Odpoveď na tieto otázky sme hľadali všetci v redakcii. To, že nové twingo už nevyzerá tak ako predtým, je všetkým jasné. Môžem povedať, že aj tento typ vyzerá veľmi žensky. Práve predchodca mal omnoho viac fanúšičiek než fanúšikov. Hneď pri prvom pohľade do očí udrie vysoká svetlá výška. Ženské, vysoké, úzke, ale na druhej strane bojovo pomaľované, vybavené turbom a s prívlastkom GT. Trochu nepríjemné, trochu povzbudivé. Žeby mierna schizofrénia? Ani jedno, ani druhé.
To, že je twingo od podlahy novým autom, netreba pripomínať. Je však dosť individualistické a nezameniteľné ako predchodca? Niekoľko ľudí ma počas testu oslovilo s tým, že to nové clio je naozaj pekné. Niektorí sa dokonca opýtali, či to nie je očakávaný modus. A to je problém. Twingo stratilo svoj charakter. Je to daň za jednotné smerovanie značky, čo sa dizajnu týka. Spredu clio, zozadu modus a zboku je evidentné, že Renault upustil od toho, čo sa pri starom twingu nazývalo monospace – jednopriestorová karoséria. Bolo to expresívne pomenovanie. Keby taká naozaj bola, nohy máte vyložené priamo na motore. K čomu sa snažím dostať, je, že už nevyzerá ako zmenšený espace skrížený s mikrobusom. Twingo tak nejako stuctovelo. Novinka z Francúzska má nos a ním stratila základnú črtu, ktorá ho doposiaľ odlišovala.
Tieto veci človeka troška zarmútia. Čo sa vám vybaví, keď sa povie twingo? Každý má predchodcu jednoznačne zafixovaného. Čo sa vám však vybaví, keď sa povie modus? Nejaký drobec od Renaultu. Týmto smerom sa, žiaľ, vybralo aj twingo. Stredná cesta. Nijako nesklamať, ale ani nešokovať.
Šok som napriek tomu dostal, keď som sa dozvedel, že pod kapotou verzie GT je motor s turbom. No dobre, motorček. Má zdvihový objem 1 149 cm3 a dosahuje 74 kW (100 k) pri 5 500 ot. a 145 Nm pri 3 000 ot. Tieto údaje potvrdila aj záťažová valcová brzda v Profituningu. Motor prekvapil príjemne tichým a kultivovaným chodom. No pri prekročení 3 000 ot. sa jeho zvuk razom zmení. Očakávali sme, že nástup turba pri takom malom a ľahkom aute bude citeľný. Nič také sa nekoná. Motor disponuje neustálym lineárnym ťahom už od najnižších otáčok. Doslova evokoval pocit, akoby v ňom bol namiesto turba kompresor. Jednoduché vysvetlenie prišlo po otvorení kapoty. Miniturbo má veľmi malú zotrvačnosť a jemný nábeh. Takže o turbodiere nemôže byť ani reči. Twingo GT je jedno z mála áut, pri ktorom nástup turba necítiť. Motor dokáže s malým autom celkom slušne pocvičiť. Šprint na 100 km/h zvládne za 9,8 s. Nie najlepší, ale ani najhorší údaj. Zvlášť vo svojej kategórii. S autom sme prvú polovicu testu jazdili o niečo nežnejšie, pretože nám dali úplne nový kus, ktorý mal len 600 km. Ale počas druhej polovice sme naň už museli zatlačiť. Priemerná spotreba sa počas testu, dokonca ani po našom slalome, nedostala nad 7,5 litra. To je na turbomotor výborná hodnota. Fabia, vybavená trojvalcom 1,2 HTP, pri bežnej jazde mestom spapá podstatne viac.
O exteriéri som už čo-to popísal. Je načase pozrieť sa jednotlivé detaily. Model GT sa od bežnej verzie odlišuje 15“ ľahkozliatinovými diskmi, antikorovou koncovkou výfuku a de¬centným bodykitom. Testovaný kus mal ešte panoramatické strešné okno, ktoré je súčasťou príplatkovej výbavy. Pekným detailom sú aj malé samolepky GT pri hmlovkách. Oproti predchodcovi je twingo dlhšie o 170 mm, vyššie o 50 mm a širšie o 10 mm. Tu prichádza najväčší paradox. Základný aj celkový batožinový priestor je napriek týmto hodnotám menší. Zasa daň za bezpečnosť? Pravdepodobne áno, no subjektívne menšie pôsobí aj celý interiér.
Počas testu som si presadol do starého typu. Mal som v ňom podstatne viac miesta na hlavu. Je dosť možné, že menej miesta spôsobilo príplatkové sklenené strešné okno, ktoré nahradilo starú plátenú zhŕňanú strechu. Slnečnú clonu na strešnom okne som svojou hlavou neustále sťahoval, tak som ju radšej nechal stále odtiahnutú. Dostávam sa k najväčšiemu problému nového twinga. Tou je jazdecká poloha. Nepatrím k najväčším ľuďom (187 cm, 100 kg), no nájsť si správnu polohu za volantom bolo nemožné. Absenciu pozdĺžneho nastavovania volantu si možno ešte môže dovoliť menej renomovaná značka, ale od Renaultu by som to už nečakal. Rovnako sedadlá sú vo svojej najnižšej polohe stále neuveriteľne vysoko. Miestami som mal pocit, že sedím v čakárni, nie v aute. Musel som voliť medzi posedom s nohami opretými o volantovú tyč, chrbtom opretým o operadlo a mierne pokrčenými rukami, alebo nohy v komfortnej polohe, zato vystreté ruky a mierny predklon. Ideálna poloha pre mňa v tomto aute neexistuje. Bočné vedenie sedadiel už radšej opomeniem, pretože niet o akom hovoriť. Nepochopil som ani systém odklápania sedadiel. Vodičovo sedadlo má inteligentný systém. Operadlo sa pri potiahnutí jednej páčky sklopí mierne dopredu a celý sedák sa posunie vpred. Bežný a efektívny spôsob. No na spolujazdcovo miesto treba použiť dve ruky. Najprv jednou páčkou sklopiť celé operadlo na sedaciu časť, potom ešte posunúť klasickou pákou pre posun celé sedadlo vpred. Zbytočne komplikované, hlavne keď cez spolujazdcovu stranu vystupujú ľudia podstatne častejšie než cez vodičovu. Je to možno drobnosť, ale dokáže znepríjemniť život.
Úplne iná kapitola sú zadné sedačky, ktoré sú delené 50/50. Pritom je každá z nich zvlášť posuvná. Toto riešenie neuveriteľne zvyšuje variabilitu. Príjemných vecí má twingo vo svojej základnej výbave kopec. Reč je o svetelnom a dažďovom snímači, autorádiu s prehrávaním MP3, manuálnej klimatizácii, alebo elektrickom ovládaní okien a spätných zrkadiel. Kvalita použitých plastov v interiéri patrí skôr k štandardu. Ovládanie klimatizácie a vetrania má dosť veľkú vôľu.
Ale poďme k samotnej jazde. Twingo vzbudí pocit, že má druhú kožu. Verva a chuť, s akou sa vrhá do zákrut, je takmer neuveriteľná. Samozrejmosťou je konštrukčne daná nedotáčavosť, dá sa veľmi pekne predvídať. Auto je hravé, a dokonca aj pri absencii stoviek koní dokáže veľmi pekne popreháňať autá, ktoré sú o pár tried vyššie. Podvozok je príjemne tuhý a veľmi dobre pohlcuje nerovnosti. Napriek krátkemu rázvoru autu nerobia problém ani tie priečne. O tuhosti celej karosérie a podvozka svedčí aj fakt, že pri prudkých zákrutách na AT slalome permanentne dvíhalo zadné vnútorné koleso. Brzdy by som účinkom označil ako priemerné, no riešenie s bubnovými brzdami na zadnej náprave považujem za šetrenie na nesprávnom mieste. Za nie práve hrdinský čas sú zodpovedné aj zimné pneumatiky, ktoré na aute v čase testu boli. Na druhej strane nik od 100-koňového auta rekord trate nečakal. Už jazda a chovanie sa na slalome boli príjemným prekvapením. Kulisa radenia sa vyznačuje dlhšími dráhami a nie veľmi presným chodom. Napriek tomu sa dá s Twingom GT až prekvapivo dobre vyblázniť, čo je dané pevným podvozkom, nízkou hmotnosťou a dobrým vyvážením.
Nový kráľ ani ikona vo svojej triede to určite nebude. Stopercentne však z neho bude ideálne auto do mesta, po ktorom v sobotu rád siahne každý manžel/partner, ak sa bude chcieť ísť vyblázniť. Twingo je auto vhodné pre všetkých. Dovolím si tvrdiť, že pre mladých a neskúsených vodičov by to mohla byť ideálna vstupenka do sveta hothatchov.
Zdvihový objem (ccm): |
1149 |
Počet valcov / ventilov: |
4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): |
74/100 |
Maximálny krútiaci moment (Nm): |
145 |
Maximálna rýchlosť (km/h): |
185 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): |
9,8 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): |
7,8/ 4,9/ 5,9 |
Prevodovka: |
mechanická, 5 stupňová |
Pohotovostná hmotnosť (kg): |
1055 |
Rozmer pneu: |
185/55 R 15 |
Cena (Sk, Euro): |