Napriek tomu, že nikdy nepatrili k najvýkonnejším spomedzi konkurencie, od predstavenia modelu 205 GTi sa Peugeotu podarilo predať viac než 800 000 ostrejších športových verzií. To jasne dokazuje, ich obľúbenosť medzi ľuďmi, ktorí majú volant a zákruty radšej, než len pedál plynu a zrýchlenie v priamke.
Na 100 km/h zrýchli o 0,3 s skôr než tvrdí výrobca
Ani neviem, kde s opisom jazdných vlastností Peugeotu 308 GTi začať. Má viacero špecifík, ktoré som doposiaľ buď na žiadnom aute nezažil a ak niektoré áno, určite neboli tak markantné ako v tomto prípade. Začnem zrýchlením na stovku. Výrobca udáva rovných 6 sekúnd. Zmeral som to pre istotu 3x, pretože sa mi viackrát podarilo dosiahnuť čas o nezanedbateľné desatiny sekundy skôr. Vo videoteste nakoniec uvádzame hodnotu 5,68 sekundy. Peugeot 308 GTi sa tak stáva snáď prvým (možno druhým) autom, ktoré sme dokázali dostať na stovku o poznanie skôr, než určil výrobca. Nehovoriac o tom, že pri takmer 29 000 km, ktoré mal v čase nášho testu najazdené, po zlom zaobchádzaní novinárov predo mnou tu celkom znateľne šmýkala spojka!
Je pretáčavejší než mnohé zadokolky
Pretáčavosť auta je vlastnosť podvozka, ktorú sa už desaťročia snažia konštruktéri mnohými nastaveniami potláčať. Pre neskúseného vodiča je totiž mimoriadne nebezpečná. Okrem toho, že auto sa dá považovať za zákerné, tento šmyk je oveľa ťažšie zvládnuteľný než nedotáčavý a v neposlednom rade, keď už dôjde na to, že náraz je nevyhnutný, je nepochybne lepšie búrať predkom auta, nie dverami. Rozdiel v deformačných zónach je desaťnásobný. Pretáčavosť je v prípade predokoliek mimoriadne ojedinelý jav, keďže viac než polovicu hmotnosti majú na prednej náprave. Tieto autá sú prirodzene nedotáčavé a niektorým výrobcom sa podarí priblížiť sa k neutrálnemu správaniu. Aj Peugeot 308 GTi je neutrálny. No len kým neprídu zlé povrchy. V koľajach, tak typických pre Slovensko a Česko, ho treba neustále naháňať, je v nich nervózny a dosť poskakuje, no hlavne je zákerný. Vždy, keď pri rýchlejšej jazde v zákrute prudšie uberiete plyn, jednoduchá zadná náprava hneď ide do pretáčavého šmyku - prosto ustrelí. Samozrejme, túto zákernosť mimoriadne rýchlo krotí stabilizačný systém. No v Peugeote 308 GTi môžete ESC kompletne vypnúť. Ako vravím, bežný vodič túto vlastnosť auta neocení, naopak, vystraší ho. Ale Peugeot 308 GTi nie je auto pre bežného vodiča. Je pre fajnšmekra. Nie pre pózera, ktorý chce dvojfarebné auto, hlučný výfuk, či auto s najvýkonnejším motorom objemu 1,6 litra. Peugeot 308 GTi potrebuje majstra volantu a majster volantu potrebuje Peugeot 308 GTi. Zadná náprava, samozrejme, neustrelí pri každom ubratí v každej zákrute. To by bolo šialené. No keď sa ide hrana, je to veľmi pravdepodobné a rádius zákruty na to (podľa toho, čo som zistil) nemá vplyv. Peugeot 308 GTi dokáže mať rovnako veľký pretáčavý šmyk v ostrej zákrute, či vracáku pri tempe 50-60 km/h, ale aj v tempe slušne nad 100 km/h v tiahlej zákrute. Až si hovorím, že dostať ho v tempe nad 150 niekde na okruhu by sa už asi ani mne nepáčilo... No spomínam si, že podobne, aj keď menej intenzívne, sa správal pred troma rokmi testovaný Peugeot 208 GTi. Prosto, s ostrými Peugeotmi môže byť ohromná zábava. Rovnako ako s ohňom. Jednoducho treba vedieť, čo si môžete dovoliť! :)
Stabilizácia poslúcha na plyn - skvelé
Pežoťáci tvrdia, že podvozok v oddelení Peugeot Sport pre toto auto špeciálne nastavovali s pomocou špičkových pretekárov. Niet pochýb o tom, že ich vďaka pestrým aktivitám v motoršporte majú neúrekom. Preto ma už v prvý deň veľmi zarazilo, ako skoro a intenzívne pri priblížení sa k limitu stabilizácia zasahuje. Doslova šialene a hrozne ma to frustrovalo. Až som potom raz, celý zúfalý, v čase jej zásahu stúpil na plyn bez toho, aby som mohol očakávať, že sa čokoľvek udeje. Prosto zúfalý krok. Na môj šok som zistil, že aj pri plne zapnutej stabilizácii auto poslúcha na plyn. To znamená, že zásah ESC je pri pridaní plynu prerušený, no v momente keď plyn povolíte, stabilizácia znova zaberá. Nič podobné som na žiadnom aute nezažil a neviem o tom, že by to niektoré malo. Pravidelne to skúšame v škole šmyku a kým auto nie je aspoň v športovom režime s deaktivovanou trakčnou kontrolou, plyn je počas zásahu stabilizácie z bezpečnostných dôvodov odpojený.
Budíky proti sebe a zle ciachované - prečo preboha prečo?!
Ak existuje značka, ktorá si doslova vyžíva v principiálnej originalite, je ňou nepochybne Peugeot a vlastne celý koncern PSA. Frantíci si doslova dajú záležať urobiť veci naschvál inak, ako ich majú ostatní výrobcovia. Často to však nie je vôbec sranda a je to kontraproduktívne. Typ 308 II. generácie má niekoľko takých riešení, ktorých vyvrcholením sú budíky s ručičkami v pohybe oproti sebe. Normálne z toho idú oči do X, keď chcete v dynamike čítať oba údaje naraz, tak ako sa to bežne na iných autách dá. Nehovoriac o tom, že aj ciachovanie rýchlomera je "iné". V tomto prípade tomu rozumiem, pretože MPR povolené vo väčšine Európy na úrovni 50/90/130 km/h čítate aj s číslom. No keďže 95 % áut má krok po 20 km/h urobený na párne čísla, Peugeot z toho znova vychádza divný...
Hodnotenie II. generácie typu 308 v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti dopadlo podľa EuroNCAP v roku 2013 veľmi dobre.
Podobne, ako mnohé iné značky dnes, má aj Peugeot v ponuke k najostrejšiemu modelu GTi alternatívu. Vlastne dve s označením 308 GT, ktoré môžete mať s max. výkonom 205 k s rovnako veľkým motorom 1,6 THP, alebo 180 koňovým 2,0 HDi. No jedine GTi je pravý produkt oddelenia Peugeot Sport, má samosvor, vypínateľnú stabilizáciu a ohromne dobré predné športovo-komfortné sedadlá. Samozrejme, hlavným ťahákom auta je motor. Ani nie tak maximálnym výkonom, pretože medzi konkurenciou je 308 GTi najslabšie auto, keďže v PSA sa rozhodli, že nič väčšie na benzín robiť nebudú. 1,6 THP od Peugeot Sport dá 199 kW pri 6000 ot a až 330 Nm v nádhernom rozsahu 1900 - 6000 ot. Nevýhoda je to teda len na papieri. Ak si však dáte správne údaje do súvisu, zistíte, že Peugeot 308 GTi na tom s dynamikou vôbec nemusí byť zle. Pri pohotovostnej hmotnosti 1320 kg je jedným z najľahších áut v triede a vďaka nej má ozaj zaujímavú výkonovú hmotnosť 6,63 kg/kW. Ako uvádzam vyššie, auto zrýchli na stovku reálne skôr než uvádza výrobca a vďaka až 380 mm 4-piestikovým brzdám Alcon z dvoch materiálov pre hmotnosť zastavuje nielen ohromne dobre, ale neobjavil som ani problém s únavou. Aj keď iste, na okruh, či uzavretú trať som sa nedostal...
Verdikt pre Peugeot 308 GTi
Pri prvom kontakte s týmto konkrétnym kúskom sa každý hneď zaujímal o dvojfarebnosť. Všetci boli nadšení z toho, že sa nejedná o fóliu, ale lakovanie. Pri cenovke cca 30 000 € je však 1550 € za túto štýlovú vec vcelku dosť. Po tejto informácii prvé nadšenie mierne klesne. No zásadne sa zhorší po tom, čo ľudia zistia, z akého malého motora prichádza ten výkon a krútiaci moment. Veď maximálny pretlak turba je tu až 2,3 atmosféry. Viacerých som upokojoval tým, že tento motor má kované vnútornosti a navyše špeciálne ošetrené najviac namáhané časti nielen motora, ale aj prevodovky, aby tieto komponenty zvládli túto záťaž aj dlhodobo... No litrový výkon 168 k viacerých stavia do neistoty. Argumentujem dvojlitrom od AMG, ktorý má litrový výkon 190 k a oni zas, či viem, ako často sú tie motory v servise... :( Peugeot 308 GTi má viacero nedostatkov, ktoré sú zhrnuté dolu v prehľadnej tabuľke plusov a mínusov. No to, čo v nej nie je a vidíte to vo videoteste, je tá ohromná zábava, ktorú šikovnému vodičovi dokáže dať. Asi najväčšia, akú v tejto kategórií áut poznám. A to je najviac! Tieto autá si predsa kupujeme pre zážitky, pre výzvy a pre pôžitok z jazdy. Nielen pre strohé technické parametre, nie?
Peugeot 308 GTi T9 1,6 THP 270 k
rok výroby 2016
PLUSY: |
MÍNUSY: - nepresné radenie, |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
Na 308 GTI som sa tešil ako malé dieťa na Vianoce. A to aj napriek tomu, že som pred tým nemal veľa skúseností s ostrými Peugeotmi. Hot hatche od Renaultu ma však naladili na francúzske športové hatchbacky natoľko, že som automaticky očakával, že 308 GTI sa bude chcieť vyrovnať poslednému Meganu RS a Peugeot postaví niečo podobne ostré. Výsledok? Musím priznať, že po jazde s 308 GTI som mal zmiešané pocity. Na jednej strane vyzerá výborne a je skutočne rýchly. Má veľmi dobre naladený motor s lineárnym priebehom, ktorý ide veľmi rád do otáčok. Má výborné a extrémne presné riadenie. Dokonca tak presné, že som párkrát zatočil viac ako bolo treba, kým som si zvykol. Nuž a celé nadšenie dokresľuje výborný podvozok, vďaka čomu je auto krásne ovládateľné a hravé. Na druhej strane je tu príliš mäkká spojka, nie úplne presná prevodovka s dlhými dráhami a umelý zvuk motora. Peugeot 308 GTI je výborný hot hatch, ale tak drsný ako som čakal.
Nové GTI je naozaj výbušné auto. Hravé, mrštné, proste niečo, čo by človek od Peugeotu po rokoch produkcie „bežných áut“ (ak nerátam RCZ) ani nečakal. Zvukový prejav je síce utlmený, to však radosti za volantom vôbec nevadí. Silnou stránkou sú tiež brzdy, ktoré sú nesmierne ochotné spomaľovať 308-mičku z hociakej rýchlosti. Škoda len výmyslov ala Peugeot, ako ovládanie takmer všetkých funkcií infotainmentu a klímy cez dotykový displej alebo opačne orientovaný otáčkomer. Dvojfarebné lakovanie je určite zaujímavým riešením miesto fólie, avšak v niektorých miestach ako pri tesneniach dverí batožinového priestoru sa dvojnásobná vrstva farby podpísala na jej vydratí od tesniacej gumy. S tým tak mohli dizajnéri trochu počítať.