Meno Twingo je umelé slovo, tak ako v prípade mnohých áut. No ľahko sa pamätá, dobre píše a skvelo znie. Vedeli ste, že vzniklo spojením označenia tancov Twist a Tango? Niektoré zdroje dokonca tvrdia, že Twist, Swing a Tango. Rovnako ako teraz, aj pred 22 rokmi bolo cieľom ponúknuť čo najväčší vnútorný priestor. Preto malo Twingo kolesá v rohoch karosérie a minimálne previsy. V ponuke bolo pôvodne iba s jedným motorom s objemom 1,2 litra a výkonom 41 kW (55 k). Na pohon nového Twinga sú na výber 2 benzínové trojvalce. Atmosférický liter a prepĺňaná nula-deviatka. Prvý má označenie SCe 70. Z objemu 999 cm3 dáva výkon 51 kW (70 k) a 91 Nm. Druhý motor s objemom 898 cm3 a turbom má označenie je TCe 90, čo naznačuje jeho výkon. Dá 66 kW (90 k) a 135 Nm. Pre Renault ide o dôležitý typ v ponuke, špeciálne pre preplnené veľkomestá. Twingo je často prvým autom čerstvého vodiča a III. generácia môže byť vďaka výške sedačiek a vysokej kabíne obľúbená aj medzi penzistami. III. generácia Renaultu Twingo vznikla pre zníženie nákladov na vývoj spoločne s koncernom Daimler, ktorému na tejto platforme stojí Smart For4. Obe autá vyrábajú v Slovinsku v továrni pri mestečku Novo Mesto.
TopSpeed.sk je oficiálny mediálny partner najväčšej a najlepšej motokárovej haly v strednej Európe - Kart1 Aréna. Najlepší čas Renaultu Twingo SCe70 na 560 m dlhej trati bol na zimných gumách veľmi slušných 1:02,62. Pre porovnanie, naj časy motokár sú na úrovni 0:46...
Predná kapota sa neotvára klasickým spôsobom, len takto vysúva vpred. Mohol tu byť malý kufor, no jediné čo tu nájdete sú nádobvky bŕzd, chladenia a akumulátor. Takže tú často otvárať nik nebude...
Twingo alebo Smart?
Už predošlá spolupráca koncerov Daimler a Renault-Nissan vyústila v r2010 do nápadu "Project Edison". Cieľom bolo pre minimalizovanie nákladov spoločne vytvoriť novú generáciu malých mestských áut pre obe strany. Twingo III. generácie a Smart For4 II. generácie sú len prvé z viacerých budúcich autíčok. V tomto prípade zdieľali obe značky na vývoj náklady na polovicu. Neskôr sa konštruktéri z francúzska viac venovali vývoju motorov a Nemci prevodovkám. Dohoda znela urobiť každému autu nezameniteľný dizajn a štýl. Renault teda načrel do histórie a po vzore mega úspešného Fiatu 500 oprášil kedysi mimoriadne úspešný Renault 5. Predlohou novému Twingu bola špeciálne verzia Turbo. Niektoré prvky vzišli z inšpirácie pôvodným Twingom. Preto, napríklad, pri uvedení boli k dispozícii len 4 farby karosérie (svetlo modrá, červená, biela a žltá), rovnako ako v roku 1993. Dnes sú v ponuke ďalšie tri metalízy (tmavá modrá, hnedá a čierna).
V Twingu môžete odviezť veci dlhé až 2,2 m a zobrať kamoša, ktorý pomôže naložiť. To nie je bežné ani v autách väčších aj o dve triedy...
V oblasti bezpečnosti aj vzhľadom na reputáciu rodičov nie je žiaden drobček. Twingo III. rešpektuje všetky súčasné povinnosti, čo dnes znamená okrem 8 airbagov (4 predné, 4 bočné), systému ABS a TC, stabilizáciu ESC aj systém monitorovania tlaku v pneumatikách TPMS a dokonca sledovanie jazdných pruhov. V hodnotení EuroNCAP získalo Twingo III. 4-hviezdičky a vcelku slušné hodnotenie pasívnej bezpečnosti v jednotlivých oblastiach ako ochrana dospelých vpredu, ochrana detí a chodcov. Možno by bola aj 5. hviezdička, keby malo Twingo viacero elektronických systémov. Je to však cenovo dostupné auto a tak niektoré nemá v ponuke a iné len za príplatok. V tejto kategórii vozidiel je to však úplne v poriadku.
Twingo vždy znamenalo a stále je auto do mesta. Nemá najmenší zmysel hodnotiť ho inými kritériami. Neznamená to síce, že nemôže opustiť obec a vydať sa na diaľnicu, či za mesto. Skôr to, že s ním nemá zmysel robiť cestu v jednom smere dlhšiu než 100 km. Pre toto použitie v pohode odvezie 4 dospelých s drobnou bagážou. Keď sú v aute viac než dvaja, o predbiehanie sa radšej ani nesnažte (ak nemáte verziu TCe90). Ako vidíte v sumarizácii plusov a mínusov, Twingo III je aj pre nás príjemným prekvapením. Mrzuté, že stojí o 500 až 1000 € viac, než by bolo pri súčasných cenách iných lacných áut adekvátne. Inak je to naozaj vhodná voľba pre začiatočníkov, a pre vyšší posed a kabínu tiež pre penzistov.
Renault Twingo SCe 70 III. gen
rok výroby 2014
PLUSY: |
MÍNUSY: |
Renault_Twingo SCe70 III.gen |
rok výroby 2014 |
Motor: | atmosférický benzínový trojvalec vzadu naprieč, objem 999 cm3, 4 ventily na valec, vŕtanie x zdvih - XX x YY mm, kompresný pomer 11:1, max. výkon 51 kW (70 k)/ 6000 ot, max. krútiaci moment 91 Nm/ 2850 ot, litrový výkon 51 kW (70 k)/l, emisná trieda Euro 5. |
Pohon: | 5-stupňová manuálna prevodovka, pohon zadných kolies. |
Podvozok: | predná náprava McPherson, zadná náprava DeDijon, vpredu kotúčové brzdy, vzadu bubnové. |
Kolesá: | Pneumatiky vpredu 165/65 R15, vzadu 185/60 R15, disky z ľahkej zliatiny. |
Rozmery a hmotnosti: | d x š v - 3595 x 1646 x 1554 mm, rázvor 2494 mm, objem kufra 188/219 l, pohotovostná hmotnosť 864 kg (bez vodiča), komb. spotreba 4,5 l/100 km (výrobca), 6,1 l/100 km (počas testu), objem palivovej nádrže 35 l, výkonová hmotnosť 10,4 kg/kW |
Dynamické parametre: |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,5 s, max. rýchlosť: 151 km/h |
Cena: | Základná cena: 7990 € Testovaná verzia: 8740 € |
Na nové Twingo som sa tešil od predstavenia. Dôvodom je nie len milý retro vzhľad, ale aj, prinajmenšom zaujímavá, koncepcia s motorom vzadu. Áno, Renault sa tu snaží okukať návod, ktorý veľmi úspešne použil Fiat pri reinkarnácii 500-ky. Siahol do histórie, našiel Renault 5 a určite nešliapol vedľa. Oproti Luigimu má malý Francúz výhodu väčšej praktickosti 5-dv. karosérie. Koncept so zadným náhonom sľuboval zábavu, no ak by ste čakali divoké drifty na snehu v rozlete vás zastaví nevypínateľné ESC. Napriek tomu Twingo vyčarí úsmev. Osobne som sa z neho tešil pri každej jazde napriek tomu, že je lacné a nemá mnoho hračiek, ako väčšie autá. Naproti tomu ponúkne výbornú manévrovateľnosť. Twingo sa skutočne dokáže otočiť na miestach, kde by ste to ani s tak malým autom nečakali. Je stvorené pre mesto a vyslovene sa tam s ním môžete hrať. Na test sme mali slabší motor, no pre mesto poskytoval dostatočnú dynamiku. Do cca 60 km/h. Potom je to už horšie. Od 80 km/h nezrýchľuje ako sme dnes zvyknutí. Preto si treba predbiehanie dobre rozmyslieť a naplánovať. Napriek tomu dokáže v pohode cestovať rýchlosťami okolo 100 km/h, ani diaľničná 130-ka nie je katastrofa. Je to jedno z mála áut testovaných v TopSpeede, kde sme mohli vyskúšať maximálku bez strachu o vodičák. Aj keby nás 151 km/h namerali, na diaľnici by to asi nestálo ani za zastavenie. Čo sa týka jazdných vlastností, Twingo okrem obratnosti ponúkne aj komfort. Podvozok dokáže v pohode hltať nerovnosti a ani na panelovej ceste z vás nevytrasie dušu. Aj asistent rozjazdu do kopca fungoval výborne, až nebadane auto podržal ozaj dlho. Čiže sa s nim do kopca pohodlne rozbehne aj začiatočník. Tešil som sa z každej jazdy. Ak by sa v Renaulte rozhodli robiť RS, určite beriem. Mimochodom, športovejšiu verziu už testujú a hoci to asi nebude RS, bude zaujímavá.