Test Škoda Fabia RS II

Pri väčšine bežných áut je treba pre plné a presné označenie uviesť celkom dosť údajov. Nie len meno a priezvisko, teda značku a typ, ale aj označenie modelu, motora a výbavy. Ale Fabia RS nie je bežné auto. Fabia RS je pojem. Svojim spôsobom je to v Čechách a na Slovensku kultové auto. Prvá generácia bola v ponuke len s 1,9 TDi motorom a 6 stupňovým manuálom. Aktuálna verzia má k dispozícii tiež len jeden motor a jednu prevodovku. Preto keď sa povie Fabia RS jedna, alebo dva, každému musí byť jasné o čom sa bavíme.

Fabia RS I vs Fabia RS II


Celých 7 rokov trvalo, než škoda minulý rok predstavila druhú generáciu obľúbeného ostrého kompaktu, teda hothatchu. Prvá generácia napriek veľmi neobvyklej kombinacii so vznetovým motorom patrila medzi najlepšie autá tejto kategórie. Technické info novinky sú zaujímavejšie a napovedajú, že dvojka na tom v porovnaní s konkurenciou bude minimálne rovnako dobre. Ale ako je to naozaj?


Treba otvorene povedať, že vzhľadom Fabia RS asi nikoho nenadchne, ba ani nezaujme. Prvá generácia nebola žiadna krasotinka, ale toto je krok späť. Nie len, že je dizajnovo nudnejšia, ale je až o poznanie vyššia a pôsobí užšie, teda menej stabilne. To sú veci, ktoré autu so športovými ambíciami určite nepomáhajú. Väčšina ľudí z môjho okolia Fabiu RS II vníma ako nie pekné, či dokonca škaredé auto. Nedivím sa im...

Škoda Fabia RS II je vyššia než by bolo vhodné

Škoda Fabia RS II je vyššia než by bolo vhodné

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov
Škoda Fabia RS II ponúka výborný pomer cena/protihodnota. Len to v segmente imidžových a mienkotvorných áut nestačí...

Prvá generácia sériovo používala 16" disky. V záujme držať krok s trendami a dať autu viac optickej dynamiky siahli tvorcovia po 17" diskoch. Ich použitie si vynútilo doslova galuskové rozmery pneumatík 205/40 R17. A to je kombinácia, ktorá môže fungovať dobre povedzme v Rakúsku, Nemecku, Taliansku či Francúzsku. Prosto na miestach, kde majú cesty o celé stupne lepšie, než na Slovensku, alebo v Čechách. Jazda s týmto obutím po našich necestách je doslova utrpenie nie len pre posádku, ale aj pre mechaniku auta. V ponuke sú aj plášťe 215/40 R17, viem však, že tie 4 mm viac gumy na bočnici situáciu veľmi nezachránia.

Fotenie Fabie RS II prebehlo ešte na zimných gumách a 16

Fotenie Fabie RS II prebehlo ešte na zimných gumách a 15" diskoch s pneu 195/55. Testovali sme ju už prezutú na ultranízkych 17" pneu 205/40 R17. Rozdiel v komforte pruženia bol niekoľkoradový.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Fabii RS II slúži Motor roka 2010


Fabia RS má však veľmi veľa pozitív. Pri chválení musím začať motorom. Vlastne, ten chváliť netreba. Stačí napísať, že v roku 2010 získal titul Motor roka. To hovorí za všetko. Je naozaj veľmi vydarený a na svoj objem mimoriadne výkonný a pružný. Na predbiehanie je ako stvorená. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne za skvelé 4 s, čo je o celú 1s skôr, ako robila Fabia RS TDI. Aktuálna eReSa II má ten najmodernejší a najlepší hnací agregát (motor+prevodovka), aký koncern VAG ponúka. 1,4 TFSI motor s prepĺňaním kompresorom a turbom. Turbo začína tlačiť pri 2 400 ot, do 3 500 ot pracuje spoločne s kompresorom. Vyššie je to už klasický turborežim. Motor dáva 250 Nm v rozsahu 2000 - 4500 ot. Viac sily mať nemôže, nie pre DSG III so 7-stupňami. A väčšia, ani zosilnená mechanická prevodovka sa tam nezmestia... :(

Posed je dosť vysoký aj v najnižšej polohe, ergonómia pracoviska vodiča je však viac než slušná

Posed je dosť vysoký aj v najnižšej polohe, ergonómia pracoviska vodiča je však viac než slušná

Tabuľkové hodnoty výrobcu o maximálne 224 km/h (kombi 226 km/h) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,3 s nemám dôvod spochybňovať. Opakovane sa mi bez väčšej námahy podarilo ísť 220 km/h a to som nedával podlahu. Dynamika auta je naozaj výborná, až neočakávaná. Fabia RS II ťahá prakticky z každej situácie a rýchlosti, keď jej to primerane osolíte. V tomto smere veľké plus. Ale pri tomto aute iste viac než pri iných športiakoch bude zaujímavé pozrieť sa na spotrebu. Údaj výrobcu 6,4 l v kombinovanej prevádzke je nedosiahnuteľný. Na našej testovacej trase na spotrebu sme urobili 7,4 l na sto a výsledok celotýždňového jazdenia počas testu je 7,9 l. To sú podstatne reálnejšie hodnoty bežného použitia a užívania si výkonu. Na 180 k a 250 Nm to nie je katastrofálna hodnota, ale je o zreteľný 1 až 2 litre vyššia, než by chcel výrobca aby sme uverili.

Fabia RS II nepochybne patrí k mašinám, ktoré dokážu poriadne rozvíriť prach na ceste... :)

Fabia RS II nepochybne patrí k mašinám, ktoré dokážu poriadne rozvíriť prach na ceste... :)

Jazda


Fabia RS II je popri ESP vybavená aj systémom modifikovanej elektronicky kontrolovanej uzávierky diferenciálu. Systém vraj má byť nastavený športovejšie, preto ho nevolajú EDS, ale XDS. Systém zasahuje v ostrých prejazdoch zákrut tým, že pribrzďuje roztočené odľahčené hnané koleso. Ale systém nefunguje ako by sme si želali. Pri prudkých zákrutách pod plynom vnútorné koleso aj tak prehrabuje a vždyprítomné ESP kazí mnoho srandy a zábavy.


Čítate dobre. Fabia RS II má napriek ambíciám v hot-hatch segmente nevypínateľné ESP. Z môjho pohľadu veľká chyba. Ťažko si zvykám, že je stále menej bežných áut, ktorým môžno stabilizáciu pre bláznenie úplne vypnúť. Argumenty prínosu pre celkovú bezpečnosť ani najmenej nespochybňujem. Ale pri modeli RS? Ostré verzie predsa nekupujú začiatočníci, ale vodiči, ktorí také auto ocenia a neteší ich len jazda rýchlo rovno. Auto síce má klasickú mechanickú a typicky škodovácky tuhú ručnú brzdu. Pre ostré jazdenie je však na nič, keď každý pohyb auta priečne na smer jazdy v momente krotí vždy prítomné ESP.

Pod kapotou je to naj, čo by ste si tu mohli želať. Motor roka 2010 - 1.4 TFSI s kompresorom a turbom

Pod kapotou je to naj, čo by ste si tu mohli želať. Motor roka 2010 - 1.4 TFSI s kompresorom a turbom

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Silný motor, väčšie kolesá, upravený bodykit a špeciálne laky, to zďaleka nie je všetko, čo robí z Fabie model RS. Pre lepšiu stabilitu primárne, a teda aj pre menší odpor vzduchu je o 15 mm nižšie. Rovnako predná i zadná náprava majú upravené charakteristiky pruženia. Celkom konkrétne, predná náprava má tuhšie vinuté pružiny, tuhšie tlmiče, mäkší skrutný stabilizátor, tuhšiu nápravnicu pre zníženie elastokinematiky. Zadná náprava dostala tuhšie tlmiče, tuhší stabilizátor s tuhosťou 15 N/mm (sériovo 10 N/mm, rovnako aj pre Combi RS) a pevnejšiu konštrukciu zadnej vlečenej nápravy. Všetko to z nej robí síce tuhú, ale stabilnú a naozaj dlho, až za limit neutrálnu čitateľnú mašinu. Moje zistenia v oblasti podovozka sú nie len bez výhrad, ale na pochvalu.


Horšie je to s riadením. Je ostrejšie než v iných Fabiach. S elektrickým posilňovačom má celkovo namiesto 2,9 teraz 2,6 otáčky. Problém je v tom, že majster posilňovač je príliš premotivovaný. Riadenie je priľahké, nedáva spätnú väzbu a vo vysokých rýchlosiach, povedzme nad 160 km/h sa musí vodič začať naozaj sústrediť na to, aby na ostrejšom riadení nerobil zbytočné pohyby. Tie sa totiž hneď prenesú na veľké výkyvy na ceste. Náročné je to aj opačne. Nerovné cesty posielajú auto rôznymi smermi a dolaďovanie smeru jazdy je pracnejšie. Fabia RS potrebuje riadenie s premenlivým účinkom, alebo menej aktívny posilňovač, ktorý by z nej už na prvý kontakt robil športovú verziu.

Škoda Fabia RS II

PLUSY:

+ výborná cena od 18 377 €,
+ špičkový agregát (motor a DSG III),
+ výborná dynamika, skvelá pružnosť,
+ slušná základná výbava,
+ nadpriemerné jazdné vlastnosti,
+ držanie stopy/ovládateľnosť,
+ účinok bŕzd,
+ pohodlie cestovania, priestor
+ možnosti farebných kombinácií.




MÍNUSY:


- nevypínateľná stabilizácia,
- diskutabilný účinok systému XDS,
- vysoký posed,
- preposilované necitlivé riadenie,
- nízke pneumatiky, nie na naše cesty,
- tvrdé, nekomfortné pruženie,
- vyššia priemerná spotreba.

Škoda Fabia RS II
rok výroby 2010
Motor:

celohliníkový radový 4-valec vpredu naprieč, kombinované prepĺňanie kompresorom a turbom, priame vstrekovanie paliva, medzichladič stlačeného vzduchu, objem 1390 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 76,5 x 75,6mm, kompresný pomer 10:1, max. výkon 132 kW (180 k) / 6 200 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 2 000 - 4 500 ot, litrový výkon 94,3 kW (128,2 k) / l.

Pohon: dvojspojková robotizovaná mechanická 7-stupňová prevodovka DSG III. generácie, elektronická uzávierka diferenciálu XDS,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu vlečená náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z - 288/230 mm, ABS, rozdelenie brzdovej sily EBD, brzdový asistent EBA, stabilizácia ESP, elektrický posiľňovač riadenia EPS.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 17", pneu 205/40 R17 alebo 215/40 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4029 x 1642 x 1492 mm, objem kufra - 300 - 1163 l, pohotovostná hmotnosť - 1 243 kg, kombinovaná spotreba - 6,2 l/100 km, výkonová hmotnosť 9,41 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 224 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,3 s

Cena: Základný model - od 18 377 €