Nemá zmysel polemizovať, prečo použili meno Rapid. Podstatné je, že Škoda vytvorila auto, ktorým chce osloviť najmä tú časť klientov, ktorí hľadajú praktické auto za rozumnú cenu. Plus Škoda pred časom odstránila z výroby Octaviu Tour. Rapid je teda jej náhradou...
Dizajn a interiér
Rozmermi nijako neprekvapuje. Dlhá je 4483 mm, široká 1706 mm, vysoká 1461 mm s rázvorom kolies 2602 mm. Mne osobne sa nový dizajnový smer automobilky vôbec nepáči. Rapid pôsobí nevyvážene. Po pár mesiacoch som sa ho už naučil na pohľad od novej Octavie rozoznať, no drvivá väčšina ľudí to stále nedokáže. V tejto trapnej situácii preto priamo v Škode vznikla šikovná, no stále nepresná príručka mladých svišťov, ako od seba rozoznať Octaviu 3 a Rapid.
Ak ste s novým Rapidom nemali tú česť, od interiéru veľa nečakajte. Slušný koncernový štandard v oblasti vzhľadu a ergonómie doslova zabíjajú tvrdé plasty a lacné materiály. Ale ak si predstavujete tvrdé plasty, predstavte si ešte tvrdšie. Našiel som iba jediný mäkší plast a to na dverách v oblasti lakťovej opierky. Celý dojem z vnútra Rapidu pôsobí mimoriadne lacno. Všetko je v podstate podriadené funkčnosti a cene. Okrem kvality použitých materiálov nemôžem interiéru nič vyčítať, no na druhej strane nemám ani čo pochváliť. Vnútru tejto verzie absolútne dominovala sivá farba. Depresívne.
Vnútri je miesta vo všetkých smeroch. Pomáha mu pomerne veľký rázvor, ktorý je dokonca väčší ako v prípade Octavie II! Na zadných sedadlách nájdu dostatok miesta aj prerastení pasažieri. Ak radi vozíte veľa batožiny, 550 litrový kufor určite poteší. Prakticky je hlavne obojstranný koberec, ktorý je z jednej strany textilný a z druhej gumový. To znamená, že ak chcete do kufra položiť niečo špinavé, či mokré, stačí ho otočiť na stranu hore gumou...
Motor
Pod kapotou bola silnejšia verzia 1,6 litrového motora TDI s výkonom 77 kW (105 k) pri 4400 otáčkach a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Ten je dostupný od 1500 do 2500 otáčok. Je to síce starý známy koncernový motor, no v Rapide dokáže prekvapiť. Škoda na odhlučnení interiéru evidentne šetrila, a nie len tu. Nafťák má tŕpko traktorový prejav. Doslova som mal pocit, že v aute z 90. rokov, kedy bolo počuť dieselový motor aj do druhej ulice. Pri voľnobežných otáčkach citlivé zadky cítili, ako im vibruje sedačka. Jazda vo vyšších otáčkach vibrovanie odstránila, no priniesla až nepríjemný hluk.
5 stupňovú manuálnu prevodovku musím pochváliť. Ani jazda na diaľnici nepredstavuje extrémne zvýšenú spotrebu alebo hlučnosť. Môže za to sprevodovanie, kde posledný stupeň je nastavený tak, že pri rýchlosti 130 km/h máte otáčky šiesteho stupňa.
Spojenie 1,6 TDI 77 kW a 5 stupňového manuálu má podľa výrobcu dosahovať priemernú spotrebu 4,4 l/100 km. Zabudnite na to! Túto spotrebu možno dosiahnete pri extrémne opatrnej jazde mimo mesta, no určite to nebude číslo, ktoré bude palubný počítač Rapidu ukazovať každý deň. Držať priemernú spotrebu v hodnotách okolo 5,5 litra však nebude žiaden problém. V meste sa toto číslo dostane aj výraznejšie cez hodnotu 6 litrov, no aj napriek tomu to považujem za dobrý výsledok.
Tento motor však Rapidu pristane. Ak si odmyslíme jeho enormnú hlučnosť, tak ide v podstate o úsporný agregát, ktorý dokáže s autom tejto veľkosti celkom slušne pohnúť. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 10,6 sekundy čo nie je žiaden dych berúci údaj, no pre cieľovú skupinu zákazníkov to musí byť dostačujúce. Rovnako postačí aj maximálna rýchlosť 190 km/h.
Jazdné vlastnosti
Rapid rozhodne nie je stavaný na dynamickú a športovú jazdu. Prvým problémom je samotná hmotnosť motora, ktorá dáva prednej náprave poriadne zabrať. Auto je nevyvážené, ako prakticky všetky moderné škodovky. Zadok je pomerne ľahký a jeho náprava si ešte pamätá časy prvej Octavie. Pri jazde počítajte s nedotáčavosťou, ktorú však reguluje ESP. Zadok má však na priečnych nerovnostiach vo vyšších rýchlostiach tendenciu odskakovať. Opäť však ak sa bavíme v rámci cieľovej skupiny, ktorou môže byť napríklad mladá rodina, tak jazdné vlastnosti sú v poriadku. Jeho pohotovostná hmotnosť je 1254 kg.
Cena
Všetko čo som Rapidu vyčítal, by som mu za istých podmienok vedel odpustiť. Jeho cena bonusová cena štartuje na sume 11 430 €. Slabší naftový Rapid v základnej výbave môžete mať už od 14 430 €.
Cena testovaného modelu vo výbave Ambition bola však 19 815 €! Za túto cenu neodpustím autu nič. Považujem ju za katastrofu. Je pravda, že tento konkrétny kus mal aj príplatkovú výbavu ako 17 palcové disky, alarm alebo elektrické zadné okná. Bez nich by stál 16 630 €. Povedzme si pravdu, zaplatiť toľké peniaze za auto, ktoré sa tvári, že má útočiť na city najmä svojou nízkou cenou, je šialené.
Záver
Naftové Rapidy budú zdobiť najmä firemné parkoviská a v garážach pri rodinných domoch ich budeme vídať o niečo menej. Osobne by som si ho nekúpil. Áno, má pár „simply clever“ riešení, no za tú cenu by mi to jednoducho nestálo. Všetko by bolo iné, ak by Škoda nastavila o nižšiu cenu, prípadne, ak by sa Rapid nestaval do pozície lacného auta. Ale to by už musel mať iný interiér, kotúčové brzdy...
Keďže som v TopSpeed.sk hlavný „tester“ jazdených áut, pozrel som sa na Rapid aj z tohto uhla pohľadu. Porúch zatiaľ samozrejme nie je veľa. Auto je na trhu ledva rok. Nových majiteľov však najčastejšie trápi mechanizmus piatych dverí, alebo napríklad na ovládanie manuálnej klimatizácie.
Základná cena Škody Rapid je o poznanie vyššia, čo bezprostrednú konkurenciu z koncernu PSA jedine teší. V základe dostane s Rapidom kupujúci síce veľa auta, no primálo výbavy. Ceny príplatkov a slušnejších výbav sa šplhajú až do neakceptovateľných súm. Väčšinu Rapidov, ktoré vídame v testoch je ochotný zaplatiť len málokto.
PLUSY:
+ úsporný motor, + výkon, + 5-stupňová manuálna prevodovka, + prvky „simply clever“. |
MÍNUSY:
- jazdné vlastnosti, - dizajn, - materiály interiéru, - zadné bubnové brzdy. |
Cenník modelov Škoda Rapid platný na Slovensku.
Škoda Rapid 1,6 TDI | rok výroby 2013 |
Motor: |
vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek turbiny, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 598 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 79,5 x 80,5 mm, kompresný pomer 16,5:1, max. výkon 77 kW (105 k) / 4 400 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 1 500 - 2 500 ot, litrový výkon 48 kW (66 k) / l. Emisná norma Euro V. |
Pohon: | manuálna 5-stupňová prevodovka, pohon predných kolies. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu jednoduchá náprava s torznou priečkou, kotúčové brzdy vpredu, vzadu bubnové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, ESP, |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 16", pneu 215/45 R16 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4483 x 1706 x 1461 mm, rázvor 2602 mm, objem kufra - 550/1490 l, pohotovostná hmotnosť - 1 190 kg (bez vodiča), objem nádrže 55l, kombinovaná spotreba - 5,5 l/100 km, spotreba (výrobca) - 4,4 l/100km, výkonová hmotnosť 15,45 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 190 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 10,4 s |
Cena: |
Základný model 1,2 MPI - od 12 430 €, |