Renault Clio v roku 2020 oslavoval 30 rokov od svojho zrodu, za ten čas prešiel model niekoľkými zaujímavými a menej zaujímavými generáciami. Mali sme k dispozícii aj Clio R.S., to sa však dnes nehodí, je tu predsa doba ekologická, a tak aj najmenšie Clio dokáže jazdiť výlučne na elektriku. Dlho však nie. Ale nebudem predbiehať.
Dizajnovo je aktuálna piata generácia veľmi konkurencie schopná. Kolega Vašo mal prednedávnom na test vznetovú verziu, ktorá už mimochodom v ponuke nie je. Veľmi som bol zvedavý na rozdielnu spotrebu, keďže práve hybrid má byť nástupcom „zlého“ dieselu. Hneď na začiatku poviem, že som našiel jedno jediné miesto, kde malo hybridné Clio lepšiu spotrebu. Viac v odseku venovanému hybridnej verzii.
Skvelé LEDky v sérii
Dizajn je už ako dookola hraná pesnička. Je to skôr na prioritách, a preto sa k tejto téme veľmi nechcem vyjadrovať. Čo ma však zaujalo, boli svetlá. Tak dobré stretávacie LED v malom segmente áut nemá veľa konkurentov. Svietili skutočne skvelo, dokonca ani diaľkový režim by som nepovažoval za zlý. Stále bol na triedu auta pre mňa dostatočný, a to si na dobrých a kvalitných svetlách dám záležať. Pritom tieto svetlá dostávate už v úplnom základe za cenníkových 10 500 eur, čo je perfektná správa.
LED sú dodávané sériovo a nemám k nim žiadnu pripomienku.
Pre R.S. Line len 17-palcové disky
Keďže sme mali na test vrcholnú verziu hybrid v kombinácii s najvyššou líniou výbavy, auto stálo na najväčších dostupných 17-palcových diskoch. Pri R.S. Line to ani ináč nejde, menšie kolesá dostupné nie sú. To je trocha škoda, ja by som určite volil o palec menšie disky. Clio nebolo až príliš uskákané, ale dilatácie dokázali zadnú tuhú nápravu rozhodiť z rovnováhy. Áno, viem, tá nikdy nebude presne kopírovať vozovku, avšak s menšími kolesami by to bolo jednoznačne lepšie. Pritom využívali dosť netypický rozmer 205/45 R17, čo znamená veľmi nízku bočnicu a teda nie príliš „mesto friendly“ parkovacie možnosti.
Stále možnosť rezervy
Veľkou pochvalou je však fakt, že do Clia si môžete dokúpiť rezervné koleso, aj keď len dojazdové. Stále lepšie, ako lepiaca sada a prerazená bočnica niekde v noci ďaleko od domova. Pri pohľade do cenníka je rezerva dostupná pre všetky verzie okrem LPG (jeho nádrž je v mieste pre rezervu), hoci napríklad náš hybrid mal možnosť dokúpenia aj „samozaceľujúcich“ pneumatík. Tak ich nazval priamo Renault. Teda správne nemal, keďže tieto pneumatiky nemôžete mať v 17-palcovom rozmere a R.S. Line je k dispozícii len v 17-palcových diskoch. Pre nižšie línie výbavy môžete mať hybrid aj s rezervou a aj pneumatikami typu run-flat.
Clio je jedným zo zástupcov malých áut, ktoré majú za príplatok stále rezervné koleso.
Veľký displej je skvelý, aj keď je orientovaný na výšku
Aj keď je Clio z kategórie malých áut, v interiéri to hrá na vyššiu ligu. Veľký 9,3-palcový displej v strede palubnej dosky je skutočne ako z áut o triedu vyššie. Aj keď je dnes v prevahe displej orientovaný na šírku, niektoré značky idú na to opačne s orientáciou na výšku a Renault je jednou z nich. Mne viac vyhovuje orientácia na šírku, ale to je subjektívny pohľad, vám môže viac vyhovovať práve na výšku.
Trocha ma mrzel fakt, že aj keď bol pred vodičom ďalší digitálny displej, Renault nevyužil na plno jeho prednosti. Mali ste možnosť zvoliť rozdielne zobrazenie napríklad pre športový režim, avšak otáčkomer či iné údaje nečakajte. Taktiež zobrazenie napríklad aktuálnej či priemernej spotreby je utlačené v ľavom hornom okraji, nedá sa zväčšiť, ale za to máte pred sebou vcelku veľké zobrazenie vášho auta. To mi príde ako skutočná zbytočnosť. Hybrid má tento 7-palcový digitálny displej v sérii vždy, dve najnižšie výbavy len so spaľovacími motormi majú bežný analógový zobrazovací štít s 4,2-palcovým displejom. Škoda, že nie je možnosť voľby a prípadne ušetrenie pár eur.
Zobrazenie navigácie a menu infotainmentu bolo veľmi jemne rozkreslené, navigácia mala v mapových podkladoch aj výškové budovy ako 3D. To je efektné, ale v niektorých prípadoch to vie pri navigovaní a zároveň sledovaní cesty trocha vyrušiť.
Žiadne pazvuky ani vŕzganie
K interiéru ako takému nemôžem mať inú pripomienku. V aute nič nevŕzgalo, aj keď som jazdil po horších cestách. Ergonómia HW tlačidiel na klimatizáciu je skvelá, snáď si to rovnako zachovajú aj ďalšie generácie. No dobre, jedna pripomienka by sa našla. Renault sa stále nezbavil ovládania rádia na páčke pod volantom. Na túto vec si buď zvyknete, alebo nie, neexistuje nič medzi tým. Ja som si na to nikdy nezvykol a tým, že ovládanie hlasitosti rádia je už len na dotykovej obrazovke, vždy som musel loviť rukou pod volantom, ako rádiu ubrať na hlasitosti. Keby bol na ovládanie hlasitosti otočný gombík na stredovom paneli, nevadilo by mi to toľko.
Na ovládač rádia pod volantom si buď zvyknete alebo nezvyknete.
Ja by som prijal ešte aj podsvietenú radiacu páku, aby som v noci videl, do akej pozície som páku presunul. Áno, vidíte to na displeji, avšak opäť na to, aký je veľký, je tento údaj až zbytočne malý. To je však skôr už môj rozmar a bežný užívateľ si to ani nevšimne.
Nahradí hybrid diesel?
Ale poďme k tomu, čo asi kupujúcich bude zaujímať najviac. Má zmysel priplatiť 5 000 eur voči porovnateľnej najsilnejšej verzii zážihového trojvalca? Ušetrí vám hybridné Clio toľko peňazí, aby sa vám nákupná cena vrátila? Alebo je to skôr šikovné zníženie flotilových emisií CO2?
Atmosféra a nepriamy vstrek sú zárukou bezproblémovej prevádzky
Spaľovacím motorom je v tomto prípade aktuálne jediný štvorvalec pod kapotou Clia. Ide o zážihovú atmosférickú 1,6ku s nepriamym vstrekovaním paliva. To je skvelá správa pre tých, čo budú využívať hybrid na skutočne krátke trasy. Žiadne riedenie oleja benzínom, zakarbónované sanie. Stačí motor raz za čas poriadne prebehnúť a nemá nábeh na žiaden zo súčasných problémov aktuálnych zážihových spaľovacích motorov.
Hybrid by som prijal s nižšou spotrebou.
Nie je to žiaden trhač asfaltu, samotný spaľovák má len 67 kW (91 k) a 144 Nm, avšak Clio je auto do mesta. A to musím uznať že skutočne len do mesta. Nie som veľký fanúšik hybridov. Zmysel mi dáva plug-in hybrid, kde keď už kombinujem dve verzie pohonu s dvojicou problémov, chcem mať aj výhody z oboch svetov. Teda aj jazdu na elektriku, ktorú si nabijem za výrazne lacnejšie z domácej siete. To hybrid neponúka a okrem dobíjania akumulátora počas rekuperácie pri brzdení (čo nie je veľmi dostatočné, ak nejazdíte často z kopcov) ho systém dobíja aj počas jazdy spaľovákom. A to je pre mňa tá najväčšia prekážka elektrifikovanej budúcnosti. Ak chcem byť teda ekologický a jazdiť na elektriku, nemôžem túto elektriku dostať do batérie pomocou spaľovacieho motora, ktorý pri nabíjaní „beží“ vo zvýšených otáčkach. Teda so zvýšenou spotrebou, zvýšenými emisiami a teda presným opakom toho, čo chcem od pohonu na elektriku. Za toto ale Clio nemôže, plug-in by bol na malé Clio už skutočne príliš drahý a hybrid tak aspoň znižuje flotilové emisie. Spotrebu v realite totiž veľmi znížiť nevie.
Voči dieselu neušetríte
Keďže mal Vašo na test vznetové Clio, teda prakticky to, čo má hybrid zastúpiť, vieme tu porovnať veľmi pekne veľa jazdných režimov. Vašova okresková spotreba sa zastavila na nádherných 3,2 l/100 km. Ja sám o sebe tvrdím, že viem jazdiť úsporne, avšak okreskovú spotrebu na rovinatom úseku som nedokázal stlačiť pod 4,8 l/100 km. Neveríte rozdielnym trasám? Dobre, tak čo náš okruh jazdy na spotrebu, ktorý zahŕňa mesto, diaľnice, okresky, horský kopec. Tu zajazdilo naftové Clio spotrebu 3,9 l/100 km, hybridné som naspäť do Bratislavy doviezol so spotrebou 5,2 l/100 km. Diaľnicu ani nebudem písať, tam to je jasne v prospech dieselu. Pritom na elektriku dokáže hybrid chvíľu jazdiť aj pri 110 km/h. Ešte spomeniem akumulátor. Ten má kapacitu 1,2 kWh, mala by to byť jeho využiteľná kapacita a je umiestnený nad zadnou nápravou.
Na tomto prázdnom mieste je pri LPG verzii plniaci otvor na plyn.
Čo ale samotné mesto? Nuž, ani tu som nevedel jazdiť za menej ako 5,3 l/100 km. Dovolím si tvrdiť, že naftové Clio by bolo na rovnakom údaji. Jediný rozdiel v prospech hybridu je jazda v kolóne. Tam sa posúva potichu bez tvorby exhalátov a spotrebuje aktuálne 0,0 l/100 km. To je aj jeho hlavná výhoda, kolóny. Kto teda jazdí každé ráno do a poobede z práce po ceste, kde sú vždy kolóny, ten s hybridným Cliom ušetrí.
A prečo nedokázalo hybridné Clio zraziť spotrebu ani na okreskách? I keď dokázalo prejsť dediny na elektriku, mimo nich vždy nabíjalo akumulátor a musím povedať, že pohľad na aktuálnu spotrebu by vám v tom momente evokoval skôr nejaký V8. Aktuálna spotreba sa totiž pohybovala od 7 do 9 l/100 km, chvíľkovo klesla k 2 l/100 km, keď pomáhal k pohonu elektromotor a to sa celé opakovalo. Keď sa k tomu pridá len 4-stupňová prevodovka, je vymaľované. Chcel som dostať k autu pílový diagram, ktorý zobrazuje závislosť otáčok motora k rýchlosti na jednotlivých rýchlostných stupňoch, avšak z Renaultu mi odpísali, že nič také nemajú. Bez otáčkomera som len sluchom mohol počúvať, kedy radil. A to je ďalší paradox. Ak ste išli presných 50 km/h, takmer vždy bola zaradená podľa zvuku 2ka a motor vytočený niekde okolo 3 000 otáčok. Na to že je Clio skutočne perfektne odtlmené na malé auto, ste totiž zvuk motora počuli vcelku výrazne. Až následne pri približne 55 km/h preradilo na 3ku a motor stíchol. Rovnako sa to správalo pri 90 km/h, keď na vytočenú 3ku motor zvukovo „bežal“ v dosť vysokých otáčkach a až po prekonaní 95 km/h systém preradil na 4ku. To súviselo aj so spotrebou, ktorá pri 50ke a 90ke bola vyššia, ako po preradení a rýchlosti 55 či 95 km/h.
Záver
Mohlo by sa zdať, že Clio sa v hybridnej verzii neoplatí. Ja by som si za hybrid 5 000 eur nepriplatil. Menší litrový trojvalec funguje skvelo v Daciach, určite bude aj v Cliu. Ak by som chcel vyslovene šetriť a vznetový motor by z ponuky vypadol, šiel by som do LPG verzie, ktorá z fabriky prináša záruku a bezstarostný servis. Hybrid môžem odporučiť ľuďom, ktorí by si plug-in hybrid nenabíjali z rôznych dôvodov, bol by pre nich drahší a jazdia v časoch, keď sú na ich ceste veľmi časté kolóny. V tom prípade je hybrid perfektným spoločníkom, ktorý vás pri čakaní na rozbehnutie neotravuje hlukom ani vibráciami.
Typ karosérie: | hatchback |
---|---|
Trieda / kategória: | malý automobil |
Vonkajšie rozmery: | 4 050 mm x 1 988 mm x 1 440 mm |
Druh pohonu: | hybridný (spaľovací zážihový motor + elektromotor) |
Zdvihový objem (ccm): | 1 598 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 67 kW (91 k) spaľovák, 36 kW (49 k) elektromotor, 103 kW (140 k) systémový |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 144 Nm spaľovák, 205 Nm elektromotor |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 9,9 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 3,6 až 4 (výrobca), 5,2 (testovacia trasa) |
Prevodovka: | 4-stupňová (spaľovací motor), 2-stupňová (elektromotor) |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 313 |
Celková hmotnosť (kg): | 1 758 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 205/45 R17 |
Rázvor: | 2 583 mm |
Objem nádrže: | 39 litrov |
Objem kufra: | 243 l s rezervou |
Cena ( Euro ): | 23 520 |
PLUSY: + už základné LED svetlá sú skvelé; + výborné odhlučnenie; + Auto Hold zostáva zapnutý aj po vypnutí motora; + stále HW ovládače na klimatizáciu; + možnosť rezervného kolesa; + skvelé sedadlá. |
MÍNUSY: - slabšia kamera; - na hybrid vysoká spotreba; - digitálny displej ponúka málo individuality; - nepodsvietené rýchlostné režimy pri radiacej páke. |
Renault Clio E-Tech 1,6 103 kW A4 R.S. Line |
Toyota Yaris 1,5 Hybrid 85 kW e-CVT Premiere Edition |
|
základný model | 10 500 € (Clio 1,0 SCE 49 kW M5 Life) |
12 490 € (Yaris 1,0 VVTi 53 kW M5 Active) |
adekvátny model | 21 700 € (Clio E-Tech 1,6 103 kW A4 R.S. Line) |
20 440 € (Yaris 1,5 Hybrid 85 kW e-CVT Premiere Edition) |
adekvátna výbava | kamerový 360-stupňový systém, parkovací asistent, audiosystém Bose, navigácia, vyhrievané predné sedadlá, 17-palcové disky, LED svetlá, tempomat, zatmavené zadné sklá, predné a zadné PDC, automatická klimatizácia, bezkľúčový vstup | v sérii: príplatková farba, 17-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, zadná kamera, bezkľúčový vstup, vyhrievaný volant, HUD displej, LED svetlá, vyhrievané predné sedadlá, DAB, adaptívny tempomat, alarm za príplatok: JBL audiosystém 500 € |
výsledná cena | 23 520 € | 20 940 € |
Hyundai i20 1,0 TGDI 88 kW 48 V A7 Style |
Opel Corsa 1,5 CDTI 75 kW M6 Elegance |
|
základný model | 11 990 € (1,2 62 kW M5 Classic) |
10 190 € (Corsa 1,2 55 kW M5) |
adekvátny model | 20 790 € (i20 1,0 TGDI 88 kW 48 V A7 Style) |
16 490 € (Corsa 1,5 CDTI 75 kW M6 Elegance) |
adekvátna výbava | v sérii: 17-palcové disky, LED svetlá, zatmavené zadné sklá, digitálny displej pred vodičom, automatická klimatizácia, tempomat, zadné PDC, parkovací asistent, vyhrievané predné sedadlá a volant, navigácia, DAB, zadná kamera za príplatok: Bose soundsystem 600 € |
v sérii: LED svetlá, DAB, 16-palcové disky, manuálna klimatizácia, tempomat za príplatok: Premium 2 s navigáciou a automatickou klimatizáciou a bezkľúčovým vstupom 1 570 €, sada s parkovacím asistentom a PDC vpredu a vzadu a zadnou kamerou 1 000 €, zatmavené zadné sklá 200 €, 17-palcové disky 300 € |
výsledná cena | 21 390 € | 19 560 € |