Pre koho je Škoda Kamiq?

Škoda Kamiq je malé mestské auto určené tým, ktorí nechcú jazdiť terén, ale jednoducho do Fabie či Scaly sa im nastupuje horšie a na križovatkách a v zápchach chcú lepší výhľad. Prejazdné schopnosti oboch modelov sú dosť podobné, nejaká tá poznámka o jazde na chatu cez nespevnené cesty nebude veľmi na mieste.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pred časom som mal na test Kamiq pred modernizáciou. Tiež s litrovým trojvalcom, vo verzii Evo. Po facelifte tam už pracuje druhýkrát vylepšený Evo2 motor. Avšak nepredbiehajme, pozrime sa najprv na exteriér. Ten po modernizácii nepriniesol veľké zmeny, ktoré by ste si všimli ihneď.

Zmeny dizajnu sú modernizáciou nepatrné a to je dobre

Jemné retuše prišli, napríklad zväčšené hlavné svetlomety či pridanie hmloviek ako LED pásiku pod nich, avšak rozdelené svetlá sú tu stále. Komu sa to nepáči, bude musieť zvoliť koncernovú techniku v podobe Volkswagenu T-Cross (tiež nedávno modernizovaný) alebo Seat Arona. Tá však ako jediná z trojice zatiaľ neponúka to, z čoho som bol tak nadšený už pri T-Crosse a rovnako aj pri Scale. Áno, neprekvapí to už asi nikoho po čítaní mojich testov, že ide o nové matrixové LED svetlomety. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Opäť skvelé LED svetlá

Jazda v noci je nebezpečnejšia, ako vo dne, za kratší časový úsek v tme sa stane porovnateľné množstvo dopravných nehôd, ako cez deň. Preto považujem kvalitné svetlomety za tú asi najdôležitejšiu súčasť aktívnej bezpečnosti. Načo budete mať skvelo naladený podvozok, ESP či asistenčné systémy, keď tú srnku v jarku nezbadáte, pretože oproti pôjde iné auto a vy nebudete môcť mať zapnutý diaľkový režim.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

To sa však pri modernizovanom Kamiqu už nestane, ak si teda za tieto skvelé matrixy priplatíte. Už som ich popísal v minulých testoch, preto len krátko spomeniem, že síce stretávací režim nie je na úrovni prémiovky, tak diaľková funkcia vyrezávania ju pri mnohých modeloch dokonca predbehne. Takto skvelé svetlá je škoda nekúpiť, a aj keď bude ich výmena finančne náročnejšia, sú hodné každého jedného centu.

Dáždnik dostanete aj v Kamiqu

Treba širšie pneumatiky?

Trocha ma sklamal podvozok. Teda nemusí to byť vyslovene sklamanie, ale hneď po sebe jazdiaca Scala a Kamiq vo mne vyvolali otázky, prečo na vyššiu stavbu karosérie nepoužila značka širšie pneumatiky. Totižto rozmery 205/55 R17 boli takmer identické, ako pri Scale, avšak vyššiu stavbu karosérie tu poznať. Tam, kde som so Scalou prešiel zákrutu a ešte som si povedal, že by zniesla pár km/h navyše, pri Kamiqu som už počul pískanie predných plášťov a zásah ESP vzadu. Jednoducho som sa hrnul „nosom“ von zo zákruty.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Okrem top svetiel odporúčam aj väčšie disky

Keď som jazdil Kamiq pred rokom, nepociťoval som to tak výrazne. Tu je pekne vidieť, že ak má človek skúsenosť s niečím lepším a bezprostredne potom skúsi o niečo ťažkopádnejšie jazdné vlastnosti, bude to takto referovať. Možno tomu pomôže kúpenie 18-palcových diskov so širšími pneumatikami 215/45 R18. Ale aby som Kamiq nehanil, asi málokto ho bude kupovať a jazdiť s ním čo to dá do zákruty. Pri krízovej situácii snáď pomôže ESP a ďalší asistenti. Komfort bol na rovnakej úrovni, ako pri Scale, tu sa s tým konštruktéri popasovali tak, aby neutrpel veľmi komfort, a jazdné vlastnosti zostali na určitej úrovni. Schválne nepíšem zlej ani dobrej.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Kamiq ešte môže mať dojazdové koleso. Ďalší dobrý príplatok

Dobrou správou je to, že aj v Kamiqu môžete mať stále dojazdové koleso a v batožinovom priestore je naň miesto. Využite to, kúpte si ho a vozte ho so sebou. Nie je nič otravnejšie, ako dostať defekt v noci pri daždi alebo snežení niekde ďaleko od domova a bez možnosti opraviť rozseknutý plášť či zničený disk. Tých pár kg navyše už priemernú spotrebu nijako nezhorší.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Chce to zatmavené zadné sklá

Určite by som priplatil zatmavené zadné sklá, ktoré v tomto kúsku prekvapivo chýbali (väčšina novinárskych áut ich má) a tak som bol tak trocha ako vo „výklade“. Kamiq má prekvapivo dosť veľké okná, ak ste zvykli jazdiť v určitom súkromí, tak to bude chýbať. Môžete si následne inštalovať fólie, ale vždy tu budú opletačky s kartičkou... Jemnejšie od výroby tónované sklo je za mňa lepšou voľbou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V interiéri všetko ako predtým

Digitálny displej pred vodičom je prakticky ten istý, ako v Scale. Keďže však v tomto aute bola sériová navigácia, mohol som mať zvolený pohľad na mapu aj cez celý displej, čo v aute bez nej chýbalo. O tom, že je to mnohonásobne lepšie pri navigovaní po neznámych miestach, to je už bezpochyby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Vstavaná navigácia však priniesla aj jeden neduh

Tým boli dotykové ovládače aj na hlasitosť rádia. Najviac som to pociťoval ako nevýhodu práve po presadnutí zo Scaly (ktorá mala otočný gombík) do tohto Kamiqu. Nehovorím, že si na to časom nezvyknete, ale po naštartovaní studeného auta a predchádzajúcom vystúpení s hlasitou hudbou budete dlho hromžiť, že ako to čo najrýchlejšie stíšiť, keď displej ešte nereaguje. Otočný ovládač na hlasitosť na volante síce funguje, ale je treba s ním veeeeeľmi veľa potočiť, kým sa hlasitosť zníži. Je jednoducho nastavený dosť benevolentnejšie, ako bežný otočný ovládač na stredovej palubnej doske.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Vďaka bohu za "kolieska"

Škoda pri modernizácii Kamiqu ponechala otočné ovládače klimatizácie, čo treba hneď pochváliť. Ide teda o rovnaké riešenie, ako pri Scale a snáď sa k dotykovému prevedeniu ani nedostanú. Sedadlá mi však prišli o chlp horšie, ako v Scale, ale to môže byť aj štýlom posedu, že vo vyššom aute sa mi nesedí až tak dobre, ako v nízkom. Vždy si nastavím sedadlo čo najnižšie, tu som bol samozrejme vyššie, ako v Scale (kvôli stavbe karosérii), ale pocitovo som sa cítil menej komfortne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Množstvo asistentov je rovnakých, ako v Scale, tak isto tu nádherne jednoducho šlo vypnúť pípanie pri prekročení rýchlosti cez tlačidlo na volante. V najhoršom, pípanie nie je vôbec hlasité a niekedy som to nechal tak, veď i tak sa snažím dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť všade. Zadná kamera taktiež nepatrila k najlepším, ale bola použiteľná aj v noci. Ja by som ju nazval takým priemerom. Neurazí ani nenadchne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Ešte o chlp úspornejší

Pod prednou kapotou som mal to isté, čo v Scale, teda litrový trojvalec generácia EA211 Evo2. V predchádzajúcom testovanom Kamiqu spred roka pracoval ešte starší generácie Evo1, reálne ale veľké zmeny medzi nimi v motorovom priestore neuvidíte. Na Scale som náš trimix zajazdil za 5,3 l/100 km, tu to bolo o 4 deci viac. Je to ešte o chlp menej, ako s predfaceliftovou verziou Kamiqu a motorom Evo. Mimo mesta dokážete podliezť aj 5 litrovú hranicu, diaľnica si vypýta bez problémov cez 6 l/100 km, skôr ale bližšie k číslu 7. Dovolím si ale tvrdiť, že štvorvalcový 1.5 TSI by bol na tom rovnako, ak nie ešte dokonca o nejaké to deci nižšie. Samozrejme s neporovnateľne vyšším výkonom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Rýchle zohrievanie

Výhodou litrového trojvalca je aj efekt jeho rýchleho zohrievania. Ak auto necháte cez letnú noc vonku, tak na druhý deň je zohriaty na „budíkových“ 90°C za menej ako 1 km. Avšak pozor, kým sa olej dostal aspoň na 80 °C, trvalo to dobrých 6 km. Takže opatrne s prvým kick-downom, nechajte tomu pár kilometrov, kým naňho začnete tlačiť.

Takéto plachtenie mám rád

Rovnako ako v Scale, aj tu som mal kombináciu so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG DQ200. Je to teda skriňa so suchými spojkami, mne v meste jej práca nevyhovuje a ani jej životnosť pri krátkom mestskom poskakovaní nebude vysoká. Avšak naopak výhodou je jej jednoduchá možnosť plachtenia v Eco režime, ktorú som dosť využíval a aj vďaka ktorej bola spotreba taká nízka. Po ubratí „plynu“ jednoducho rozpojí spojky, ak chcete silnejšie brzdiť motorom, stačí len ťuknúť do pádla pod volantom a auto vám tam „hodí správny kvalt“. Jednoduché, logické, účinné. Ak chcete opäť plachtiť, stačí len ťuknúť do plynového pedála a systém opäť odpojí spojku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Otáčky motora boli prakticky identické, ako pri Scale, teda pri 90 km/h motor „točil“ niečo cez 2000, pri diaľničnej 130 km/h to bolo „tesne“ pod 3000 ot./min. Chýbajúci Autohold som spomínal aj pri teste Scaly, rovnako mi bohužiaľ chýbal aj v prípade Kamiqu. Výhodou Kamiqu je aj 50 l benzínová nádrž, ktorú sesterský VW T-Cross nemá ani za príplatok. Netuším prečo, ale 10 l navyše spraví svoje a pri nízkej spotrebe je to k dobru dobrých 200 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kúpiť, či nebrať? Scalu alebo Kamiq?

Prečo uprednostniť Kamiq pred Scalou? Mne veľa dôvodov na kúpu pred Scalou nedáva, u vás to môže byť iné. Má vyššiu spotrebu, horšie jazdné vlastnosti a aj dynamika je nepatrne horšie. Vám ale môže vyhovovať príjemnejšie nastupovanie či lepší výhľad. Tak či onak, po modernizácii sú obe autá, Scala aj Kamiq veľmi vyrovnané a hlúposť nespravíte ani pri kúpe jedného z nich. Rovnako ako pri Scale, aj tu si môžete 1.5 TSI kúpiť nielen s automatom, ale aj s manuálnou prevodovkou. Cenový rozdiel medzi Kamiqom a Scalom už nebude hrať rolu, ten je v rovnakých motorizáciách veľmi malý, tesne nad 1000 eur. Kto má tak preferencie pre Kamiqa, nebude musieť veľa priplácať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

PLUSY:

+ základné LED svetlá,

+ príplatkové matrix LED svetlomety,

+ dobrý digitálny displej,

+ možnosť mať rezervu,

+ bohatá základná výbava,

+ množstvo príplatkov,

+ pre niekoho dobré nastupovanie,

+ perfektná spotreba,

+ jednoduché vypnutie asistentov.

 

     

MÍNUSY:

- chýbajúci autohold,

- úzke pneumatiky na danú stavbu karosérie,

- asistent držania v pruhu nie je úplne príjemný,
- v ponuke chýba diesel.

Typ karosérie: crossover
Trieda / kategória: malý automobil
Vonkajšie rozmery: 4241 x 1793 x 1531 (výška)
Druh pohonu: zážihový spaľovací trojvalec
Zdvihový objem (ccm): 999
Počet valcov / ventilov: 3/12
Maximálny výkon (kW / ps): 85 (115)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 200
Maximálna rýchlosť (km/h): 195
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 5,6 až 5,9 l/100 km, TS test 5,7 l/100 km
Prevodovka: sedemstupňová dvojspojková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1254 až 1417
Celková hmotnosť (kg): 1716 až 1770
Pohon: predných kolies
Rozmery kolies: 205/55 R17
Rázvor: 2651
Objem nádrže: 50 l
Objem kufra: 400 až 1395 l
Cena ( Euro ): 28 146 (Kamiq Drive Plus)