Tarraco je v poradí tretie SUV od SEATu. Aj keď by niekto chcel namietať, že SEAT už vyrábal Alteu Freetrack, šlo skôr o oplastovanú verziu bez terénnejších ambícií. Niežeby Tarraco lákalo na ťažký terén, to nie. Avšak vyššia svetlá výška a skutočne vysoký profil pneumatík zaručia prejazd po poľnej ceste k chate skutočne bez problémov.
Keďže Tarraco je príbuzné so Škodou Kodiaq a VW Tiguan Allspace, všetky 3 modely majú aj podobné usporiadania, motory alebo ceny. I keď v poslednom prípade to neplatí úplne presne. Zatiaľ čo Kodiaq kúpite aj so slabšou výbavou, Tarraco začína na takom štandarde, že prakticky nemáte, čo dokupovať.
Tarraco dizajnom jednoznačne zapadne do línie nového dizajnového jazyka SEAT. Vpredu 6-uholníková maska chladiča oddeľuje predné svetlá a nie je s nimi spojená. Tie sú naopak akoby viac stlačené do vnútra karosérie, čo vytvára dojem ešte viac „klínovatejšej“ karosérie.
LEDky sú super
Ešte ku svetlám, moja obľúbená téma. Tarraco má už v základe full LED svetlá, vcelku nezvyčajne sa diaľkový režim nezapína ďalšími diódami, avšak celý svetelný modul sa naklápa hore a dole. Podobne ako pri bi-xenóne, kde dosvit a hranicu svetla a tmy zaručovala pohyblivá clonka, tu to má na starosti pohyblivá šošovka. Dosvit je v stretávacom režime skutočne perfektný, diaľkový takisto. Tým, že sa clonka len naklápa a aby bol zaručený aj dosvit pár metrov pred auto, nemôže sa naklopiť až príliš vysoko. Tým pádom neosvetľujete diaľničné tabule príliš silným svetlom, neodrážajú sa vám ani pri diaľkovom režime a pôsobí to príjemnejším dojmom. Asistent diaľkových svetiel nefungoval úplne skvelo, diaľkový režim aktivoval neskôr, ako by som chcel a párkrát nechal svietiť diaľkové aj protiidúcim autám, o čom ma presvedčili blikaním. Za ten by som nepriplácal.
Prisvetľovanie v meste zabezpečujú dodatočné diódy. Škoda len, že aj keď sú skvelé LED v sérii, príplatok za vykrajovanie teda Matrix LED nie je možný. Ten by si vlajková loď Seat-u zaslúžila. A keďže máte skvelé LED v sérii, ani nie je za čo priplácať, prvý dôvod, prečo stačí základná výbava.
Koncové svetlá po celej šírke nečakajte
Zadná časť by vám mohla evokovať drahšie autá so svetelným podpisom, ktorý lemuje horizontálne celú šírku auta, avšak tu je to len čisto o dizajne. Zadné koncové svetlá totiž svietia len po krajoch.
Aj keď sa vám zdajú 18-palcové disky malé, je to taký kompromis medzi dizajnom a komfortom.
Aj príplatkové 18-ky postačia komfortom
V sérii má výbava Style 17-palcové disky s dnes až neuveriteľným profilovým číslom 65 pri šírke 215 mm. Príplatkové 18-palcové kolesá s 235/55 pneumatikami síce trocha uberú z komfortu, avšak stále je to na našich cestách v kolónke komfort. Vyzerajú krajšie v obrovských podbehoch (pri 18-palcových diskoch máte pocit, že sú to snáď 15- alebo 16-palcové disky), takže za tých 630 eur to nie je zlá položka na priplatenie. Na zimu si nechať 17-ky, na leto 18-ky a nemusíte sa báť ani obrubníkov a väčších jám.
V sérii digitálny displej pred vodičom
Keď nastúpite do interiéru so základnou výbavou, analógový prístrojový štít pred vodičom nehľadajte. V sérii je digitálny a kto tak hľadá moderné veci, opäť ďalší dôvod, prečo nie je treba priplácať. Menu je samozrejme známe z celej VW Group, tam nie je čo pokaziť a všetko je užívateľsky veľmi príjemné.
Na výber máte niekoľko možností zobrazenia grafiky, rovnako je to aj na centrálnom displeji v strede medzi prednými pasažiermi. Trocha mi vadilo, že keď som mal na displeji pred vodičom zvolené údaje o jazde alebo aute, na stredovej obrazovke navigáciu a prepínal som stanice rádia, nikde sa nezobrazovala aktuálne naladená stanica. Keď som tak chcel prepnúť na stanicu, ktorú som chcel, musel som si to navoliť buď na displeji pred vodičom alebo ísť priamo do menu rádia na centrálnej obrazovke. To ma trocha mrzelo, keďže zvyšok infotainmentu bol skvelo odladený a užívateľsky veľmi príjemný.
Vďaka bohu za stále HW tlačidlá na ovládanie klimatizácie
Ovládanie klimatizácie si stále zachovalo HW tlačidlá na všetky funkcie, v sérii je dokonca 3-zónová klimatizácia, takže čo si viac priať? Opäť, už tretí dôvod, prečo netreba priplácať za nič viac. Zadní pasažieri sa nesťažovali ani na menšie sedáky, sedadlá sú nastaviteľné v určitom rozsahu a sklonu operadla, čo opäť prispeje k lepšej pohode na dlhšej ceste.
Testovaný kúsok nemal 7-miestny príplatkový interiér, a tak som nemal tú česť vyskúšať jazdu na zadných 2 sedadlách. Pritom vykrojenie v kufri na podopretie lakťov je už pripravené aj v takejto verzii. Druhý rad sedadiel viete sklopiť aj priamo z kufra, čo je veľmi praktické. Pod dnom ste našli aj dojazdové koleso, to tam podľa výrobcu zostáva aj v prípade 7-miestnej verzii, čo je super.
Asistenčné systémy na palube zabezpečoval adaptívny tempomat alebo asistent parkovania. Ten fungoval prakticky bez chyby, aktivovali ste ho tlačidlom na stredovom tuneli, pre zaparkovanie ste museli len brzdiť a radiť medzi R a D. S vysokým profilovým číslom pneumatík vás pritom nemusel trápiť ani vysoký obrubník.
Bude stačiť 1,5 TSI?
Keď sa pozrieme do cenníka nového Tarraca tak zistíme, že práve 1,5 TSI je základným zážihovým motorom, rovnako ako aj pohon len prednej nápravy. Ak chcete využívať štvorkolku, budete musieť priplatiť za silnejší 2,0 TSI. A je to vôbec škoda, že sa 1,5 TSI nedodáva aj s pohonom všetkých kolies? Nemyslím si. Jednoducho užívateľ takéhoto auta môže len potrebovať priestranné vozidlo, Tarraco mi evokuje trend, že Alhambra už nástupcu nedostane, a pri krátkych trasách a v meste jednoducho štvorkolku skutočne nepotrebujete.
Ak sa k tomu pridá skvele fungujúci motor, akým 1,5 TSI EVO skutočne je, tak na chýbajúcu štvorkolku aj zabudnete. A prečo je motor tak skvelý? No začnime od začiatku. Motor ešte nemal mild-hybridný systém, teda nebola to eTSI verzia, ktorá dokáže vypínať motor aj počas plachtenia. Avšak v spolupráci s DSG prevodovkou motor pri uvoľnení plynového pedála „spadne“ na voľnobežné otáčky a vcelku výrazne šetrí palivo. Aj napriek veľkému odporu vzduchu vďaka vyššej stavbe karosérie má Tarraco veľmi nízku chuť spomaľovať, teda aj pri skoršom uvoľnení „plynu“ sa mi často stalo, že som musel v dedine ešte využiť brzdový pedál. Jednoducho rozbehnuté Tarraco nie a nie spomaliť na mestskú 50-ku.
Perfektná spotreba
Ak sa s tým však dokážete zžiť a predvídať, čo sa mi po pár dňoch podarilo, odmenou pre vás bude až neuveriteľne nízka spotreba paliva. Na našom testovacom okruhu s podielom mesta, diaľnice, okresky aj horského prechodu vyšla na 6,3 l/100 km. Ak však vynecháte diaľnicu, kde pri vyššej rýchlosti palivo ubúda rýchlejšie, a zostanete na okresách, nebudete veriť, že jazdíte aj pod 5 l/100 km. Jazdil som viackrát po starej ceste medzi Bratislavou a Piešťanmi, kde som nemal problém s predvídavosťou dosiahnuť spotrebu aj 4,8 l/100 km. S autom veľkosti Tarraca. V tomto smere klobúk dole za prakticky „dieselovskú“ spotrebu. Diesel sa vám teda oplatí, ak jazdíte často diaľnice alebo máte „ťažkú nohu“. V iných prípadoch odporúčam 1,5 TSI všetkými desiatimi.
Týmto hodnotám prospieva aj DSG prevodovka, režim plachtenia a nízke otáčky. Pri 90 km/h motor „točil“ na 7-mom rýchlostnom stupni približne 1700 otáčok, pri 110-ke 2100 a pri diaľničnej 130ke rovných 2500 otáčok. Naopak, režim jazdy na 2 valce, ktorý vám píše auto aj na displeji, mi neprišiel výrazne lepší pre spotrebu. Snažil som sa simulovať rôzne režimy a v žiadnom neklesla aktuálna spotreba o viac ako 0,5 l/100 km, väčšinou to bolo úplne zanedbateľné. Motor sa tiež rýchlo zohrieval. Ešte tu nemáme letné noci a aj pri 10-stupňoch vonku v noci sa po nočnom štarte motor zohrial na „budíkových“ 90 stupňov za menej ako 2 km.
Záver
Ak by sa niekomu zdalo 110 kW na veľké Tarraco málo, tak musím ubezpečiť, že nie je. Tu nemáte tendenciu jazdiť kopce na rýchlosť ani nič podobné. Pri 130ke na diaľnici cítiť, že motor musí viac podradiť, avšak práve na takéto režimy je vhodnejšie TDI. Na medzimestské presuny či jazdy v meste je toto perfektná kombinácia, ktorá navyše štartuje na príjemnej cene, a to v absolútne dostačujúcej výbave. Manuál by som už v takomto aute ani neodporučil, obzvlášť na jazdenie, na ktoré je Tarraco určené. Výbava je taktiež dostatočná, panoramatickú strechu či 20-palcové disky skutočne nepotrebujete k životu a navyše vás Tarraco odmení vnútorným priestorom a stále perfektným užívateľským prostredím na palube. Za mňa teda palec hore.
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery (dĺžka x šírka x výška): | 4 735 mm x 1 839 mm x 1 658 mm |
Druh pohonu: | benzín |
Zdvihový objem (ccm): | 1 498 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 110 kW (150 k) pri 5 000 až 6 000 ot./min. |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 250 Nm pri 1 500 až 3 500 ot./min. |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 198 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 9,5 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 5,8 až 6,1 (výrobca) 6,3 (testovacia trať) |
Prevodovka: | dvojspojková 7-stupňová DSG |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 621 |
Celková hmotnosť (kg): | 2 250 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 235/55 R18 |
Rozchod (p/z), rázvor: | vpredu 1 585 mm, vzadu 1 574 mm, rázvor 2 790 mm |
Objem nádrže: | 58 litrov |
Objem kufra: | 760 litrov |
Cena ( Euro ): | 29 860 |
PLUSY: + skvelé základné LED svetlá; + perfektný motor; + nízka spotreba; + veľký vnútorný priestor a ergonómia (možnosť sklápať zadné sedačky z kufru); + HW ovládanie klimatizácie; + nízky aerodynamický hluk aj pri diaľničnej rýchlosti; + intuitívny digitálny displej pred vodičom; + skvelá cena. |
MÍNUSY: - pre niekoho nemožnosť kúpiť 4kolku so slabším zážihovým motorom; - chýbajúca informácia o naladenej rozhlasovej stanici na displeji (ak nebolo zvolené rádio); - pomalšia reakcia na plynový pedál pri rozbehu. |
SEAT Tarraco 1,5 TSI 110 kW A7 Style |
Volkswagen Tiguan Allspace 1,5 TSI 110 kW A7 Trendline |
|
základný model | 28 520 € (Tarraco 1,5 TSI 110 kW M6 Style) |
29 570 € (Tiguan Allspace 1,5 TSI 110 kW M6 Trendline) |
adekvátny model | 29 860 € (Tarraco 1,5 TSI 110 kW A7 Style) |
32 010 € (Tiguan Allspace 1,5 TSI 110 kW A7 Trendline) |
adekvátna výbava | alarm, vyhrievané predné sedadlá, navigácia, adaptívny tempomat, 18-palcové disky, zadná kamera, parkovací asistent s PDC vpredu a vzadu, digitálny displej, LED svetlá, DAB rádio, 230 V zásuvka, automaticky stmaviteľné zrkadlá | v sérii: 17-palcové disky, poloautomatická klimatizácia za príplatok: 18-palcové disky 510 €, 230 V zásuvka 130 €, adaptívny tempomat 450 €, alarm 340 €, automatická 3-zónová klimatizácia 550 €, LED svetlá 1 750 €, parkovací asistent s PDC vpredu a vzadu 760 €, navigácia 1 070 €, vyhrievané predné sedadlá 320 € |
výsledná cena | 33 481 € | 37 890 € |
Škoda Kodiaq 1,5 TSI 110 kW A7 Ambition |
Hyundai Santa Fe 2,0 CRDI 136 kW A8 4x4 Elegance |
|
základný model | 24 770 € (Kodiaq 1,5 TSI 110 kW M6 Active) |
34 990 € (Santa Fe 2,0 CRDI 110 kW M6 4x4 Style) |
adekvátny model | 29 680 € (Kodiaq 1,5 TSI 110 kW A7 Ambition) |
39 990 € (Santa Fe 2,0 CRDI 136 kW A8 4x4 Elegance) |
adekvátna výbava | v sérii: 17-palcové disky, 2-zónová automatická klimatizácia, tempomat, vyhrievanie predných sedadiel, DAB rádio, PDC vzadu za príplatok: Ambition Plus s bezkľúčovým vstupom a 18-palcovými diskami a alarmom a PDC vpredu 649 €, parkovací asistent 341 €, LED svetlá 1 143 €, automatické stmavenie zrkadiel 150 €, adaptívny tempomat 298 €, zadná kamera 533 €, digitálny displej 547 €, 3-zónová klimatizácia 281 €, navigácia 553 €, 230 V zásuvka 208 € |
v sérii: 18-palcové disky, LED svetlá, vyhrievaný volant, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, zatmavené zadné sklá, alarm, bezkľúčový vstup, automatická dvojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, predné a zadné PDC, navigácia, zadná kamera za príplatok: DAB rádio 200 € |
výsledná cena | 34 383 € | 40 190 € |