18-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá, Active Info Display, LED svetlomety

za príplatok: 19-palcové disky 615 €, bezkľúčový vstup 349 €, elektrické otváranie a zatváranie batožinových dverí 370 €, masážne vodičovo sedadlo 230 €, navigácia 769 €, Soundsystem DYNAUDIO s dojazdovou rezervou 192 € + 647 €, vyhrievané čelné sklo s BT handsfree 420 € + 311 €
v sérii: alarm, 19-palcové disky, bi-xenónové svetlomety, vyhrievanie predné skla v oblasti stieračov, PDC vpredu a vzadu, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru, tempomat, automatická dvojzónová klimatizácia, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, ventilované predné sedadlá, vyhrievané predné a zadné sedadlá, vyhrievaný volant, bezkľúčový vstup, JBL audiosystém, zadná kamera, navigácia s 8-palcovou obrazovkou
výsledná cena
42 863 €
35 390 €