Musím sa priznať hneď v úvode, že ma Arkana v dobe svojho predstavenia vôbec neoslovila. Nie som príliš veľkým nadšencom SUV a tých s karosériou pseudo-kupé alebo SAC už vôbec nie. Zákazníci ich však vyhľadávajú, kupujú a tak je jasné, že budú podobné modely pribúdať aj medzi značkami, ktoré nepatria k tým prémiovým.
RS Line nielen v oranžovej
Pri pohľde spredu by ste Arkanu odlíšili od iných modelov značky so značnými komplikáciami. V testovanej verzii RS Line má síce trocha iný predný nárazník, ale skutočne je to len „o chlp“. Aj základné Arkany sú totiž z môjho pohľadu dizajnovo zaujímavé. V tomto prípade „eReSovej“ výbavovej línii veľmi pomohla aj sivá metalická farba. V porovnaní s tou skoro „klasickou“ oranžovou je to jednoducho neobvyklý odtieň.
Výbava RS Line je najvyššia, nie je však len o športových detailoch. Súčasťou tohto auta sú aj 18-palcové disky na pneumatikách s relatívne vysokým profilovým číslom 55, pri šírke 215 mm. Máte pocit, že by to mohlo stačiť na dostatočne pohodlnú jazdu? Potom vedzte, že opak bol pravdou. Obzvlášť zadná náprava mala tendenciu odskakovať takmer na každom väčšom hrbole. Tipoval by som to na príliš „mäkké“ tlmiče, ktoré dovolili kolesám až odskočiť od povrchu cesty, a tá rana znamenala, že tlmič veľmi skoro narazil na svoju krajnú polohu.
LED sú skvelé
Už v základe máte plne diódové svetlá so zaujímavo tvarovanou „trubicou“ denného svietenia. Nemám proti nim jedinú výhradu, a veľmi precízne fungoval tiež diaľkový režim a automatické prepínanie. Ak by ste ale chceli matrix svetlomety, sklamem vám. Nedostanete ich ani za príplatok. Ak, tak sa možno objavia v rámci medzigeneračnej modernizácie.
Full LED svetlá Renault vie robiť, trocha mi chýbala len funkcia matrix vyrezávania v diaľkovom režime.
Použiteľný adaptívny tempomat
Spomedzi všetkých asistentov ma v Arkane zaujal v prvom rade adaptívny tempomat, ktorý fungoval prekvapivo veľmi precízne. Kto ma pozná, tak vie, že tento typ techniky nevyhľadávam. Zvyšujú spotrebu, zhoršujú plynulosť jazdy, majú vplyv na opotrebovanie brzdového systému, jednoducho si myslím, že viem jazdiť vo všetkých ohľadom omnoho lepšie s bežným tempomatom. V tomto aute som si však všimol jednu vec, ktorá mi v iných moderných autách chýbala...
Vzadu je jednoduchá trozná priečka, 4x4 pohon nebude dostupný vôbec.
Ak sa na diaľnici priblížite k inému automobilu, tempomat obvykle nebrzdí len motorom, ale elektronika prakticky okamžite začne spomaľovať aj brzdami. Okrem toho, že Arkana je hybrid a miesto siahnutia na prevádzkové brzdy najprv začne rekuperovať, som objavil ešte inú maličkosť, ktorá ma skutočne potešila. Ak ste totiž vo svojom pruhu dobehli auto a to malo tendenciu napríklad spomaľovať, stačilo zapnúť blinker a Arkana jednoducho zbytočne nebrzdila. Namiesto toho udržiavala rýchlosť a nemala problém nechať vás priblížiť k vozidlu pred vami oveľa bližšie ako s vypnutým blinkrom. Takže iné autá nemusíte obiehať s veľkým predstihom a Renault zbytočne nebrzdí, keď „vidí“, že sa riadeniu skutočne venujete. Takže za mňa super.
Interiér klasika
V kabíne francúzskeho crossoveru vás asi nič neprekvapí, ak ste už aspoň raz v posledných rokoch v nejako novodobom Renaulte jazdili. Pred vodičom je 7-palcový digitálny displej, ktorý trocha mrhá možnosťami zobrazenia informácií a napríklad údaje z navigácie sa doslova „krčia“ v strede. Nevyužitá ploch obrazovky by si jadnoducho zaslúžila lepšieho dizajnéra a programátora.
Uprostred palubnej dosky nájdete väčší 9,3-palcový displej infotainmentu, ktorý je netradične orientovaný na výšku. Áno, má to aj pár iných áut, ale stále je to skôr niečo, čo sa bežne nepoužíva. Mne viac vyhovuje orientácia na šírku, ale uznávam, že je to individuálne. Čo ma naopak zaráža, je stále prítomná „páčka“ pod volantom na ovládanie autorádia. Je to moderné asi ako prepínanie palubného počítača pomocou „tyčinky“ trčiacej z budíkov.
Na tlačidlá v Renaulte nezanevreli
Teda skoro. Rádio či infotainment sa dá ovládať len pomocou dotykovej obrazovky, našťastie sú tu aj obyčajné tlačidlá na volante, teda vlastne pod ním. Čo chválim, sú klasické otočné ovládače klimatizácie, ktoré sú natoľko intuitívne, že na ne počas jazdy nemusíte ani pozerať. A podobné je to tiež s vyhrievaním sedadiel.
Dojazdovka v kufri potešila
V kufri je k dispozícii dokonca dojazdová rezerva, čo v prípade nových áut a obzvlášť hybridov či dobíjacích benzín-elektrických modelov, je skôr svetlá výnimka. Je pravda, že pod dnom kufra už veľa priestoru nezostáva, rezerva totiž nie je uložená v bežnej okrúhlej priehlbine, ale skôr tak nejako voľne, upevnená na rovnom dne plechovej časti karosérie.
Rovnaký hybrid ako v Cliu
A čo ten pohon? Rovnako ako v prípade Renaultu Clio, aj tu pracuje atmosférická zážihová štvorvalcová jedna-šestka s maximálnym výkonom 69 kW (94 koní). S elektromotorom, ktorý dodáva 36 kW (49 koní) máte k dispozícii systémový výkon 105 kW, teda 143 koní. To sa dnes môže zdať málo, obzvlášť ak všade okolo vás jazdia turbomotory, ktoré netreba pri akcelerácii vytáčať.
V tomto prípade vám elektromotor pomáha pri rozjazdoch a pri razantnejšej akcelerácii elektronika vyženie spaľovací motor do vysokých otáčok. V takých chvíľach budete počuť poriadny hluk, adekvátny záťah ale nedostanete. Arkana hybrid jednoducho nie je na športovanie. Jej prednosťou je slušná prevádzková efektivita pri snahe o ekonomickú jazdu. Tomu pomáha aj prepnutie páky do režimu B, kde auto rekuperuje oveľa intenzívnejšie a brzdový pedál budete potrebovať prakticky len pri snahe o úplne zastavenie.
Spotreba je vážne perfektná
No a teda ako je na tom Arkana so spotrebou? V úvode som písal o zžití sa s hybridom, ale po čase som si uvedomil, že je dosť podstatný asi aj zábeh. Totižto hybridné Clio malo najazdených pár tisíc kilometrov, zatiaľ čo testovaná Arkana takmer 20 tisíc km. Podľa mňa aj vďaka tomu veľký Renault bez väčšej snahy o úspornú jazdu absolvoval náš testovací okruh s priemerom len 5,0 l/100 km. Bol teda ešte o dva decilitre úspornejší ako Clio.
Na okresných cestách som nemal problém podliezť aj túto hodnotu a v meste bolo možné jazdiť aj kolónach za 5 až 5,5 l/100 km. Jediné miesto, kde nebude hybrid doma, je diaľnica. Háčik však nie je ani tak v spotrebe, ale skôr hlučnosti ovplyvnenej vyššími otáčkami motora. Stačí mierne zrýchliť alebo dostať sa s autom do stúpania a máte pocit, že sedíte v staršom aute, ktoré nemá viac ako štyri rýchlostné stupne.
To je totiž prípad aj tohto hybridného systému. Spaľovací motor má k dispozícii 4 rýchlostné stupne a elektromotor ďalšie 2. Pri presunoch vyššími rýchlosťami to jednoducho nefunguje ideálne, preto sa tento hybrid na diaľnice veľmi nehodí.
V hybride mi dáva väčší zmysel, ako v Cliu
Takže kúpil by som si hybridnú Arkanu? Ak by som premýšľal nad podobným typom auta, čím mám na mysli crossover, určite by som dal prednosť radšej tomuto pohonu pred motorom 1.33 TCe. Je to atmosféra, s nepriamym vstrekovaním, k tomu má lepšiu spotrebu a stále dostanete 50-litrovú nádrž. To dáva Arkane akčný rádius okolo 900 km. Jediným problémovým miestom môže byť filter pevných častíc. Poslednou prekážkou pre Arkanu E-Tech môže byť pre niekoho cena. Základ začína na čiastke 22 850 eur a hybrid je drahší v každej výbave len o 1100 eur. To je výrazne menej, ako v prípade Clia a reálne tu aj voči čisto benzínovej verzii ušetríte. Takže za mňa je hybridná Arkana vhodným autom do mesta a dáva mi zmysel aj v porovnaní s čisto benzínovými modelmi.
Typ karosérie: | crossover |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4568 x 2034 x 1576 |
Druh pohonu: | hybridný, benzínový štvorvalec + elektromotor |
Zdvihový objem (ccm): | 1598 |
Počet valcov/ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW/koní): | 105 (143) systémový |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 148 spaľovací motor, 205 elektromotor |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 172 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 10,8 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | udávaná 4,8, na našom okruhu 5,0 l/100 km |
Prevodovka: | 4-stupňová (spaľovací motor), 2-stupňová (elektromotor) |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1510 |
Celková hmotnosť (kg): | 1961 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 215/55 R18 |
Rozchod (p/z), rázvor (mm): | 1 584 rozchod, 2720 rázvor |
Objem nádrže (l): | 50 |
Objem kufra (l): | 480 |
Cena (eur): | 29 350 |
PLUSY: + základné LED + fungovanie adaptívneho tempomatu + klasické ovládanie klimatizácie + spotreba v pomere s veľkosťou auta + rezervné koleso na palube + prekryté prahy |
MÍNUSY: - ovládanie rádia pod volantom - horší výhľad dozadu a do strán - digitálny displej ponúka málo individualizačných prvkov - horšie tlmenie nerovností |
Renault Arkana hybrid 1.6 105 kW A4 RS Line |
Toyota C-HR 1.8 hybrid 89 kW e-CVT Executive |
|
základný model | 22 850 € (Arkana 1.33 TCE 103 kW A7 ZEN) |
25 490 € (C-HR 1.8 hybrid 89 kW e-CVT Comfort) |
adekvátny model | 29 350 € (Arkana hybrid 1.6 105 kW A4 RS Line) |
30 490 € (C-HR 1.8 hybrid 89 kW e-CVT Executive) |
adekvátna výbava | LED svetlá, adaptívny tempomat, parkovací asistent, predné a zadné PDC, zadná kamera, vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový vstup, digitálny displej, Bose soundsystem, automatická klimatizácia, vyhrievaný volant, navigácia, 18-palcové disky | v sérii: bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, PDC vpredu a vzadu, vyhrievaný volant, zadná kamera, parkovací asistent, LED svetlá, 18-palcové disky, vyhrievané predné sedadlá, navigácia, adaptívny tempomat |
výsledná cena | 29 750 € | 30 490 € |
Citroen C4 1.2 Puretech 96 kW A8 Shine |
Mazda CX-30 2.0 Skyactiv 110 kW A6 Homura |
|
základný model | 16 490 € (C4 1.2 Puretech 75 kW M6 Live) |
23 240 € (CX-30 2.0 Skyactiv 90 kW M6) |
adekvátny model | 23 990 € (C4 1.2 Puretech 96 kW A8 Shine) |
29 440 € (CX-30 2.0 Skyactiv 110 kW A6 Homura) |
adekvátna výbava | v sérii: adaptívny tempomat, predné a zadné PDC, bezkľúčový vstup, 18-palcové disky, zadná kamera, HUD displej, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, LED svetlá za príplatok: vyhrievané predné sedadlá a volant 550 €, hifi systém 450 € |
v sérii: vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, predné a zadné PDC, zadná kamera, 18-palcové disky, navigácia, alarm, digitálny displej, LED svetlá, adaptívny tempomat |
výsledná cena | 24 990 € | 29 440 € |