Octavia RS230 má pre Škodu mnoho naj. Je najvýkonnejším, najrýchlejším a najdrahším modelom RS. Tiež prvým a na dlho jediným modelom so samosvorným diferenciálom - chválabohu s moderným aktívnym.
Kľúčová otázka: Je navýšenie ceny o 2750 € adekvátne tomu, čo dostanete? Na to sa pozrime podrobnejšie. Model RS230, chválabohu, môžete získať ako liftback aj kombi. Tiež so 6st. manuálom alebo 6st. automatom DSG. Prepĺňaný 4-valec AE888 má podľa výrobcu 169 kW (230 k). Deklarované navýšenie výkonu v porovnaní s bežnou verziou je naozaj malé. Tento model by si zaslúžil 250 k, podvozkovo by to v kombinácii s dobrými plášťami určite nebol problém. Podobne asi málokoho nadchne fakt, že RS230 šprintuje na stovku o 0,1 s rýchlejšie alebo to, že maximálna rýchlosť je okrúhlych 250 km/h. To však nie sú dôvody nechať u predajcu o 10% viac peňazí. Ale? Už druhýkrát sa ukázalo, že v skutočnosti je tých koní o poznanie viac. Na valcovej brzde v MM racingu sme verzii RS230 odmerali 180 kW (245 k) pri 6200 ot. Podobný výkon sme zistili v teste Octavie RS TSI Combi v lete 2013. Už to asi nebude náhoda aj keď ťažko hovoriť o pravidle...
Octavia RS230 je vďaka aktívnemu samosvoru, nepatrne väčšiemu výkonu a inej kalibrácii systému ESC pre režim Sport na Severnej slučke Nurburgringu až o 11 s rýchlejšia než klasická RS TSI. Inými slovami, v každom kole bežnej verzii naloží prakticky 500 m. To vôbec nie je málo!
Nie je len o výkone
Octavia RS230 však nie je len o výkone. Skôr naopak, nie je o ňom vôbec. Najdôležitejšími zmenami sú aktívny samozáverný diferenciál VAQ (tzn. ovládaného elektronikou, s variabilnou samozávernosťou od 0 až do 100% s funkciou torque vectoringu na vonkajšie zaťažené koleso v zákrute) a prepracovaný výfukový systém. Na ňom nie sú zaujímavé len koncovky v čiernom chróme, ale iný stredový tlmič, menší protitlak a iný zvukový prejav. Súčasťou balíka RS230 sú sériovo 19" disky Xtreme s pneumatikami rozmerov 235/35 R19 a benevolentnejšie nastavená stabilizácia pre režim Sport. Tá, žiaľ, naďalej ostala celkovo nevypínateľnou, vypnúť sa dá len trakčná kontrola. Pre úplnosť ešte treba spomenúť prvky karosérie (červené brzdiče, čierne kryty zrkadiel, maska chladiča, koncovky výfuku, o 15% väčšie logá RS). Vnútro prináša športové sedačky s prešívaným logom RS a farebné prahové lišty. Okrem toho, že je to zaujímavý balík výbavy navyše, niektoré prvky si na bežnú RS nemožno ani doobjednať.
Mne sa pri testovaní na SlovakiaRingu podarilo dať o 1,5 s lepší čas než s klasickou Octaviou III RS TSI. Rozdiel v prospech RS230 mohol byť aj 3 s, keby v tieni nebolo až 35°C a na trati aj okolo 50°C. Pirelli PZero už po 2 kolách dobre nefungovali a ani motor sa z pekelných podmienok netešil.
Meranie priebehu výkonu a krútiaceho momentu v MM racingu nám po dvoch rokoch znova prinieslo prekvapenie. Napriek horúčave v dielni a teplote nasávaného vzduchu až 29,9°C pri podpriemernej 42% vlhkosti, bol najvyšší odmeraný výkon motora až 179,6 kW. Po prepočítaní na ideálnych 21°C ho mašina zaokrúhlila na 180 kW, teda 245 k. Stratový výkon auta je priemerných 30 kW, na kolesá reálne ide 150 kW. Merania v MM racingu roky potvrdzujú, že motory AE888 majú slušne zvládnutú reguláciu. Všimnite si, že max. krútiaci moment síce len nepatrne prekračuje hodnotu udávanú výrobcom 350 Nm, no viac než 340 Nm ponúka v krásnom rozsahu od 1900 až po 4800 ot.
Niektorých pri porovnaní hodnotenia z testu Škoda Octavia RS TSI Combi a Octavie RS230 možno prekvapí, že obe majú identické bodovanie aj keď obom chválim a karhám iné veci. Vysvetlenie je jednoduché. Octavia RS TSI je už v klasickej verzii najvydarenejšie športové auto výrobcu. Verzia RS230 je ešte lepšia. No nie natoľko, ako mohla, alebo mala byť. Rešpektujem interné pravidlá koncernu, no keď vidím, čo môže Seat s modelmi Cupra, je mi to ľúto. A ešte je tu druhá vec. Zlepšenia Octavie RS230 neocení každý a nie každý ich potrebuje. Preto navýšenie ceny o 10% nekarhám, ani nechválim. Je adekvátne. Ak máte zákruty radšej než rovinky, alebo ak jazdíte častejšie na povrchoch s nerovnomernou trakciou, berte RS230. Krásne disky, iný zvuk a ďalšie drobnosti sú len milé plus. Ak ste výletne a rodinne založení a viac než samosvor oceníte napríklad pohon oboch náprav, Octavia RS230 nie je pre vás. Škoda už oficiálne oznámila, že do predaja posunie aj historicky prvú Škodu RS s pohonom 4x4. No len vo verzii TDI a s prevodovkou DSG. Ale to by práve vám vadiť nemalo...
Škoda Octavia III RS Combi TSI
Cenník modelov Škoda Octavia platný na Slovensku.
PLUSY: + najrýchlejšia Octavia hodná pilotov, |
MÍNUSY: - malé zvýšenie výkonu len o 10 k, |
Škoda Octavia III RS TSI | rok výroby 2015 |
Motor: |
zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 984 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82.5 × 92.8 mm, kompresný pomer 9.6 : 1, max. výkon 169 kW (230 k) / 4 700 - 6200 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1 500 - 4 600 ot, litrový výkon 84,5 kW (114,9 k) / l. |
Pohon: | 6-stupňová automatická prevodovka DSG, pohon predných kolies, |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 340 mm, aktívny samozáverný diferenciál VAQ, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA, |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 19", pneu 235/35 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4685 x 1814 x 1452 mm, objem kufra - 610 - 1 740 l, pohotovostná hmotnosť - 1 372 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba -7,7 l/100 km, výkonová hmotnosť 8,11 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,7 s |
Cena: |
Základný model - od 29 490 €, |
Samosvor rozhodne pomohol jazdným vlastnostiam Octavie RS. Počuť aj nový výfuk. V športovom režime má dobrý zvuk a pri ostrej jazde dokonca strieľa do výfuku. Manuálna prevodovka je pre RS-u určite lepšia voľba a to nielen pre verziu 230. Poteší aj spotreba a veľmi dobrá dynamika v športovom režime. RS230 má však aj svoje mínusy. V inom akošportovom režime má auto zbytočne otupené reakcia na plyn. Športový režim je v tomto prípade presne to, ako má auto fungovať a zrejme bolo celé aj ladené na tento režim. Ostatné režimy sú v aute iba ako módny doplnok a auto dusia. Za veľa nestojí ani audio sústava v aute.