Musím sa na sebe smiať

O estetike a rodinnom využití som písal už v roku 2018, ale očividne je to najsilnejší dojem z tohto auta. Aj keď sa praktickosť a elegancia zdajú ako neprekonateľný oxymoron, asi ako „úsporné športové auto“, v tomto prípade sa to jednoznačne podarilo. Estetické a veľmi praktické, akurát s tým výkonom by som bol nanajvýš opatrný. Dva roky po mojom prvom teste sa v roku 2020 aktuálna generácia Peugeotu 5008 dočkala faceliftu, čo bolo viditeľné už pri pohľade zvonka. Na maske pribudli vertikálne denné LED levie zuby, ktoré sú tam dodnes. Na mierne modernizovanej zadnej časti sa objavili koncové svetlá so zatmaveným krycím sklom a tmavým spojovacím pásom.

Hybrid 136 e-DCS6 – smutný leví kráľ

Hneď na úvod vybavme to najpodstatnejšie - pohon. Jeho základom je prepracovaný benzínový trojvalcový motor 1.2 PureTech s výkonom 100 kW (136 k) ) pri 5500 ot./min.  využívajúci Millerov cyklus, ktorému pomáha 48 voltový elektromotor zabudovaný do prevodovky s výkonom  21 kW (28 k) a krútiacim momentom  55 Nm. Hodnota krútiaceho momentu pre celý systém sa neuvádza, len tých istých 230 Nm od 1750 ot./min. rovnako ako aj pre obe nehybridné verzie s motorom 1,2, no som presvedčený, že celkový záťah bude predsa len o čosi vyšší. Elektrickú energiu získava z malého 48 voltového lithium-ionového akumulátora s celkovou kapacitou 898 Wh (využiteľná 432 Wh).

Všetkým zvieratám dochádzajú na starobu sily

Nemuselo by to platiť aj pre tohto veľkého leva. Mild-hybridný pohon je síce technicky zaujímavý a na spotrebu nenáročný, no škoda že práve on zostal najsilnejším členom svorky. Ak vodič nemá veľké dynamické nároky a vie jazdiť predvídavo a defenzívne, nebude mať žiaden problém a tešiť sa bude z hospodárnosti prevádzky a možno si ani nevšimne občasné zaváhanie a nerozhodnosť dvojspojkovej prevodovky. Chvíľu sa bude tešiť pohľadom na digitálny prístrojový štít, ktorý poskytuje informácie o toku energie v systéme, úrovni nabitia batérie, využitia potenciálu pohonu v rozpätí Charge, Eco, Power a hlavne nadšený bude z percenta prejdenej vzdialenosti na čisto elektrický pohon, ktoré vie byť pozoruhodne vysoké a nie je vylúčené, že preskočí polovicu jazdy. Hybridný Peugeot 5008 je teda určený skôr pre pokojnejších vodičov, a to aj podľa hodnoty zrýchlenia z 0 na 100 km/h  10,4 sekundy a maximálky, ktorá vrcholí pri rýchlosti 200 km/h. 

Motor štartuje trochu zvláštnym prejavom, nie je to úplne „mild hybridné štartovanie“, keďže motor do otáčok rozbieha elektromotor v prevodovke, a nie remeňový štartér generátor. Ten oživuje motor až počas jazdy pri častom vypínaní spaľovacieho motora, a to už je jemné tak, ako očakávame.
 
Prevodovka má 6 stupňov, vzhľadom na elektro-výpomoc ich nie je málo, skôr ma párkrát zaskočila jej nerozhodnosť pri zmene smeru jazdy dopredu-dozadu, ktoré bolo sprevádzané výrazným zaváhaním, akoby sa systém bránil pred prudkým preradením a následným rozbehom. Počas jazdy pri radení však prevodovka pracovala tak, ako sa na dvojspojku sluší a patrí a k hladkým zmenám prispieva isto aj elektromotor, ktorý vypĺňa prípadné okamžité straty ťahu. Elektromotor je taký silný, že dokáže auto rozbehnúť sám a robí to systematicky a ochotne, čo je vyššia kvalifikácia, ako sme u mild-hybridov zvyknutí. Následne dokáže auto udržiavať v rovnomernej jazde ustálenou rýchlosťou a aj vďaka tomu je také vysoké percento bezemisných kilometrov. 
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Auto pri ubratí výrazne brzdí motorom – teda rekuperáciou, čo je cítiť najmä v menšej rýchlosti a plachtenie nemožno vyvolať ani zmenou režimu (Eco). Aj na to sa dá veľmi rýchlo zvyknúť, veď práve v meste jazdíme typicky veľmi často brzda/plyn. A možno prvý raz som si tak výrazne uvedomil, že má význam občas sa pozrieť na ukazovateľ nabíjania, lebo pokiaľ vodič chce naozaj plachtiť, tak môže nohou zmenšiť nabíjanie na nulu a takto sa kotúľať pomocou zotrvačnosti. A po zdvihnutí nohy z akcelerátora celkom sa začína výrazné dobrzďovanie. Nie sú tu teda žiadne ovládače nastavenia rekuperácie, ale všetko sa dá pekne riešiť len nohou. 

3xP Pevný Príjemný Podvozok

Asi by sa patrilo povedať aj niečo k podvozku, ktorý je veľmi dobrý, kompromisný, príjemný, nebuchototavý. Nemožno mu však uprieť istú tuhosť, ktorá sa však dá tolerovať. Celkovo kulisa v aute je veľmi dobre utlmená a nerušivá, pritom podvozok je pripravený nosiť aj celkom slušnú záťaž. Sedemmiestne SUV napriek tomu nepotrebuje vyslovene predpäté, ako bývajú niekedy autá s väčším nákladovým potenciálom, no pri väčšom zaťažení by sa isto cítil ešte lepšie. Podľa technického preukazu je prevádzková hmotnosť 1 627 kg, v čom je už započítaný aj vodič, a celková hmotnosť je 2 250 kg, doložiť sa dá ešte 623 kg, čo je veľmi slušná hodnota. Čiže veľmi užitočné, auto.

V interiéri všetko známe

 
Interiér sa pri letmom pohľade nezmenil – tá istá kvalita, tie isté hodnotné materiály, výrazné pohodlie a celkovo výchova vyššej spoločnosti. Ku koncepcii i-Cocpitu som sa vyjadroval veľa krát kriticky, musím však uznať, že vo vyššej karosérii 5008 to také dramatické s výhľadom na ukazovatele za volantom nie je. Štít za volantom je prehľadný a možno ho všakovako personalizovať.
 
Desať palcový centrálny dotykový displej multimediálneho systému je prepojený s celým prostredím i-Cockpitu. Pod ním je malá klaviatúra siedmich tlačidiel priamej voľby, silne pripomínajúca svet hudobných nástrojov - či už klavír alebo pre mňa ešte viac pikolu. Časom plastickí chirurgovia odstránili výčnelok radiacej páky automatickej prevodovka a na jeho mieste zanechali len úplne malý kýptik. Je fakt malý rovnako ako parkovacie tlačidielko P. Zmierňovanie kritiky slovami – dá sa na to zvyknúť – je len slabou obhajobou. Navyše pri zastavení a stlačení miniatúrneho tlačidla P sa po otvorení dverí ozve naliehavý varovný signál, ktorý žiada ešte aj zatiahnuť ovládač parkovacej brzdy. Dosť otravné.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Spotreba výborná, nie zázračná

 
Nový pohon by mal napodobniť hospodárnosť naftových motorov, ktoré sa dostali do nemilosti. Nahradiť ich charakter však nebude celkom jednoduché. Pokúša sa o to aj tento hybrid, ktorý sľubuje veľmi pekné spotreby podľa metodiky WLTP 5,7 – 5,9, čo je skutočne zhruba o jeden a pol litra menej, ako čisto benzínová verzia. Nám sa to na testovacom stokilometrovom okruhu takmer aj podarilo potvrdiť veľmi peknou spotrebou 6,3. Pri nádrži 56 litrov to reálne malo stačiť takmer na 900 kilometrov, čo je výborná hodnota. Menej výborná je dynamika najmä vo vyšších rýchlostiach, kde už motor nemá dostatok výkonnostnej rezervy, a teda nemôžme sa čudovať ani spotrebe na diaľnici 7,5 litra, hoci stále je to pekná hodnota. Nezabúdajme, že auto má výkon len 100 kW.
Je zvláštne, že displej infotainmentu má po stranách dosť hrubý rám, ktorý uberá z aktívnej plochy, takže displej nesiaha od kraja po kraj. K tomu na samotnom displeji sú na bokoch zvislé pásy vyhradené pre ovládanie teploty klimatizácie, čiže všetky obrazovky sú týmto okrajom obmedzené a majú teda výrazne menšiu zobrazovaciu plochu. A posledná vec – zrkadlenie telefónu formou Android Auto alebo Apple CarPlay je možné len cez kábel, a to už v takomto aute nevyzerá veľmi dôstojne. Samotný displej však nie je obludne veľký, čo si veľmi vážim, lebo v šialenej dobe obrovských monitorov je už pomaly hrdinstvo použiť takýto decentný rozmer. Rovnako otočný ovládač na hlasitosť audia je prijemnou spomienkou, ako to v autách kedysi vyzeralo a dobre fungovalo.
Vysoký komfort a dobré vybavenie majú k dispozícii aj pasažieri v druhom rade, kde je však možno ešte dôležitejšie, že sa sem vojdú tri detstké sedačky vedľa seba na tri samostatné a posuvné sedadlá.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 33 obrázkov
V mojom prvom teste Peugeotu 5008 predchádzajúcej generácie v roku 2018 som riešil otázku, nakoľko môže SUV nahradiť pôvodné MPV - aj keď som vtedy našiel viacero vecí, v ktorých modernejšia 5008 vyrovnáva skóre s klasikou, dodnes si myslím, že niekdajší v dobrom slova zmysle škatuľový formát nedokázalo dokonale nahradiť elegantnejšie SUV. A viacerí výrobcovia mi dávajú za pravdu, lebo do ponuky viacúčelové vozidlá buď vracajú, alebo si minivany držia ešte pri živote a tešia sa zmenšujúcej sa konkurencii. Toto všetko platí aj o nesporne krajšom vynovenom Peugeote 5008.

Balíme, berieme všetko

 
Je pochopiteľné, že ak by sa v aute dlhom 4641 mm chceli voziť siedmi cestujúci, veľa miesta na batožinu nezostane, azda takých 210 l. Dokonca ani to sedenie v treťom rade nie je nijako veľkorysé – pre neveľké deti to však môže byť celkom milá zmena. V tomto zostali klasické MPV stále neprekonané. Sedenie na šiestom a siedmom sedadle je tak trochu za trest aj preto, že  operadlá sú veľmi tvrdé. Ak by aj boli pasažieri v strednom rade ohľaduplní a využili veľký rozsah posúvania sedadiel aspoň na polovicu, miesto by som si tu možno ešte aj našiel, ale čoskoro by ma asi bolel chrbát, operadlá sú naozaj príliš tuhé. 
 
Ak si však majiteľ tieto dve samostatné a ľahko vyberateľné sedadlá nechá v garáži, má k dispozícii 780 litrový kufor. S nimi v rovnej podlahe je to stále krásnych 702 l. Škoda, že tu nie je viac možností, ako pripútať lietajúci náklad viacerými háčikmi. Úprava ložnej plochy na prevoz nábytku poskytuje 1862 litrov so sedadlami v rovnom dne, bez nich až 1940 litrov. Ozaj malá dodávka. A je veľmi dobré, že priestor medzi sklopenými sedadlami druhého a tretieho radu vypĺňajú výklopné panely, cez ktoré nepadajú veci k nohám sedadiel na dno karosérie. 
Komu by stále bolo málo miesta, môže k celkového objemu pripočítať 38 litrov odkladacích priestorov v priestore pasažierov.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Uzavriem to, dobre?

Peugeot sa už v súčasnosti na môj vkus až príliš orientuje na elektrický pohon a dosť zanedbáva ponuku výkonnejších motorov, aké by si zaslúžil aj typ 5008. Vyskúšali sme si technicky možno zaujímavý hybridný pohon s výkonom 100 kw,(vo výbave GT 37 490 €) no podobný výkon, ale vyšší krútiaci moment 300 Nm má aj klasický benzínový štvorvalec 1,5 BlueHDi. Ak sa nebojíte, že sa čoskoro budú zatvárať zóny európskych veľkomiest a hystericky sa brániť vstupu moderných dízlových motorov, určite si pred kúpou vyskúšajte aj ten. Je drahší len o 500 (pre výbavu  GT 37 990 €) má o dva stupne v prevodovke a o jeden valec v motore viac, podobnú hmotnosť aj spotrebu, a asi by som ňom uvažoval aj ja.