Myslím si, že nebudem ďaleko od pravdy, ak skonštatujem, že aktuálny Renault Megane je jedným z najoriginálnejších hatchbackov vo svojom segmente. V mojich očiach je to skrátka pekné auto s vyváženým dizajnom a veľmi solídnou technikou. A hoci to nie je horúca novinka, veď štvrtá generácia modelu Megane sa svetu ukázala už v roku 2015, ani dnes sa nemá za čo hanbiť. V súčasnosti už jazdí po cestách jeho modernizovaná verzia (to je aj prípad testovaného auta), v základných líniách a krivkách sa však od predchodcu nijak zásadne nelíši. Z pohľadu techniky sú zmeny verzií po facelifte už trochu radikálnejšie, pričom jednou z nich je aj testovaný prepĺňaný štvorvalec 1.33 TCe (117 kW/159 k) spolupracujúci so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou s „mokrými“ spojkami. A musím skonštatovať, že to tomuto tandemu celkom ide. Posledný Megane akoby dozrel a v mnohých ohľadoch sa stal veľmi serióznym európskym hatchbackom.
K verzii R.S. Line dostanete aj atrapy koncoviek výfuku v zadnom nárazníku. Nakladacia hrana kufra je 76 cm nad zemou. Pre porovnanie, Kia Ceed ju má napríklad o 10 cm nižšie.
R.S. Line jazdí štandardne na 17-palcových diskoch. Testovací Megane "vyfasoval" príplatkové disky s priemerom 18-palcov (+ 600 eur).
Tzv. "Shark" anténa je za príplatok 51,90 eur.
Kvalita materiálov, aj ergonómia kabíny sú slušné, jej vek cítiť len v detailoch a podľa menších odkladacích priestorov. Veľký 9,3-palcový dotykový displej je súčasťou príplatkových paketov, štandardne dostanete aj k výbave R.S. Line len 7-palcový stredový monitor.
R.S. Line sa chváli veľmi komfortnými športovými sedadlami. Tie sa fabrike naozaj podarili, za ich vyhrievanie si však musíte priplatiť 200 eur.
"Naše" auto to nemalo, ale ak si priplatíte 170 eur, Renault vám k Megane dodá aj osvetlené prahy bočných dverí.
Vzadu je pomenej miesta na kolená (v porovnaní s aktuálnou konkurenciou), problémom je aj nízky priestor na vysoké topánky pod prednými sedákmi. S miestom na hlavu som pri mojej výške 182 cm problém nemal.
Za plnohodnotnú rezervu si musíte priplatiť 200 eur (k naftovému motoru alebo v kombinácii s audiosystémom BOSE je len dojazdová príplatková rezerva). Ak si nepriplatíte, dostanete pod podlahou takúto dieru a sadu na opravu defektu.
Veľmi rozumne má Megane nastavené jazdné asistenčné systémy, konkrétne udržiavanie jazdy v jazdnom pruhu. Ak je aktívny, rozsvieti na prístrojovom paneli žltá informačná kontrolka, ak aktívny nie je, nikde nič nesvieti. Väčšina konkurencie ide opačnou cestou a ak ho niekde vypnete, pretože vám komplikuje šoférovanie, celý čas vám do očí svieti výstražnou kontrolkou (žltý výkričník na fotke informuje o aktuálne nízkom tlaku v jednej z pneumatík, po dofúknutí bolo opäť všetko v poriadku).
Auto sa dalo nastaviť do jedného zo štyroch režimov, v podstate by však úplne stačil Comfort. Zmeny medzi jednotlivými stupňami síce zaznamenáte, ale celkový jazdný prejav ovplyvňujú v konečnom dôsledku menej, než si mnohí myslia. V režime Sport "vypúšťal" Megane z reproduktorov miestami až komicky "drsný" zvuk športového motora. Ale pozor, stále je to slabý odvar toho, čo cez reproduktory servíruje súčasná Octavia RS. To je už úplná tragikomédia.
Hlavne bezpečne
Nedajte sa zmiasť športovým výzorom tejto verzie. Aj keď je to R.S.Line a vo fabrike sú určite radi, že vo vás tento čierny hatchback vzbudzuje emócie, jeho stabilizácia dostala v automobilke jasné inštrukcie – bezpečný a efektívny prejazd každej zákruty. Nečakajte preto rebela s poskakujúcim zadkom a adrenalínovou povahou. Toto je baránok vo vlčom rúchu. Teda lepšie povedané baran, Megane je v podstate dosť veľkým a najmä širokým autom. Ak naň nebudete príliš tlačiť a rozhodnete sa pre dynamický prejazd serpentínami, budete nadšení z jeho obratnosti a priľnavosti na oboch nápravách. Je dobre vyvážený a myslím, že ani po naložení posádky a kufra príliš nezmení svoje návyky. Testovaný kus obutý do zimných pneumatík Continental WinterContact TS850P 225/40 R18 nebol hlučný dokonca ani na veľmi rozbitých cestách (tlmiče si na moje prekvapenie dokázali poradiť aj s takto veľkými príplatkovými kolesami). Zaujímavo sa však začal Megane prejavovať, ak som pritlačil ešte viac a chcel od neho niečo na štýl jazdy s „plnotučnou“ verziou R.S. To sa už do hry zapojil stabilizačný systém a výrazným pribrzďovním zadných kolies mi dával poriadne po prstoch. Preventívne poslal dozadu toľko brzdnej sily, až som mal pocit, že Renault vzadu vysunul padák. Má to svoju logiku, auto spoznalo, že od neho chcem až príliš a úplne zmenilo taktiku stabilizácie. Renault sa zmenil na nedotáčavý rodinný hatchback, ktorý nie a nie poslať do bočného náklonu. Systém sa tak chránil, aby sa auto v ostrej rýchlej zákrute príliš neoprelo do vonkajšieho predného kolesa, čo by vzalo grip zadným kolesám a prišla náhla pretáčavosť. Veľmi bezpečné a rozumné nastavenie. V tomto aute by som sa nebál poslať rodinu ani na zasnežené cesty. Inak praktický postreh, zákrutové svetlá sú tu pomerne účinné a sú aktívne aj pri rozsvietených diaľkových svetlách. Predné LED svetlá tohto auta si celkovo zaslúžia pochvalu za výkon, šírku svetelného kužeľa aj primeraný rozdiel medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.
Ak začnete na Megane príliš tlačiť, intenzívnejšie do hry zapojí zadné brzdy a za každých okolností sa bude snažiť eliminovať bočné náklony a zachovať jeho neutrálnu charakteristiku.
Spotreba ako z katalógu
Sedemstupňový dvojspojkový automat (s „mokrými“ spojkami) drží pri normálnej jazde motor vždy niekde medzi 1500 – 2000 ot./min. a pri defenzívnej jazde radí najvyšší prevod (VII.) už pri 1800 otáčkach (napríklad pri normálnom zrýchľovaní za obcou). Na „sedmičku“ dokáže ísť plynulým tempom 70 km/h (1350 ot./min.), tu však už začína jemne dunieť (najmä ak mu plynovým pedálom zvýšite expanzné tlaky vo valcoch). Silu však má a okamžite sa aj pri takto nízkych otáčkach začne nadychovať a plynulo pružne zrýchľovať. Vôbec pritom nepôsobí astmaticky, jazdný prejav agregátu 1.3 TCe je veľmi príjemný a až nečakane „ľahkonohý“. Ak však treba, pri plnom plyne podradí a vyženie ručičku otáčkomera až k červenému poľu na 6500 ot./min.
Poďme na spotreby. Po 10 km medzimestskej jazdy aj so studeným štartom (pri vonkajšom mraze -8 °C) sa Megane dostal na priemernú spotrebu 6,6 l/100 km, po 50 km jazdy spotreba klesla dokonca na 5,1 l/100 km. Rovnaká hodnota sa mi potvrdila aj na mojej testovacej trase Banská Bystrica – Revúca (5,1 l/100 km), fabrika mu pritom udáva kombinovanú spotrebu 5,2 – 5,5 l/100 km (WLTP). Pre úplnosť dodám, že pri rýchlosti 90 km/h točí na VII. presne 1700 otáčok. Fakt mi to auto nežralo veľa. Dokonca ani na diaľnici, kde si pri tempe 110 km/h bral 5,8 - 6,0 /100 km, zrýchlenie na 130 km/h znamená zvýšenie otáčok na 2500 ot./min. (VII.) a priemernú spotrebu približne 7,5 – 7,8 l/100 km.
Celohliníkový benzínový motor 1.33 TCe (H5H) má rozvody hnané reťazou, vodou chladené výfukové zvody, hydraulické vymedzovanie ventilových vôlí, elektricky regulované časovanie sacej, aj výfukovej vačky, turbodúchadlo regulované elektrickým aktuátorom, steny valcov s plazmaticky naneseným povlakom technológiou Bore Spray Coating (vraj už konečne vydržia aj vysoké teploty bez toho aby praskali) a vo výfuku časticový filter. Na jeho vývoji pracoval aj Daimler AG (používajú ho aj Mercedesy) a na prevádzkovú teplotu sa zohrieva podstatne rýchlejšie, než predchádzajúci 1.2 TCe.
PLUSY: + dynamický a vyvážený dizajn; + výkon svetlometov; + kvalita materiálov v kabíne; + možnosť nerušene deaktivovať systém udržiavania v jazdnom pruhu; + pružnosť motora; + spotreba. |
MÍNUSY: - falošné koncovky výfuku; - menej miesta vzadu; - dotykové ovládanie hlasitosti audiosystému - občas trhavé rozjazdy prevodovky EDC. |
Typ karosérie: | hatchback |
---|---|
Trieda / kategória: | C-segment |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4359 x 1814 x 1447 |
Druh pohonu: | benzínový motor |
Zdvihový objem (ccm): | 1333 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW/ps): | 117/159 pri 5500-6000 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 270 pri 1800-3750 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 9,0 |
Spotreba mix (l/100 km): | 5,2 - 5,5 |
Prevodovka: | 7-dvojspojková |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1285 |
Brzdy: | kotúčové vetrané/kotúčové |
Podvozok: | vzpery MacPherson, vlečené ramená spojené torznou priečkou |
Rozmery kolies: | 225/40 R 18 |
Rozchod (p/z), rázvor: | 1591/1586, 2669 |
Objem nádrže: | 50 |
Objem kufra: | 402/1258 |
Cena ( Euro ): | 23 650 |
Renault Megane 1,33 TCE 118 kW A7 R.S. Line |
VW Golf 1,5 eTSI 110 kW A7 R Line |
|
základný model | 17 150 € (Megane 1,33 TCE 103 kW M6 ZEN) |
16 990 € (Golf 1,0 TSI 66 kW M5) |
adekvátny model | 23 450 € (Megane 1,33 TCE 118 kW A7 R.S. Line) |
27 440 € (Golf 1,5 eTSI 110 kW A7 R Line) |
adekvátna výbava | 17-palcové disky, dizajn exteriéru v RS Line, predné a zadné PDC, navigácia, zatmavené zadné sklá, bezkľúčový vstup, LED svetlá, dvojzónová automatická klimatizácia, digitálny displej, tempomat, vyhrievané predné sedadlá | v sérii: LED svetlá, automatická klimatizácia, digitálny displej, adaptívny tempomat, PDC vpredu a vzadu, navigácia, exteriérový paket, zatmavené zadné sklá, 17-palcové disky za príplatok: bezkľúčový vstup 400 €, winter paket s vyhrievanými sedadlami a volantom 400 € |
výsledná cena | 23 650 € | 28 240 € |
Kia Ceed 1,5 TGDI 118 kW A7 GT Line |
Peugeot 308 1,2 Puretech 96 kW A8 GT Pack |
|
základný model | 13 890 € (Ceed 1,0 TGDI 74 kW M6 Amber) |
14 990 € (308 1,2 Puretech 81 kW M6 Active) |
adekvátny model | 23 090 € (Ceed 1,5 TGDI 118 kW A7 GT Line) |
22 890 € (308 1,2 Puretech 96 kW A8 GT Pack) |
adekvátna výbava | v sérii: LED svetlá, 17-palcové disky, bezkľúčový vstup, navigácia, exteriérový paket, vyhrievané predné sedadlá, dvojzónová automatická klimatizácia, zadná kamera, zatmavené zadné sklá, vyhrievaný volant, zadné PDC, alarm, tempomat | v sérii: 18-palcové disky, navigácia, zatmavené zadné sklá, bezkľúčový vstup, zadná kamera, predné a zadné PDC, tempomat, digitálny displej, LED svetlá |
výsledná cena | 23 090 € | 22 890 € |