Seat Tarraco u nás nie je ani neznámy model. Jazdia ich tu tisícky, i keď je pravda, že sesterský Tiguan Allspace alebo Škoda Kodiaq majú zastúpenie na cestách určite vyššie. Pre Tarraco sa rozhodli záujemcovia rešpektujúci o čosi nižšiu koncernovú techniku, ktorí však v prvom rade premýšľali nad cenou. Práve tá bola pre Tarraco vždy hlavným argumentom.
Bez výraznej modernizácie
Veľký facelift Seat Tarraco nikdy nedostal, i keď bol v ponuke prakticky až 6 rokov. Najmarkantnejším znakom je asi len zadné koncové svetlo, ktoré je po celej šírke piatych dverí. Ja som pri písaní posledného testu na Tarraco dúfal, že príde modernizácia, ktorá by do ponuky dostala aj toľko chýbajúce matrix LED svetlá. To sa bohužiaľ nestalo.
LED matrix vždy chýbali
Tarraco tak skončilo s „obyčajnými“ LED prednými svetlometmi. Niekomu to nemusí vadiť, avšak ak mám skúsenosť s toľkými skvelými matrix LED svetlami a aj v nižších kategóriách, tu to jednoducho chýbalo. Poviem vám, je to asi ten najvýraznejší nedostatok tohto auta, ktorý sa nedá vylepšiť. Pretože LED svetlá v stretávacom aj diaľkovom režime svietia bravúrne, majú parádny dosvit, žiadne neosvetlené body na ceste, diaľkový režim ešte dokonca pridvihne aj tie stretávacie, aby čo najlepšie osvetlil vozovku. Bohužiaľ, akonáhle sa oproti objaví auto, automatické diaľkové stlmia svetlá a už musíte trocha spomaliť.
Tak má jazdiť SUV
Našťastie má skvelý podvozok. Tu Tarraco exceluje, aj napriek relatívne veľkým 20-palcovým diskom mi pripadal mäkkší, ako by mal na vyššiu stavbu karosérie byť. K veľkosti auta som bol rád za 235 mm široké pneumatiky. Kto vybral model FR, dostane dokonca až 255 mm široké plášte. Tie posunú možnosti podvozka na ešte vyššiu úroveň. Základné 17-palcové obutie s rozmermi 215/65 R17 by som ponechal len na zimu a pomalšie opatrnejšie jazdenie.
Komfortne naladený podvozok som neočakával aj preto, že jednoducho vysoké SUV málokedy jazdí dobre v zákrutách a je aj pohodlné pre posádku. Tu sa to však konštruktérom zo Seatu očividne podarilo naladiť a Tarraco jazdí lepšie, ako konkurenčný Kodiaq prvej generácie. To treba uznať.
Zvonku už nemá čo prekvapiť, poďme dovnútra. Vzadu v kufri je stále priestor na rezervné koleso, dokonca dojazdovku dostávate v sérii, netreba priplácať. Zozadu sa dajú jedným potiahnutím sklopiť sedadlá takmer do roviny. Nemusíte ísť zboku do auta ešte raz, keď zistíte, že sa vám daný predmet dnu nezmestí celý.
Keďže som mal na test výbavu Experience, vnútri neboli anatomicky tvarované sedadlá z modelu FR. Tie by som prijal, tie základné sedadlá veľmi nekorešpondujú so zameraním auta. Predsa len už sme v kategórii, kde by ste prijali lepšie ako dosť základné sedadlá. Majú síce bočné vedenie na sedacej aj operadlovej časti, ale je dosť jemné a krátke, teda menšia postava bude skôr plávať a väčšej to veľmi nepomôže.
Nastupovanie a vystupovanie je však veľmi pohodlné, obzvlášť pre ľudí, ktorí majú problém sa trocha ohnúť. Posed je už taký klasický z SUV, stále budete tak vyššie nad celým dianím na ceste. To niekomu vyhovuje a preto volí túto kategóriu áut, ja by som si však chcel sedadlo vodiča nastaviť ešte o kúsok nižšie, ako som to vedel nastaviť.
Vždy skvelý digitálny displej
Pred vodičom je už v základe digitálny displej s uhlopriečkou 10,25 palca (úplny základ Style má uhlopriečku 8 palcov), nemusíte si nič dokupovať. Ten je ako pri všetkých autách z koncernu VW skvelý, tu nemám čo dodať. Je prehľadný, čitateľný aj na slnku a nádherne konfigurovateľný. Viete si aj zobraziť veľkú mapu navigácie, proste palec hore.
Stredový displej s uhlopriečkou 9,2 palca je síce menší, ako ten pred vodičom, ale rozdiel si takmer nevšimnete. Je taktiež prehľadný, čitateľný, tu nemám žiadne výhrady. Bezdrôtové spojenie s AppleCarplay alebo Android Auto funguje bez problémov. Áno, je tu len dotykové ovládanie na hlasitosť autorádia, s tým už ale asi nič v tejto kategórii neurobíme.
Zase ten dotyk
Trocha zamrzia aj nižšie umiestnené dotykové ovládače na teplotu klimatizácie. Dá sa na to zvyknúť a prekvapivo to nie je až tak zlé, ako keby ste si nastavovali teplotu na displeji, ale vždy si spomeniem na nádherné otočné ovládače a ako jednoducho by to šlo vyrobiť a uľahčiť život pasažierom. Nuž, dizajn bol na prvom mieste.
Na stredovom displeji sa vám zobrazí aj kamerový záznam, ten predný je o niečo horší, ako zadný. Dá sa však na to zvyknúť, nie je to nič tragické, ale ani perfektné. Adaptívny tempomat funguje v poriadku, držanie v pruhu je lepšie s príplatkovým paketom Safe and Driving Plus, kde sa auto snaží udržať v strede jazdného pruhu. Ak už chcete tento systém využívať, odporúčam zaň priplatiť. Ja som ale stará škola, stačil by mi dokonca aj obyčajný neadaptívny tempomat.
Žiadne otravné pípanie
Keďže ide o staršie auto, nemá žiadne zvukové upozornenie na prekročenie rýchlosti, nič teda nemusíte vypínať a ani vás to neotravuje. Všade je tak trocha cítiť, že je aj postavené na starších „koncernových dieloch“. Keď už som spomínal chýbajúce matrix LED svetlá, doplním, že nemôžete mať ani HUD displej, odvetrávané či masážne sedadlá, navigácia má neskoršie updaty (napríklad na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou pri vypočítaní trasy stále počíta so 130 km/h rýchlosťou).
Avšak poďme k pohonnej jednotke, ktorou bol najvýkonnejší možný agregát, teda 2.0 TSI so 180 kW (245 k). Papierové hodnoty sú dobré, 6,2 s na 100 km/h znie fajn, ale pocitovo tu pár koníkov akokeby chýbalo. Jednoducho tu do hry vstupujú odpory, či už valivé alebo aerodynamické a od 100 km/h vyššie sa vám hocijaká Octavia TDI so 135 kW verziou bude lepiť na zadok. Dovolím si tvrdiť, že s výkonnejším TDI so 147 kW (200 k) bude auto dynamickejšie.
Sklamaný z dynamiky
Mám kamaráta, ktorý Tarraco s týmto motorom kúpil pred necelým rokom a už premýšľa, ako by si pomohol k vyššiemu výkonu. K tomu je trocha rozčarovaný zo spotreby, pretože i keď nejazdí úplne pomaly, priemer sa mu pohybuje okolo 10 l/100 km. Ja som náš trimix odjazdil za 9,2 l/100 km. Sám som prekvapený, ako sa mi podarilo odjazdiť tú istú trasu 3 roky dozadu s rovnakým autom za 8,3 l/100 km. Filter pevných častíc už mala aj staršia testovaná verzia...
Áno, okresky sa dajú zajazdiť za menej ako 8 l/100 km, avšak bude to veľká snaha a dlhodobo sa takto jazdiť nedá. Trocha tomu pomôže aj režim plachtenia, ktorý tu funguje nielen v Eko, ale aj v základnom režime. Tu si asi konštruktéri povedali, že pri vyššej hmotnosti ako v menších autách (ako v nedávno testovanej Scale či Kamiqu) sa oplatí využívať plachtenie čo najčastejšie. Keď si ale predstavím, že s približne 2 litrami navyše pri každom jazdnom režime som jazdil s neporovnateľne ťažšou X6 s 4,4-litrovým vidlicovým osemvalcom, skutočne sa naskytne otázka, že komu je tento dvojliter TSI určený.
Kto chce jazdiť a šetriť, ten určite zvolí TDI
Kto by mohol doma nabíjať, rozhodne sa pre plug-in hybrid, ak teda nenajazdí denne veľa km. Tu to však vidím na niekoho, kto nechce počúvať ani vzdialené „klepotanie“ TDI (ktoré ale na voľnobehu už trocha dorovnávajú vstrekovače TSI).
Iba s DSG a 4Drive
Sedemstupňová dvojstupňová prevodovka DSG je jedinou voľbou, rovnako ako aj pohon všetkých kolies 4Drive. Na diaľnici pri 130 km/h motor „vytočí“ na 2300 ot./min., na okreskách ich zníži na približne 1550 ot./min. Napríklad pri diaľničnej „130-ke“ po rovine bez protivetru ukazuje palubný počítač aktuálnu spotrebu okolo 9 l/100 km, čo mi príde taktiež už dosť vysoká hodnota.
Ale aby som motor len nekarhal...
Spomeniem aj dosť rýchle zohrievanie. Nie je to také bleskové, ako v prípade malých litrových trojvalcov, avšak do 2 km máte po letnej noci vodu „zohriatu“. Pozor len opäť na olej, tomu to trvalo asi ďalších 5 km, kým sa vyšvihol na 80 °C. Takže obzvlášť v zime by som s namáhaním motora trocha počkal.
Záver
Ako ukončiť test Seat Tarraco a zároveň aj jeho životnú etapu? Je mi ľúto, že končí lacnejšia verzia „koncernových“ dvojičiek a nedostane nástupcu. Pre mnohých to bola tiež skvelá náhrada za končiacu kategóriu MPV. V novej generácii pritom mohli vylepšiť niektoré chýbajúce prvky výbavy a ponúknuť tak auto, ktoré by už vyhovelo širšiemu spektru zákazníkov. Avšak kto ešte chce veľké SUV s ponukou 7-miestneho interiéru a má obmedzený budget, medzi skladovkami si určite nájde favorita. Ako celok totiž Tarraco spĺňa to, čo od neho bude majiteľ vyžadovať a to všetko zabalené do pekného dizajnu s rozumnou cenovkou. Takže, konečná, vystupovať Seat Tarraco, budeš nám chýbať.
PLUSY: + pohodlné nastupovanie, +skvelo odladený podvozok, + základný digitálny displej, + sériová dojazdová rezerva, + bohatá základná výbava, + žiadne pípanie na prekročenie rýchlosti, + stále atraktívny dizajn.
|
MÍNUSY: - pocitovo slabší motor na danú kategóriu auta, - slabšia kamera, - horšie sedadlá. |
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | stredná trieda |
Vonkajšie rozmery: | 4728 x 1658 x 1839 výška |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový štvorvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 1984 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 180 (245) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 370 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 228 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 6,2 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 8,4 až 9,2 výrobca, TS test 9,2 |
Prevodovka: | dvojspojková 7-stupňová DSG |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1769 |
Celková hmotnosť (kg): | 2360 |
Pohon: | všetkých 4 kolies |
Rozmery kolies: | 235/45 R20 |
Rozchod (p/z), rázvor: | 1585 vpredu, 1574 vzadu, rázvor 2790 |
Objem nádrže: | 60 litrov |
Objem kufra: | 760 litrov |
Cena ( Euro ): | 51 682 |