Range Rover Sport 3.6 TDV8
Jazdiť autom ako Land Rover Range Rover Sport je ako listovať v prémiovom katalógu – na každej stránke vás nadchne niečo iné. Je to auto mnohých skvelých vlastností na strane jednej, ale aj kompromisov na strane druhej. V každom prípade, stále sa bavíme o jednom z najlepších áut svojej triedy. Verzia Sport je tu s nami od roku 2005 (vtedy Ford vlastnil Land Rover) keď bol predstavený na North American International Auto Show v Detroite. Ešte v tom roku sa pustil Sport do ostrého predaja a dnes je tu s nami už 4. sezónu. Presný názov našej testovacej verzie je Range Rover Sport 3.6 TDV8 SE vo farbe „Rimini Red“. Mimochodom, čierne Sporty stretávate kde kade, ale v tejto farbe sme nestretli ani jeden.
Range Rover bol už oddávna iný ako väčšina off-roadov, vlastne spolu s Mercedesom G a Toyotou Land Cruiser je to hviezdna trojka ktorá stojí na úplnej špici luxusných off-roadov. Schválne nepíšeme SUV, pretože toto je skutočne iná liga. Ďalším faktom je, že aj keď táto trojica má rodokmeň pravoverných off-roadov, 99% ich majiteľov ich nikdy nevezme mimo spevnenú vozovku, maximálne tak na štrkovú cestu k jazeru či v zime do zasneženého kopca. To ale na kvalite týchto áut neuberá, i keď už aj v tomto smere je vidieť isté obozretné kroky výrobcov (napríklad zmenšenie počtu uzávierok v novších generáciách atď). Preto sme aj my testovali tento Range Rover Sport v 99% času na cestách a ten zvyšok v ľahkom teréne. Nie, žiadne krkolomné testy na tankodrome, cieľovka tohto auta má úplne iné chute a potreby.
Mnoho ľudí sa pýta, resp nevie, aký že je to rozdiel medzi modelmi Range Rover a Range Rover Sport. No, kým obe auta neuvidíte vedľa seba, rozdiely by ste hľadali ťažko. V prvom rade je verzia Sport nižšia, má viac aerodynamickú karosériu (napríklad nárazníky, lišty alebo blatníky) či štandardne väčšie kolesá . Taktiež veľa rozdielov nájdete vo výbave alebo v samotnom interiéry. Ten najväčší rozdiel ale pocíti vaša peňaženka – štartovacia cena verzie Sport je podstatne nižšie, až o cca 35.000 EUR.
Range Rover bol už oddávna iný ako väčšina off-roadov, vlastne spolu s Mercedesom G a Toyotou Land Cruiser je to hviezdna trojka ktorá stojí na úplnej špici luxusných off-roadov
Už pri príchode k autu vás upútajú krásne vyvážené proporcie tohto auta a aj keď sa pohybuje v približne rovnakej cenovej hladine ako napríklad Mercedes ML, pôsobí ďaleko luxusnejším a majestátnejším dojmom. Hlavne v tejto červenej farbe je tento dojem ešte silnejší. Preto celkom nechápeme použitie vonkajších nelakovaných kľučiek, zbytočne to zráža ten skvelý prvý dojem. Už v predošlej generácií (označenie "P38A", rv 95-02) mal Range Rover vynikajúco riešenú prístrojovú dosku a tu nájdete jej prirodzenú evolúciu. Čo obzvlášť oceňujeme, je posed na špičkových sedačkách a pozícia za volantom. Ak prekusnete to, že na červenej si s autobusárom vo vedľajšom pruhu pozeráte z očí do očí, tak isto oceníte celkovú polohu vodiča, ktorý si po čase pripadá ako v bežnom osobáku (až na tu výšku nad zemou). Čerešničkou je potom niekoľko veľmi dobre vyriešených plôch v dosahu vodiča, kde si môžete pri jazde oprieť ruky (len stredové opierky sú tu tri...). Teda ani pri dlhšej ceste vám nehrozí únava, hlavne ak vám do uší hrá špičková audio sústava Harman Kardon. Well done! Len prosím, spravte niečo s tým zeleným podsvietením budíkov... Vnútorný priestor je ďaleko väčší ako napríklad v už spomínanom Mercedese ML či BMW X5 (o BMW X6 ani nehovoriac). Vzadu teda skutočne a bez kompromisov odveziete ďalšie 3 dospelé osoby. Taktiež kufor a jeho nakladacia hrana je nižšia ako u konkurencie.